Publicerat November 26, 201015 yr Min smak säger att du skall lämna den så där, inte bara för greppets skull utan för eventuella repors skull.. Klart att man kommenterar goda framsteg och roliga lösningar, du tar oss med på resan o vi får vara med o bidra. /Christian
Publicerat November 26, 201015 yr Författare Svärfar kom förresten här i kväll, han förundras över att jag kostar på hans gamla billiga bössa, men tycker det är lite kul tror jag Christian, du har kanske en modern bössa med gängat slutstyckshandtag, vad är standardgänga på ett slutstycke?
Publicerat November 26, 201015 yr Ingen aning om vad som är standardgänga, men det finns nog i varje fall två, Sako+Tikka och sedan det som tillverkas för Rem. /Christian
Publicerat November 26, 201015 yr Ladies & Gentlemen, may I present to you: Riktigt tjusigt,om man hade haft en bråkdel av dina talanger hade man vart nöjd
Publicerat November 26, 201015 yr Respekt Markus, du har ju en hel del dolda talanger. Jag kanske skulle rodda ihop en liknande till min -98. Skit att vi inte har en svarv på jobbet. //
Publicerat November 26, 201015 yr Respekt Markus, du har ju en hel del dolda talanger.Jag kanske skulle rodda ihop en liknande till min -98. Skit att vi inte har en svarv på jobbet. // Lägg en beställning jag har mitt leverbröd i svarvning. Lasse
Publicerat November 26, 201015 yr Det blev riktigt stiligt med knoppen lagom tacticool för bössan en längre blir nog för mycket på en 98a. Sedan valde du inte enklaste vägen med rostfritt en kompaxel är nog lättare att jobba med men helt klart lyxigare med SS
Publicerat November 26, 201015 yr Snyggt jobbat Marcus, jag tycker dessutom att materialet är perfekt för det harmonierar med resten av bössan samt att det ger lite extra tyngd då man öppnar och stänger slutstycket... Lite mer å ta i så som flickan sa.
Publicerat November 26, 201015 yr Pssst, lite bilder på tänkta kalibern, 375-06 AI, 338-06 AI, 338-06 och en 25-06 för jämförelse Jag har fnular lite på Pinkys framtida öde, det är sälja eller ompipa som gäller, man kanske skall ha två pipor, 338-06AI och en 26-06 för att ha en potent kaliber i varje klass. Ja om jag skall lida eventuella tankar o funderingar då tar jag fler med mig in i detta. /Christian
Publicerat November 27, 201015 yr Författare Tack hörni Jag är nöjd själv. Lars, rostfritt var nåt skit att jobba med men nu är det gjort. Robban du har rätt i det med lite tyngd i knoppen det gör skillnad. Christian, fina bilder, jag blir bara mer övertygad om att kalibern är helrätt.
Publicerat December 6, 201015 yr Det är väl ändå lite som en julklapp att få en bild på brotchen eller? Edit: Lite bättre bilder. Mvh. Robban
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Det är väl ändå lite som en julklapp att få en bild på brotchen eller? Mvh. Robban Fast skärpan ligger ju på kruttratten, var det något speciellt med den?
Publicerat December 6, 201015 yr Fast skärpan ligger ju på kruttratten, var det något speciellt med den? Sorry!... Är totalt värdelös med en kamera!
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Sorry!... Är totalt värdelös med en kamera! Helt ok, så länge du är bättre med svarven
Publicerat December 6, 201015 yr Helt ok, så länge du är bättre med svarven Nope... Helt värdelös där med.
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Nu har jag en brotch Jag har också varit inne på LotharWathers hemsida och drömt mig bort i pipsortimentet HERREJÖSSES vilket utbud I stocken finns det plats för en pipa upp mot 20mm, jag är ju sugen på en 19,5 - 20mm pipa, men frågan om bössan skjuter bättre med det än en 16mm som väger en bra del mindre. Sen är ju frågan om hur lång den ska vara. Om jag ska kunna utnyttja kaliberns fulla potential så ska den i alla fall inte vara för kort. Hela poängen med en Ackley Improved är ju (bortsett från att det är ballt ) att pytsa i lite mer krut och få upp flåset några m/s till, då är det ju rätt värdelöst att kapa pipan så mycket att jag tappar den extra lilla kryddan. Det ska ju bara vara en pass/vak/banbössa så hanterbarheten ser jag inte som något problem. Frågan är bara HUR lång den ska vara för att vara optimal? 62? 64? 66? nu börjar det bli långt Om jag får några pengar över efter juleländet så ska jag nog köpa mig laddverktyg och kulor så jag är redo för break-in och fireformande av hylsor, 2000 spänn så har jag verktyg och 200 kulor. Det är en start i alla fall. Sen har jag fluktat lite på TSX 250Gr, det får nog bli någonting sådant i framtiden. Jag kommer att gå in i en depressiv psykos om jag får hem bössan med ny pipa och inte kan börja skjuta med en gång . Det ligger ju en del månader fram i tiden men det är ju inte fel med lite framförhållning.
Publicerat December 6, 201015 yr Kul att du är glad! Efter att ha konsulterat "Cartridges of the world" så är det iaf 1-10" i stigning som gäller. Efter lite google så har en del kört med 1-12" men jag tror nog mer på 1-10" för att kunna stabilisera lite tyngre kulor. Det är ju i det här läget du skall fråga dig vilken tyngd på kulor som du skall/vill använda. Längden på pipan kanske borde vara 24" som max för att du trots allt kommer köra rätt snabba krutsorter. Jag vet inte men där emot så tror jag att kaliber i fråga är rätt okänslig mtp kalibern och patronprofilen. Kanske nån annan kan komma med ett vettigt svar? Pipans profil kanske skall hållas relativt grov för det är ju inget minihål i pipan plus att rekylen säkert har sitt att säga till om. Jag kommer nog att köra med en rätt grov profil själv och vill inte pipkanalen tillåta detta så tar jag helt enkelt ur den så att det funkar. /R
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Klart jag är glad, varför gå i lera och sörja när man kan gå på is och ha det glatt Jag har inga häftiga böcker hemma men har googlat ganska mycket och kommit fram till samma sak, flera vapensmeder rekommenderar 1-10" stigning just för att vara bra till de tunga kulorna. Nu är jag ju en sucker på tunga kulor så det känns väl som helt rätt för mig. Om jag hade tänkt mesa med 180Grkulor kunde jag behållt 30-06. Om man ser till utbudet med bra kulor för övning och jakt så ligger det mest intressanta i spannet 210 - 250 Gr. Det verkar som att 24" dvs 61cm är vanlig piplängd. Det jag undrar är ju om man kan vinna något på att ha lite längre pipa ändå? Lite långsammare krut och lite högre hastighet? Eller är det försumbart? Jag vet inte vem jag ska fråga bara. Men jag kanske bara ska hejda mig, 26" är lååångt. Klart att det är en baggis att fila upp pipkanalen, hur grov pipa hade du tänkt dig? 22mm är ju absolut ett alternativ, flutat är ju också rätt snyggt, och rostfri..... nu börjar det bli dyrt håhåjaja, det blir några månader angenäma grubblerier, jag har ändå inga pengar till pipbytet än
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Spånar vidare lite och tänker på detta med rekylen. Få upp vikten är nog inte så dumt, det är ju ingen grov kaliber men man får ju upp hastigheten ganska bra ändå. Jag jämförde lite grovt i går med det jag laddat i 30-06. En 220 Gr kula kommer jag troligtvis att få upp i runda slängar upp mot 100-150m/s högre jämfört med 30-06. Det borde ju kännas lite Jag läste på något forum i går om en som tyckte rekylen var väldigt kraftig, det låter lite konstigt tycker jag, det är ju ändå en bit under magnumprestanda, så himla illa kan det ju inte vara. Men lite mer än 6,5an borde den ju sparka
Publicerat December 7, 201015 yr Christian, du har kanske en modern bössa med gängat slutstyckshandtag, vad är standardgänga på ett slutstycke? Sauer 200 STR har M6 SAKO, Tikka mfl har M8 se: http://longrangedesign.com/knoppar.htm
Publicerat December 7, 201015 yr Det får bli en liten närmre koll på krut och laddningar men kollar man Normas data för 338-06 A Square så kör dom med 203B som slöast krut och det lär brinna upp i en kortare pipa... Fixade lite bättre bilder på brotchen då jag fann en knapp som jag inte hittat tidigare på kameran.
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Sauer 200 STR har M6SAKO, Tikka mfl har M8 se: http://longrangedesign.com/knoppar.htm Fina knoppar, min ser ju ut nästan exakt som deras konade, fast mycket mindre. Min är 26X19mm Det får bli en liten närmre koll på krut och laddningar men kollar man Normas data för 338-06 A Square så kör dom med 203B som slöast krut och det lär brinna upp i en kortare pipa...Fixade lite bättre bilder på brotchen då jag fann en knapp som jag inte hittat tidigare på kameran. Ladeboken kör Normas 204 och VV´s N140 och N150. Vad jag har googlat mig till så brukar de flesta utgå från 338-06data och jobba sig uppåt, det svåra är väl att veta när man ska sluta. Flera har haft problem med hylsornas livslängd då de utgått från 30-06hylsor och gått över till att necka ned 35Whelenhylsor. Det gillar jag inget vidare, jag har ju inte tänkt att behöva köpa en massa dyra hylsor när det finns oändligt med 30-06hylsor att tillgå.
Publicerat December 7, 201015 yr Grejen är ju att omforma ett jäkla gäng 30-fjollsex hylsor i taget och att dom inte håller många ggr är väl inget problem då det som du själv skrev finns i överflöd så det kostar lixom gratis ändå. Jag har sett att det finns Norma orginal hylsor till 338-06 A-Square så det är ju också ett alternativ. Weatherby gör dom ju också om jag inte minns fel. För egen del så blir det en krutsort som fyller hylsan så bra som möjligt men för att hitta rätt där så vill jag nog labba lite med egna hylsor. Rikard kan säkert hjälpa till med lite quick load också för att göra processen lite kortare.
Publicerat December 7, 201015 yr Ska du fixa hylsor tycker jag absolut inte du ska snåla och lägga massa jobb på plockhylsor har själv gjort det misstaget och kommer inte att göra det fler gånger. Ska man omforma är det mycket enklare och bättre att börja med nya hylsor dem är mjuka så att omformningen går bra utan veck och bulor sedan tål dem formskjutningen betydligt bättre då dem är mjuka så mitt råd är att köpa nya Lapua hylsor visst känns det dyrt men helt klart värt det, däremot kan du börja leka lite med plockisar så du finner ett bra arbetssätt men sedan är nya överlägset bäst.
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Ska du fixa hylsor tycker jag absolut inte du ska snåla och lägga massa jobb på plockhylsor har själv gjort det misstaget och kommer inte att göra det fler gånger.Ska man omforma är det mycket enklare och bättre att börja med nya hylsor dem är mjuka så att omformningen går bra utan veck och bulor sedan tål dem formskjutningen betydligt bättre då dem är mjuka så mitt råd är att köpa nya Lapua hylsor visst känns det dyrt men helt klart värt det, däremot kan du börja leka lite med plockisar så du finner ett bra arbetssätt men sedan är nya överlägset bäst. Det var lite det jag var rädd för, att någon skulle komma och argumentera för Lapuahylsornas överlägsenhet. Det är väl för att jag vet att du har rätt