Publicerat December 7, 201015 yr Jag är inte övertygad att Lapua är bästa hylsan i just 30-06 utan bara att NYA hylsor är överlägset när man ska omforma då dessa är betydligt mjukare och därmed lättare att omforma samt tål att sträckas på ett bättre sätt än en arbetshärdad hylsa.
Publicerat December 8, 201015 yr Löp å köp! http://www.midwaysverige.com/apps/ebrowse....70+***+9013+*** Jävulska priser..
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Löp å köp! http://www.midwaysverige.com/apps/ebrowse....70+***+9013+***Jävulska priser.. Jag vet, 35 Whelen är inte billigare
Publicerat December 28, 201015 yr Författare Nu har jag beställt laddverktyg, inte de billigaste men man ska väl bara vara glad att det överhuvudtaget finns att beställa till en gammal wildcat.
Publicerat December 31, 201015 yr Författare Häpp I ett plötsligt infall så råkade jag beställa 200 kulor, billiga Hornady SP 200Gr. De får duga till att börja med. Lite smekmånad med lätta laddningar för fireforming och breakin får man väl räkna med innan man beställer riktiga kulor
Publicerat December 31, 201015 yr Författare Redding blev det, det var det enda jag kunnat hitta i Sverige på lager. Från vapenochskytte.se
Publicerat December 31, 201015 yr Redding blev det, det var det enda jag kunnat hitta i Sverige på lager. Från vapenochskytte.se Bra där Markus! Du köpte väl en sån här också så du kan necka upp trettifjollsex hylsor: http://www.redding-reloading.com/online-catalog/32-tapered-size-buttons
Publicerat December 31, 201015 yr Författare Nej, dessvärre har jag inte gjort det. Jag tänkte testa med det vanliga verktyget, funkar det inte funderar jag ändå på att köra med nya 35whelenhylsor, de var inte så hysteriskt dyra ändå.
Publicerat December 31, 201015 yr Nej, dessvärre har jag inte gjort det. Jag tänkte testa med det vanliga verktyget, funkar det inte funderar jag ändå på att köra med nya 35whelenhylsor, de var inte så hysteriskt dyra ändå. En jävulsk skillnad Markus!... Jävulsk skillnad! Jag har planer på en beställning från sinclair så småningom, hojtar till så du får hem en sån du med om du nu inte redan fixat det via just vapen & skytte.
Publicerat December 31, 201015 yr Bra där Markus! Du köpte väl en sån här också så du kan necka upp trettifjollsex hylsor: http://www.redding-reloading.com/online-catalog/32-tapered-size-buttons Har man en svarv görs denna enkelt och skänks gratis till vänner
Publicerat December 31, 201015 yr Författare Har man en svarv görs denna enkelt och skänks gratis till vänner Är vi vänner? Skojar bara, är den svår att svarva, fixar även en klåpare som jag detta tro?
Publicerat Januari 1, 201115 yr Författare Sitter och läser senaste Vapentidningen, en artikel om hur man förbättrar precisionen på en studsare. Mycket intressant. Jag är ju helt klart på rätt väg med detta projektet. Pipa, bäddning, trycke är planerat så långt. Sen blir det kinkigare, jag måste ju ha en bra kikare, men det är ju "bara" en fråga om ekonomi och att bestämma sig. Sedan kommer de riktigt svåra bitarna, anatomisk anpassning av stocken Det är ju ingen extrem långhållskaliber jag planerar men har en klar ambition om att skjuta bra på 300meter med den. Det kräver ju en stock gjord för liggande skytte samtidigt som jag vid praktisk jakt kommer att sitta på pass med den. Är det förenligt eller blir det bara en kompromiss av undermålig kvalitet? Var det kanske rent av dumt att köpa den laminatstocken från boyds? grubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbelgrubbel
Publicerat Januari 1, 201115 yr Är vi vänner? Skojar bara, är den svår att svarva, fixar även en klåpare som jag detta tro? Jag har ingen svarv men tänkte nog lite på Robban men har du tillgång till svar kan du säkert lösa det själv problemet är väl bara att du behöver en gängtapp och jag vet inte vilken gäng det är i kulan
Publicerat Januari 1, 201115 yr I stocken finns det plats för en pipa upp mot 20mm, jag är ju sugen på en 19,5 - 20mm pipa, men frågan om bössan skjuter bättre med det än en 16mm som väger en bra del mindre. Sen är ju frågan om hur lång den ska vara. Om jag ska kunna utnyttja kaliberns fulla potential så ska den i alla fall inte vara för kort. Vad gäller diametern på pipan så vet jag av egen erfarenhet att man gärna tar i för mycket och gör bort sig Nu valde jag iof sig en pipprofil när det begav sig som gav en vikt på bara pipan på över 4 kg Jag gjorde break-in utan stock. Höll handen runt pipan och drog i avtryckaren bara. Nästan ingen rekyl alls. Nu är dina tankegångar mycket vettigare än vad mina var för 6,5x47-pipan, men jag vill ändå råda dig till att ta dig en ordentlig funderare så att du inte står där sen med ett "as" till pipa som väger bly och som du måste profilsvarva eller korta ner ytterligare. Det ska ju bara vara en pass/vak/banbössa så hanterbarheten ser jag inte som något problem. Frågan är bara HUR lång den ska vara för att vara optimal? 62? 64? 66? nu börjar det bli långt 338-06 AI har inte nån särskilt stor hylsvolym för kaliber 338. Du behöver definitivt ingen magnumlängd (66cm/26") på pipan. Visst är det så att du alltid får ut mer hastighet ju längre pipa du har, men med hylsvolymen i 338-06 AI torde det räcka med 58-62 cm eller så. En 66 cm pipa är förjäkla otymplig och det blir som "ett spjut i en telefonkiosk" när man ska hantera eländet i ett jakttorn. Jag har haft 66cm pipa på en 340 Wby Mag och har det nu på 300 RUM:en. För dessa patroner är 66cm definitivt motiverat (på 300 RUM:en kan man köra 30-32" utan vidare då denna är kraftigt overbore). Men det är otroligt hur mycket klumpigare en bössa blir bara av att piplängden ökas från 60 till 66 cm.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Författare Detta var bra input Rikard Robban har ju också rått mig att 24" borde vara maxlängd. Det får väl bli ca 60cm då, bara 2cm mer än bössan har nu. men det bestämmer man ju när man väl är framme vid svarvandet. Det jag tycket är svårt är att veta hur stor skillnad i vikt de där extra mm i pipdiameter gör. 30-06pipan är ju ynkliga 14mm, det motsvarar en "ultra featherweight" pipa, det vill jag ju inte ha igen. Men därifrån upp till en 42mm "big bull" är det ganska många steg, frågan är vid vilket steg jag ska kliva av. 19mm känns väl som ganska rimligt, men hur mycket vikt blir det om man går upp till 21mm? Nu är ju precisionen inte bara en fråga om pipdiameter, det vet jag men det är ändå tilltalande med en lite fetare pipa, (det värsta som skulle kunna hända vore ju att det inte syns att det är en custombösssa) En annan sak som snurrar runt i huvudet är rekylbroms, jag tycker egentligen att det bara smäller mer och är dumt för det, men om man kan minska pipuppslaget och därigenom underlätta för att behålla en god skjutställning på banan så kanske det har sina förtjänster ändå? Finns det andra nackdelar? JAJA, det är i alla fall en senare fråga.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Maaakuus! .338" är 8,6mm i runda slängar, 19mm pipa ger då en godstjocklek på 5,2mm som sakta blir desto grövre ju närmre shanken man närmar sig. Min Tikka 6,5 är 4,7 i godset vid mynningen och den är ju helt standard så att säg... Vikten är ju inget att tala om där iaf. Det skall ju se proportionerligt ut med, en grövre pipa passar ju ett grövre hål enligt min mening. När jag klämde på grannkanalens FLB1´s hemmabygge i 450 Marlin så kändes den kalasfin att hålla i trots en rejäl pipa. Personligen kommer jag nog sikta in mig på ca 20mm.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Författare Joo Roppan, det är ju ungefär så jag resonerar, stort hål = grov pipa. Vill man sedan ha lite godstjocklek i en pipa med lite större hål så blir det krafigare saker. 21 mm pipa ger 6,2mm godstjocklek, det borde i alla fall räcka och bli över, både med tanke på precision och kånkande. Hur tjock pipa är det i exvis TRGn i 338? skjuter den bra så är det väl överlopps att tro man ska uppnå något mer med ännu tjockare pipa. Allt annat måste ju klaffa också. 30-06an har ju bara 3,2mm, med 21mm pipa i 338 så blir det i princip dubbelt upp.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Det börjar så smått att trilla in grejer, jag hade hoppats att verktygen skulle komma idag också så jag kunde börja kalibrera och ladda i helgen, men det är ju ingen brådska med det, bössan kommer inte att vara skjutklar på flera månader. Ganska osexiga små kulor, det är verkligen ingen skrämmande kaliber men det är lite som jag tror det var Christian som skrev, att det känns som att det var denna kaliber hylsan borde varit konstruerad för. Man hamnar ju ganska precis mitt mellan 30-06 och 9,3-62. Det blir nog smutt. Jag ser fram mot att använda dessa 200 kulor till fireforming, breakin och kanske viktigast av allt: bli kompis med utrustningen. Jag tror vi kommer att ha ett långt kärleksfullt förhållande......
Publicerat Januari 5, 201115 yr Hell yeah! Har du ett standard 338-06 kalibreringsverktyg också? Har själv aldrig använt ett AI verktyg för att omforma/necka upp innan men det kanske går utan problem?...
Publicerat Januari 5, 201115 yr Hell yeah! Har du ett standard 338-06 kalibreringsverktyg också? Har själv aldrig använt ett AI verktyg för att omforma/necka upp innan men det kanske går utan problem?... Vilja, våld, vaseline.. Och ibland, när det är riktigt bra - ett skohorn också!
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Hell yeah! Har du ett standard 338-06 kalibreringsverktyg också? Har själv aldrig använt ett AI verktyg för att omforma/necka upp innan men det kanske går utan problem?... Nope, tycker det räckte mer än väl att köpa ett Reddingverktyg. När det gäller uppneckandet så är det väl viktigare att ha en välpolerad decappingpin, den borde ju vara samma oavsett vilket 338verktyg man använder, eller? Vore ju najs med en sådan du länkade till iofs. Men det får det kanske bli om jag fortsätter med 30-06hylsor och om jag tycker det funkar för dåligt med de verktyg jag använder. Nu är jag mer än liiite sugen på att få pipat och bäddat bössan.......
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jag kan inte se några problem att använda AI verktyget till uppneckandet Hur ser expandern ut på verktyget? Jag svarvade helt enkelt till en lagom kona på den i mitt 7br verktyg det fungerar utmärkt
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Vilja, våld, vaseline.. Och ibland, när det är riktigt bra - ett skohorn också! För att citera Jonas Gardell; "vaselin???? ALLA vet väl att man ska använda ett vattenbaserat glidmedel?" Lars, jag har inte fått verktygen än, så jag vet inte hur expandern ser ut.