Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppslakt

Featured Replies

Publicerat

Håller med Seger.

På våra privata marker jagar en person fågel, och skjuter 2-3 fåglar per år.

Fler blir påkörda av bilar t ex.

Här varierar fågeltillgången för varje år.

Årets tillgång var lite mindre än 2006.

Beror säkert på bruket av skogen men också vårens föryngringar.

Bara nån mil härifrån slaktas det fågel, pga att gästerna måste gå i "vinst" med jakten.

ja huvvaligen!!

Körde bryskt bort dom när de försökte "låna" våra marker.

Så etik o moral är A och O

God Jul

• Svar 124
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Håller med Seger att det är etiken som avgör om man är en slaktare eller inte. Inte om man jagar med stående,stötande,trädskällare eller bara smygjagar..Är lika kul att låta hönmamman få behålla 90% av sina ungar än att slakta hela familjen. Vilket är fullt möjligt med alla jaktformer.

Publicerat

Lite mer slaktexempel: över 100 gammtuppar en toppjaktssäsong runt samma område/en person. 22 st en person två dagar på samma plats. 32st 2pers/en dag. 100-150 st runt ett mycket litet område på ca en månad, vet inte hur många personer. Vet de som slutat med ryggsäck och drar med pulka för att orka frakta fågeln och de som hänger fågeln i knippor för att hämta upp dom med skoter senare då det blir för mycket att släpa på. Det här är bara några exempel och bara från de sista 4-5 åren som jag hört. Det är inte ovanligt. Det här är också på områden som helt normalt följer de vanliga svängningarna i tillgång förutom att det är bra toppfågelmarker, syns inga skillnader i sämre tillgång än andra områden året efter, iallafall inte på de av dom här platserna som jag besöker varje år. Bara tjädertuppar avses.  :((och jag själv har ingenting med de här jakterna/slakterna att göra.)

Publicerat

Just sådan jakt som ger mig dåliga vibbar för toppjakten sen att man inte ser någon nedgång beror på att dessa guldställen drar tuppar till sig från stora arealer. Åter ett bevis hur fel toppjakten kan gå om det finns några storslaktare som hittar dessa uppsamlings områden

Publicerat

Vad är vitsen med att skjuta så förbannat mycket fågel att man inte klarar av att bära det till bilen!?....sjukt helt enkelt....då är det bättre att köpa sig en tjädertavla på närmaste jaktaffär och ställa upp den på nån myr och skjuta tills skotten är slut.....

Publicerat

Får du 450 spänn skinnet för gammel tupp kan du säkert lista ut varför

Publicerat
Just sådan jakt som ger mig dåliga vibbar för toppjakten sen att man inte ser någon nedgång beror på att dessa guldställen drar tuppar till sig från stora arealer. Åter ett bevis hur fel toppjakten kan gå om det finns några storslaktare som hittar dessa uppsamlings områden

Precis! Och det som är så otäckt är att dessa områden inte blir sämre så avskjutningen får ingen naturlig nedgång pga uppsamlingsområdet och således fortsätter det år från år till lidande för marker runtomkring! Så när det väl blir sämre där så är det så ini helvete mycket sämre runtomkring!

Publicerat
Får du 450 spänn skinnet för gammel tupp kan du säkert lista ut varför

ahaa, det viste jag inte....då fattar jag vitsen med det hela....fortfarande förjävligt dock! iaf för det framtida tjäderbeståndet i det området.

Publicerat
ahaa, det viste jag inte....då fattar jag vitsen med det hela....fortfarande förjävligt dock! iaf för det framtida tjäderbeståndet i det området.

Inte i det/de området, där är alltjämt lika bra, jagar nämligen själv på 3 av ställena jag nämnt och det är sinnessjukt bra där. Men områdena runt omkring! De områden där fåglarna växer upp och lever större delen av året. :(

Publicerat
Precis! Och det som är så otäckt är att dessa områden inte blir sämre så avskjutningen får ingen naturlig nedgång pga uppsamlingsområdet och således fortsätter det år från år till lidande för marker runtomkring! Så när det väl blir sämre där så är det så ini helvete mycket sämre runtomkring!

Exakt det som är så grymt med detta att så länge det finns några tuppar dras dem till dessa marker inte svårt att förstå hur det blir :'(

Pratade med en som varit på en föreläsning med tjäderforskaren Kurt-Olof Edström och han talade om att man börjar se att det råder brist på vuxna tuppar

Publicerat

Nu blev man ju orolig, Vi har haft mycke fågel på markerna under hösten men nu har jag inte sett en enda tjädertupp..Fasen kanske dom har dragit till grannmarkerna där jag vet att många från finland jagar toppfågel. Hoppas dom har etiken med sig!

hade ett gäng som jagade på allmänningen nära våra marker dom var ca 6st och gick med träningsdojor och hagelsprakare på led och täckte hur stora områden som helst, det hängde en jäkla massa fågel utanför deras stugor (detta var första veckan i sep) och en kull med tjäder är inga problem med denna tekniken..Men jakt mjaa vet inte det!!

Publicerat
Pojkar och flickor, i slutändan handlar det som vanligt om etik och moral oavsett man är toppjägare, ståendehundsjägare, trädskällarjägare eller vad som helst.

God jul på er  ;)

Exakt så enkelt är det men problemet är dem som inte har denna moral och vi kan debattera detta här hur länge som helst så hjälper det inte. Det smärtar i mitt jägar hjärta men jag tror faktiskt den långa jakttid vi nu har på tuppar kan vara förödande

Publicerat
....tror faktiskt den långa jakttid vi nu har på tuppar kan vara förödande...

Inte på mina marker där de börjar toppa först 31jan o framåt.

Som me allt annat borde jakttider regleras lokalt.

Publicerat

hej,

ett litet innlägg bara om det här med fågel

en kompis till mej bodde i början av 90-talet i börtnan i jämtland och han var på en  fågel uppköpar träff eller vad det nu heter och han sa att det komm en kille i en cheva pickup med hela flaket fullt med gråfågel som skulle säljas och han frågade killen om hur han kunnat skjuta så mycket fågel så fort, svaret han fick var att han hade flera finnspetsar som han jagade med varje dag

han berättade hur många fåglar som killen sålde och vi räknade ut att han måste ha skjutit en fågel var 5:e min under varje ljus timme på dygnet

polarn var tokig på killen men frugan hans stoppade in honom och körde hem för att det inte skulle bli bråk. ska till ägga att kompisen hade 3st finnspetsar själv

något att begrunda

samme

Publicerat
hej,

ett litet innlägg bara om det här med fågel

en kompis till mej bodde i början av 90-talet i börtnan i jämtland och han var på en  fågel uppköpar träff eller vad det nu heter och han sa att det komm en kille i en cheva pickup med hela flaket fullt med gråfågel som skulle säljas och han frågade killen om hur han kunnat skjuta så mycket fågel så fort, svaret han fick var att han hade flera finnspetsar som han jagade med varje dag

han berättade hur många fåglar som killen sålde och vi räknade ut att han måste ha skjutit en fågel var 5:e min under varje ljus timme på dygnet

polarn var tokig på killen men frugan hans stoppade in honom och körde hem för att det inte skulle bli bråk. ska till ägga att kompisen hade 3st finnspetsar själv

något att begrunda

samme

Här är det bara frågan om vem som ljuger?

Antingen din kompis eller han som sålde fåglarna ;)

Jag har jagat så pass mycket med bra finnar att jag vet att det är helt omöjligt att skjuta en fågel var 5 minut

Publicerat

Det går knapast med bil häller, ::) den rackaren måste ha helikopter :-

Publicerat

Jag skulle tippa på att han kanske inte varit så noga med att börja årets jakt när alla andra gjorde det... och kanske med lite hjälpmedel förutom hundar också.

Publicerat
Inte på mina marker där de börjar toppa först 31jan o framåt.

Som me allt annat borde jakttider regleras lokalt.

Hur menar du med att de börjar toppa först 31 januari? Låter märkligt?

Publicerat

Japp!

Jag känner mina tuppar väl o de håller sig utom sikte från första snöflinga till 31jan  ;):D ;D

Nädå.

De e sällan så mkt snö att de int hittar mat på backen innan januari.

Har under 4 år bara sett 2 tuppar i topp på min mark. Desto fler på backen.

Men de ligger finfina o större myrar på grannmarken där ja tror de håller till på vintern.

Hittar knappt ett tecken från tjäder vintertid där jag far fram.

Har hört skrönor från tidigt 80-tal o då vimla de av tjäder på dessa marker.

Därför ger man sig int i första taget.

Kanske ska tillägga att bytet inte är nummer ett för mig!

MEN 4 ÅR O INTE EN "TJÄDER"-TUPP E NÄSTAN FÖR MKT. (1bom)  :'( :'( :'(

Orrar har de trillat en hel del. Förra året lät jag dem tom vara för att ja fått nog av orre.

I år har inte en enda fågel skjutits i topp.

Men de brukar inte komma igång förrän i mitten på jan hur konstigt de än låter.

Och 2 helgers toppjakt e för lite!!

Sen har ja en iof en mkt gles tjäderstam på mina 3000ha jaktmark.

De ja sett i år e ca: 6kullar tjäder o tullat ett par av dem.

Rovdjuren har knyckt minst 4 ungtuppar.

O de va få tuppar, glädjande iof, i kullarna i år.

Jag e sparsam med mina tjädrar på både ena o andra sättet.

IDAG åt ja upp min och unghundens premiärtupp från förra hösten.

SÅÅÅÅååååå j...la gott.

Men jäkla va lång tid de tar att tina fram en oplockad fågel.

På lör ska de ut o kollas igen. Kanske har man lyckan me sig annars får ja vänta till 31jan ;)  :D ;D

Publicerat
Japp!

Jag känner mina tuppar väl o de håller sig utom sikte från första snöflinga till 31jan  ;):D ;D

Nädå.

De e sällan så mkt snö att de int hittar mat på backen innan januari.

Har under 4 år bara sett 2 tuppar i topp på min mark. Desto fler på backen.

Men de ligger finfina o större myrar på grannmarken där ja tror de håller till på vintern.

Hittar knappt ett tecken från tjäder vintertid där jag far fram.

Har hört skrönor från tidigt 80-tal o då vimla de av tjäder på dessa marker.

Därför ger man sig int i första taget.

Kanske ska tillägga att bytet inte är nummer ett för mig!

MEN 4 ÅR O INTE EN "TJÄDER"-TUPP E NÄSTAN FÖR MKT. (1bom)  :'( :'( :'(

Orrar har de trillat en hel del. Förra året lät jag dem tom vara för att ja fått nog av orre.

I år har inte en enda fågel skjutits i topp.

Men de brukar inte komma igång förrän i mitten på jan hur konstigt de än låter.

Och 2 helgers toppjakt e för lite!!

Sen har ja en iof en mkt gles tjäderstam på mina 3000ha jaktmark.

De ja sett i år e ca: 6kullar tjäder o tullat ett par av dem.

Rovdjuren har knyckt minst 4 ungtuppar.

O de va få tuppar, glädjande iof, i kullarna i år.

Jag e sparsam med mina tjädrar på både ena o andra sättet.

IDAG åt ja upp min och unghundens premiärtupp från förra hösten.

SÅÅÅÅååååå j...la gott.

Men jäkla va lång tid de tar att tina fram en oplockad fågel.

På lör ska de ut o kollas igen. Kanske har man lyckan me sig annars får ja vänta till 31jan ;)  :D ;D

Det låter trist. Men jag har för mig att du bor i kustlandet och vintrarna är ju inte längre riktigt som man skulle önska, särskilt inte i kustområdena! Men det är väl inte så långt för dig till inlandsområdena? Fast det är ju förstås extra roligt att lyckas på sin egen mark där man fått kämpa mycket för lönen, en fågel på det viset kan vara så mycket mera värd på nåt sätt och glädjen över att till slut ha lyckats stor så jag önskar dig god jakt och hoppas det går bra!

Publicerat

Får redan nu fara 5mil in från kusten för o komma till bättre tjädermark.

Men far man ca:20mil så nog hittar ja finfina marker.

Dock skulle jag vilja kunna gå ut var dag  :'( :'(

Men jag e otroligt glad att ja har så bra höstjakt.

Hade inte SCA snikat så hemskt hade man ju kunnat lösa kort på 2 markområden "MEN SI DE VILL DE INTE".

Publicerat

kompisen ljuger inte så mycket kan jag säga och det var ju hos en uppköpare och det fanns fler som hörde och såg det

men autopyrsa är ju känt >:(

Publicerat

Jag betvivlar ej dina uppgifter,men att han ensammen har skjutit så mycket fågel lagligt verkar svårt.

Autopyrsa vad är det? Är det samma som plåthund  ::)

Publicerat
  • Författare

Det mesta har skrivits, ursäkta vissa upprepningar..

*Blir bedrövad avatt läsa att detta inte verkar helt ovanligt.. Trodde faktiskt det.

*Detta är framförallt en fråga om jaktetik/moral!

*Inverkan på fågelstammen? "Jakten påverkar inte småviltstammarna" lutar vi oss på i alla lägen. Håller i stort sett med men tror man ska försöka vara lite mer ödmjuk, det finns ju "upplysta" länder nära oss vars expertis inte är lika tvärsäker. Tänker på Finland. C-78 kan ju "upplysa" finnarna med sina erfarenheter.

*Jakten förändras. Jägarkåren är idag mkt mobil, jag tillsammans med många andra här drar sig inte längre för att åka 20 mil enkel väg över dan för att jaga (=fler manjaktdagar på de omtalade inlandsmarkerna). Vägnätet är bättre, markerna mer avverkade (=mer öppna, mer lättjagade??), vinterbeteslanden förändras. Toppjakten har i AC upplevt ett ENORMT uppsving, det jagas toppfågel som ALDRIG förr.  Vi är BETYDLIGT effektivare med högförstorande kikare, extrema vapen och avståndsmätare. Det höstjagas som ALDRIG förr.

Det går att göra sig en bra hacka på toppjakt. Ni har sett priserna diskuteras..

Sammantaget är jag inte lika övertygad om jaktens påverkan eller inte påverkan längre..att tvärsäkert hävda det känns iallafall fel, för de erfarenheterna har vi inte alls!

*Vi jagar i dec-jan. Dvs "idiotindividerna" är till stor del bortsållade, jakten sker på stamfågel och potentiella "överlevare" (visst år som 02-07 lever nog en och annan mindre lämpad individ).

*Vi jagar bara tuppar, vi kommer INTE utrota tjäderstammen med jakten MEN vi kanske påverkar vår framtida jaktstam. Visst, blir det kronår nästa år igen märks nog inget men får vi en synnerligen normal säg 5-årig nedgång med minimal föryngring, hur är det då??

*Många av oss som diskuterar här verkar vara rel unga, många av oss jagar i AC inland som flitigt diskuteras. Många har "blivit toppjägare" de enorma fågelåren och har därför naturligt en "verklighetsbild" speglad av 2000-talet, dvs rätt skev, 7 månader mellan kronåren, kronår 31 januari, nytt kronår 25 augusti samma år.. nån gång får vi uppleva bistrare år, kanske redan nästa år? Det är DÅ vi skall träffas igen och diskutera tupptillgång och ev påverka på stammen. Vi kan inte jaga i blindo och utgår från att det blir ett kronår som "suddar" ut påverkan i år igen..

*Förtydligande. Finns 30 tuppar i ett myrområde och man skjuter 30 kan man inte förvänta sig att det är kanon där nästa helg igen, det är antagligen stendött. Låter kanske övertydligt men kändes som inte alla insett det..

*Det som INTE diskuterats i tråden ännu är symbolvärdet av god jaktetik/dålig jaktetik och där tror jag inte vi kan jämföra 30 tjtuppar med 30 gäss. Är tveksam till att Svensk Jakt skulle publicera en bild på nån som stoltserar med 20-30 tuppar med texten "EN jaktdag!" under, däremot har jag sett många bilder på 30-50 duvor, gäss etc. Varför? Olika vilt har olika "rimliga gränser". Tjädern har ett enormt symbolvärde, tyvärr för oss jägare eftersom det gör att den ligger högt på önskelistan för fridlysning. En riksdagsman som är mkt engagerad i jaktfrågorna siade om jakten i framtiden. Tjäderjakten var i hans framtidsscenario ett minne blott...

*Detta är ett allmänt forum, allt som står här kan läsas av vem som helst, även jaktmotståndare, då är jag en idiot som startar tråden? Tror dock vi som jägarkår måste ha ett beteende vi kan stå upp för i alla lägen.

Over and out!

Ps. Om JAG har lik i garderoben? Tacka för det..

Publicerat

Varför ska jag underrätta "finnarna" med mina erfarenheter? Vi jagar i Sverige nu och jag pratar bara utifrån vad jag själv anser och vet! (tror iaf ;)). Som jag sa tidigare och fortfarande anser så är denna tråd för längesedan uttjatad......fåglarna är tyvärr döda nu och går inte att göra någon för att återuppliva dem igen!! Bara att glädjas åt grabbarna för en lyckad toppjakt, eller om man så känner beklaga och vara bitter över en ev förändrad tjäderstam!!      Nu blir man väl överfallen igen........det tar jag då jag anser att det ändå inte finns nå´t nytt att skriva!

God Fortsättning!!