Publicerat December 7, 200718 yr I mitt hem är hundarna längst ner i rang och ungarna och frun gör som dom vill oavsett o hundarna har jagat eller inte! För att stärka barnens roll, speciellt när man har unghundar som vill upp i rang, låter jag dom mata och leka med hundarna under uppsikt. Komma med kommandon och ta saker ifrån hundarna. Aldrig att jag tillåter hundarna ta kontroll över ngn situation. Morrande och skällande tillåter jag aldrig. Jag är deras ledare och den som skall morra och skälla .
Publicerat December 18, 200718 yr Låt aldrig hunden visa aggression mot någon av husets folk. Punkt. Sedan ska man leta orsaker - inte ursäkter. Som flera skrivit är det ju precis här som hunden har sin "pubertetskris", men det här beteendet är heller inte ovanligt när det skett någon förändring i flocken. Vare sig någon av barnen flyttat hemifrån, husbonn gått bort, man fått tillökning av familjen i form av barn eller valpar. Detta är saker som man skall ta hänsyn till när man fostrar hunden så det sker vid rätt tillfälle, och på rätt sätt Efter man tryckt ned hunden. Det är Aldrig synd om hunden om han bär sig illa åt, men det Är synd om honom om vi begär att han ska fungera och känna som en människa. Gör livet lätt för din hund - kompromissa aldrig.