Hoppa till innehåll

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55


Lars

Recommended Posts

Tycker det är intressant att notera att flertalet av oss som börjat skjuta på lite längre håll ofta skjuter lika bra eller bättre från bipod än många gjorde med sina bössor från bänk i bänkstöd och vindflaggor i Sävar UL-500 då det begav sig. I och för sig va många bössor där bara vanliga originalbössor med bänk-kolv. Men ändock.

Har ganska fullt upp i veckan och ska jaga toppfågel nån dag i början av nästa vecka. Men om det blir nån fin dag nästa vecka kanske vi ska ta en tur tillsammans till Sävar om du har möjlighet Lars?

/ Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 286
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Lars

    126

  • maddog

    28

  • bulan

    27

  • eskimo1

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Välkommen hit Henrik :huh:

Jag vet inte några resultat från 500 UNL men tror knappast jag skjuter lika bra eller bättre än dem, visst är det 10skottare som gäller då och sedan är det alltid jobbigare att prestera med skyttar runt om sig det märks även under toppcupen att resultaten sjunker mot när man är själv <_<

Givet att vi kan skjuta lite jag jobbar idag och imorgon sedan ledig en vecka :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar ^_^

Håller med dig. Helt andra saker när det kommer till tävling och speciellt med deras 10skotts-serier. Men vad gör man inte för att försöka stärka självförtroendet ;)

Här är några resultat: http://www.benchrest.se/index.php?option=c...9&Itemid=59

Skulle ändå ha varit kul att varit med o testat o se hur långt efter man var

Åker från stan på måndag nästa vecka och är tillbaka mot torsdag nästa vecka om det kunde funka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst skulle det vara skoj att testa min bössa är tänkt att fungera skapligt i stöd också så det ska nog testas lite laddningar från bänkarna på 500. Bössan är på justering då det är lite problem att den inte knäcker lös hylsorna som den ska så det blir problem att dem fastnar lite när dem är formade perfekt mot patronläget.

Du har ett pm med mitt nummer bara att pingla när du har tänkt åka till banan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Lars Hur går det med bössan? Har Du hunnit testa andra krut än N160? Jag har en dunk i skåpet men jag får absolut ingen precision med det. För mig är det MRP och MRP2 som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Lars Hur går det med bössan? Har Du hunnit testa andra krut än N160? Jag har en dunk i skåpet men jag får absolut ingen precision med det. För mig är det MRP och MRP2 som gäller.

Det går fint men jag har bara testat N160 det verkar funka tillräckligt bra i min bössa. Kommer nog att undvika MRP då det är dubbelbas och tydligen sliter betydligt hårdare på pipan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hämtade bössan idag och nu knäcker den lös hylsorna utan problem :D

Åkte till banan för att skjuta lite och då kikaren stocken samt pipan varit demonterade gissade jag att inskjutningen skulle vara förändrad men den gick på exakt samma fläck, visst torde det väl vara lite slump men nog är det ett kvitto att allt är rakt och spänningsfritt -_-

Ledig till fredag så tanken är att nöta lite med bössan och även testa lite nya laddningar ska testa lite mera med Norma kulan och Scenar 139or kanske ska testa Norma kulan på någon fågel också :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att min pipa börjar ta slut och det är väl nästan bekräftat när smeden i pajala tolkade den och förklarade att den börjar vara lite stor i måtten. Pipan är en border rostfri. Den skjuter inte lika tätt som tidigare och tanken finns att byta ut den. Jag har inte full pejl på hur mycket den gått men runt 2000 pilar skulle jag tro. Vad sitter det för pipa på din Lars?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att min pipa börjar ta slut och det är väl nästan bekräftat när smeden i pajala tolkade den och förklarade att den börjar vara lite stor i måtten. Pipan är en border rostfri. Den skjuter inte lika tätt som tidigare och tanken finns att byta ut den. Jag har inte full pejl på hur mycket den gått men runt 2000 pilar skulle jag tro. Vad sitter det för pipa på din Lars?

efter 2000 skott kan det vara mer att önska på pipan gissar jag, min rostfria krieger räckte ca 1300 sen har den börjat öppna upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då får man leva på vatten och bröd några månader. Livet är för kort för att ha bössor som skjuter illa. Ny 6,5-06 pipa ska beställas. Kan man få se några träffbilder Lars efter att pipan har blivit inskjuten och laddningar utprovade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat bössan idag med Scenar 123 behövdes inga större ansträngningar den skjuter fint med dem flesta laddningar, den verkar däremot skilja sig från mina andra bössor som skjuter bäst med kulorna i bommarna. Dagens test var att försöka hitta någon laddning med Normas 130gr kula den verkar lite kinkigare men visst skjuter den dugligt fast inte lika bra som Scenaren ännu.

Här Nils har du en test tavla allt laddat med N160 och skjutet i bänk 100meter 3skott på 1-9

post-857-1259753016_thumb.jpg

1. Norma GT 50gr

2. Norma GT 51

3. Norma GT 52

4. Scenar 123 52gr.

5. Scenar 123 53

6. Scenar 123 54

8. GT 52gr. -0,3 FF

9. GT 52gr. 0,4 FF

10. GT 52gr. 1,1FF 4skott

11. GT 52gr. 0,4FF 5 skott

15. Scenar 123 53gr. 0,4FF skjuten med lösfattning 5skott

16. Samma som ovan skjuten med rejäl axelkontakt 5skott

Bössan verkar trivas med lite FF och för att skjuta smått i bänk verkar frirekyl inte fungera.

Kändes fånigt att äga en bössa som man inte skjutit något vilt med så jag släpade ut den till ett orrhygge idag ;)

post-857-1259753671_thumb.jpg

Sköt dessa med Norma kulan och det var inga problem faktiskt ganska optimal skottverkan bägge föll som lod utan större skador, men skotthållen var inte direkt korta :huh:

Imorgon åker jag på riktig toppjakt men då får denna stanna hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

efter 2000 skott kan det vara mer att önska på pipan gissar jag, min rostfria krieger räckte ca 1300 sen har den börjat öppna upp.

Håller en Pipa så lite så är det ju värdelöst trodde väl åtminstone 5000-10000

Vet dock inget om era pipor tycker bara att de håller dåligt

Är hållbarheten normal innan de börjar öppna upp förresten ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller en Pipa så lite så är det ju värdelöst trodde väl åtminstone 5000-10000

Vet dock inget om era pipor tycker bara att de håller dåligt

Är hållbarheten normal innan de börjar öppna upp förresten ??

mina krav är nog långt från den normale jägarens, kriegers rostfria pipor är kända för sitt långa pipliv.

sist jag var och sköt fick jag en träffbild på 7mm på fem skott 100m men det var lite tur med men ca 15mm håller den utan problem och 50mm på 300m i medel.

dock är det stor skillnad mot vad bössan har presterat och den kommer skjuta bättre än en normal jaktbössa många mer skott ändå.

även en 6,5x55 tappar precision efter 2000 skott även om den stora nedgången kommer runt 6000-7000.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mina krav är nog långt från den normale jägarens, kriegers rostfria pipor är kända för sitt långa pipliv.

sist jag var och sköt fick jag en träffbild på 7mm på fem skott 100m men det var lite tur med men ca 15mm håller den utan problem och 50mm på 300m i medel.

dock är det stor skillnad mot vad bössan har presterat och den kommer skjuta bättre än en normal jaktbössa många mer skott ändå.

även en 6,5x55 tappar precision efter 2000 skott även om den stora nedgången kommer runt 6000-7000.

OK Tack för svaret det var upplysande för en NOVIS inom PIP segmentet :D

Mvh

// JägarNNNNNN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur länge en pipa håller beror på massa olika saker men stor hylsa i förhållande till kaliber (overbore) är en som förkortar livslängden. Sedan beror det på hur hårt man laddar och om man skjuter pipan rejält varm ofta samt hur den vårdas, givetvis blir pipan inte helt plötsligt värdelös utan oftast börjar det med att den blir svår att rengöra och precisionen stegvis blir sämre.

Laddar man moderat tror jag man kan fördubbla piplivet jämfört med att kör max med högenergi krut så mina förhoppningar är att kunna skjuta 2-3000 skott sedan kan man korta pipan baktill och göra ett nytt patronläge för det är första biten som tar stryk men det är en tveksam åtgärd på en bössa som denna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser man på de träffbilderna så käkar bössan det mesta med lite mera spridning på några laddningar men inget som kanske skulle göra så mycket under normala jaktförhållanden. Jag har väl laddat ganska hårt med scenarkulorna och farterna har legat uppemot 985m/s hela tiden. Men den har aldrig skjutit bra med N160. Normas krut har varit outstanding och träffbilderna har oftast varit treklövrar på hundra. Numera så ligger två av tre skott tätt men det tredje ligger konstant på sidan någonstans. Under 30mm på 100 är svårt att uppnå och det duger inte åt mig. Första säsongen jag jagade orre så låg skotthållen konstant mellan 180 och 300m Enda problemet var att apportera dom i lössnön när man skjutit. Skott under tvåhundra hade också en förmåga att göra lite mera åverkan på de ätbara bitarna än vad som var önskvärt. Kalibern är annars väldigt rolig att använda med de kulbanor som kan uppnås. Kanske man skulle satsa på en krieger eller en shilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste kännas underbart att ligga med en sån bössa på orrpass bara man orkat släpa ut den dit. Törs man fråga hur långa håll det var eller ska vi låta bli det offentligt? Jag vet att min gräns när det var vindstilla låg på 300m med min när pipan var ny.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja underbart vet jag inte denna gör inget på jakt som inte min 6br. gör lika bra tyckte bara det var skoj att testa den för att slippa fundera hur det skulle fungera. Avstånden var onödigt långa men det är lite annars att skjuta här hemmavid då det finns bebyggelse att tänka på, så jag valde att skjuta bägge från den plats där jag låg och kände mig tillräckligt säker att träffa för att skjuta helt enkelt B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit och testat Scenar 123 och Norma 130 på 500 meter idag, Scenaren skjuter bra på alla avstånd och på 100 meter är den betydligt vassare än Norma kulan. Var mycket intressant att det på 500 var i princip samma precision på bägge kulorna så det verkar stämma som många andra märkt att VLD kulan kommer till sin rätt på längre avstånd :excl:

Sköt visserligen bara två 5skottare Norma var ca: 60mm och 110mm och Scenar som bägge låg runt 100mm och ballistiken är exakt den samma då dessa skjuter på samma höjdläge på både 100 och 500 men norma kulan skjuter 3 klick till höger rätt praktiskt att kunna skjuta med samma klick-kort med bägge kulorna ;)

Så för fältskytte kvittar det vad man matar bössan med verkar det som men ska labba lite mera för att försöka hitta en riktigt vass laddning för att eventuellt skjuta lite från bänk på 300

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har börjat testa N-165 och återkommer när jag vet mer.

har nu testat lite och kan säga att N-165 ger en jäkla fart men tyvärr får jag inte kulan att slå tätt runt 35-40 mm som bäst på 200m.

kom på i skrivandets stund att jag kanske skulle haft fed 215 istället för 205.

vid hög laddvikt kom det höga trycket blixtsnabbt så ta det lugnt däruppe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...