Publicerat November 18, 201015 yr Äntligen Laminatstocken från Boyds kom idag, två veckor efter beställningen. Trashbössan är ju som sagt en gammal m98, Engelsk lågbudgetbössa från 60talet på FNmekanism med bokstock och i kaliber 30-06. Jag har ju funderat mycket på om jag ska göra mig av med den eller pipa om eller hur jag hantera Svärfars gamla kanon. Det är ju idag inget som helst värde i bössan. Den har en sugrörstunn pipa som börjar värmesprida efter ett fåtal skott, det är huvudorsaken till att jag vill pipa om den, och ska jag först pipa om den så kan jag ju lika gärna göra det i en roligare kaliber än 30-06. Nåväl mer om pipan senare. Jag tänkte vänta med att starta projekttråden till jag fått stocken från Boyds, vilket nu har skett. Den är "finished" (some minor fitting may be required) Det var ett understatement. Jag har nu i kväll suttit i två timmar och filat för att överhuvud taget kunna skruva ihop underbeslaget mot lådan. Men jag ska väl inte klaga, det kommer säkert att bli bra, men jag blir ju mer och mer övertygad om att en pelarbäddning is da shit. Lite overkill för en jaktbössa kanske men har jag nu först bestämt mig för att satsa på bössan så får jag väl stå för det. Lite bilder som sig bör i en projekttråd. Utgångsläget, den nya stocken och lite detaljbilder på inpassningen. Det var rätt ok inpassning på underbeslaget men jag fick fila en hel del för att skruvarna skulle komma rakt under skruvhålen och när jag väl fått ihop det satt allt i spänn något fruktansvärt och säkringen gick inte att rubba. Filafilafilafilafila, det börjar närma sig. Nu orkar jag inte mer detaljer i kväll, jag fortsätter under helgen. Jag fick ju så fantastisk respons här på min förra projekttråd om Griseknoen så jag hoppas att ni vill vara med mig och bolla idéer återigen nu när Trashbössan ska få sig en omgång.
Publicerat November 18, 201015 yr Fn va fin den var i träet alltså! Ja brukar inte gilla laminat så se det som en komplimang.. Jo en sak, magboxen måste gå helt fri från träet runt om, men det vet du ju. Pelarbäddning is da shit, kör på det. /Christian
Publicerat November 19, 201015 yr Såg riktigt fin ut Får nog bli nåt från boyds till mitt gamla spett oxå fast jag får väl avvakta och se hur mycket jobb det är att få i resten av järnet grovsmed som man är
Publicerat November 19, 201015 yr Aha, där har vi svärfarsbössan du syftade på..... Nej, den såg ju inte så kul ut från början men det artar sig redan.
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Jotack, den både ser och känns bra. Nej Christian, jag visste inte att det är så noga att magboxen går fri runt om, tack för det. Det är ju just det som är så fenomenalt med alla goa forummedlemmar här som engagerar sig i andras trådar. Leif, originalstocken har också varit offer för min klåfingrighet, den brunbetsade bokstocken har slipats, betsats, lackats och försetts med Pacskin-grepp, sen är pistolgreppet bättrat på med äkta eltape Den ser inte så läcker ut nej, och den är ju krokig som en bandyklubba så den sparkar rätt bra. Men den är faktiskt rätt go att hålla i och jag har ju pangat så mycket med den att vi trivs ihop. Eftersom klåfingriga jag inte kan låta någonting vara i original så ska jag modda förstocksänden lite, jag har aldrig tyckt att dessa runda stockändar är fina oavsett om det är en McMillanstock eller en gammal HQ640. Jag fick i går en känsla av att pipan inte sitter 100% rakt i lådan, vilket iofs inte skulle vara någon överraskning på en bössa av denna kvalitén, men frågan är om jag vill börja slipa ur stocken på högerkanten om jag ska byta pipa så småningom. Det kanske går att lyfta pipan lite med en enkel rekylklacksbäddning för att sedan göra en pelarbäddning med nya pipan, (när det nu blir). jaja, nu måste jag till jobbet.
Publicerat November 19, 201015 yr Den är "finished" (some minor fitting may be required) Det var ett understatement. Trist att kolven inte var "minor fitting" när du fick hem den, just magasinsluckan på min var flaskhalsen annars hade den varit 100% drop-in. Dock såg det ut som att du hade rätt förutsättningar för att få allt på plats. Tysk fulöl och riktig snickarbänk FTW! Såhär trevligt kan det bli när allt är på plats: Min Boydbössa, finns bilder en bit ner i tråden... Följer detta med spänning!
Publicerat November 19, 201015 yr Kul med nya kolven Markus men... Det där som Chris skrev om pelarbäddning är nått jag också gärna vill stressa för det är verkligen da'shit så att säg och du behöver inte alls vänta tills du får din nya pipa för den delen bäddas ju ändå inte. Väljer du dessutom en lite grövre profil så får du helt enkelt ta ur pipkanalen bara. Vad gäller ompipningen, skall du skrota den gamla kalibern, räta upp låset? EDIT: Slipa inte ur pipkanalen utan att ha hundra koll på vad som är fel... Det kan likväl vara snedfräst. Dra ett par varv med eltejp runt pipan strax innan pipkanalens slut och låt det bli en stödpunkt såsom om du skulle bädda börsan. skruva i bakre lådskruven lite lätt och kolla hur lådan ligger i urtaget. /Robban
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Det låter som att jag kommer att ägna helgen åt att pelarbädda. Men måste man ha riktig bäddmassa? Är det helt bortkastat med någon form av glasfiber- eller epoxispackel?
Publicerat November 19, 201015 yr Snälla köp direkt från epotex, deras epobed eller liknande för det är väl ändå bössan värd om du nu ändå skall pumpa in pengar i övrigt på att restaurera den? Känns nästan som att köpa Ferrari men ge fan i alufälgarna och förse den fan med plåtfälgar istället.
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Snälla köp direkt från epotex, deras epobed eller liknande för det är väl ändå bössan värd om du nu ändå skall pumpa in pengar i övrigt på att restaurera den?Känns nästan som att köpa Ferrari men ge fan i alufälgarna och förse den fan med plåtfälgar istället. Jo men jag är ju så förbannat otålig Jag vet att du har rätt, ska beställa snarast. Finns det någon bra instrux på pelarbäddning? Jag känner inte för att lämna bort jobbet, men det kanske man skulle kosta på sig?
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Efter en första helt oplanerad provskjutning kan jag bara konstatera att detta kan bara bli skitbra Den är en smekning att skjuta med jämfört med gammelstocken, trots att det på gammelstocken sitter den mjukaste av mjuka Limbsaver bakkappan och på Boyden bara originalbakkappan på 7mm massivt gummi. Framstocken gillar jag skarpt också, jag var rädd att den skulle kännas klumpig, a´la hva640, men den var helt rätt. Som det är nu ligger pipan mot stocken mer än halva längden, så det finns lite kvar att fila på men jag tror att det sitter relativt spänningsfritt fastskruvat i alla fall så jag vågade mig på 6 snabba smällar när jag ändå skulle till skjutbanan i ett annat ärende.
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Efter en liten date med bandsågen och planslipen på jobbet så har förstocken fått ett lite annat avslut. Tanken är att den ska krönas med en skiva älghorn.
Publicerat November 19, 201015 yr Om du gillar det så blir det ett bra avslut, för egen del har jag aldrig känt mig brydd om det är en lite olllonknopp, en avrundning, en vinklad avslutning eller en spigot men som sagt jag gillar färgen/kompositionen på laminatet. Det kommer att bli sjukt fint i slutändan. kul att du fick poffa med pangen också, det är sånt som gör att man blir glad. /Christian
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Självklart Christian, så går funktion före form, men jag har en idé om att sätta en platta älghorn längst fram, från min första tjur, en sorts amulett och trofé. Du använder ordet ollonknopp, det är ju också en idé, fallossymbolen som amulett för manlighet, fruktbarhet och jaktlycka är ju inget nytt påhitt. Men nej, jag ska nog inte snida mig en kukformad förstock. Efter detta lilla sidospår återkommer jag till det vesäntliga, funderingar kring plastbäddning. Epotex tar förresten 200 kr frakt för 2hg bäddmassa som kostar 163 kr. Sist jag var på posten kunde man skicka det för 29kr. I det stora hela inte en jättesumma pengar, men det provocerar mig. En lokal vapentekniker använder sig dock av en annan bäddmassa som han hävdar är överlägsen, jag ska bort till honom på onsdag och se vad det är och evt köpa av honom. Om jag nu börjar med att bädda hela systemet och riktar upp det så att pipan ligger centerad i stocken och det sedan visar sig att gammelpipan sitter snett i lådan och den nya kommer rakt, då har jag skapat mig en herrans massa onödigt arbete, eller hur? Det borde, enligt mitt klena förstånd, vara bättre att vänta med en riktig pelarbäddning till jag har fått i den nya pipan. Då kanska jag känner mig så förmögen att jag lämnar bort jobbet och samtidigt låter montera nytt trycke och säkring. Det var lite funderinga denna vackra morgon med nyfallen spårsnö och medföljande jaktabstinens
Publicerat November 20, 201015 yr Marine epoxi fungerar utmärkt att bädda med och brukar vara lätt att hitta, lite trist färg ljus grå men en bra bäddning blir det. Förstår tankarna att vänta för visst kan pipan sitta snett även om jag inte tror att det är så mycket att det syns med ögat är väl en svensk kvalitets bössa ändå
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Nej Lars, det är ingen Svensk kvalitetsbössa, det är FNlåda så det är same shit, men den är pipad av en liten vapenfabrik i England på 60talet.
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Medan jag grubblar på bäddning så jobbar jag på slutstycket. Den nya stocken är bredare, slutstycksknoppen blir svår att få tag om då den knappt kommer utanför stocken. Lösningen blir naturligtvis att göra en ny knopp. Det gamla handtaget är smitt i ett stycke så det blir lite pillejobb. Bildserien talar väl för sig själv. Nu är det ju så att undertecknad är inget proffs på maskiner och verktyg så det ville sig inte bättre än att gängverktyget kom på snett, gänorna blev alltså inte i linje med handtaget Nåväl, knoppen kpommer att vara lite mer vinklad ut från bössan, vilket i och för sig inte behöver vara negativt. Tanken är nu att svarva en knopp i aluminium eller mässing modell tactical, som är konisk och lite längre. I väntan på det så fick jag ett ryck och polerade upp en spets på ett älghorn som jag gängade ett hål i. Originellt? jovisst, snyggt? jag vet inte riktigt, men det funkar rätt najs att repetera.
Publicerat November 20, 201015 yr Som den praktiska mannen jag är så är funktion en betydande sak och funkar det bra för dig så är det oavsett utseende ett lyft. När du ändå är igång så kan du väl kolla så att inte slutstycket ligger i mot stocken i stäng läge, gör den det så får du fila lite på urtaget.
Publicerat November 20, 201015 yr Läckert Markus. Du är ju begåvad När kommer du ner o gör färdigt min kolv till .222an? //
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Du är observant Robban, det ska filas lite mer för slutstyckshandtaget. Jag har också gjort framstocksänden som planerat, det blev i mitt tycke helt ok. Slutstyckshandtaget är långt, mycket långt, det ska nog bli en lite kortare knopp när jag väl gör en i alu/mässing. Utseendet på bössan är ju i stort sett klart, det kommer ju att bli en grövre pipa, denna har en diameter vid mynningen på ynka 14mm
Publicerat November 20, 201015 yr Markus- för att lättast ta reda på om man har tagit ur tillräckligt runt slutstyckshandtag o andra platser är ett gammalt hederligt carbonpapper en god hjälp, färgas stocken har man anläggning av handtaget/detaljer, det är inte ok i framåt bakåt riktning, möjligtvis att det är ok så att säga innåt till men inte mycket, anlägg genererar spänningar som förstör precisionen. Utöver det ser det hela mycket bra ut. /Christian
Publicerat November 20, 201015 yr kul att se att fler gillar boyds laminat kolvar jag har en likadan som din som jag tog hem i våras samma färg och allt var nästan 100 % fit in helt klart nöjd med den
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Jag har tänkt att familjen ska upptäcka att ett Tijicon 2,5-10x56 mildot är precis vad jag behöver i 40årspresent om ett år. Den skulle göra sig kalasfint här, så är jag redo för alla älgpass och evt grisvak
Publicerat November 21, 201015 yr Författare Nu har jag fräst ur ordentligt för slutstyckshandtaget. Jag har inte bäddat men byggt upp under framför rekylklacken lite provisoriskt så att pipan ligger fri och skjutit in den igen. Jag tänkte att kaliber 30-06 skulle få tjänstgöra en sista gång på kalvjakt om två veckor. Det blev ett tiotal skott på skjutbanan idag, stocken är riktigt mysig att skjuta med och det toklånga slutstyckshandtaget gör också det det ska men det känns väldigt ovant. Måste få tag på en ordentlig instrux på pelarbäddning, annars kommer jag nog att lämna bort jobbet.