Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

Rätt så bra fart på åtlar,vallar och nysådd här. Jag och en till från jaktlaget har skjutit varsina 2st sen i fredags.
Vi lät helt bli att skjuta gris under perioden 16feb-15april så vi var lite väl sugna nu :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt ingen heller under den perioden och knappt nu heller. Ser gris varje gång jag är ute men vill inte skjuta på grupper med smått i. Kommer det ensamma årsgrisar, som det gjorde förra veckan så kanske ;-)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt ingen heller under den perioden och knappt nu heller. Ser gris varje gång jag är ute men vill inte skjuta på grupper med smått i. Kommer det ensamma årsgrisar, som det gjorde förra veckan så kanske ;-)

Precis så vi tänker med. Bättre att dom stora grupperna får vara ifred, möjligen kan det bli någon kulting på nysådden, gyltor över 50kg skjuter vi inte då dom flesta har foster i sig och som hundförare vill man ju gärna ha gris kvar i höst.

Dom 4st vi har skjutit har varit smågaltar som nyligen blivit bortstötta, hitills sett 3 olika galtgäng på 8st,3st och 2st, samtliga verkar ligga runt 50kgs storlek. :)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sch....tänk på vad ni säger här, hemvärnet idkar signalspaning. små bokstäver.

ja just de dem skulle bli bättre soldater genom att träna på ´´ levande mål´´ med skarpladdade automatvapen. då hade man ju säkert känt sig säker i skogen...  :dry: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha ja dom tog sig nog en sup för mycket när dom fick den där iden.

Min gamle far blev sugen på jakt nu när vi skjutit så mycket gris sista dagarna så jag skickade ut han på en säker åtel medans jag vaktade vallen.

Han vaknade vid 11tiden av att det stod 5st årsgrisar på åteln, Han tog den minsta som var en galt på 40kg.

Väldigt bra med gris nu, Underlättar ju också att man har mycket mark så man inte behöver bevaka samma markplätt varje kväll. :thumbsup:

En bild ska ni såklart få. Fick spåra en bit med hunden vilket alltid är uppskattat.

attachicon.gifIMG_1967.JPG

Grattis till dina grisar på vallen och till din far ! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tvärdött med gris på åteln och ute på vallarna och det är i sörmland......  :wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tvärdött med gris på åteln och ute på vallarna och det är i sörmland......  :wallbash:

Det är ju faktiskt bara positivt på vallarna iaf ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är det ju: p men inge kul för mig

Skickat från min LG-P875 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aaaahhhh vad frustrerad man blir  :wallbash:  haft ute kameran hela veckan och det har vart mycket gris där hela veckan, och skulle se när dem kommer nu innan vi skulle sitta. så har kamerajä*len inte tagit en enda bild. bytte batterier sist och tog ändå med kontrollen sist för att se så tiden var rätt o.s.v. nu vet man inte när dem kommer ...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grisarna har varit på tjärträdet vid åtlen, men sket i att kolla vad som bjöds..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aaaahhhh vad frustrerad man blir :wallbash: haft ute kameran hela veckan och det har vart mycket gris där hela veckan, och skulle se när dem kommer nu innan vi skulle sitta. så har kamerajä*len inte tagit en enda bild. bytte batterier sist och tog ändå med kontrollen sist för att se så tiden var rätt o.s.v. nu vet man inte när dem kommer ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kamera strul jag med, trodde att grisarna flyttat från marken då jag inte fått kort på mailen på en vecka, kollade kameran igår och nog fanns bilder allt, simkortsymbolen överkryssad på displayen:@ simkortet fungerar i mobilen, så en ny kamera beställd :-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dvs att ni måste göra som man fick göra innan kameror och belysningar var tillåtet? ;)

haha, ja. och det gjorde vi också  :smile:  smög ut lite sent. var på plats i tornet lite efter 21:00. vid 22:00 hör vi något djur som ruskar sig och går inne i skogen. sen 22:30 börjar det knäckas i skogen. och sen hör vi ett litet grymt. men dem kommer jäklar inte ut. sitter och lyssnar länge på dem, dem står bara och trycker i skogen. sen så är det något annat djur, antagligen en ensam gris som går runt åteln i långa banor utanför. antagligen en galt kanske. så nej dem ville inte komma fram. sen vände vinden vid runt 23:00 så då stack dem ju helt. tornet är ju bara 16 m från åteln så man får jävlar vara tyst. kan vara därför dem var tveksamma kanske ? minsta lilla ljud så vågar dem väl inte komma fram. men men blir nya tag någon annan kväll. var i alla fall underbart att bara sitta i en fleece jacka, lyssna på grisarna och kolla upp på stjärnorna :happy:  åteljakt är verkligen så skönt, spännande och rofyllt på våren och sommaren  :smile:   

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt inatt hade gris framme i 3 timmar. En sugga med 3 små och en gylta som var rund som en tunna! Hade man petat på henne hade de nog sagt plopp!;-)

Var kul när hon skickade iväg en randig på rejäl flygfärd när den kom framför henne:-D

Släppte. Kom inge mer bröt runt 0200

S.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...