Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

Den vandrande åtelkameran som jag nu flyttar mellan foderplatser gav bingo direkt.

Denna plats har jag fodrat länge på och jag har ju sett mängder med gris-och hjortspår. Första gången jag nu ser vad som rör sig där.....blev inte helt ledsen eftersom denna grupp är en helt ny för mig.

attachicon.gifImageUploadedByTapatalkHD1395859378.115423.jpg

Samtidigt på en åtel där de infunnit sig varje kväll sen mitten december sen jag började mata. Kul balansakt på mamma tydligen.....de är ju för söta :-)

attachicon.gifImageUploadedByTapatalkHD1395859413.753095.jpg

iPad Tapatalk HD

 

Ja någon minskning i stammen är det inte tal om ;)

 

Hör jag  (vildsvinsexplosion 2014)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, lokal ökning, ingen pratar om drivor och tsunamis av kultingar som översvämmar fält och förorter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte direkt den här milda vintern innebär att det kommer finnas mängder med gris på marker där det redan finns ett gott bestånd. Jag håller som bäst på att planera skyddsjaktsjouren för i sommar. Kommer bli en del jakt i grödor som det ser ut nu. Dessutom blir det ju riktigt trevliga drevjakter i höst. Vi är nämligen ytterst få som gillar att sitta på åtel på denna mark. Men i slutet av april och i maj ska jag göra lite insatser.

iPad Tapatalk HD

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte direkt den här milda vintern innebär att det kommer finnas mängder med gris på marker där det redan finns ett gott bestånd. Jag håller som bäst på att planera skyddsjaktsjouren för i sommar. Kommer bli en del jakt i grödor som det ser ut nu. Dessutom blir det ju riktigt trevliga drevjakter i höst. Vi är nämligen ytterst få som gillar att sitta på åtel på denna mark. Men i slutet av april och i maj ska jag göra lite insatser.

iPad Tapatalk HD

ja Kalle era spannmålsjakter och hundjakter måste vara en dröm :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på tal om det här med att dem rör sig på stora ytor, hörde någonstans att en normalstor grupp grisar rör sig/äter/kollar av ungefär 100-150 ha mark per natt. kan detta stämma tror ni ? :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på tal om det här med att dem rör sig på stora ytor, hörde någonstans att en normalstor grupp grisar rör sig/äter/kollar av ungefär 100-150 ha mark per natt. kan detta stämma tror ni ? :smile:

Lägg till en nolla Linus så tror jag du är inne på rätt spår. Min huvudmark är på 900ha och har 8 foderplatser. Oftast rör sig flera grupper över alla åtlar samma natt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på tal om det här med att dem rör sig på stora ytor, hörde någonstans att en normalstor grupp grisar rör sig/äter/kollar av ungefär 100-150 ha mark per natt. kan detta stämma tror ni ? :smile:

funderar om inte siffran är mer än 1500ha (har inte referens på siffran, men jag har för mig att det är tom 3000-5000ha, som räknas som hemområde)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Studier av LRF i Sörmland säger att kärnområdet är 200-600 ha och hemområdet 700-2000 ha.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Studier av LRF i Sörmland säger att kärnområdet är 200-600 ha och hemområdet 700-2000 ha.

 

I stand corrected,Även om jag tycker det låter lite smått..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Studier av LRF i Sörmland säger att kärnområdet är 200-600 ha och hemområdet 700-2000 ha.

Har du länk till det underlaget? försökt läsa på i ämnet utöver mina egna undersökningar men stöter alltid bara på studien som gjordes år 2000 och den är inte speciellt akkurat enligt min bedömning :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Studier av LRF i Sörmland säger att kärnområdet är 200-600 ha och hemområdet 700-2000 ha.

det låter rimligt, kan nog stämma rätt bra på ett ungefär :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

för ja kan ju helt ärligt säga, att när det är som kallast på vintern så har vi alltid en ganska stor grupp som kommer långt ifrån. spårade en gång och dem går ju minst en 4 km för att komma till våran åtel. Detta är bara när det är som allra kallast då. men dem kan vandra långt på en natt !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en fråga om mäsk av majs! Hur gör ni? Har ni gäst och socker i detta eller räcker det med bara socker.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en fråga om mäsk av majs! Hur gör ni? Har ni gäst och socker i detta eller räcker det med bara socker.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jäst majs menar du nog :) ta en hink av lämplig storlek med lock till häll i 5-10kg majs allt beroende på hur mkt du vill göra. Sen fyller du på med vatten tills majsen är täckt..låt stå tills det luktar.. :sick: servera sedan svinen detta med spettade hål runt om åteln där du fyller i hålen med det goa lycka till :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade majs i hink med vatten i en vecka men luktade inte mycket. Hällde ut detta i går och i dag var allt borta! Första besöket av grisen på

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade maj i hink med vatten i en vecka men luktade inte mycket. Hällde ut detta i går och i dag var allt borta! Första besöket av grisen på åteln

värt att notera är att grävlingarna är som tokiga i det jästa så även dem kan äta sig mätta ;)..men kul med gris på åteln

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst var det gris för fodertunnan hade dom rullat på med MAJS fanns mycket spår men av åtelkameran så finns det även grävling och 4 st rådjur samt skabbräv

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror det är samma lilla galt, fast mycket tidigare!  20:19 (vintertid)   ( andra bilden ser man inte pungpåse där ? ) 

 

 

sedan fortsätter årsgrisrna komma !  :smile:

post-10838-0-24347200-1396205290_thumb.j

post-10838-0-97539200-1396205352_thumb.j

post-10838-0-20885800-1396205443_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande bra drag. Sköt nummer 7 för året i helgen, galt på ca 45kg

post-5683-13962488714419_thumb.jpg

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande bra drag. Sköt nummer 7 för året i helgen, galt på ca 45kg

attachicon.gifuploadfromtaptalk1396248867350.jpg

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

grattis ! :smile:  ljust ute när du sköt ? ser ljust ut på bilden :smile:  alltid roligt när dem kommer i ljuset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...