Publicerat December 21, 200718 yr 4 killar har skjutit 34 tjädertuppar på en dag i AC inland... Grattis, toppen, härligt, jaktetik när den är som bäst, "man kan inte påverka småviltstammarna med jakt osv".... Moderator, var är kräksmileysarna när man behöver dem som bäst!!
Publicerat December 21, 200718 yr ja men sådärja. PERFEKT : Hoppas det var tjäder också :- :-[ // Gabbe
Publicerat December 21, 200718 yr Helt sjukt,så många har inte jag sett i hela mitt liv. Vad ska sånt vara bra för? > > /M.
Publicerat December 21, 200718 yr Dom har garanterat oxå lagt ned enormt med tid under flera år på att vaka räv, fånga mård osv...... : Bedrövligt.
Publicerat December 21, 200718 yr Jag har alltid hävdat att den enda jaktform som kan skada skogsfågelstammen ordentligt är just omdömeslös toppjakt! Detta att vissa skjuter mängder av fågel första veckorna av jakten skadar inte lika hårt tror jag men tupparna som skjuts på vinter hör till dem som överlevt den första hösten och är därför betydligt värdefulla för stammen.Synd att det alltid finns sådana som måste utnyttja allt till max. Nu är det visserligen grymt gott om fågel i år men det betyder inte att man MÅSTE skjuta allt man ser för tjädern är oftast väldigt lättjagad på vintern så man måste besinna sig själv skjuter jag max 2tjädrar samma dag på toppjakten
Publicerat December 21, 200718 yr Vad fasen ska man med 34 tjädrar till, är inte det stora djur? tycker att 15 knipor per år räcker.. Man får ju hoppas dom tog vara på allt också.. att det inte var endast skyttet det handlade om.
Publicerat December 21, 200718 yr Jag fick höra detta igår, det är så sjukt. Men detta beteende skulle aldrig hända på deras egna marker eller VVO:n, jag säger: Inför baglimit på alla allmänningsskogar!
Publicerat December 21, 200718 yr suck.... varför ska de alltid finnas mäniskor som bara tänker på sej själva å skiter i andra! MVh
Publicerat December 21, 200718 yr Författare Jag har alltid hävdat att den enda jaktform som kan skada skogsfågelstammen ordentligt är just omdömeslös toppjakt!Detta att vissa skjuter mängder av fågel första veckorna av jakten skadar inte lika hårt tror jag men tupparna som skjuts på vinter hör till dem som överlevt den första hösten och är därför betydligt värdefulla för stammen.Synd att det alltid finns sådana som måste utnyttja allt till max. Nu är det visserligen grymt gott om fågel i år men det betyder inte att man MÅSTE skjuta allt man ser för tjädern är oftast väldigt lättjagad på vintern så man måste besinna sig själv skjuter jag max 2tjädrar samma dag på toppjakten Amen! Är det nån jaktform som inte spårat ur utan snarare havererat på vissa håll i AC senaste åren är det toppjakten... Men det här är bortom havererat..
Publicerat December 21, 200718 yr Tragiskt....Som Sajmon säger: in med baglimit! /Fredde Tror tyvärr inte på baglimit för har man inte den moralen själv biter inte regler heller och vem ska kolla att dessa efterlevs? Jag gillar inte att instifta massa regler då det redan finns massvis av sådana runt jakten sedan tidigare
Publicerat December 21, 200718 yr 4 killar har skjutit 34 tjädertuppar på en dag i AC inland...Grattis, toppen, härligt, jaktetik när den är som bäst, "man kan inte påverka småviltstammarna med jakt osv".... Moderator, var är kräksmileysarna när man behöver dem som bäst!! Vart kommer informationen ifrån? Tror visst att en baglimit kunde vara på sin plats men tyvärr blir de bara krångel då vissa år ger utrymme för större uttag o andra mindre. Håll nere priserna istället på jakt så känner inte folk att de MÅSTE ha med sig byte hem.
Publicerat December 21, 200718 yr Bag limit finns ju på en del områden. Det är upp till jakträttshavaren/upplåtaren att bestämma antar jag?
Publicerat December 21, 200718 yr Förresten: Ander_s, läser du dina IM? Eller har det inte kommi fram?
Publicerat December 21, 200718 yr Den marken hör nog till en av dessa hemligvara marker skulle jag tro Finns ingen jakt som det är så mycket hysspyss runt som toppjakten
Publicerat December 21, 200718 yr Jag är rätt säker att Anders_s inte snackar här om han inte vet att det är fakta och tyvärr finns ännu värre exempel så jag tvivlar inte på att det är sant
Publicerat December 22, 200718 yr Håller inte med dom flesta här,tycker det luktar lite avundsjuka...Här har fyra grabbar haft den turen att hitta fågel som sitter tryggt...Gratta dom istället,kanske är första gången dom har haft chansen att få skjuta så många tjädrar dom kommer säkert att skjuta mindre fågel när dom känner att det inte längre är så svårt som många tror..Som så många andra så jagar man annat än antal, efter många års jakt,och mycket fällt vilt.. Finns dom jägare som ensam som skjuter mer änder och gäss på en dag,än dessa fyra killar tillsammans den dan,så skärp er :-[
Publicerat December 22, 200718 yr Luktar avundsjuka finns väll ingenting o va avundsjuk på o skjuta 34 tjädrar jakt är jakt o slakt är slakt det hade vart en sak om dom gjort massa skada eller skapat oegentligheter för dom boende runt om kring så man var tvungen o desarmera beståndet o det är ju inte tjädern känd för alltså var det slakt finns inget försvar för ett uttag på 34 tjädrar inte ens om svälten står för dörren. Mvh.
Publicerat December 22, 200718 yr Håller inte med dom flesta här,tycker det luktar lite avundsjuka...Här har fyra grabbar haft den turen att hitta fågel som sitter tryggt...Gratta dom istället,kanske är första gången dom har haft chansen att få skjuta så många tjädrar dom kommer säkert att skjuta mindre fågel när dom känner att det inte längre är så svårt som många tror..Som så många andra så jagar man annat än antal, efter många års jakt,och mycket fällt vilt..Finns dom jägare som ensam som skjuter mer änder och gäss på en dag,än dessa fyra killar tillsammans den dan,så skärp er :-[ "skjuta mindre fågel när dom känner att det inte längre är så svårt som många tror" ... borde vell dom ha upptäkt när dom va på nr .15 - 16 typ och slutat då då !! Mvh.
Publicerat December 22, 200718 yr Storslaktningar händer hela tiden, varje år på många platser. Frågan är bara om det kommer fram, om dom som är med berättar om det. Jag hör såna här historier varje vinter och ibland mycket värre än det här och det är väldigt, väldigt tråkigt. Men jag ska inte sticka under stol med att den första känsla jag får i mig när jag hör sånt är svartsjuka och inte sorg över tjäderbestånden! Inte så att jag skulle velat vara med och slakta, men att de hade funnits kvar och att jag hade fått möjlighet att jaga där och se så mycket tjäder om ni förstår? Andra tanken är väl att det kanske inte är så bra för fågelbeståndet. Men samtidigt måste man se så här tycker jag: på vissa kortområden jagas det otroligt mycket under vintrarna, flera hundra jaktmandagar. Kanske skjuter varannan jägare en tjäder. Det blir mycket på en vinter! Men ingen klagar över det trots att uttaget blir enormt. Skjuts däremot många på en gång så blir det förstås liv, med all rätt! Men det kanske är enda uttaget på hela vintern där. Frågan blir ju då bara moralisk, flera jägare hade fått glädjas över någon fågel var istället för några få med många fåglar var. Beståndet lider ju inte mer av vem eller på hur många dagar det skjuts bort. Det lider samma förluster i vilket fall. Blev snurrigt det här.. ???
Publicerat December 22, 200718 yr Nu spelar jag på bortaplan dvs har inte en susning om detta men.. Min tanke är att skogsfågelbestånden pendlar upp och ned. Just nu verkar det på sina platser vara upp sannolikt pga gynsamt klimat just där under kycklingtiden. Hur ska man då handskas med det? Skjuta eller inte skjuta? Det har varit toppår förr och det har skjutits hårt och fågeln är väl inte på vippen till att utrotas? Sen händer detta varje år skrev någon och givet det samt att det fortfarande finns tjäder.. tja vad är problemet? Har jag avsättning för så pass mycket fågel som 8 tjädrar som det blir typ per skalle och har möjligheten att skjuta dem så skulle jag nog göra det. Mvh!