Publicerat December 6, 200718 yr Finns de ingen här på sidan som har tillgång till privat mark o boende som har lust att bjuda in till ripjakt för JAKSIDEMEDLEMMAR? Skulle ju kunna va en kul grej! Om underlag tillåter finns de även hundar att tillgå här!
Publicerat December 6, 200718 yr Glömde reglerna hoppas man hittar någon vettig lösning på dem fast nu låter det inte lovande > Jag tycker fjolårets regler var rätt vettiga fick jag bestämma skulle jaktens första 2veckor vara reserverade för endast svenskar,sedan guide tvång för alla utlänningar samt billigt årskort för fjällkomunbor samt länskort och ett lite dyrare årskort för alla svenskar ungefär något sådant vill jag att det blir. Sedan har jag full respekt för gubbar (grabbar) som Telge och amakulu men tror inte det är optimalt om ni sitter och stiftar reglerna för jakten här i norr för jag lovar att inte göra det åt er i söder inga duma förslag ni kommer med visserligen ???
Publicerat December 6, 200718 yr ...och ett lite dyrare årskort för alla svenskar... Varför? Ju mer man jagar ju mer borde man väl betala, inte tvärt om? Ett årskort, säg 800:-, skulle innebära en dygnskostnad på ca 60:- om en skåning jagade 14 dagar/år, vilket sällan händer. En kommunbo som kanske jagar 45dygn skulle då ha en dygnskostnad på ca 18kr. E inte de nog så bra? Skulle kunna tänka mig tredubbla för kommun o länsbor o sen får övriga köpa billigare. Borde vara mer rättvist? För alla extrakostnader i form av bensin o boende e inte ens inräknat! Sålänge dessa inhemska problem består kommer de inte bli ngr förändringar!
Publicerat December 6, 200718 yr Varför?Ju mer man jagar ju mer borde man väl betala, inte tvärt om? Ett årskort, säg 800:-, skulle innebära en dygnskostnad på ca 60:- om en skåning jagade 14 dagar/år, vilket sällan händer. En kommunbo som kanske jagar 45dygn skulle då ha en dygnskostnad på ca 18kr. E inte de nog så bra? Skulle kunna tänka mig tredubbla för kommun o länsbor o sen får övriga köpa billigare. Borde vara mer rättvist? För alla extrakostnader i form av bensin o boende e inte ens inräknat! Sålänge dessa inhemska problem består kommer de inte bli ngr förändringar! Satan i gatan vilket bra inlägg du nu har skrivit.... Du fick in poängen tror jag bestämt.. medans tjuriga Lasse vill ha allt för sej själv. Dumma,dumma Lasse !!!!!! Till Lars... hoppas du fattar att jag skriver detta med glimten i ögat. Sen hoppla tebax till Jimmypojken... Din ide om att jakt skulle kunna ske för jaktsidemedlemmar...Jupp, kanon ide... Ge mej en sovplats så kommer jag.... Sen en konstig fråga,jag fattar att Tjädrar inte bor på fjället,men skulle inte nån vänlig själ här se till att jag fick panga mej en Tjädertupp när jag ändå är på gång norrut ...
Publicerat December 7, 200718 yr Varför?Ju mer man jagar ju mer borde man väl betala, inte tvärt om? Ett årskort, säg 800:-, skulle innebära en dygnskostnad på ca 60:- om en skåning jagade 14 dagar/år, vilket sällan händer. En kommunbo som kanske jagar 45dygn skulle då ha en dygnskostnad på ca 18kr. E inte de nog så bra? Skulle kunna tänka mig tredubbla för kommun o länsbor o sen får övriga köpa billigare. Borde vara mer rättvist? För alla extrakostnader i form av bensin o boende e inte ens inräknat! Sålänge dessa inhemska problem består kommer de inte bli ngr förändringar! Du ska alltså betala mindre och jag ska betala mera när du kommer och jagar på min bakgård? :-
Publicerat December 7, 200718 yr Din bakgård tillhör inte dig o jag har inte valt att du ska bo där du gör!!! Eller? Inte tar vi kustbor betalt för att du kommer o badar i vattnet på vår bakgård!! Som ja skriver är Sörlänningar ändå de som får betala mest hur man än vänder på de. Förstod du inte räkne-exemplet? Genom att höja din kostnad blir de jämlikt. E de inte så ni vill ha de? Tråkigt med bakåtsträvare o enda anledningen att sörlänningar ska betala mer är för o bekosta norrlänningarnas del. I och med detta ser ju vissa attde e lätt att ändra beslut så att de blir jämlikt. DVS, ALLA får betala svindyrt. BRA JOBBAT!!! eller? o till vilken nytta?
Publicerat December 7, 200718 yr Satan i gatan vilket bra inlägg du nu har skrivit.... Du fick in poängen tror jag bestämt.. medans tjuriga Lasse vill ha allt för sej själv. Dumma,dumma Lasse !!!!!!Till Lars... hoppas du fattar att jag skriver detta med glimten i ögat. Sen hoppla tebax till Jimmypojken... Din ide om att jakt skulle kunna ske för jaktsidemedlemmar...Jupp, kanon ide... Ge mej en sovplats så kommer jag.... Sen en konstig fråga,jag fattar att Tjädrar inte bor på fjället,men skulle inte nån vänlig själ här se till att jag fick panga mej en Tjädertupp när jag ändå är på gång norrut ... Klart jag fattar att du skriver med glimten i ögat,jag är själv en retsticka av rang som du kanske anat. Minns att jag erbjudit dig jakt här i norr tidigare men du tog den inte och när du nu ställt dig på Jimbos sida så får du väl förlita dig på att han fixar dig en tjädertupp OBS även detta är skrivet med glimten
Publicerat December 7, 200718 yr De kan ja "nästan" garantera te nästa höst, sålänge du e på min sida Ingen glimt här : (ironi)
Publicerat December 7, 200718 yr Din bakgård tillhör inte dig o jag har inte valt att du ska bo där du gör!!!Eller? Inte tar vi kustbor betalt för att du kommer o badar i vattnet på vår bakgård!! Som ja skriver är Sörlänningar ändå de som får betala mest hur man än vänder på de. Förstod du inte räkne-exemplet? Genom att höja din kostnad blir de jämlikt. E de inte så ni vill ha de? Tråkigt med bakåtsträvare o enda anledningen att sörlänningar ska betala mer är för o bekosta norrlänningarnas del. I och med detta ser ju vissa attde e lätt att ändra beslut så att de blir jämlikt. DVS, ALLA får betala svindyrt. BRA JOBBAT!!! eller? o till vilken nytta? Näe men enligt din logik så borde ni ta betalt för att bada och även betala lite mer själva för doppet än vad jag som turist skulle göra? Förstår inte vad du menar med att sörlänningar skulle bekosta norrlänningarnas del? Är förresten själv sörlänning i grunden. Varför är det så hemskt att de som bor på en plats ska ha en fördel i lägre kostnad för att jaga på sin hemmamark? Jag tycker att alla ska ha möjligheten att jaga och alla svenskar till ett lägre pris. Retade bara upp mig på att du tyckte att de som bor ovan odlingsgräns ska betala mer. Det tycker inte jag.
Publicerat December 7, 200718 yr Kul med forumvänner som man både kan vara allvarlig samt skoja med Ehh! Staten har ju bestämt att Östersjön (sveriges del) samt Mälaren,vet inte hur det är med Vänern och Vättern,men jag tror samma sak gäller där. Att det skall vara fritt handredskapsfiske alltså alla medborgare äger rätten att sportfiska utan nåt fiskekort. Skall vi följa denna norm borde vi oxå som medborgare få handredskapsjaga på statens marker i norr utan att behöva betala någonting alls ;D Tänk på den ni... ;D
Publicerat December 7, 200718 yr Missunnar som sagt ingen att jaga ripor billigt. Är själv inte särskilt intresserad av det. Vad jag inte kan förstå däremot är varför norrlänningar i fjällkommunerna tycks anse att det ska vara gratis för att det är på statlig mark.Finns statlig mark i Skåne oxå men inte fan kan vi klampa in o jaga där hur som helst och framförallt inte gratis. Marknadskrafterna styr även på statlig mark i Skåne. Jämför med kyrkan. Jag o många med mig är medlemmar i svenska kyrkan och betaler skatt till densamma. Kyrkan är en mkt stor markägare. Min mark som medlem o skattebetalare. Får vi jaga gratis där? Nähä det får vi inte. Hukar bakom kyrkbänken i väntan på attacken ;D
Publicerat December 7, 200718 yr Allt skulle vara löst om man fick köpa ett årskort till ett fast pris som alla som ville fick köpa. Då blir det ju per automatik dom som jagar mest som får dom billigaste jaktdagarna. Då fungerar det ju som vilket mängdkort som helst och det tycker nog dom flesta är sunt- ju mer du utnyttjar det, desto billigare blir det. Att sörlänningar ska ha billigare pga av att dom jagar mer sällan i fjällen är ju bara skitsnack!!! Ska jag handla ett årskort på tunnelbanan i Sthlm och sitta och vara förbannad över att mina t-baneresor är så dyra för att jag bara är i Sthlm en vecka om året??? : MVH
Publicerat December 7, 200718 yr Missunnar som sagt ingen att jaga ripor billigt. Är själv inte särskilt intresserad av det. Vad jag inte kan förstå däremot är varför norrlänningar i fjällkommunerna tycks anse att det ska vara gratis för att det är på statlig mark.Finns statlig mark i Skåne oxå men inte fan kan vi klampa in o jaga där hur som helst och framförallt inte gratis. Marknadskrafterna styr även på statlig mark i Skåne.Jämför med kyrkan. Jag o många med mig är medlemmar i svenska kyrkan och betaler skatt till densamma. Kyrkan är en mkt stor markägare. Min mark som medlem o skattebetalare. Får vi jaga gratis där? Nähä det får vi inte. Hukar bakom kyrkbänken i väntan på attacken ;D NÄ de får vi int "Amakulu" o de e skit o överförmynderi!!! Släpp marken fri åt folket *asg* "jakobj" Du reta upp dig på att ja tyckte att de som bor ovan odlingsgräns ska betala mer. BRA, de va meningen. Då vet du hur uppretade alla som inte e läns eller kommunbor varit i flera år. Varför ska vi betala mer? Enligt MITT tycke ska ALLA Svenska medborgare köpa under lika vilkor.
Publicerat December 7, 200718 yr NÄ de får vi int "Amakulu" o de e skit o överförmynderi!!! Släpp marken fri åt folket *asg* "jakobj" Du reta upp dig på att ja tyckte att de som bor ovan odlingsgräns ska betala mer. BRA, de va meningen. Då vet du hur uppretade alla som inte e läns eller kommunbor varit i flera år. Varför ska vi betala mer? Enligt MITT tycke ska ALLA Svenska medborgare köpa under lika vilkor. Jag är ledsen men jag håller inte med överhuvudtaget. Jag tycker att bofasta inom området ska ha billigare jakt. En skillnad mot neröver är att ovan odlingsgränsen saknas kortmarker nästan helt, det finns i princip ingen möjlighet att lösa ett årskort för småvilt på en kortmark vilket är en jävla skillnad mot inlandet. Där finns kortmarker överallt och möjligheter att lösa årskort vilket jag själv också gör. Det skulle bli för dyrt för mig att jaga om jag varje dag skulle tvingas lösa ett dagkort på statens mark eller om årstillståndet skulle kosta 3000:-, jag tjänar otroligt lite pengar och har förhållandevis låg levnadsstandard. Ett val jag gjort för att kunna bo här där jobben är få, maten och bensinen dyr och numera helt ersättningslös mellan arbetssäsongerna eftersom akassan inte hjälper såna som mig längre. Därför irriterar det mig när såna som du säger att jag borde betala mer för att utjämna och göra det billigare för andra som kommer hit och plockar russinen ur kakan så att säga. Men som jag tidigare sagt så kan väl alla svenskar betala lika mycket, men hellre då en sänkning för alla svenskar och en höjning för utlänningr.. Jag ska inte gnälla ett jävla skit eftersom det är mitt val och kärleken till jakt, fiske, fjäll och skog är så stark att jag vill bo där jag gör men det känns pissigt att krävas på att betala mer bara för det..
Publicerat December 7, 200718 yr Tycker du har fel i mkt men en del saker rätt! Jag bor på fel sida länsgränsen o de gör mig irriterad! Bara för att jag värdesätter havet ska ja inte ha tillgång till fjället på lika vilkor som de som bor på samma breddgrad! DE suger!
Publicerat December 7, 200718 yr Jag är ledsen men jag håller inte med överhuvudtaget. Jag tycker att bofasta inom området ska ha billigare jakt. En skillnad mot neröver är att ovan odlingsgränsen saknas kortmarker nästan helt, det finns i princip ingen möjlighet att lösa ett årskort för småvilt på en kortmark vilket är en jävla skillnad mot inlandet. Där finns kortmarker överallt och möjligheter att lösa årskort vilket jag själv också gör.Det skulle bli för dyrt för mig att jaga om jag varje dag skulle tvingas lösa ett dagkort på statens mark eller om årstillståndet skulle kosta 3000:-, jag tjänar otroligt lite pengar och har förhållandevis låg levnadsstandard. Ett val jag gjort för att kunna bo här där jobben är få, maten och bensinen dyr och numera helt ersättningslös mellan arbetssäsongerna eftersom akassan inte hjälper såna som mig längre. Därför irriterar det mig när såna som du säger att jag borde betala mer för att utjämna och göra det billigare för andra som kommer hit och plockar russinen ur kakan så att säga. Men som jag tidigare sagt så kan väl alla svenskar betala lika mycket, men hellre då en sänkning för alla svenskar och en höjning för utlänningr.. Jag ska inte gnälla ett jävla skit eftersom det är mitt val och kärleken till jakt, fiske, fjäll och skog är så stark att jag vill bo där jag gör men det känns pissigt att krävas på att betala mer bara för det.. Du har inte svarat på vad du tycker om mitt förslag..... se nedan ;D Var tidigare i tråden,verkar som du helhjärtat håller med eller...!!! Telges fjälljaktsförslag. 1. Öppna statens marker för alla medborgare inom Sveas rike,alla äger rätten att lösa årskort 2. Kvotera in gästjägare från utlandet till betydligt högre jaktkortsavgifter. 3. Utlänska medborgare får endast tillträde efter inbjudan från medborgare i Sverige. 4. Ändra jakt tiderna på viltet så att ej flygfärdiga fåglar jagas. 5. Kvotera antalet skjuta vilt per dag. 6. Skaffa fler tillsyningmän 7. Följ noga upp föryngringar så att lokala justeringar kan göras i resp.jaktider på olika områden 8. 9. 10. Sen eventuella snyfthistorier om taskig ekonomi tycker jag faktist inte att det hör hit.. Marknaden styr priser även om det suger...det har vi här i sörmland fått lära oss i vart fall. Många som vill jaga eller alla som vill jaga har faktist inte råd att jaga alla ggr.. Ser ut som verkligheten hinner ikapp......
Publicerat December 7, 200718 yr Många som vill jaga eller alla som vill jaga har faktist inte råd att jaga alla ggr.. Ser ut som verkligheten hinner ikapp...... Nå´nstans är det ju riktigt åt h*****e när det börjar vara så illa att man inte ska ha råd att utöva sin hobby/intressen som man gjort i alla tider!!!! Ska jakten nu bara bli en "rikemanshobby" och inte kunna fortsätta vara en "allemanshobby"....!??? (detta gäller statens marker)..Tänka att precis allt ska handla om pengar och att nå´n i slutändan alltis ska sitta och håva in storkovan!!! >
Publicerat December 7, 200718 yr Många som vill jaga eller alla som vill jaga har faktist inte råd att jaga alla ggr.. Ser ut som verkligheten hinner ikapp......Nå´nstans är det ju riktigt åt h*****e när det börjar vara så illa att man inte ska ha råd att utöva sin hobby/intressen som man gjort i alla tider!!!! Ska jakten nu bara bli en "rikemanshobby" och inte kunna fortsätta vara en "allemanshobby"....!??? (detta gäller statens marker)..Tänka att precis allt ska handla om pengar och att nå´n i slutändan alltis ska sitta och håva in storkovan!!! > Japp...du verkar fatta vad jag menar.... vi snackar nu statens mark,inte privatägda marker,det är det här som gör det så jävla tråkigt. Men att sitta och sura och förvänta sej att det alltid kommer vara som förr,typ när farfar levde och jagade kommer knalla på en fetsmäll !!!!! Och bli ännu mera ledsen... Enda sättet att lösa detta tror jag är sammarbete inom hela riket,,inte lokala varianter som vi betalar en viss summa och dom i övriga landet betalar en annan.... Tror mitt förslag håller.... ;D
Publicerat December 7, 200718 yr Japp...du verkar fatta vad jag menar.... vi snackar nu statens mark,inte privatägda marker,det är det här som gör det så jävla tråkigt. Men att sitta och sura och förvänta sej att det alltid kommer vara som förr,typ när farfar levde och jagade kommer knalla på en fetsmäll !!!!! Och bli ännu mera ledsen...Enda sättet att lösa detta tror jag är sammarbete inom hela riket,,inte lokala varianter som vi betalar en viss summa och dom i övriga landet betalar en annan.... Tror mitt förslag håller.... ;D Ja, visst tycker jag dina förslag är bra. Ser inget jag vill ändra. Sen får du/ni tycka vad ni vill om snyfthistorier, men jag har i varje fall inte råd med höga avgifter för jakt, det är den krassa verkligheten för många som bor här tyvärr.
Publicerat December 8, 200718 yr O eftersom alla jagar på lika vilkor vet ni hur den krassa verkligheten ser ut för resten av Svenskarna me. Lägg då till 100mils bensin o boende för Skåningar o annat oknytt ;-) Då borde du förstå varför ja tycker att alla ska ha årskort! Många hamnar på 5000-10 000:- för en veckas ripjakt o de e absurt tycker jag! Har för mig att jaktkorten kostade som fiskekort förut, dvs runt 60:- o de tyckte ja va helt ok. Men nu börjar bolagsskogarna höja sina dagskort me för där har man nu upptäckt att folk faktiskt betalar :-( SNART E DE BARA ÅSA-NISSE JAKT SOM VANLIGT FOLK HAR RÅD ATT UTÖVA O DE VORE INTE BRA UR MÅNGA ASPEKTER!!! En ytterst viktig fråga som jag ej har svar på!?!? [glow=red,2,300]Vad används jaktkortspengarna till eftersom det är av sådan vikt att hålla priset så högt det är????[/glow]
Publicerat December 8, 200718 yr Jaktkortspengarna går till samebyn (ca 80% om jag minns rätt) resten till dem som administrerar jakten länsstyrelsen och kortförsäljare. Jag tycker det är självklart att ortsborna skall gynnas,sedan vill givetvis alla att priset hålls lågt för ALLA svenskar och när denna fjälljakt drevs igenom var den tänkt just så att alla svenskar skulle få möjlighet att jaga billigt på statens mark och inte som det börjar bli att en liten klick turist företag skall sko sig på jakten. Precis som du säger drar dessa höga jaktkortpriser även med sig skogsbolag och allmäningsmarker >
Publicerat December 8, 200718 yr O varför ska samebyn ha pengar? Får de inte så de räck o blir över ändå!!!!
Publicerat December 8, 200718 yr Nja dem hävdar väl att det är deras mark så att dem får pengarna tycker jag inte är något fel,vem skulle annars få pengarna?
Publicerat December 8, 200718 yr Vem f-n kan påstå att statens mark ovan odlingsgränsen är samernas mark?? För det första var inte samerna först på den marken som de påstår....det var nomaderna!!!! Och var bor dem så vi kan skicka jaktkortspengarna dit?? ??? ;D....Och sen så finns det en helt annan skara av samer....nämligen icke renägande samer.....dock ändå samer....om jag inte minns helt fel....hela 80 %.!! Får dem fiska och jaga som de vill och ha speciella förmåner?? Icke det!! Same...icke same...ortsbo...eller icke ortsbo..? Vi är alla svenskar...Låt alla som vill ha möjlighet att lösa årskort!!