Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

På min sida finns det inga grisar just nu. Trist men sant. Får lov att satsa min tid på skyddsjakten ist för på åtlarna.

Blä

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min sida finns det inga grisar just nu. Trist men sant. Får lov att satsa min tid på skyddsjakten ist för på åtlarna.

Blä

dem 4 årsgrisarna som vi hade på åteln bara försvann tvärt. dem har inte varit där på över en vecka nu :sad:  och innan var dem där varje natt.. typiskt när väl storebrorsan och jag har påsklov .. :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Är det någon som har erfarenhet av koncentrerat lockmedel, t.ex. detta: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Ekollonskoncentrat-Flytande-Storpack&id=548〈=svFungerar det eller är det bara bluff?

 

Rekommenderar ni att man lägger ut extra mycket majs (kanske 10 kg) nu i början innan grisarna har funnit åteln, eller är det lika lätt/svårt för dem att hitta åteln även om det bara ligger något kilo på marken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den majsen kommer bra fåglarna att äta upp, en åtel är en konstant källa till lite mat, det är det som skall locka viltet, annars är det utfordring. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Är det någon som har erfarenhet av koncentrerat lockmedel, t.ex. detta: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Ekollonskoncentrat-Flytande-Storpack&id=548〈=svFungerar det eller är det bara bluff?

 

Rekommenderar ni att man lägger ut extra mycket majs (kanske 10 kg) nu i början innan grisarna har funnit åteln, eller är det lika lätt/svårt för dem att hitta åteln även om det bara ligger något kilo på marken?

 

Har testat flera olika och inte sätt något ökat resultat.Men nu senast testade jag Racebacks egna lockmedel/tjära i ett och såg att grisarna var märkbart mer sugna på det trädet jag kletat ner. Black Hog Down heter det med anisolja i finns även med hasselnöt.

Slump eller ej men jag köpte två flaskor till för att testa igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gubbgrannen drog ner tredje grisen på två veckor på sin 17ha åtel i lördags. en "gylta" på 71 kg la han ner under smågrisperioden. nu är fan i mig snart råttet mågat för att citera Per Ledin - blir en tur upp till honom på onsdag och fråga vad han håller på med. 

du är inte ensam! 25 ha åteln 50 m från gränsen är också uppe i 3 st på några månader nu..  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Är det någon som har erfarenhet av koncentrerat lockmedel, t.ex. detta: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Ekollonskoncentrat-Flytande-Storpack&id=548〈=svFungerar det eller är det bara bluff?

 

Rekommenderar ni att man lägger ut extra mycket majs (kanske 10 kg) nu i början innan grisarna har funnit åteln, eller är det lika lätt/svårt för dem att hitta åteln även om det bara ligger något kilo på marken?

Om inte vildsvinen är där kontinuerligt. Satsa på att spetta hål i marken och trampa igen dessa. Svinnet blir mindre åt fågel och annat som det goa inte är tänkt för.

 

Apropå lockmedel så är effekten av ex.  "Hog in heat", Hotspot m.m även Ekollonextrat ren försäljningsjippo..iaf för dem "egna" vildsvinen. Funkar med andra ord inte för egen del. men är man desperat och har svårt att få grisarna till sig så testar man iaf..

 

Vilket jag själv gjorde då grisarna inte kom i starten av åtlingskarriären :tongue: ..men jäst majs däremot det drog bara dagar efter att jag lagt ut det, givetvis i spettade hål i marken..bombnedslaget var ett faktum :) 

 

Anis däremot som du köper i butik i kryddhyllan och kokar egen lag på bestående av vatten+Anis..dränk en trasa och du får en kronmagnet som är väldigt bra ;).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu är de stora grisarna lovliga igen ! :smile:  fast lite kort fredad tid tycker jag allt ändå :dry:  vildsvinen måste ju också få föröka sig och ha en lugn tid. eller vad tycker ni andra ? ( detta är bara en tanke/åsikt )

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Är det någon som har erfarenhet av koncentrerat lockmedel, t.ex. detta: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Ekollonskoncentrat-Flytande-Storpack&id=548〈=svFungerar det eller är det bara bluff?

 

Rekommenderar ni att man lägger ut extra mycket majs (kanske 10 kg) nu i början innan grisarna har funnit åteln, eller är det lika lätt/svårt för dem att hitta åteln även om det bara ligger något kilo på marken?

Inte just "ekollon" men väl "sockerbetor"... Du märker att jag väljer att använda citattecken!? Provade sockerbetskoncentratet och det såg ut/luktade precis som ett jordnötskoncentrat jag provade för många år sedan, i min värld är det ett gigantiskt bondfångeri och humbug! Det luktar kemiskt av hallonsaft och inte har då jag märkt att det skulle dra något särskilt, ett nytjärat träd funkar garanterat mycket, mycket bättre så mitt hetaste tips, KÖP INTE SKITEN!

 

Du får tåla dig lite, grisarna kommer, jag väntade ett år innan "mina" grisar kom, ett år ytterligare innan jag började göra uttag och idag, sådär 10 år senare har jag en åtel som funkar kanon.

 

Glad Påsk!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nymajere.jpg

Backe och jag testade att tjära lite i tisdags när vi vart och kollade spridarna. Det här är varför man inte ska tjära friska träd eller stenar :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nymajere.jpg

Backe och jag testade att tjära lite i tisdags när vi vart och kollade spridarna. Det här är varför man inte ska tjära friska träd eller stenar :)

 

Elak bäver du råkat ut för  :happy:

 

/M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu är suget så stort så nu går brorsan och jag ut och sätter oss på nya spättåteln  :smile:  har bara vart en liten galt och 3 st 30-40 kg:s där vartenda natt så känns rätt lungt. men vi kommer inte skjuta om vi inte är 100% säkra.  :thumbsup:  ha en trevlig påskhelg allihopa ! 

post-10838-0-05356900-1397757161_thumb.j

post-10838-0-59481200-1397757175_thumb.j

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dem sköt en galt på 200 kg 1,5 mil ifrån mig( tingsryds-trakten) inatt  :smile:   om någon är med i åteljaktsgruppen på Facebook så finns där kort på den där :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dem sköt en galt på 200 kg 1,5 mil ifrån mig( tingsryds-trakten) inatt :smile: om någon är med i åteljaktsgruppen på Facebook så finns där kort på den där :smile:

Synd på en sån fin gris att få sätta livet till vid en åtel. Den borde vetat bättre :(

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synd på en sån fin gris att få sätta livet till vid en åtel. Den borde vetat bättre 

grisen hade stannat till 50 från åteln på ett hygge och då hade dem klippt han. men 200 kg då är dem rätt kapitala ! :smile:  är det inte bra att ta dem då ? för dem blir väl inte så jätte mycket större ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...