Jump to content

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/27/2020 in all areas

1. 10 points
    Så var detta klart Hon sköt godkänt på älgen med.. vart lite störd när provledaren sa att tjaha då är du godkänd.. efter tre löp.. Hanna gjorde väl mer eller mindre patron ur varpå provledaren började opponera sig. Sista skottet satt inte så bra men godkänt iaf. Vart tydligen lite dålig stämning då provledarna börjat gorma och skälla på folk som kom med egna bössor till banan, då hade de tydligen sämre koll på vilken plugg som användes och detta var tydligen inte bra... Trots att det står att egna vapen är ok om licensinnehavaren är med. Onödigt att tramsa om en sådan sak, kolla pluggen bara sen är det bara att köra, finns ingen anledning att bråka på folk för detta. Skit samma, Hanna är i mål, examen är kirrad! Nu ska hon söka tre öppna licenser, en 22a, en hagel12a och en klass 1. Sen ska hon kolla farsans Husqvarna 30-06 om den kan vara ngt för henne med dämp monterad givetvis.. Tror det kan funka faktiskt även om hon surrade om att hon ville ha löstagbart mag. Vi får se vart det landar, sjukt kul var det iaf!!
  2. 8 points
    Hade med mig mellangrabben på en liten gäddtur idag, riktigt roligt när några bättre madamer ville vara med och leka! Han konstaterade att vi behöver en båt till så vi kan ha en i denna sjö också...😉 hans största idag mätte 82 cm och min var hiskeliga 113 cm, fantastiskt kul fiske!
  3. 8 points
    Liksom Sidelock så är en skogsbössa för mig den man hänger på axeln och tar en promenad med utan att ha någon speciell agenda på menyn och för min del så är det drillingen 12-12/5.6x52R, ofta blir det någon and, duva eller nötskrika om ingen bock eller räv visar sig. /Mike
  4. 7 points
    Sitter för min del på trenne skogsbössor, Remington 7, 358win Sauer m30, 16-16-7x57r Ludwig Borovnik, 9,3x74r Det räcker ju inte med en då de lever så farligt i sveriges hårda skogar.
  5. 6 points
    Igår kväll laminerade jag insidan. Det är helt klart det svåraste momentet i hela bygget. jag är så sjukt nöjd med resultatet. inte en enda blåsa i slagen och jag lyckades arbeta in epoxin i väven utan att få några bubblor. 5 timmar i går kväll och en timme i morse för att lägga andra strykningen. Nu väntar jag ett par dagar så jag kan slipa mellan andra och tredje strykningen.
  6. 6 points
    Nu är den hemma! Oj vad trevlig den blev, var en hel del som den behövdes längas i kolven men nu sitter den som en keps! Provskjutning på fredag, här kommer lite mer bilder! Ska även fortsätta mitt sökande när det gäller info om tillverkaren, men har någon några idéer så tipsa gärna. precis vid varbygeln står det ”inc J.B....” kan inte tyda alla bokstäver. Kan detta vara gravörens signatur eller är det något helt annat?
  7. 5 points
    Grävlingfälla, men den ska monteras liggandes för att fungera
  8. 4 points
    Nästa gång ska jag börja på en slät yta, med rätt verktyg för uppgiften. (Med rätt linjedelning, så man kan använda dubbelskären som det är tänkt) Tog sin lilla tid och det blev inte perfekt överallt, men det duger åt klåparen som ska hålla i påken. Det som nu helt plötsligt blev plågsamt uppenbart är hur sliten blåneringen är, men vi väntar med det. Nu ska jag ha på några varv olja till så det blir fint att titta på och tål att hållas i.
  9. 4 points
    Och på söndag blir det Hipshotgös i ugn i huddinge /Mike
  10. 4 points
    Rabarberpaj, och rabarberglass. . Oäkklit
  11. 3 points
    Gjorde mig en petaurtändhattsgrej idag. Monteras i kulisättare för 375 H&H. Ska sno ihop en lika fast tvärtom, petaigrej, i em.
  12. 3 points
    Farbror Mikael börjar se lite glest på äldre dar, han tror han ätit upp I morgon blir det fan heldag på sjön igen.. Drar till Skedviken.. ska försöka mej på gösarna igen. Skedis är trist, blir sällan ngt race där.. på isen brukar man kunna få ett gäng men sällan på somrarna. Per fick tre sist, jag tvivlar på att jag kommer så långt. Det roliga med Skedviken är att där är färre med gös men de håller generellt bättre storlek. Hoppas på lagom vind så det inte driftar för fort i morgon.
  13. 3 points
    Jag tänker mig att begreppet skogsbössa betyder: Den bössan man helst tar ut i skogen utan att ha några större planer? Jag har en sådan. Winchester-94 30-30 utan tvekan. Man kan jaga allt med den tjäder, hare, räv, vildsvin, rådjur, älg m.m. Jag tycker inte att precisionen är så dålig egentligen men och andra sidan skjuter jag sällan på över 50-60m oftast mycket kortare (öppna riktmedel) möjligtvis på en stillastående fridfull älgoxe så kan jag köra på 80m. Jag tycker personligen man mister mycket av poängen med en bygel med kikarsikte då det tar bort överblicken och känslan. Vid de tillfällen jag känner att jag behöver längre håll och har mycket tid till skott tar jag hellre cylinderrepeter 308 eller 222 med kikare. Men ska jag bara gå ut en sväng och kolla efter svamp, vindfällen eller rasta hunden så blir det utan tvekan 30-30. Anledningarna till att jag föredrar 30-30 som "skogsbössa" framför mina andra vapen är att den är lätt, smidig och hyffsat kort. Det är lätt att få till ett snabbt andra skott om det behövs dels pga överblicken men också pga repetermekanismen ( svår rörelse för mig med cylinder ) sen att min iaf varit väldigt pålitlig och kunnat vara med om det mesta i ur och skur. Sen för att jag gillar den jakten nästan allra bäst att bara gå ut i skogen och se vad som händer.
  14. 3 points
  15. 3 points
    Nu förbereder jag för laminering av insidan. Efter slipning så har jag idag jämnat av ovankanten på relingen för att inte väven ska fastna. Jag har tejpat och plastat runt skrovets utsida för att minimera epoxi-spill på skrovet. Slutligen grundströk jag insidan med epoxi. Nästa steg är att lägga glasfiber.
  16. 3 points
    Tror du bommat en av de mer uppenbara alternativen.. Skalldrivande spaniel något storlek större än Ken1:s jycke. Kolla FAcebook, skalldrivande spaniel.. finns en hel del riktigt bra hundar! De är förmodligen lite lättare att få till som dugliga apportörer än många andra korsningar.
  17. 3 points
  18. 2 points
    Frontmonterad elmotor.. mmm a 25lök.. -ish.. Inte en chans. Men vilken jävla dag det var igår!!! Gösarna var rejält på G och utmanande.. Började med att köra till en känd grynna vid vilken jag är uppväxt, där stod man och kastmetade och försökte nå ut till grynnan. Väl där fick man ofta fin abborre.. Igår stendött.. Var väldigt svag vind så jag la mej på olika ställen runt grynnan och jiggade.. Gav tre gäddor och förmodligen en gös som klev av, såg den aldrig. Sen kom lite vind så jag gick uppmot och släppte.. Sjukt kul, trots att jag härjat runt grynnan så stod där gös.. Två svarta hanar men faktiskt också en vad jag tror.. hona som var avgjort bättre i mina sammanhang, lätt runt 5 kg.. Svinkul! När det dött där så drog jag iväg till en liten ö som förändrat karaktär sedan jag var liten.. Förr var det två albuskar och en bättre vassrugge, jagat sjöfågel där på 80-talet. Nu är det en gräsbevuxen rätt fin liten ö som skyddas av samma alar som nu vuxit rejält.. Den måste sköljas över vid storm.. Skit samma, inget liv i vattnet där.. hittade lite fin bottenstruktur men såg ingen fisk. Drog så upp till det vanliga stället.. totalt obegripligt varför det är så kul där om man är gös.. Plattbotten, mjuk.. vattendjup mellan 3 och 7 meter. Finns en rejäl stenbumling på udden.. samt en fin brant från land och ut. Jag hade noll koll på detta ställe innan men förstod att det var ngt speciellt då Magnus, en kompis som är styrkeledare på räddningstjänsten, var dit på jobb för ngr år sen. Då stod det folk och spinnfiskade från land och de hade fått flera fina gösar.. Hur som.. nu låg det folk och solade på land, ville inte lägga upp drifterna för nära dem.. Sen började ett litet rally. Tog 10 gösar på en ganska begränsad tid där.. och det var flera såna här asroliga, såg att man drev emot ett eko på lodet i frivattnet.. fort upp med jiggen ovan där.. ngr försiktiga ryck sen fick man gösen intresserad.. lyfte och gösen efter.. sen dök gössen jag jag följde efter med jiggen. Då steg den igen och... SMOCK! Det eko som såg ganska litet ut visade sig vara en fisk på runt 6 kg.. ett jävla AS! Då där höll det på, tog ett bra gäng över 4 kg.. ngn eller två över 5 och någon upp emot 6.. sjukt kul, när man krokade var det bara att hänga med för de ville inte med upp. Normala gösar runt 3 typ kan man bara lyfta, de förmår inte göra motstånd men dessa fiskar fanns inte en chans. Skönt gung i spöt förövrigt.. Testade en ny jigg.. Såg ut som en lite grövre avsmalnande mask.. Den var skitrolig, de fick verkligen vika ihop den för att få in den i käften. De här stora hade inga problem med det men de mindre såg rätt roliga ut.. Sen plötsligt så ville de inte ha den, skiftade till en annan som brukar funka i skedis.. och det gick ett tag, därefter en helvit som gick förbannat bra. Så kul!.. ända tills man insåg att jag bränt mej sönder och samman, stekande sol hela dagen och för varmt för att ha kläder på sig.. Frossan från helvetet när jag skulle hem. Sen hade jag 4 gösar som varit dåligt krokade med hem dessutom.. inte så kul. Men galet race iaf.. nu känns det som man är vaccinerad mot gösfiske ett tag Gjorde förövigt ett drivankare av en ikea påse.. efter tips härifrån tror jag. Fungerade förjävla bra!!
  19. 2 points
    Sånn vart dä. Kört i en gammal glapp Köping.
  20. 2 points
    Hippen låter som du börjar bli mogen för en frontmonterad motor med gps så du kan drifta rätt
  21. 2 points
    65mm eller rättare 2 1/2" dvs 63 mm är/var standard till 1938. Då standardiserade man stjärnstukningen och eftersom den snor si-så-där 5mm hylsa landade man på 70mm - 2 3/4". Men vi har haft 2", 2 1/4", 2 1/2", 2 3/4", 2 7/8 (73mm), 3", 3 1/2", 4", 4 1/2" och 5". Men iochmed att det röksvaga krutet gav högre fart även vid kyla dog allt över 3 1/2" ut rätt snabbt innan 1900. /T
  22. 2 points
    Roslagens jaktskyttebana.. Går säkert att skjuta upp där, har dock ingen koll på tider/tillfällen.. Så sjukt kul, lät som Hanna skulle poppa en flaska bubbel Så välförtjänt!
  23. 2 points
  24. 2 points
    Ok.. Hageldelen avklarad! Grundprov kulvapen verkar vara klart och allt godkänt.. nu är det bara älgen kvar!
  25. 2 points
    Fick en sprillans ny vapenrem av min polare, en likadan som jag har på alla mina studsare. Det roliga är att han fick den ny av mig för tio femton år sedan, men sedan har den bara blivit liggande. Nu när jag fick den var den torr som fnöske och var som kartong, väldigt ljus var den med. Men, men... Men mycket masserande med läderolja och sedan lädersmorning,är den mjuk och smidig igen, och med en härlig antik mahogny färg. Rembyglarna jag fick med är ganska gamla och var rostiga lite varstans, så ett bad över natten i WD40 samt skrubbande med nylonborste löste den biten. Nu har jag en färdig rem att bara haka på ett eventuellt nyförvärv. Jag går ju och funderar på en Ruger 77 i .22 Hornet, eller eventuellt en SAKO Quad i .22WMR, men det lutar starkt åt Rugern.
  26. 2 points
    På tal om vitt vin till fisk. Häll häften vitt vin och häften grädde i en stekpanna, krydda och ha i fiskbuljong. Låt koka till det tjocknar, lägg i två tex Gösfileer och låt dom koka i några minuter på var sida....klart att servera till ris eller potäter och är riktigt gott fast det är så enket.
  27. 2 points
    Inför licensjakt på våren, vore najs.
  28. 2 points
    Litar på min provskjutning och alla hjälpsamma experter här på Jaktsidan! Har nu slagit till på Norma Blyspets 4g: Visst är den fin! Jag gillar ammunition skarpt Den blänker mycket vackrare i verkligheten
  29. 2 points
    Man ska väl i viss mån återkoppla om sådant här och sen berätta vad man gjort. Om man nu har gjort något... Slutligen inhandlades först ett vapen, en Marlin 336 från tidigt 70-tal i kaliber 30-30. Smidigheten fanns där, effekten i kalibern är väl beprövad genom åren, så det behöver väl inte diskuteras mer. Men jag fick aldrig riktigt precisionen att infinna sig. Nu hade jag inte förväntat mig hål i hål, av erfarenhet av vapentypen. Möjligen var minnet grumlat av någon sorts nostalgi... Sen inhandlades ytterligare ett vapen, lite i samma syfte. Detta är lite mer oortodoxt. En Mossberg MVP i 223 Remington, kalibern jag inte ville ha från början. Jag vet, jag är en velig strulpelle, men jag har faktiskt någon sorts vettig motivation till beslutet. Vapnet i fråga har nämligen en pipa som sitter med pipmutter och tanken var att när jag väl har bestämt mig för exakt kaliber så skulle en ny pipa relativt enkelt kunna passas in. Nu ett år senare så ska 336:an lämnas till försäljning. Mossbergaren finns kvar tills vidare. Fortsättning kanske följer. /Patrik
  30. 2 points
  31. 2 points
    Ikväll blir det Coq au vin på en rejält fullvuxen LaFleche tupp av godsets egna produktion.
  32. 2 points
    Inspirerad av ovanstående kull har jag gått för en springer/wachtel men kunde lika gärna blivit ren spaniel. Planeras att användas till allt mellan duva och gris, vi får se hur det går. Som hippen säger finns ett gäng fb-grupper där man man läsa om rasen och det förmedlas en hel del valpar.
  33. 1 point
    Då vonLidl har hel sida laxfile till 99 kr/kg denna vecka tillagade jag den i ugnen med vit sparris och dill och kryddade med salt och citronpeppar. Till detta serverades fast potatis med skirat smör och ett glas friskt vitt vin. Tyvärr hann jag inte få någon bild: det var för gott.
  34. 1 point
    Idag kom latjolajbankartongen. 😄 Väntar nu bara på krutet från SAKAB, fick orderbekräftelse den 21a sefan har det inte hänt något. 🤔
  35. 1 point
    En Pearson's no drill rail är nu beställd. När den är monterad på min Win 94 30-30 så skall jag jag beställa ett Vortex Scout sikte 2-7 x 33. Den stora nackdelen är det väldigt smala synfältet man får med ögat så långt från siktet, särskilt vid de högre förstoningarna. Bäst är därför att skjuta med båda ögonen öppna vad jag förstår.
  36. 1 point
  37. 1 point
    Ok! Samma som Börje på grannforat som var och hälsade på mig efter varit hos Jämta och hämtat en valp.
  38. 1 point
    Bra program serie helt klart, enkelt för mig att följa med då jag pratar språket även om vissa dialekter kan vara svårare.
  39. 1 point
    Slappna av å provsvinga mellan maskinhusen ska gå lätt åt bägge hållen öppna upp "stansen" vid behov
  40. 1 point
    Ska vara vitt vin till fiske, inte kolsyrat blask.. Jag inbillar mej att jag vill ha ngn typ av stekyta p fisken.. därför har jag inte tänkt på detta som du ska göra. Det låter gott iaf!!
  41. 1 point
  42. 1 point
    Rem behöver du inte, ta den i handen bara.
  43. 1 point
    Precis -- mitt i träffområdet. Träffar du bogen kan det bli grisigt, speciellt om det tar i något av de större benen där. Bogen är "frambenet". Det består av bogbladet, överarmsbenet, bogleden och sedan resten av benen nedåt -- samt en del kött på dessa ben. De syns på bilden ovan.
  44. 1 point
    När alla skjutet lika bra hade jag kört på den tyngsta. För att få ner hastigheten och minska splitter/blodsprängt. Ut till 100 meter är skillnaden i kulbana helt ointressant.
  45. 1 point
    Tjärlukten från den blandningen försvinner fort. Jag skulle skippa betongplattorna och slå ner några impregnerade stolpar vid bena och skruva ihop dessa. Glöm sen inte att tjära upp ett träd eller stubbe vid sidan av så grisarna får en skrubb-plats. Ibland går tjärskrubb före majs.
  46. 1 point
    Personligen har jag svårt att se att jag någonsin kommer att skaffa en korsning av något slag. Det kan bli jättebra. Eller inte. Du vet i förväg inte vilka anlag som kommer att dominera. Redan att köpa en ren-rasig hund är tillräckligt mycket av en chansning i min värld. Det finns heller inget organiserat arbete med avel och jaktprov för blandraser. Genom att välja en blandras diskvalificerar du hela det arbetet. Jag kanske ska tillägga att jag inte föder upp hundar, och att det naturligtvis är upp till var och en att göra som de vill -- och de finns många blandraser som jagar bra, vissa betydligt bättre än mina hundar. Jag är jag dock själv rätt försiktig med att rekommendera en blandras, speciellt som första hund.
  47. 1 point
    Tack för tipset Hipshot, hade helt glömt bort spaniel. Det är nog för att jag aldrig sett en spaniel på gris jakt men jag ska ta och kika runt på Fb sidorna du nämner!
  48. 1 point
    Det man inte vet lider man inte av 😎 kolla om inte NSI tillverkar övningstål , när CV19 är över kommer jag vara på importören om Lite sub guage stål plugg ( 16 cal )
  49. 1 point
    Gå in på övrigt i våra jakthundar. Izza skadad sen blev det valpar också så får du hela storyn. Men som du skriver. Inte en tråkig stund med den hunden!!!!!!