Publicerat December 3, 200718 yr Efter att ha jagat ripa i fjällen under 7 år tror jag att jag hoppar över detta i år. Mycket pga av de nya reglerna, men även att kostnaderna har skjutit i höjden. Mycket gör jag i protest och att jag hoppas att kanske det blir regeländringar till nästa år. Det blir tungt att vara utan denna helt underbara jaktform, men jag tycker att man måste dra gränsen någonstans. Hur kommer ni att göra? ps. men det är ju inte mars ännu...
Publicerat December 3, 200718 yr Vi är lite inne på samma linje, tyvärr Men som sagt är det inte Mars ännu, så....fan vad jag skulle sakna dessa dagar på fjället :'( En sak är då säker, Vogga blir det inte >
Publicerat December 3, 200718 yr Hunden ska ja ut me på fjället men absolut inte till Vougga. Nr 1 e dock att de finns bättre me fågel närmre hemma. Frågan e bara om de finns nå område kvar inom skidbart avstånd. Jakten på dalripa styr ju jakten på fjällripa o annat småvilt. De e int så slug de som knåpat regler!!! Normalt så brukar man släppa områdesgränserna vid vinterjakt. Gränsöppet men bara för ej stängda delar? Men träningsområde för hunden finns kvar, TROR ja
Publicerat December 4, 200718 yr Jag hänger inte med..vad är det som hänt med er jakt egentligen ??? OJ OJ OJ Telge! Du har inge intresse i fjälljakt va? Finns hur mkt att läsa som helst om de nya reglerna o dess påverkan vart som helst. Här på sidan, varenda jakttidning mm mm. Klockan e för mkt för att redogöra en så lång historia men för att göra den MKT kort. De e mkt dyrare för länsbor att jaga, inte ja me andra ord, samt e massor av områden avstängda för ALL småviltsjakt pga de höga jakttrycket på dalripa som den fria jakten för bla. utlänningar lett till. Sen finns de MKT mer att säga i frågan! Men nu e de GODNATT som gäller!
Publicerat December 4, 200718 yr Känn surt att åka på vinterripa. Vuogga blir det helst inte om man nu bara måste åka. >
Publicerat December 4, 200718 yr OJ OJ OJ Telge!Du har inge intresse i fjälljakt va? Finns hur mkt att läsa som helst om de nya reglerna o dess påverkan vart som helst. Här på sidan, varenda jakttidning mm mm. Klockan e för mkt för att redogöra en så lång historia men för att göra den MKT kort. De e mkt dyrare för länsbor att jaga, inte ja me andra ord, samt e massor av områden avstängda för ALL småviltsjakt pga de höga jakttrycket på dalripa som den fria jakten för bla. utlänningar lett till. Sen finns de MKT mer att säga i frågan! Men nu e de GODNATT som gäller! Sant,jag har inget intresse i fjälljakten då jag inte har haft möjligheter att få jaga i fjällen... Dock skulle det vara mycket roligt tror jag Jo,och sen har jag ju fattat att norrmännen kan vara problem,vidare att jaktkorten blivit dyrare. Att norrmännen kan vara en feting kan jag förstå,men höjda avgifter på jaktkorten är väl inte så farligt ändå. Nu har jag ju iofs.ingen aning om vad det kostade förut och eller vad det kostar nu men med en sörmlännings bistra verklighet gällande arrendepriser så är det säkert inte så dyrt ändå. Kan iofs.ha jättefel här.... ??? Skall läsa igenom alla trådar om fjälljakten..vet var jag hittar dom
Publicerat December 4, 200718 yr De e länsborna som e de stora förlorarna!!! De får inte köpa årskort längre för en 500:- eller va de va. Vi utomläningar har alltid betalt 150-300kr/dygn. Men för att försvåra det ännu mer får man max lösa kort för 5 dygn o på vissa ställen e de flera mil till närmsta försäljningsställe om man skulle vilja jaga längre tid. Ang priset så må de väl ändå anses ganska högt me närmare 2000:- för en veckas jakt. O då e de bara för mark o fällavgift på ett vilt som ibland inte ens existerar. O att de sen e statens mark som vi redan en gång betalt för :o Arrendepriserna i söder beror ju mkt på vilttätheten som finnes där. Eller? Finns ingen garanti för ngt sådant på fjället sålänge de inte inför 1 ren/dag i kortet :P :P Skulle inte gjort ont!
Publicerat December 4, 200718 yr Tro nu inte att jag missunnar er att jaga ripor billigt. Utländska jägare har vi levt med i många år i södra Sverige. Varför skulle inte dom få jaga ripor? Vi åker glatt till andra länder o jagar. Jakt har stor efterfrågan och därmed kan m,an höja priserna rejält även om det "bara" gäller ripjakt. 2000 kr för en veckas jakt låter inte så hemskt farligt i mina öron. Vet danskar som glatt skulle betala omkring 15 000 för en veckas bockjakt inkl rätten att fälla 3 st. Priserna rent allmänt när det gäller jakt anser jag ändock att dom skenat iväg på ett sätt som inte kan gagna viltstammarna
Publicerat December 4, 200718 yr De e länsborna som e de stora förlorarna!!!De får inte köpa årskort längre för en 500:- eller va de va. Vi utomläningar har alltid betalt 150-300kr/dygn. Men för att försvåra det ännu mer får man max lösa kort för 5 dygn o på vissa ställen e de flera mil till närmsta försäljningsställe om man skulle vilja jaga längre tid. Ang priset så må de väl ändå anses ganska högt me närmare 2000:- för en veckas jakt. O då e de bara för mark o fällavgift på ett vilt som ibland inte ens existerar. O att de sen e statens mark som vi redan en gång betalt för :o Arrendepriserna i söder beror ju mkt på vilttätheten som finnes där. Eller? Finns ingen garanti för ngt sådant på fjället sålänge de inte inför 1 ren/dag i kortet :P :P Skulle inte gjort ont! Ok..låter ju onekligen lite korkat !!! Vad är det för skillnad på länsbor och som du skrev utomläningar ? En svensk är väl svensk !! Varför skall en skåning betala mer för att par dagars jakt i fjällen än en bybo ? Det är ju ändå statens mark... Ser det mera som att utlänningar skulle betala mångdubbelt mer i så fall. Sen skulle jag kunna tänka mej att utlänningar endast skulle få kvoteras in om dom nu överhuvudtaget skulle få tillträde till statens mark utan att vara inbjudna av svenskar !! Bara en fundering,har ännu inte läst igenom trådarna
Publicerat December 4, 200718 yr Tro nu inte att jag missunnar er att jaga ripor billigt. Utländska jägare har vi levt med i många år i södra Sverige. Varför skulle inte dom få jaga ripor? Vi åker glatt till andra länder o jagar. Jakt har stor efterfrågan och därmed kan m,an höja priserna rejält även om det "bara" gäller ripjakt. 2000 kr för en veckas jakt låter inte så hemskt farligt i mina öron. Vet danskar som glatt skulle betala omkring 15 000 för en veckas bockjakt inkl rätten att fälla 3 st. Priserna rent allmänt när det gäller jakt anser jag ändock att dom skenat iväg på ett sätt som inte kan gagna viltstammarna Håller inte med dej här amakulu...Vi snackar statens mark,alltså vi svenskars mark !!! Viss skillnad mot privat ägda marker där ägaren kan sälja jakter till utlänningar hur mycket han vill och för vilka priser oxå
Publicerat December 4, 200718 yr Hallå Telge. Mkt av de marker vi SVENSKAR jagar på i Polen är Polackernas mark. DVS statlig :-*
Publicerat December 4, 200718 yr Hallå Telge. Mkt av de marker vi SVENSKAR jagar på i Polen är Polackernas mark. DVS statlig :-* Det är dom det !!!!!! :-*
Publicerat December 4, 200718 yr Ok..låter ju onekligen lite korkat !!! Vad är det för skillnad på länsbor och som du skrev utomläningar ?En svensk är väl svensk !! Varför skall en skåning betala mer för att par dagars jakt i fjällen än en bybo ? Länsborna tycker de e fel att de ska betala så mkt idag men i realiteten har ja lika långt till fjällen som många av dem men fick betala de tiodubbla priset förut. Hade man på den tiden inte bara gottat sig åt sitt eget hade kanske alla MEDBORGARE fått lösa årskort. Men nu e de som de e! Amakulu! Har inte någonstans i mina inlägg skrivit att jag inte vill ha Utländska jägare i fjällen. Men som reglerna idag ser ut påverkar jakten på dalripa neggativt jakten på övrigt småvilt alla Svenskar. Högt jakttryck i Aug, Sept gör att markerna stängs för resten av årets jaktdagar. I vissa fall bara för utomsocknes, dvs icke kommunbo. Sen tycker ja de e en Jä..la skillnad på privata arrenden o statliga precis som Telgetok nämner.
Publicerat December 4, 200718 yr Det här verkar ju bara vara en jäkla soppa där läns eller by eller kommun boende vill ha egna regler så vi andra MEDBORGARE får stå utanför !!! Asså, vi snackar statens mark !!!! Det här luktar inget bra....( bara vi får så skiter vi i andra!!!!) Kommer osökt in på andra korkade saker där i norr,som dubbelregistringen av älg tex. Hmm ??? Har jag gått och blivit kommunist månne ???
Publicerat December 4, 200718 yr Telges fjälljaktsförslag. 1. Öppna statens marker för alla medborgare inom Sveas rike,alla äger rätten att lösa årskort 2. Kvotera in gästjägare från utlandet till betydligt högre jaktkortsavgifter. 3. Utlänska medborgare får endast tillträde efter inbjudan från medborgare i Sverige. 4. Ändra jakt tiderna på viltet så att ej flygfärdiga fåglar jagas. 5. Kvotera antalet skjuta vilt per dag. 6. Skaffa fler tillsyningmän 7. Följ noga upp föryngringar så att lokala justeringar kan göras i resp.jaktider på olika områden 8. 9. 10. :-*
Publicerat December 4, 200718 yr Tro nu inte att jag missunnar er att jaga ripor billigt. Utländska jägare har vi levt med i många år i södra Sverige. Varför skulle inte dom få jaga ripor? Vi åker glatt till andra länder o jagar. Jakt har stor efterfrågan och därmed kan m,an höja priserna rejält även om det "bara" gäller ripjakt. 2000 kr för en veckas jakt låter inte så hemskt farligt i mina öron. Vet danskar som glatt skulle betala omkring 15 000 för en veckas bockjakt inkl rätten att fälla 3 st. Priserna rent allmänt när det gäller jakt anser jag ändock att dom skenat iväg på ett sätt som inte kan gagna viltstammarna En fråga.... Kan vi Svenskar åka till andra länder och jaga hur vi vill, utan guide ? Nä just det..... Så varför ska då vilka utlänningar som helst få komma hit och jaga UTAN guide, fattar inte detta :-
Publicerat December 4, 200718 yr En fråga....Kan vi Svenskar åka till andra länder och jaga hur vi vill, utan guide ? Nä just det..... Så varför ska då vilka utlänningar som helst få komma hit och jaga UTAN guide, fattar inte detta :- Jo i vissa länder är det inga problem utan guide. Danmark tex. Trodde inte det handlade om guide eller inte i det här spörsmålet utan att utländska jägare tar ripjakten ifrån er. Hade väl fel som vanligt då
Publicerat December 4, 200718 yr Jo i vissa länder är det inga problem utan guide. Danmark tex. Trodde inte det handlade om guide eller inte i det här spörsmålet utan att utländska jägare tar ripjakten ifrån er. Hade väl fel som vanligt då Ok, där hade jag fel..... :-[ Jag tycker hursom helst att utläningar skulle få jaga här endast med guide, precis som för två år sedan. Ripjakten har inte tagits ifrån oss, men med dagens regler och priser har då jag ingen lust att jaga i fjällen som det ser ut nu.... :'(
Publicerat December 4, 200718 yr Att tjura löser inga problem...fyll i de sista kvarlämnade punkerna istället så mår man bättre..i alla fall idag
Publicerat December 4, 200718 yr Telges fjälljaktsförslag.1. Öppna statens marker för alla medborgare inom Sveas rike,alla äger rätten att lösa årskort 2. Kvotera in gästjägare från utlandet till betydligt högre jaktkortsavgifter. 3. Utlänska medborgare får endast tillträde efter inbjudan från medborgare i Sverige. 4. Ändra jakt tiderna på viltet så att ej flygfärdiga fåglar jagas. 5. Kvotera antalet skjuta vilt per dag. 6. Skaffa fler tillsyningmän 7. Följ noga upp föryngringar så att lokala justeringar kan göras i resp.jaktider på olika områden 8. 9. 10. :-* Punkt 4 vill ja ha struken ;-) Roligare att skjuta på fåglar som KAN flyga ;D ;D ;D Men du kanske missa ett INTE i punkten?
Publicerat December 4, 200718 yr Punkt 4 vill ja ha struken ;-)Roligare att skjuta på fåglar som KAN flyga ;D ;D ;D Men du kanske missa ett INTE i punkten? Jajaja..vad begär du !! Jag är fanimej endast en Tandtekniker,inte lätt att skriva rätt alla ggr.. Nä men vänta nu !!!! Jag klipper texten..Ändra jakt tiderna på viltet så att ej flygfärdiga fåglar jagas. HA !!!! Inte skulle du få jobb som redigerare i vart fall ;D ;D ;D
Publicerat December 6, 200718 yr Efter att ha jagat ripa i fjällen under 7 år tror jag att jag hoppar över detta i år. Ähhh, nu är du ju fånig... det är inte fler dagar än att du har råd med det Du, Jag, Beretta och Peter M. snackar ihop oss och gör något kul i år i stället för att häcka i Helamb:s stugor i Vougga. Skippa ripjakten, nää, enbart ett brutet ben eller eget dödsfall skulle kunna få mig till något sådant...
Publicerat December 6, 200718 yr Även jag kommer att bojkotta ripjakten denna vår iallafall med jaktkort Tjurig är jag fast kallar det hellre stark egen vilja och det är den som oftast hjälper mig att nå resultat i det man gör oavsett om det gäller jobbet,jakten eller idrott så jag ser tjurigheten som en god egenskap.