Publicerat November 22, 201015 yr Jag har också gjort framstocksänden som planerat, det blev i mitt tycke helt ok. Slutstyckshandtaget är långt, mycket långt, det ska nog bli en lite kortare knopp när jag väl gör en i alu/mässing. En tanke bara. Jag förstår idén med att använda horn från första älgen, det kan jag sympatisera med. Men det jag tycker blir lite av ett utseendeproblem är att du drar in ännu en färg. Jag tycker färgkombon svart/rött är för djäkla grann och stilren. Men det vita på framstocken och i dagsläget även slutstyckshandtaget bryter i mitt tycke av åt fel håll. Jag skulle nog tagit mig en funderare på om inte horn från afrikansk vattenbuffel skulle kunna vara ett alternativ. Då får du hornkänslan, men i svart.
Publicerat November 22, 201015 yr Författare Du har rätt i sak Leif, buffelhorn skulle vara snyggare, jag har både det och ebenholz så jag skulle mycket väl kunna gjort en svart stockända. Men det är min älgtrofé och så får det bli. Slutstycksknoppen därimot ska jag göra en i metall.
Publicerat November 22, 201015 yr Varför byter du bort 30-06? Det är en alldeles utmärkt kaliber enligt mig. Man hör ju ofta att den är tråkig men vadå tråkig den smäller och gör sitt jobb och det är huvudsaken
Publicerat November 22, 201015 yr En tanke bara. Jag förstår idén med att använda horn från första älgen, det kan jag sympatisera med. Men det jag tycker blir lite av ett utseendeproblem är att du drar in ännu en färg. Jag tycker färgkombon svart/rött är för djäkla grann och stilren. Men det vita på framstocken och i dagsläget även slutstyckshandtaget bryter i mitt tycke av åt fel håll. Jag skulle nog tagit mig en funderare på om inte horn från afrikansk vattenbuffel skulle kunna vara ett alternativ. Då får du hornkänslan, men i svart. Måste säga att jag håller med här i sak. Det skär av åt helt fel håll med vitt älghorn på den här stocken. Självklart skall hornet dock inte plockas bort utan det borde väll gå att svärta det på något sett så att man får bort det kritvita, eller? Bara en tanke. MVH/Jocke
Publicerat November 22, 201015 yr Författare Visst..... dissa min horntrofeförstock ni JA E INTE BITTER Anledningen till att byta bort 30-06 är inte att byta bort kalibern som sådan, men byta pipa, den är fruktansvärt tunn, (14mm) och bössan skjuter inte särskilt bra. För att få en välskjutande bössa som inte värmesprider efter 3 plugg så vill jag pipa om den, och ska jag först pipa om och råkar ladda själv så innebär det ingen större varken kostnad eller arbetsbörda att få en lite originell kaliber. Men det är klart, jag förväntar inte att kalibern som sådan ska uträtta någonting mer än 30-06, klart att den gör lite större hål och klarar lite tyngre kulor men skillnaden är nog akademisk.
Publicerat November 22, 201015 yr Jag tycker hornknoppen var en lysande ide´och med lite slipande kan du fuska bort den sneda gängningen en svarvad knopp kommer att avslöja den direkt.
Publicerat November 22, 201015 yr Författare Jag tycker hornknoppen var en lysande ide´och med lite slipande kan du fuska bort den sneda gängningen en svarvad knopp kommer att avslöja den direkt. Tack Jag har faktiskt tänkt i de banorna, den sneda gängningen syns inte alls så tydligt när hornknoppen är lite oregelbunden. Jag håller på att svarva en mässingknopp nu så får vi se hur det blir. Evt kan jag ju göra om gängningen och gå ner till M6gänga för att räta upp det, det är M8 nu.
Publicerat November 22, 201015 yr Ja du Herr Rotskifte, (eller hur det stavas) Hoppas du har stor bil för om det blir något Rävrally hos lasse så har du lovat att ta med grisen, så jag får klämma och känna, men när du håller på så här så får du minsan ta men denna också..... /Waxin
Publicerat November 22, 201015 yr Författare Ja du Herr Rotskifte, (eller hur det stavas) Hoppas du har stor bil för om det blir något Rävrally hos lasse så har du lovat att ta med grisen, så jag får klämma och känna, men när du håller på så här så får du minsan ta men denna också..... /Waxin Jag får väl gå runt med hatten och samla till ammokontot om alla ska provskjuta hela min vapengarderob
Publicerat November 22, 201015 yr Jag får väl gå runt med hatten och samla till ammokontot om alla ska provskjuta hela min vapengarderob Ja men så går det när man håller på att bygga massa roligheter, the price you have too pay, så att säga
Publicerat November 22, 201015 yr Helt rätt tänkt, med handladdning så spelar ju helt plötslig kalibervalet inte så stor roll. Man väljer en rolig kaliber före en förnuftig sådan helt enkelt //
Publicerat November 23, 201015 yr Det ser ut att kunna bli riktigt läckert det där Funderar på att beställa en laminatare till, men jag köpte min i sverige, då till frågan, blev det dyrt med frakt och tull?
Publicerat November 23, 201015 yr Riktigt fin pang! Funderar på en laminat jag med, vad får man pröjsa för en? Jag får nog säga att ja är ganska praktiskt lagd så det där med inpassning fixar jag galant själv:) MVH
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Stocken kostade 875kr ínkl frakt Sen kom posten och tullverket och snöt mig på 315kr till Detta med den förträffliga dollarkursen som råder nu.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare I går svarvade jag lite på kafferasten, polerade hemma nu i eftermiddag. Idag har jag suttit på möte i Örebro hela dagen, inget verkstadspysslande på rasten där nej. Eftersom jag är att betrakta som en klåpare inte bara med gängverktyg men även svarv, så bled det natyrligtvis inte borrat rakt i knoppen Får se om jag orkar göra om och göra rätt.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Jag kunmde inte leva med skammen Filafilafila, en ny omgång med gängverktyget och vips så är det en M6-gänga på slutstyckshandtaget, kanske inte 100% rakt nu heller men 98% och så avgjort mycket bättre än M8-gängan som var jättesned. Nu måste jag svarva en ny knopp och den blir inte mässing, stål eller aluminium får det allt bli. Hmmm.... en plexiglasknopp kanske?
Publicerat November 23, 201015 yr Nja jag tyckte att din mässingsknopp var fin, så jag hade nog rekommenderat den som första val, men om det nu skall hålla på mer så röstar jag för en älghornsknopp. /Christian
Publicerat November 23, 201015 yr I går svarvade jag lite på kafferasten, polerade hemma nu i eftermiddag. Idag har jag suttit på möte i Örebro hela dagen, inget verkstadspysslande på rasten där nej.Eftersom jag är att betrakta som en klåpare inte bara med gängverktyg men även svarv, så bled det natyrligtvis inte borrat rakt i knoppen Får se om jag orkar göra om och göra rätt. Inte för att jag är någon svarvare men hur lyckades du borra snett i en svarv? Hur som tycker det är riktigt trevligt projekt och alla var barn i början så jag kritisera absolut inte se bara på nästa gängning du gjorde på spaken minst 100% bättre du har en brant inlärningskurva
Publicerat November 24, 201015 yr Författare Inte för att jag är någon svarvare men hur lyckades du borra snett i en svarv? Det kräver en helt speciell talang för "fortåfel" Christian, jag hade tänkt försöka mig på rostfritt, men det är ju så avgjort mycket lättare att svarva i mjuk mässing så jag tvekar lite. Du kanske har rätt i att jag inte ska avfärda varken mässing eller horn.
Publicerat November 24, 201015 yr Författare Nu har jag införskaffat råmaterial till en knopp i rostfritt stål, ska bli mycket spännande att se hur hårt och besvärligt det blir att svarva, gänga och polera det
Publicerat November 25, 201015 yr Författare Ja jä*lar, det var skillnad det, på mässing och rostfritt Hann inte klart idag.
Publicerat November 25, 201015 yr Hårt va? Det blir till att polera sig lite när den där är klar i svarven. Kan bli sjukt bra... /Christian
Publicerat November 26, 201015 yr Fan va snyggt det blev, nice o bra jobbat med putsen måste jag säga. /Christian
Publicerat November 26, 201015 yr Författare Tack Christian, du är trogen när det gäller att kommentera framstegen här, det uppskattas. Jag gillar särskilt den konkava ytan på änden, jag har polerat den extra mycket, det syns lite på bilden. De andra ytorna har en borstad finish. Jag vet inte om jag ska högglanspolera hela, den blir så förbaskat hal, jag vill ju kunna hantera den med handskar på.