Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppslakt

Featured Replies

Publicerat
Korkat ?? Ok då tar vi o jämför med rapphöns som inte finns i miljoner här. Ingen hade ifrågasatt om jag skrev att vi hade skjutit 34 av dessa en dag på 4 bössor o 2 pointers

Asså....de flesta rapphönsen är uppfödda på nåt skånskt gods...likaså gräsänderna likväl fasanerna..

De som inte är uppfött på konstgjord väg kommer till dej och mej som flyttfåglar i svärmar ibland!!!!

Vore kul att se en flock tjädrar flyga omkring däruppe i skyn...På plats efter bättre boplatser...

• Svar 124
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ska göra detta enkelt och säga att det finns ingen annan fågel ni kan jämföra med detta gäller tjädern punktslut >:(

Jag vet av erfarenhet att man kan haverera beståndet av tjäder på en mark utan problem. Finns där en flock på 30tjädrar så är det dessa som finns sedan är det slut då finns två vägar att välja antingen gör man som dessa jägare att du skjuter 30st första dagen för det är oftast enkelt med tjädern på vintern då moderna gevär sätter deras överlevnads förmåga ur spel. Eller så gör man som så att du skjuter några per dag och får många finna jaktdagar där för mig är det ett enkelt val

Ska jag tolka ditt inlägg Lars så blir kontentan den samma. Några varje dag och många fina jaktdagar. Många =hur många ? Eller 1 dag med många skjutna och sedan lugn o ro i marken. Kan fan inte förstå skillnaden för tjädrarna. Jag/vi i mina kretsar har alltid hyllat principen om många skjutna vilt på en dag o sedan lugn o ro.Om vi ska ta ett annat vilt som exempel , rådjur. Har jagat på ett mindre gods här i många år. Vi jagade rådjur 2 dagar per år. Ett år sköt vi 27 första jakten och 2 månader senare ytterligare 10. Är det oxå förkastligt? Skulle man kanske störa dom ytterligare 10-15 jaktdagar och skjutit 1-3 varje dag istället?? Jag förstår helt enkelt inte era problem med dessa 34 skjutna tjädrar. Ni får faktiskt ursäkta men det hela verkar avundsjukt. Med risk att bli ovän med halva norrland.

MVH Tore

Publicerat
Jag förstår hur du tänker angående avskjutningen av tjäder.....men som Amakulu säger så styr inte avskjutningen tyvärr så mycket av fågeltillgången! Har jagat på de mest avlägsna ställena i norrlands fjällområden och sett ena enorma mängder tjäder ena året, för att året därpå bara se ett stackars fåtal svarthalsar i talltopparna!! Och garanterar till 100 % att det bara är jag som satt min fot där de senaste 10 åren! Även kustområdena har från år till år haft enorma skillnader i fågeltillgången.......Så det där med att enstaka mängdavskjutningar påverkar tjäderpopulationen mer än tillfälligt är bara ****shit!
En klarsynt synpunkt. Tack för den.
Publicerat
Asså....de flesta rapphönsen är uppfödda på nåt skånskt gods...likaså gräsänderna likväl fasanerna..

De som inte är uppfött på konstgjord väg kommer till dej och mej som flyttfåglar i svärmar ibland!!!!

Vore kul att se en flock tjädrar flyga omkring däruppe i skyn...På plats efter bättre boplatser...

Beror ju lite på hur långt du har till närmsta gods .Rapphöns flyttar ta mig fan inte omkring.
Publicerat
Beror ju lite på hur långt du har till närmsta gods .Rapphöns flyttar ta mig fan inte omkring.

Nä precis......Dom matas av människor ;D

Det vill säja..

Mata mycket =skjuta mycket

Mata ingenting = skjuta mindre.

Case closed :D

Publicerat

Om det är idioti eller ren avundsjuka tål väl att diskuteras men jag undrar bara vad ni skulle säga om jag och mina kompisar åkte ned till din/er jaktmark den 16:e augusti och sköt bort varenda råbock jag fick syn på?

Det är väldigt lätt att komma med kritik när det gäller avskjutning av hjortdjur eller vildsvin, det finns det väl många trådar här på forumet som bevis för det men om det gäller fågel så finns det tydligen inget sådant som förnuftig avskjutning...

Publicerat
Ska jag tolka ditt inlägg Lars så blir kontentan den samma. Några varje dag och många fina jaktdagar. Många =hur många ? Eller 1 dag med många skjutna och sedan lugn o ro i marken. Kan fan inte förstå skillnaden för tjädrarna. Jag/vi i mina kretsar har alltid hyllat principen om många skjutna vilt på en dag o sedan lugn o ro.Om vi ska ta ett annat vilt som exempel , rådjur. Har jagat på ett mindre gods här i många år. Vi jagade rådjur 2 dagar per år. Ett år sköt vi 27 första jakten och 2 månader senare ytterligare 10. Är det oxå förkastligt? Skulle man kanske störa dom ytterligare 10-15 jaktdagar och skjutit 1-3 varje dag istället?? Jag förstår helt enkelt inte era problem med dessa 34 skjutna tjädrar. Ni får faktiskt ursäkta men det hela verkar avundsjukt. Med risk att bli ovän med halva norrland.

MVH Tore

Nu är det så att jag trivs i skogen och vill jaga många dagar det är liksom det som är grejen för mig inte antalet fällda vilt per säsong som ändå blir bra mycket mera än jag behöver ändå börjar ni fatta? Man säger att norrlänningar är tröga men jag börjar undra om inte............... ;)

Publicerat
Om det är idioti eller ren avundsjuka tål väl att diskuteras men jag undrar bara vad ni skulle säga om jag och mina kompisar åkte ned till din/er jaktmark den 16:e augusti och sköt bort varenda råbock jag fick syn på?

Det är väldigt lätt att komma med kritik när det gäller avskjutning av hjortdjur eller vildsvin, det finns det väl många trådar här på forumet som bevis för det men om det gäller fågel så finns det tydligen inget sådant som förnuftig avskjutning...

Nu vet jag inte vart dessa skjutgalna tjäderjägare kom ifrån. Jag kan väl säga som så här att du har lika lite chans att skjuta bort mina bockar som jag skulle ha att skjuta bort dina tjädrar.Enl detta resonemang torde det vara lokala jägare som lyckats med detta. Därför tror jag att det är mest avundsjuka i detta här. Som Telgetok skrev. Case closed
Publicerat
Jag förstår hur du tänker angående avskjutningen av tjäder.....men som Amakulu säger så styr inte avskjutningen tyvärr så mycket av fågeltillgången! Har jagat på de mest avlägsna ställena i norrlands fjällområden och sett ena enorma mängder tjäder ena året, för att året därpå bara se ett stackars fåtal svarthalsar i talltopparna!! Och garanterar till 100 % att det bara är jag som satt min fot där de senaste 10 åren! Även kustområdena har från år till år haft enorma skillnader i fågeltillgången.......Så det där med att enstaka mängdavskjutningar påverkar tjäderpopulationen mer än tillfälligt är bara ****shit!

Det spelar ingen roll vad du har varit med om, det blir inte mer tjäder av att man skjuter för mycket av den. Vilka ursäkter man än har!

Publicerat

Liknelsen med rådjur var kanske inte så bra i avseendet att det precis som du säger skulle vara betydligt svårare att skjuta bort alla råbockar på ett område än vad det skulle vara att skjuta bort alla tjädertuppar, point taken.

Däremot så svarade du inte på vad du skulle tycka om det. Tänk dig tanken att nästan alla råbockar på låt oss säga 500-1000 hektar samlas kring en liten viltåker eller annan öppen yta. Jag och mina kompisar åker dit och skjuter alla vi ser, dessutom så är de så "dumma" att de inte springer sin väg när vi skjuter utan står kvar.

Skulle det anses vara slakt eller får vi en klapp på axeln och en gratulation?

Publicerat
Liknelsen med rådjur var kanske inte så bra i avseendet att det precis som du säger skulle vara betydligt svårare att skjuta bort alla råbockar på ett område än vad det skulle vara att skjuta bort alla tjädertuppar, point taken.

Däremot så svarade du inte på vad du skulle tycka om det. Tänk dig tanken att nästan alla råbockar på låt oss säga 500-1000 hektar samlas kring en liten viltåker eller annan öppen yta. Jag och mina kompisar åker dit och skjuter alla vi ser, dessutom så är de så "dumma" att de inte springer sin väg när vi skjuter utan står kvar.

Skulle det anses vara slakt eller får vi en klapp på axeln och en gratulation?

Att skjuta massor av vilt varje dag är inte försvarligt , undantag för klapp/drevjakt där syftet är att skjuta en större mängd vilt fast bara en eller ett par gånger om året.

Och det kommer aldrig gå att jämföra tjäder med klövvilt ! 

Publicerat

Jag drar nog lite åt det hållet att ett stort uttag kanske inte betyder så jättemycket när det gäller tjäder. Men det är omöjligt att säga med säkerhet, det måste till riktig forskning för att kunna säga hur det verkligen ligger till!

Tänker på kortmarker runt Vilhelmina där uttaget är enormt under hela säsongen. Då talar vi om många hundra, kanske tusen tjädrar på en säsong och mark. 5000-7000ha. De flesta förstås ungfåglar och tidigt på säsongen men också väldigt många tuppar under vintern, säkert långt över tresiffrigt!

På de två kortområden jag känner till bra som har sådana uttag blir bestånden inte sämre än på andra ställen med mindre uttag genom åren. Inte heller är det sämre på områdena runtomkring. En storskjutnig liknande den det talas om här ter sig i det sammanhanget inte så våldsam. Självklart är det mycket och etiskt för mycket,  men bortsett från den etiska frågan drar jag nog åt det hållet att det inte är så farligt för beståndet. Men som sagt: jag vet inte! Kanske är det jätteallvarligt, men innan det finns forskning som kan visa på det så är det skitsvårt att säga vad som är sant eller inte?

Kan tänka mig att under dåliga år, men dock år då väder och vind och vad det nu är som styr får tupparna att flocka sig på små vinterbetesland  påverkar ett stort uttag mer än under år som 02-07. Sådana här år finns det ett sånt enormt överskott på fågel och i år tycks just tupparna ha ökat enormt och sådana år blir många tuppar utan revir. Då flockar de sig och drar runt utan någon särskild "bostad". De flockarna tror jag är överskott och stammen inte nämnvärt påverkas av att de försvinner. Det är också i dessa flockar storslakterna sker.

De tuppar som har revir stannar ofta året runt på sitt område och hakar inte på flockarna som drar runt. Det är förmodligen dessa tuppar som är riktigt värdefulla.

En tjäderstam i normalläge har ett lågt individtal. Ett tårtbitsformat område runt en spelplats med en revirtupp i var sin tårtbit är en tjäderstams normalpopulation. I riktigt bra biotoper är tårtbitarna mindre och stammen följaktligen tätare än i en sämre biotop.

Under en lång period av extremt bra föryngring blir det fler och fler överskottsfåglar, alltså fåglar som inte hör till normalpopulationen och det är dessa som i huvudsak skjuts under toppjakten.

Jag kan inte förmå mig att tvärsäkert tro att avskjutning av ett stort överskott i stort påverkar normalstammen, men kommer seriös forskning som pekar på motsatsen så böjer jag mig direkt!

Men: jag tror att "värdet" av en skjuten revirtupp vida överstiger värdet av 10 skjutna överskottstuppar på samma område. Förstår ni vad jag menar?

Hela det här resonemanget är bortom det etiska förstås.

Publicerat

fy bollan! Nä slakt är vad det är och inget annat oavsett hur stor stammen är. Inte skjuter jag varenda fågel jag ser fast det inte är "mina marker"  Inför baglimit!!

Publicerat

I det stora hela håller jag med dig, men det finns områden i A-plog som tjädern fullständigt skjutits bort.

Var och jagade i ett sådant område för något år sedan och sa till mig själv då att jag aldrig mer skulle återvända dit och bidra till stammens kolapps.

Området är litet och skidspåren fanns överallt, ett gäng sköt nio tuppar helgen innan och sex st samma helg som jag var där.

Hur mycket tjäder de andra jägarna sköt vet jag inte, men under de timmar jag skidrade i området hördes 16 kulskott :-

Gänget som sköt dessa fåglar var tillbaka nästa år och ...... sköt 1 tupp  :'(

Visst, kanske inte året efter hade en god föryngring, men utan tuppar blir det heller inga kycklingar.

Uppsammlingsområden nära fjällen är samma år från år och sker det en våldsam avskjutning behöver man inte vara speciellt smart för att räkna ut att stammen minskar till nästa år.

Då får alla säga och tro vad de vill, men det här är min personliga tro iaf.....  :(

Publicerat
I det stora hela håller jag med dig, men det finns områden i A-plog som tjädern fullständigt skjutits bort.

Var och jagade i ett sådant område för något år sedan och sa till mig själv då att jag aldrig mer skulle återvända dit och bidra till stammens kolapps.

Området är litet och skidspåren fanns överallt, ett gäng sköt nio tuppar helgen innan och sex st samma helg som jag var där.

Hur mycket tjäder de andra jägarna sköt vet jag inte, men under de timmar jag skidrade i området hördes 16 kulskott :-

Gänget som sköt dessa fåglar var tillbaka nästa år och ...... sköt 1 tupp  :'(

Visst, kanske inte året efter hade en god föryngring, men utan tuppar blir det heller inga kycklingar.

Uppsammlingsområden nära fjällen är samma år från år och sker det en våldsam avskjutning behöver man inte vara speciellt smart för att räkna ut att stammen minskar till nästa år.

Då får alla säga och tro vad de vill, men det här är min personliga tro iaf.....  :(

Låter tråkigt det där. Det är klart att hög avskjutning med mycket folk på ett begränsat område kan ge effekter. Det tror jag absolut, tillräckligt mycket jakt gör ju att även all stamfågel stryker med, och skjuts då rejält runtomkring kombinerat med dålig föryngring så finns det ju inte tuppar kvar att besätta reviren vilket förstås leder till i värsta fall helt utebliven föryngring! Så får det inte vara och det är den värsta formen av jaktmissbruk och kanske är det bara toppjakten som kan orsaka denna skada. Förmodligen är det så.

Toppjakten får inte missbrukas då går det åt helvete!

Publicerat
Det spelar ingen roll vad du har varit med om, det blir inte mer tjäder av att man skjuter för mycket av den. Vilka ursäkter man än har!
Jaså det säger du? Hur erfaren fågeljägare är du?? ??? ::) Det blir då inte mindre tjäder heller pga avskjutning......då skulle vi ju nu år 2007 inte ha knappt nå tjäder kvar!! Men konstigt nog är det sjukt mycket fågel i år jämfört med många andra år!! Hmm....skumt va? ;)  Inget jag kommer lägga nå mer vikt på att diskutera nå mer då jag vet av erfarenhet vad jag pratar om!!
Publicerat
Jaså det säger du? Hur erfaren fågeljägare är du?? ??? ::) Det blir då inte mindre tjäder heller pga avskjutning......då skulle vi ju nu år 2007 inte ha knappt nå tjäder kvar!! Men konstigt nog är det sjukt mycket fågel i år jämfört med många andra år!! Hmm....skumt va? ;)  Inget jag kommer lägga nå mer vikt på att diskutera nå mer då jag vet av erfarenhet vad jag pratar om!!

Intressant!

Hur har du kommit fram till denna erfarenhet att avskjutningen inte kan påverka?

Publicerat

Men herregud? det är naivt att tro att en sådan avskjutning inte påverkar stammen,.. en korrekt avskjutning däremot kan påverkar stammen positivt!

Det har nämnts tidigare i tråden att man inte kan jämföra klövvilt och fågel, men jag måste ändå ta upp älgstammen när vi pratar om avskjutning, den håller vi på en nivå som skogsbolagen bestämt helt genom avskjutning.. men du menar alltså att vi kan skjuta alla älgar som vi får på tilldelningen och älgstammen kommer bli större?

exempel på korrekt avskjutning inom fågelvärlden är att t.e.x bara skjuta tupparna som är för gamla och inte längre duger till att betäcka hönor, eller skjuta fåglar med andra defekter. då kan du få en bättre stam.. men att skjuta ner varenda tupp man bara kan hitta 3-4 månader innan dom ska spela.. nej det gynnar inte stammen.

Publicerat

Tror att det är svårt att jämnföra älg och fågel stammen. Älgstamen är lätare att påverka, skjut lite= mycket älg på 4-6 år. Skjut mycket och skadliga djur= lite på 3år. Fågel stamen går i vågor hur vi änn gör, men nog tror jag att vi kan skynda på från mycket fågel till lite med stor avskjutning.

Vi kan också synda på från lite till mer fågel genom vilt vård (räv, mård jakt) med det tar längre tid.

Det största hotet mot tjäder stamen är skogsaverkningen på och i kring vinen (spel plats), fortsäter den så kommer tjädrarna att utrotas på sikt, tror jag. Men då har jag en etta med jord värme, så jag får väl göra som skogs bolagen, tänka kortsiktigt och skövla på. 

Publicerat

Vet inte hur ni e funtade men i höstas hade jag chans på en hel del fågel på premiärrdagen.

Hade kunnat Fällt hela kullar med tjäder men vad skulle jag tjänat på de?

Man ska väl hinna äta upp dem också.

Skjöt mig "EN" tjäder-dubbleè.

Efter den var jag riktigt mätt för stunden o njöt bara av hundens arbete resten av den dagen!

Visst föll de nån orre o järpe men många tjädrar fick flyga vidare oskjuten trots klockrena lägen.

Visst e jag avundsjuk på dem som har tillgång på dessa mängder av fågel. MEN de har ingenting med mitt huvudbry över avskjutningen.

I min värld (läs egen jaktmark) finns de inte ens så mångar tjädrar.

Publicerat

Vi glömmer en annan sak i diskussionen: Hönorna! Vad jag tror kan påverka stammen på allvar är områden där det skjuts mycket fågel på hösten. På många kortområden slaktas det ofantligt mycket på förhösten av stående fågelhundsjägare. Då skjuts det hönor för fulla muggar men mycket få gammtuppar..

Jag tror att det kan påverka stammen mycket mer än en hög tuppavskjutning på vintern, vi kan lämna varenda tupp om vi vill men finns inte hönor blir det ju ingen föryngring. Och hönor skjuts nåt djävulskt av på hösten! Säg inget annat! Och de som gör det är stående fågelhundsfolk Säg inget annat där heller!

Det var egentligen inte det diskussionen handlade om men jag blir så less då det är ett sånt gnäll över oansvarig toppjakt då jag tror att oansvarig höstjakt är MYCKET värre! Det är då hönorna stryker med i stora mängder!

Och visst: det finns fina ansvariga stående jägare, jag vet, men det finns en jävla massa av motsatsen också.. Jag har fått så mycket förstört av dessa "jägare" genom åren och jag har sett områden som skjutits tomma på ett par veckor, nästan dagligen på vissa områden trampat på döda fåglar, slarvskjutna med hagel som legat och pinats ihjäl. Jag har hört 200 skott på en förmiddag på småområden i skogslandet där bara orre och tjäder finns att skjuta på, jag har sett dessa jägare ha 2-3 fåglar med sig efter en sådan dag. Hur jävla många hönor tror ni då ligger skammade kvar i skogen? Och framför allt: Vad tror ni det gör för skogsfågelbeståndet?

Kom inte med nån skit om att höstfågeln dör ändå och det är vinterbeståndet som är det enda viktiga. Det är skitsnack!

Publicerat
Vi glömmer en annan sak i diskussionen: Hönorna! Vad jag tror kan påverka stammen på allvar är områden där det skjuts mycket fågel på hösten. På många kortområden slaktas det ofantligt mycket på förhösten av stående fågelhundsjägare. Då skjuts det hönor för fulla muggar men mycket få gammtuppar..

Jag tror att det kan påverka stammen mycket mer än en hög tuppavskjutning på vintern, vi kan lämna varenda tupp om vi vill men finns inte hönor blir det ju ingen föryngring. Och hönor skjuts nåt djävulskt av på hösten! Säg inget annat! Och de som gör det är stående fågelhundsfolk Säg inget annat där heller!

Det var egentligen inte det diskussionen handlade om men jag blir så less då det är ett sånt gnäll över oansvarig toppjakt då jag tror att oansvarig höstjakt är MYCKET värre! Det är då hönorna stryker med i stora mängder!

Och visst: det finns fina ansvariga stående jägare, jag vet, men det finns en jävla massa av motsatsen också.. Jag har fått så mycket förstört av dessa "jägare" genom åren och jag har sett områden som skjutits tomma på ett par veckor, nästan dagligen på vissa områden trampat på döda fåglar, slarvskjutna med hagel som legat och pinats ihjäl. Jag har hört 200 skott på en förmiddag på småområden i skogslandet där bara orre och tjäder finns att skjuta på, jag har sett dessa jägare ha 2-3 fåglar med sig efter en sådan dag. Hur jävla många hönor tror ni då ligger skammade kvar i skogen? Och framför allt: Vad tror ni det gör för skogsfågelbeståndet?

Kom inte med nån skit om att höstfågeln dör ändå och det är vinterbeståndet som är det enda viktiga. Det är skitsnack!

Medhåll från min sida med 100%!....Du har så rätt Jakob.

/Fredde

Publicerat

Visst är det hönorna som är viktigast i stammen och då speciellt kullhönorna! Jag håller med Jakob i sitt resonemang om hageljakten och fick man se den % fågel som skadeskjuts med hagel tror jag den jakten skulle bli svår att försvara (detta kommer jag att få skit för) Så för att kasta lite skit på trädskallar jakten med skall det sägas att det finns även många där som skjuter mängder med kackel hönor första veckorna då deras sätt att skydda kullen är att kacklande locka till sig hunden. Blir oftast inga bra hundjobb på dessa heller så att skjuta kacklande kullhönor ser jag som väldigt olämpligt och med en injagad hund skjuter jag inte dem.

Publicerat

Är det nå´n mer än jag som tycker att denna tråd börjar bli uttjatad och vi verkar stå och trampa på i princip på samma ställe`? ;) ........GOD JUL PÅ ER OCH ETT GOTT NYTT JAKTÅR!

Publicerat

Pojkar och flickor, i slutändan handlar det som vanligt om etik och moral oavsett man är toppjägare, ståendehundsjägare, trädskällarjägare eller vad som helst.

God jul på er  ;)