Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

Ja, 18:45

Lydiga grisar :-)

45 kg, jo det är en årsgris

haha ja perfekt med runt 19:00 :smile:  45 kg är ju en perfekt årsgris och matgris ! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu jäklar har grisarna kommit. Majsbomberna helt borta. Spår av ca 10 kultingar och en hel trave stora av varierande storlek ;-)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fasen jag ser inga kultingar på några bilder :sad: . slut på suggor kanske.... :dry::sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifuploadfromtaptalk1396889826912.jpg

12 kultingar på samma bild :-D

Skickat från min C6903 via Tapatalk

 

Hos mig är det oxå randigt ;-)

attachicon.gifuploadfromtaptalk1396890232988.jpg

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

roligt att se :happy:   får väl vänta och se om jag får några suggor och kultingar på bild :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som provat och använda Finska "Leijona" tjärpastiller när ni jagar? Jag köpte två paket för o prova äkta finsk asfalt och dölja min dåliga andedräkt ;-p

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft dom på åtel runt 19-20 tiden i flera veckor men senaste veckan så har dom vart senare, runt 23 tiden och framåt

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åtel 1. Fick tömt kamerorna nu efter två veckors jobb tyvärr så hade batterierna lagt av vid den åteln som det är mest besök vid Fanns inget på minneskortet. Helt tomt på majs och en nygrävt gryt så

 

Åtel 2. Bock och räv på ett ställe men inget gris men grävlingar som vanligt.

 

Åtel 3. Där var det kultingar och suggor och det är förmodligen samma som visat sig på det andra åtlarna under senaste månaden.

 

post-10839-0-47340800-1397322128_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På den östgötska åteln har vi tre suggor i 50-70kg klassen med kultingar i sig som kommer varje natt och har gjort det sedan i början på mars. Även en galt visar sig ca 2-3 gånger i veckan på morgonkvisten. Hoppas de stannar kvar med kultingarna sen!  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Full fart på åteln! Stor, alltså BAMSESTOR sugga med ett följe av 5 brungrisar på sådär 45 kg. Har sett spår i leran av små kultingklövar, några kultingar såg jag dock ej på gårdagens postning.

 

Förresten, vad är viktigt när ni postar? Bild bifogas på mina viktigaste tillbehör!

 

attachicon.gifgrisvaktillbehör.jpg

Byt ut skattedosan mot Java för farao  :yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktigast vid vakjakt ...

Bössa, ammo, kåpor, handkikare, blue Cat värmaren, tetermos, mackor, liten ficklampa, mobil, pannlampa, draglina, kniv.

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byt ut skattedosan mot Java för farao  :yes:

Absolut inte, jag vill vara en god samhällsmedborgare och tycker likt Mona Sahlin att "det är sexigt att betala skatt"...  :wacko:  Nä, men kaffe... Inkomster betyder ju utgifter och det är ju inget man vill ha i griskojan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som nybörjare på åteljakt skulle jag behöva lite hjälp. För ett par veckor sedan anlade jag en åtelplats precis intill en skogskant (där skog möter åker, se krysset på bilden). Denna skog är djup och håller många grisar. Själva åteln består av:

 

1) En fodermaskin (spridning 5 sek kl. 19.00 och 24.00) laddad med torkad majs

2) En konstruktion med grön LED-belysning (tänds automatiskt varje kväll vid skymning)

3) Fyra tjärade träd

 

Problemet är att jag inte har haft ett enda besök (majsen och träden är orörda). Vad kan detta bero på?

 

1) Är de rädda för ljuset?

2) Tar det längre tid än två veckor för dem att upptäcka åteln?

3) Kan det vara smart att testa med ex. en majsbomb? Bröd?

 

Tacksam för all hjälp!

 

post-15724-0-75592700-1397385283_thumb.j

post-15724-0-48312700-1397385287_thumb.j

post-15724-0-04449700-1397385289_thumb.j

post-15724-0-35509700-1397385292_thumb.p

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1) Ja, testa svart tills de upptäckt åteln och ätit ett tag

2) absolut kan ta 2-3 mån, beror ju på var de har daglega

3) nej behövs ej bomb med både tjära och majs. Skippa brödet!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog stänga av belysningen ett tag.

Majsbomb är aldrig fel.

Dom kommer ska du se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som nybörjare på åteljakt skulle jag behöva lite hjälp. För ett par veckor sedan anlade jag en åtelplats precis intill en skogskant (där skog möter åker, se krysset på bilden). Denna skog är djup och håller många grisar. Själva åteln består av:

 

1) En fodermaskin (spridning 5 sek kl. 19.00 och 24.00) laddad med torkad majs

2) En konstruktion med grön LED-belysning (tänds automatiskt varje kväll vid skymning)

3) Fyra tjärade träd

 

Problemet är att jag inte har haft ett enda besök (majsen och träden är orörda). Vad kan detta bero på?

 

1) Är de rädda för ljuset?

2) Tar det längre tid än två veckor för dem att upptäcka åteln?

3) Kan det vara smart att testa med ex. en majsbomb? Bröd?

 

Tacksam för all hjälp!

 

attachicon.gifIMG_7648.JPG

attachicon.gifIMG_7663.JPG

attachicon.gifIMG_7672.JPG

attachicon.gifScreen Shot 2014-04-13 at 12.13.47.png

har märkt att de kan ta lite längre tid vid en ny åtelplats om den ligger vid ganska öppen skog. om dem inte kommer så kan du kanske testa att flytta den till en tätare plantering o.s.v om ni har sån skog  :smile:  lycka till med åteln  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg inte ut bröd för då kan du få en eller några galningar som klagar eller anmäler dig för det :-/ Det finns idioter till ALLT

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg inte ut bröd för då kan du få en eller några galningar som klagar eller anmäler dig för det :-/ Det finns idioter till ALLT

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Kolla på rekommendationerna från LRF ang utfodring

http://www.lrf.se/PageFiles/13374/Riktlinjer_utfodring_vildsvin.pdf

 

Tycker inte heller att man ska hålla på med en massa bröd och liknande för att få dit grisarna.

 

Spannmål/Tjära/Morötter/Betor räcker långt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som nybörjare på åteljakt skulle jag behöva lite hjälp. För ett par veckor sedan anlade jag en åtelplats precis intill en skogskant (där skog möter åker, se krysset på bilden). Denna skog är djup och håller många grisar. Själva åteln består av:

 

1) En fodermaskin (spridning 5 sek kl. 19.00 och 24.00) laddad med torkad majs

2) En konstruktion med grön LED-belysning (tänds automatiskt varje kväll vid skymning)

3) Fyra tjärade träd

 

Problemet är att jag inte har haft ett enda besök (majsen och träden är orörda). Vad kan detta bero på?

 

1) Är de rädda för ljuset?

2) Tar det längre tid än två veckor för dem att upptäcka åteln?

3) Kan det vara smart att testa med ex. en majsbomb? Bröd?

 

Tacksam för all hjälp!

 

attachicon.gifIMG_7648.JPG

attachicon.gifIMG_7663.JPG

attachicon.gifIMG_7672.JPG

attachicon.gifScreen Shot 2014-04-13 at 12.13.47.png

 

precis som några varit inne på slå av ljuset så kommer det gå fint. varken majsbomber eller människofoder ska krävas om där finns gris i närheten så tjära du bara på. tips är att slå av spridaren men lägg majs i en upp och ner vänd låda med en sten på så att bara grisarna kan komma åt det. när grisarna väl är där slår du igång spridaren så slösar du inte massa majs på fåglarna.

 

en grej jag reagerade på är placeringen av åteln - att anlägga en åtel i anslutning till åker är att be om skador. jag hade om möjligt snarare dragit in den en bra bit i skogen där svinen kan härja fritt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...