Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppslakt

Featured Replies

Publicerat
Håller inte med dom flesta här,tycker det luktar lite avundsjuka...Här har fyra grabbar haft den turen att hitta fågel som sitter tryggt...Gratta dom istället,kanske är första gången dom har haft chansen att få skjuta så många tjädrar :) dom kommer säkert att skjuta mindre fågel när dom känner att det inte längre är så svårt som många tror..Som så många andra så jagar man annat än antal, efter många års jakt,och mycket fällt vilt..

Finns dom jägare som ensam som skjuter mer änder och gäss på en dag,än dessa fyra killar tillsammans den dan,så skärp er  :-[

Från det ena till det andra. Hur går det med toppjakten i Kiruna i år Stefan?? Är det bra med fågel?  ???Verkar ju vara lite si och så i norrbottensfjällen! ???
  • Svar 124
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Om man har skjutit sin årskvot under en dag eller spritt över en hel säsong spelar inte så stor roll i mina ögon. Det är antalet tjädrar som finns kvar till förökning som är det intressanta. Ingenting i berättelsen om de här fyra jägarn säger något om hur många de skjuter totalt över säsongen och jag antar att det finns flera här på forumet som skjuter mer än tio tjädrar/säsong. Hade de fyra varit på ripjakt och skjutit bagen full så hade väll det inte blivit samma pådrag?

Jag hoppas dessa 4 jägare ägnar sig åt räv och kråkjakt för att kompensera uttaget av tjäder.

Publicerat

Var först inne lite på Stefans funderingar ang att det luktar avundsjuka. Här nere lyfter ingen på ögonbrynen ens om vi skulle skjuta typ 34 gäss på 4 bössor. Vi är kanske lite bortskämda här med stor vilttillgång. Men det är alltid debatt om fågeljakten i norr. Varför ?? Kommer ni ihåg tråden om att sälja fågel ? Helt ok om Hipshot säljer duvor , trutar osv men det var då inte ok att sälja gråfågel eller ripor. Varför??? Håller helt med Hipshot att hade läget kommit att fälla 8 tuppar en dag hade jag tveklöst tagit denna chans som kanske aldrig återkommer.

Publicerat

Man måste väl ändå se på tillgången av vilt.

Tjäder e få förunnat att se om ens skjuta medans på andra ställen kan de krylla va dem, tydligen.

Går inte jämföra 34 gäss me 34 tjädertuppar!

Men de går ju skjuta ngr hundra ripor på en dag me.

E de också ok, man kan ju jämföra med duva om de nu ska va så!

Näää, jämför vilt av samma slag men på olika ställen istället!

Publicerat

Amakulu och Hipshot:

Om ni två hade jagat tillsammans en helg, hade ni skjutiot 16 tjädrar tillsammans på era egna marker?

Hipshot svarar som att det hade varit på hans egen mark de jagat och Amakulu samma sak.

Publicerat
Man måste väl ändå se på tillgången av vilt.

Tjäder e få förunnat att se om ens skjuta medans på andra ställen kan de krylla va dem, tydligen.

Går inte jämföra 34 gäss me 34 tjädertuppar!

Men de går ju skjuta ngr hundra ripor på en dag me.

E de också ok, man kan ju jämföra med duva om de nu ska va så!

Näää, jämför vilt av samma slag men på olika ställen istället!

Jo ok köper det. Men om det nu kryllade av tjäder där dessa grabbar(?) var blir det då fler där det inte finns några om dom skjutit vars 2 istället ?? Knappast troligt för om det är ett toppår borde det krylla av tjäder överallt där biotopen är lämplig. Finns det inga eller få fåglar på ett område tyder det i min värld på att det är olämplig biotop för dessa.
Publicerat
Amakulu och Hipshot:

Om ni två hade jagat tillsammans en helg, hade ni skjutiot 16 tjädrar tillsammans på era egna marker?

Hipshot svarar som att det hade varit på hans egen mark de jagat och Amakulu samma sak.

Jag hade tveklöst gjort det på min mark. Sedan hade det varit slutjagat för det året för min del
Publicerat

Sajmon har en point, kanske man ska resonera annorlunda om det är kortjakt eller något, jag vet inte. Sa ju att jag lirar på bortaplan  ;D

Men faktum kvarstår, ingen har iaf sagt motsatsen.. Vädret under kycklingtiden styr mängden fågel. Goda förutsättningar gör att det blir bra med fågel och då skulle jag nog utnyttja det. Sen frågar jag mej vilka arrealer vi talar om?

Mvh!

Publicerat

Vädret och biotopen styr det hela. Goda år ska det skördas mkt dåliga år mindre. Vi har ju samma problem ang fasan o rapphöns här i söder. Tror inte för en sekund att man kan på dessa enorma arealer som finns i norra Sverige skjuta bort tjädern. Så väldigt många jägare finns inte där uppe. Tycker hela debatten är lite verklighetsfrånvänd. Min åsikt men så är jag oxå skåning med allt vad det innebär. Ni vet dum , dryg , fet osv.

Publicerat
Sajmon har en point, kanske man ska resonera annorlunda om det är kortjakt eller något, jag vet inte. Sa ju att jag lirar på bortaplan  ;D

Men faktum kvarstår, ingen har iaf sagt motsatsen.. Vädret under kycklingtiden styr mängden fågel. Goda förutsättningar gör att det blir bra med fågel och då skulle jag nog utnyttja det. Sen frågar jag mej vilka arrealer vi talar om?

Mvh!

Riktigt så enkel är inte denna fråga att det bara är vädret som styr jag återkommer i denna tråd i natt då jag jobbar 12timmars nätter i helgen :(

Publicerat
Jag hade tveklöst gjort det på min mark. Sedan hade det varit slutjagat för det året för min del

Okej, i mina ögon verkar det konstigt att försöka skjuta bort det maximala uttag (förmodligen mer) en mark klarar av på så kort tid som möjligt.

Hade jag haft en explosion av fågel så hade jag självklart ökat avskjutningen, men inte till den nivå att fågelpopulationen motsvarar föregående års population, när det tex var ett normalår. Jag hade njutit av att veta att på min mark finns det ett STORT bestånd av tjäder och sköter jag marken och avskjutningen så kommer jag att få njuta av massor av spännande toppjakter i flera, flera år framöver.

Publicerat
Okej, i mina ögon verkar det konstigt att försöka skjuta bort det maximala uttag (förmodligen mer) en mark klarar av på så kort tid som möjligt.

Hade jag haft en explosion av fågel så hade jag självklart ökat avskjutningen, men inte till den nivå att fågelpopulationen motsvarar föregående års population, när det tex var ett normalår. Jag hade njutit av att veta att på min mark finns det ett STORT bestånd av tjäder och sköter jag marken och avskjutningen så kommer jag att få njuta av massor av spännande toppjakter i flera, flera år framöver.

Förstår din tanke sajmon. funkar inte riktigt dessvärre som jag ser det. Många fåglar så ökar predationen från tex. mård o räv. Troligtvis inte fler fåglar nästa år då kanske hela årets föryngring gått åt h-e pga väder tex.
Publicerat
Förstår din tanke sajmon. funkar inte riktigt dessvärre som jag ser det. Många fåglar så ökar predationen från tex. mård o räv. Troligtvis inte fler fåglar nästa år då kanske hela årets föryngring gått åt h-e pga väder tex.

Men det blir då inte fler fåglar av att skjuta bort dem!

Man kan ju inte tänka som du gör,

-Vi skjuter några till, de kommer säkert ändå bli tagna av mården!

Publicerat

Du läser o tolkar som FAN läser bibeln. Läs tidigare inlägg så kom med en samlad kommentar på alla mina inlägg i ämnet så kan vi fortsätta därifrån. Lösryckta citat och enstaka meningar kan ju fås till vad som helst sajmon
Publicerat

Helt klart SLAKT i mina ögon, jag menar, varför skjuta så många tuppar på en dag  ???

Fattar inte människans behov av att roffa åt sig allt från våran natur helt hämningstlöst, det är väl ändå jakt vi bedriver och inte slakt som detta är.

Kvalitét är för mig många gånger bättre och kvantitet när jag besöker skogen.

Det går inte heller att jämnföra en gåsjakt i söder mot en toppjakt på tjäder i norr, tro mig jag vet.

När jag besökte er i södra sverige fick jag verkligen se vad vilttillgången är olika i landet, låt oss säga att vi sköt ca 0,2 % av alla de tusen gåsar vi såg varje morgon och kväll.

Jag är helt säker på att dessa killar plockat ner nästan allt de sett under dagen.

Jag har inget emot att det finns skickliga toppfågeljägare som under en säsong skjuter bra mycket fågel och jag är övertygad om att dessa inte har för avsikt att roffa åt sig allt som kommer inom håll samma dag och förstöra det tjäderbeståndet för en lång tid framöver.

Publicerat

Man blir beklämd när man läser om händelser som denna men tyvärr så hör man om liknande händelser då och då. Jag får lov att erkänna att jag även blir illa till mods när jag läser vissa av era inlägg i den här tråden. I mina ögon ter det sig som en väldigt konstig liknelse att ta med jakt på sträckande flyttfågel som duva, and och gäss och jämföra den med jakt på en stationär fågel som tjäder och till dem som hävdar att det bara är avundsjuka som ligger bakom eventuell kritik måste jag få säga att det var det dummaste jag har hört på länge!

I mina ögon har den här frågan två aspekter:

För det första så gäller den tjäderns fortbestånd och som tidigare redan har nämnts i tråden så är det faktiskt, även om inte vissa verkar tro det, möjligt att skjuta sönder ett tjäderbestånd även under toppår som detta. Nu har vi haft ett par fina år men vem är det som säger att det blir fina förutsättningar för föryngring även kommande sommar?

För det andra så tycker jag att man bör titta på det etiska bakom, är det verkligen ok att skjuta allt som rör sig även om det ”bara” rör sig om fågel i det här fallet? Jag hoppas ni kan läsa mellan raderna att jag försöker vara ironisk i det här fallet.

Även om det självklart kan vara möjligt så har jag svårt att se att det är lokala jägare som gör detta utan förmodligen rör det sig om dagskortsjägare som åker upp ett par dagar utan att tänka på konsekvenserna av sitt handlande. Tyvärr så är det vi som bor här och som upplever ”invasionen” som kommer varje år som skall leva med verkningarna av dessa personers handlande. Många jägare, såväl dagskortslösare som bofasta med årskort, sköter sig men så finns det ett och annat rötägg som inte borde få ha en bössa i sin hand!

Publicerat

Korkade jämförelser i denna tråd

Man kan helt enkelt inte jämföra gäss med tjädrar !!!

Statuerar mej själv som exempel..Jag har skjutit massor av gäss men aldrig nån tjäder ! Alltså så måste det finnas fan så mycket mera gäss än tjädrar i detta land  ;D

Skämt och sido.....Gäss finns i miljoner i landet..tror inte det finns lika mycket tjädrar.

Man skall vara rädd om riksbankens pengar :D

Publicerat

Man ska bara inte skjuta så många tjädrar, det är inte rätt >:(

det är en oskriven regel.....

Publicerat

fy fan

undrar hur många vändor dom fick gå till bilen

samme

Publicerat

Ja detta är inte trevligt och tyvärr blir sådana händelser mera vanliga för varje år tycker jag >:( Sedan är det givetvis som tidigare skrivits i denna tråd att tjäderjakt och gåsjakt inte jämförbara. Det värsta med detta är det lätt skapas en masshysteri för när man själv hittat en mark som håller stora mängder tjäder och gång på gång slutar det med att det kommer dit ett gäng jägare som raderar ut flockarna. Så börjar fler och fler jaga lika omdömeslöst för att man resonerar som så skjuter inte jag dessa tjädrar gör snart någon annan det och då blir det totalt kaos tyvärr.

Det börjar gå så långt att jag är tveksam till den långa jakttid vi nu har på skogsfågeln och att man tillåter handel med fågel tyvärr,visst ska jag erkänna att det inte bara är stammen av tjäder som gör mig orolig utan att jag själv ser att det skjuts bort mängder av tjäder på toppjakten ger mig sämre jakt på hösten med trädskällaren som är nr.1 för mig. Så visst är det både lite egoistiskt och en del avundsjuka som spelar in det sticker jag inte under stolen med

Publicerat
Korkade jämförelser i denna tråd

Man kan helt enkelt inte jämföra gäss med tjädrar !!!

Statuerar mej själv som exempel..Jag har skjutit massor av gäss men aldrig nån tjäder ! Alltså så måste det finnas fan så mycket mera gäss än tjädrar i detta land  ;D

Skämt och sido.....Gäss finns i miljoner i landet..tror inte det finns lika mycket tjädrar.

Man skall vara rädd om riksbankens pengar :D

Korkat ?? Ok då tar vi o jämför med rapphöns som inte finns i miljoner här. Ingen hade ifrågasatt om jag skrev att vi hade skjutit 34 av dessa en dag på 4 bössor o 2 pointers
Publicerat

Ingemar Stenmark, född 1956, slalomåkare.

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."

Publicerat
Ingemar Stenmark, född 1956, slalomåkare.

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."

För att ni kan int förklar ;D
Publicerat

Ska göra detta enkelt och säga att det finns ingen annan fågel ni kan jämföra med detta gäller tjädern punktslut >:(

Jag vet av erfarenhet att man kan haverera beståndet av tjäder på en mark utan problem. Finns där en flock på 30tjädrar så är det dessa som finns sedan är det slut då finns två vägar att välja antingen gör man som dessa jägare att du skjuter 30st första dagen för det är oftast enkelt med tjädern på vintern då moderna gevär sätter deras överlevnads förmåga ur spel. Eller så gör man som så att du skjuter några per dag och får många finna jaktdagar där för mig är det ett enkelt val

Publicerat

Jag förstår hur du tänker angående avskjutningen av tjäder.....men som Amakulu säger så styr inte avskjutningen tyvärr så mycket av fågeltillgången! Har jagat på de mest avlägsna ställena i norrlands fjällområden och sett ena enorma mängder tjäder ena året, för att året därpå bara se ett stackars fåtal svarthalsar i talltopparna!! Och garanterar till 100 % att det bara är jag som satt min fot där de senaste 10 åren! Även kustområdena har från år till år haft enorma skillnader i fågeltillgången.......Så det där med att enstaka mängdavskjutningar påverkar tjäderpopulationen mer än tillfälligt är bara ****shit!