Publicerat December 4, 200718 yr Ids inte läsa igenom hela tråden men jag kan direkt fastslå att den som tog min morrande wachtel i nackskinnet åker ut fort som fan från mitt hus. Min wachtel morrar som fan faktiskt och vi vet inte varför men vad vi med 100% säkerhet vet är att hans morrande inte utgör något hot mot någon och det är inte illa menat för han har aldrig gjort något. Vi har givetvis testat den hårda skolan men den enda konsekvensen är att jycken på allvar blir bedrövad, osäker och morrar ännu värre. Alltså ignorerar vi honom och det gör övriga jyckar i flocken.. Det blir problem då det dyker upp nya jyckar här hemma, de har inte lärt sig att ignonrera honom, så de kan känna sig hotade har vi märkt. De andra hundarna här hemma skiter i honom fullständigt ;D Han är rätt skön faktiskt när han ligger på rygg i mitt knä och får sin mage kliad samtidigt som han tokmorrar åt de andra avundsjuka jyckarna som inte bryr sig ett smack ;D ;D Mvh!
Publicerat December 4, 200718 yr Jag har gjort och gör allt som ni kommer med som förslag och det är inga problem med att at bort saker/ben från henne. Jag tror nog mera på det här med ungdomlig trotts. Men vad jag förstår är att det inte är fel att ta tag i nackskinnet (lite lagomt) fya och till korgen. För att sedan, inte så lång tid vara som vanligt igen och goas och leka. Har ingen aning om huruvida det är rätt eller fel men om din korrigering inte har någon effekt, vad vinner du på att envisas med att korrigera? Gör det nytta, då är du på rätt spår, morrar jycken fortfarande trots dina nacktag så tror jag att du gör mer skada än nytta om du fortsätter. Mvh!
Publicerat December 4, 200718 yr Ids inte läsa igenom hela tråden men jag kan direkt fastslå att den som tog min morrande wachtel i nackskinnet åker ut fort som fan från mitt hus.Min wachtel morrar som fan faktiskt och vi vet inte varför men vad vi med 100% säkerhet vet är att hans morrande inte utgör något hot mot någon och det är inte illa menat för han har aldrig gjort något. Vi har givetvis testat den hårda skolan men den enda konsekvensen är att jycken på allvar blir bedrövad, osäker och morrar ännu värre. Alltså ignorerar vi honom och det gör övriga jyckar i flocken.. Det blir problem då det dyker upp nya jyckar här hemma, de har inte lärt sig att ignonrera honom, så de kan känna sig hotade har vi märkt. De andra hundarna här hemma skiter i honom fullständigt ;D Han är rätt skön faktiskt när han ligger på rygg i mitt knä och får sin mage kliad samtidigt som han tokmorrar åt de andra avundsjuka jyckarna som inte bryr sig ett smack ;D ;D Mvh! Du de där känner jag igen från min tik. Hon kan visa sig vara skitsur på terriern om jag "gullar" med wachteln o terrien kommer i närheten. O busar jag upp wachteln så far hon rätt snabbt på terriern o ska visa sin rang. Morrar, spänner kroppen o håller huvudet högt över den andres rygg. O den stackars terriern har inte ens försökt o va med i leken.. Nån gång trycker hon till terriern på manken med hakan oxå. Vad beteendet beror på vet jag inte men tror att hon egentligen ser sig som rätt hög i rang o i busets hetta så vill hon gärna stiga lite, men mig eller någon annan mäniska vågar hon inte kaxa, så då tar hon närmsta jycke istället. Samrtidigt bråkar hon alldrig med andra hundar, eller ska va kaxig, men kommer någon (hund) inom hennes tolerans gräns mindre än en m, så morrar hon o hotar direkt. Får hon inte gensvar på det av antagonisten så "smäller" det omgående. Jagar en del ihop med andra hundar o hon är alldrig ens intresserad av o kolla va det är för "kompisar" som är med. Knappt hon bemödar dem med en blick. Sisst vi jagade, så mellan 2 såter gick vi förbi 2 gårdshundar som var j-kligt gapiga innanför staket. Hon lufsade på som vanligt okopplad bredvid mig, gav gårdshundarna som skällde o morrade så fradgan sprutade en likgiltig blick o brydde sig inte mer. Då ska tillägas att hon gick lös utan kommando. Att ta kommandot, åskan trilla ner, eller va man nu vill kalla det kan bli helt tokigt. Allt beror på individen man har o göra med. Många gånger kan det räcka med o ge ett kommando man vet hunde lyder direkt. Sitt, hit, ligg eller nått. Det blir en avledande manöver utan att skrämmas eller ta kamp. Jag skulle alldrig tollerera att en min hund hotade mig eller någon annan person. Jag håller heller alldrig på med o plocka ben, mat eller annat från hunden i tid o otid för att kolla om det går utan morr.. Ser lixom ingen anledning till det, har hunden fått kött benet så är det hans. Har jycken tagit något den inte får ha så tar jag det oavsett. Att jämt testa och plocka med maten ka ge en hund som alldrig litar på att den får ha sin mat ifred. Risken finns att förvärrar situationen betydligt.
Publicerat December 4, 200718 yr Ids inte läsa igenom hela tråden men jag kan direkt fastslå att den som tog min morrande wachtel i nackskinnet åker ut fort som fan från mitt hus. Uppenbarligen gillar jag att sticka ut hakan, och du har inte orkat läsa hela tråden, men uppenbarligen morrar hunden åt ägaren(flockledaren) och tex. vägrar flytta på sig. Hundarna här hemma morrar titt som tätt mot varandra av olika orsaker, leksaker, ben, trötthet etc, men dom morrar inte åt mig eller sambon när vi vill gå förbi dom, tycker det är en klar skillnad. Sedan är det väldigt mycket upp till tolkaren om vad som är mutter och morr, för övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att tillrättavisa någon annans hund med handgripligheter. Mvh..
Publicerat December 4, 200718 yr Hundarna här hemma morrar titt som tätt mot varandra av olika orsaker, leksaker, ben, trötthet etc, men dom morrar inte åt mig eller sambon när vi vill gå förbi dom, tycker det är en klar skillnad.Mvh.. Japp det är en avsevärd skillnad.
Publicerat December 4, 200718 yr Skummat igenom tråden.. Att morra tillbaka och härja med hunden kan som sagt förstöra mer än vad det gör nytta. Ett tips att försöka är att helt enkelt lyft hunden tills in plats och iggnorera. Visa verklgien hur tydligt du skiter i hunden. Det funkar många gågner bättre än att lyfta i nackskinnet. Min äldre wachteltik morrar en del. Men aldrig mot ngn oss tvåbenta. Det är de andra hundarna hon fostrar och det kommer hon alltid göra. Spanieln ligger ganska risigt till ibland..
Publicerat December 4, 200718 yr Sedan är det väldigt mycket upp till tolkaren om vad som är mutter och morr, för övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att tillrättavisa någon annans hund med handgripligheter.Mvh.. Mutter är mutter...morr och visa tänder samtidigt som raggen står upp är nått helt annat,själv tycker inte jag att det är speciellt svårt att se när hundar varnar ! Skulle heller aldrig tillrätta visa annans hund med handgripligheter,dock har det hänt att jag "petat" bort nån hund från fällt rådjur som inte släppt fram mej utan endast visat tänder....
Publicerat December 4, 200718 yr Uppenbarligen gillar jag att sticka ut hakan, och du har inte orkat läsa hela tråden, men uppenbarligen morrar hunden åt ägaren(flockledaren) och tex. vägrar flytta på sig.Hundarna här hemma morrar titt som tätt mot varandra av olika orsaker, leksaker, ben, trötthet etc, men dom morrar inte åt mig eller sambon när vi vill gå förbi dom, tycker det är en klar skillnad. Sedan är det väldigt mycket upp till tolkaren om vad som är mutter och morr, för övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att tillrättavisa någon annans hund med handgripligheter. Mvh.. Äsch.. Hipshot levererar ytterligare ett "genomtänkt" inlägg :-X Skulle min jycke morra åt någon människa så är saken en helt annan givetvis! Svårt att se att det skulle hända dock men det spelar mindre roll.. Sen var det nog lite väl pubertalt att börja yra om att hiva folk ur huset dessvärre ;D :- Ska skriva en annan grej i en annan tråd sen ska jag läsa igenom vad det här egentligen handlar om ;D Mvh!
Publicerat December 4, 200718 yr Tillsynes kryllar det av muttrande wachtlar här...nåt signifikant för rasen kanske ?????
Publicerat December 4, 200718 yr Tillsynes kryllar det av muttrande wachtlar här...nåt signifikant för rasen kanske ????? annat är det med de coolare stövarna, oavsett om det är gris, har eller rävstövare...de morrar minsann inte i onödan ;D ;D
Publicerat December 4, 200718 yr Läst igenom lite mer grundligt nu och konstaterat att mitt första inlägg nog hör till de mest puckade jag skrivit ;D Men jag vidhåller nr 2 dvs testa att korrigera försiktigt men bestämt och fungerar det inte, det ska alltså ge ett omedelbart resultat, så är problemet ett annat och då spelar det ingen roll hur mycket man ruskar om hunden man gör iaf bara mer skada. Ignorera beteendet, ha koll på det så det inte utvecklar sig till ett problem, men tills dess ignorera. Skulle det sen bli ett problem att jycken lägger handling bakom hotet så är det veterinären som gäller. En skräckgrej därivd lag.. En spaniel hade morrat och såvitt jag fattat huggit ett litet barn. De bedrövade föräldrarna åkte till veterinären och avlivade jycken på studs. När hunden var död hittade veterinären en blyertspenna intryckt i hundens ena öra :'( :'( :'( :'( Min wachtel är en mespropp på ren svenska, inte ett smack bytesmedveten osv, och min amatörmässiga gissning är att jycken på någotvis komunicerar något skumt positivt budskap med sitt morrande. Han är ju bevisligen skitglad ofta med viftande svans, inte speciellt hög svansföring och tokmorrande.. Mvh!
Publicerat December 4, 200718 yr En kompis till mej hade en labradorhane,kompisen hade lärt hunden kommandot "vakta". Vid detta kommando drog denna hund upp sina läppar så att de flesta tänderna syntes..sen morra han oxå ;D Hunden och alla andra tyckte detta var skitkul,när man väl lärt sej att hunden inte var farlig... Egentligen tror jag att hunden på sitt sätt skrattade Det var en supersnäll hund som aldrig gjort nån illa på något sätt. Tror vi alla här som svarat i denna tråd är kapabla att avgöra om det är skoj,tonårsfasoner eller blodigt allvar..... Sen finns det dårar oxå som inte ens morrar innan dom hugger !!!!! Har vid tillfälle träffat på sådana hundar oxå,men dom lever inte idag. Husse och/eller matte fattade allvaret och tog bort dessa hundar snarast. Dock har jag en bekant som fick sin son helt sönderbiten av en Basset Griffon innan dom fattade. Och här visade jycken ingenting innan.... Själv blev jag totalt sönderbiten som barn av en Engelsk setter på Öland ,blev illfärd till Borgholms lasarett,då jycken nästan tog livet av mej...... Denna hund varnade inte heller innan den satt i min rygg och käkade sej upp mot min nacke,tills jag slog den med min träsko och kröp därifrån. Som tur var satt hunden på löplina och kom inte åt mej mera... Tydligen var jag inte det enda barn som denna hund bitit..hunden avlivades kort därefter har jag hört... Mitt måtto är att alla hundar skall vara snälla,annars kan dom dra åt h-e !!!!! Alt. skjutas !!!!!!
Publicerat December 4, 200718 yr Tror vi alla här som svarat i denna tråd är kapabla att avgöra om det är skoj,tonårsfasoner eller blodigt allvar..... Helt klart, dock är det ur betraktarens ögon när man läser och tolkar skriven text, och sedan drar man vissa slutsatser och förkortningar (genvägar) i texten när man svarar. Som att inläggen inte fäster fokus på att det morras mot en människa tex. Genvägar är att man oftast förutsätter att personen ifråga högst troligt har provat en del mjuka försök och därefter ber om hjälp, helt klart fel att inte ta 100% info innan svar... Mitt åt...
Publicerat December 4, 200718 yr Helt klart, dock är det ur betraktarens ögon när man läser och tolkar skriven text, och sedan drar man vissa slutsatser och förkortningar (genvägar) i texten när man svarar.Som att inläggen inte fäster fokus på att det morras mot en människa tex. Genvägar är att man oftast förutsätter att personen ifråga högst troligt har provat en del mjuka försök och därefter ber om hjälp, helt klart fel att inte ta 100% info innan svar... Mitt åt... Så är det nog,men ofta är det lätt att endast skumma texten innan man svarar,,,,man har ju lixom sin ide..
Publicerat December 4, 200718 yr annat är det med de coolare stövarna, oavsett om det är gris, har eller rävstövare...de morrar minsann inte i onödan ;D ;D Stojjan...du har en poäng !!!!! Vette fan hur det är med Kopov,men stövare i all allmänhet är relativt lätta att tas med hemma! Nja,visst har dom sina egenheter dom med men,morra brukar dom inte göra i alla fall !!! Dock kan det hända att dom morrar till och visar tänder,men då har i vart fall jag genast tagit detta ur dom. Hur jag gjort tänker jag inte berätta här 8) Sen helt fel signatur att vända sej till nu Stojjan då jag vet att du har grishundar,men kan det vara så att man vill att sina grishundar skall vara lite skarpare än andra hundar så man tolererar lite divalater ????
Publicerat December 4, 200718 yr Sen helt fel signatur att vända sej till nu Stojjan då jag vet att du har grishundar,men kan det vara så att man vill att sina grishundar skall vara lite skarpare än andra hundar så man tolererar lite divalater ???? Hemma så funkar åtminstonde mina "grisstövare" exakt som tidigare schiller och hamilton. Inget morr åt någon i familjen i något läge. Minstingen skall kunna (och kan) ta mat, ben flytta ner från liggplats, mata båda samtidigt med prinskorv eller köttbullar etc. Toleransen med aggressivt beteende är inte högre för att de skall jaga gris. De är dock mycket skarpare mot andra hundar vid fällt vilt (inte mot folk).
Publicerat December 4, 200718 yr Hunden försöker klättra i rang, flyttar inte på sig o morrar är ett tydligt tecken på att hunden ska försöka slå dej lite på fingrarna. Jag tycker helt enkelt du ska visa vem fan som bestämmer jag har själv wachtel så jag vet hur dom kan va dom små liven, har även hundar med så kallat stålpsyke som tydligen inte wachteln har. Hundar är som alla andra djur som lever i flock, dom provar ibland och med jämna mellan rum om dom kan få komma lite högre upp i kedjan vilket är helt naturligt. Skulle nån av mina 4 hundar morra åt mej så skulle jag visa med bestämdhet att det inte är till låtet svårare än så är det inte. Allt jävla tjat om osäkerhet o sånt skit har inte med saken o göra i det här fallet. Nu får jag väll snart en hundpsykolog efter mej men man behöver inte alltid göra saker så förbannat krångliga.
Publicerat December 5, 200718 yr Hunden försöker klättra i rang, flyttar inte på sig o morrar är ett tydligt tecken på att hunden ska försöka slå dej lite på fingrarna. Jag tycker helt enkelt du ska visa vem fan som bestämmer jag har själv wachtel så jag vet hur dom kan va dom små liven, har även hundar med så kallat stålpsyke som tydligen inte wachteln har. Hundar är som alla andra djur som lever i flock, dom provar ibland och med jämna mellan rum om dom kan få komma lite högre upp i kedjan vilket är helt naturligt. Skulle nån av mina 4 hundar morra åt mej så skulle jag visa med bestämdhet att det inte är till låtet svårare än så är det inte. Allt jävla tjat om osäkerhet o sånt skit har inte med saken o göra i det här fallet. Nu får jag väll snart en hundpsykolog efter mej men man behöver inte alltid göra saker så förbannat krångliga. Ord och inga visor ;D
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Det är ganska kul och be om hjälp av er mina vänner. man får många ideer och det får även ni. Tack Hippen för dina inlägg och mera tack för ditt uppvaknande. ;D ;D Jag fick mig ett gått skratt. Jag tror jag kör på som sagt att detta är lite tonårsfasoner och lite löpfasoner också. Jag återkommer om detta lite längre fram så får vi se om det går över. Tack kompisar.
Publicerat December 5, 200718 yr Ta kontakt med någon som jobbar med problemhundar.. har du säkert fått höra förut...... Sörmlands hundskola är ganska så bra på sånna grejer tel.0702-490781
Publicerat December 5, 200718 yr Skäms mest.. sen var det någon som citerade mej så jag kunde ju inte radera eller.. :- Testade iaf lite här på kul igår med anledning av tråden.. Satte igång och fjollade med wachteln mitt bland de andra hundarna. Fick honom att morra så in i helvete, tror nästan han tappade rösten ett tag där ;D Sen gick jag ned en halvtrappa och lämnade övriga flocken en halvtrappa upp och klappade och kliade wachteln på mage o rygg helt själv utan påverkan av de andra.. Man lät lika illa ändå puckot.. Han är nog inte riktigt frisk den där jycken men han är rätt kul så länge som han är snäll mot folk och andra hundar! Lite fundersam på vad som händer när han åldras och mognar mer.. Men i nuläget så har vi inga problem med honom så nu får han hållas.. Får en känsla av att han vet att han gör fel, vi har givetvis försökt att korrigera honom när han började morra. Det verkar ha tagit för jag uppfattar att ju mer han morrar desto mer "rädd" blir han precis som om han förväntar sig att han vilken sekund som helst ska få skit för att han morrar. På vår hund så har alltså korrigering medelst nacktag osv noll och ingen effekt förutom att han blir rädd så då skiter vi i det. Mvh!
Publicerat December 5, 200718 yr Får en känsla av att han vet att han gör fel, vi har givetvis försökt att korrigera honom när han började morra. Det verkar ha tagit för jag uppfattar att ju mer han morrar desto mer "rädd" blir han precis som om han förväntar sig att han vilken sekund som helst ska få skit för att han morrar. På vår hund så har alltså korrigering medelst nacktag osv noll och ingen effekt förutom att han blir rädd så då skiter vi i det.Mvh! Självklart om hunden visar rädsla åt en korrigering är den fel, och skulle fimpen ha någon "tuff tanke" bakom sin morrning skulle han förmodligen inte bli rädd heller, utan hans morrning är nog snarare ett annat uttryck i hans värld, men uppenbarligen inte en utmaning. Dom ytterst få gånger jag tagit tag i nackskinnet på hundar så har dom under en kort sekund en tanke med att visa sin utmaning mot mig, men därefter lagt sig på rygg och visat underkastelse, alltså ingen rädsla. En gång har det hänt att en hund visat rädsla och det var jag som fick mig en läxa att läsa hunden nogrannare i fortsättningen.
Publicerat December 5, 200718 yr Flex han morrar ofta i olika situationer men man får ju se skillnad på vad det är för morr han gillar o prata med folk då jomlar han upp o ner i skalan kommer i håg när vi stod vid bankomaten o det var lite kö o flex börja o prata högljutt med dom som stog där han är inte farlig sa jag han pratar bara vist nicka dom med ett nervöst leende 10m längre bort. Mvh.
Publicerat December 5, 200718 yr Flex han morrar ofta i olika situationer men man får ju se skillnad på vad det är för morr han gillar o prata med folk då jomlar han upp o ner i skalan kommer i håg när vi stod vid bankomaten o det var lite kö o flex börja o prata högljutt med dom som stog där han är inte farlig sa jag han pratar bara vist nicka dom med ett nervöst leende 10m längre bort.Mvh. Jajamän, precis sådan är min stövare. Morrar som det värsta bergslejon när hon bara vill vara snäll och hälsa på folk. Vet man inte om att hon bara "pratar" kan man bli hur rädd som helst. Vi måste ju kunna skilja på morr och morr. Det går inte att dra alla morr över en kam ! Ha ha ha !