Publicerat Januari 5, 200818 yr Som rubriken... Aldrig i helvete att man skjuter för grannmarkens hundar...inte en chans !!! Vill nån att jag utvecklar mina tankar gör jag det gärna ,säj bara till... Annars kan ni väl själva fylla på ;D
Publicerat Januari 5, 200818 yr de beror väll på!.. eller??... är man överens om de är det väll oki!.. och att man just bara skjuter de man e överens om!.. annars tycker jag man ska ge fan i det!.... kanske inte är såååå kul om man håller på att jaga in en hund å de skjuts något annat för den än vad man själv vill!... MVh Mamre!..
Publicerat Januari 5, 200818 yr Som rubriken...Aldrig i helvete att man skjuter för grannmarkens hundar...inte en chans !!! Vill nån att jag utvecklar mina tankar gör jag det gärna ,säj bara till... Annars kan ni väl själva fylla på ;D Där håller jag med dig...men om man har tilllåtelse av ägaren så är det inga problem. För mina hundar får alla skjuta bara dom säger till vad dom gjort...så man vet.Hände en gång att en sköt räven på ståndskall för mina hundar utan tilllåtelse och stack med räven...detta var en farmräv som var värd rätt mycket i avelsvärde....och jag hade tänkt ta den levande åt den som misst den. > Men om någon sköt tex.. en hare för mina rävstövare så blev man ju inte glad >
Publicerat Januari 5, 200818 yr Och vad är det för fel med det om man har kommit överens om det!!!??? Inte om man kommit överes om det....dock är det ovanligt...lika ovanligt som att jag går i kyrkan....
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jaha? Där jag jagar skjuter vi för andras hundar och inte är det ovanligt. Stockhålmsmentalitet månne? :-*
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jakt med drivande hund skall bedrivas så att drevet i huvudsak sker på egen mark. Nu ska alla som bor norr om 08 området veta att Skåne är en helt annan sak när det gäller jakt. Här nere släpps det drever på 15 Ha utan att dom skäms. Förklara för mig varför jag skulle skämmas för att skjuta för denna hund??????????????? >
Publicerat Januari 5, 200818 yr de beror väll på!.. eller??... är man överens om de är det väll oki!.. och att man just bara skjuter de man e överens om!.. annars tycker jag man ska ge fan i det!....kanske inte är såååå kul om man håller på att jaga in en hund å de skjuts något annat för den än vad man själv vill!... MVh Mamre!.. håller med mamre där är man överäns med grannlaget om att man får skjuta förderas hundar så är det väll ok annars så ska man väll låta bli om man håller på att jaga in en uung hund på tex råv och grannlagat är ute så mlir man ju lite sur om dom skulle skjuta ett rådjur eller en hare .. men man får ju ringa till grannlaget och fråga om dom ska vara ute den dan man hadde tängt och sega det man ska jaga med hunden och ser dom att hunden kommer med en räv så är det väll bara att smälla på den bara dom ringer sen och seger det där jag jagar är det inte så ovanlit att vi skjuter för varandras hundar om man är överäns som vi brukara vara med dom flästa lagen runt om
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jaha?Där jag jagar skjuter vi för andras hundar och inte är det ovanligt. Stockhålmsmentalitet månne? :-* vi e lite vänligare här norr över!.. ;D ;D ;D..... :-* MVh
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jakt med drivande hund skall bedrivas så att drevet i huvudsak sker på egen mark. Nu ska alla som bor norr om 08 området veta att Skåne är en helt annan sak när det gäller jakt. Här nere släpps det drever på 15 Ha utan att dom skäms. Förklara för mig varför jag skulle skämmas för att skjuta för denna hund??????????????? > För det första släpper man inte drivande hundar på 15 Hektar,jaha..skåningar gör detta då bevisligen...... Om detta skriver jag inte men man kan nog anta vad jag tycker utan att jag skriver detta..... Att jaga i Stockholm funkar nog inget bra då det mest består av hus och bilar... Vi andra som bor ca.5-6 mil ifrån tror jag inte ser oss som vi jagar i Stockholm utan mera på landet eller nåt sånt. Att skriva att man fått tillåtelse av nån mossig jaktledare som säkert i många fall är nån person som är jaktledare av hävd betyder inte heller ett jota,ofta är dessa gamla gubbar inte värt ett ruttet lingon då de flesta av dom inte fattar ett skit.... Dock finns undantag såklart..tur det ;D Att skjutglada grannar skjuter för unghunden fel vilt kan få katastrofala följer som vid injagning av olika hundar.. orkar inte nu rabbla upp alla raser av hundar men naturligtvis finns älghundarna där precis som stövarna... Nu börjar Stjärnorna på slottet med Arja i huvudrollen.......Måste ses.. Att jämföra Skånes 15 hektars problematik hör inte hemma här... Vakna upp vissa !!!!! :-*
Publicerat Januari 5, 200818 yr Trodde det här var en sida ALLA kunde framföra sin åsikt. Är tydligen inte så . Därför drar Skåningen sig tillbaka till sin egen lilla ankdamm.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Trodde det här var en sida ALLA kunde framföra sin åsikt. Är tydligen inte så . Därför drar Skåningen sig tillbaka till sin egen lilla ankdamm. Jag gör dig sällskap. Sthlmare med tunnelseende är inget för mig..
Publicerat Januari 5, 200818 yr Som rubriken...Aldrig i helvete att man skjuter för grannmarkens hundar...inte en chans !!! Vill nån att jag utvecklar mina tankar gör jag det gärna ,säj bara till... Annars kan ni väl själva fylla på ;D Så om du är ute och tränar din hund så får jag inte jaga på min mark...........om din hund driver.... HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ > Jag har betalt mitt jaktarrende och jagar precis vad jag vill (lovligt vilt) på min mark. Om du inte kan träna din hund på din mark så är det dina problem inte mina. Jag jakttränar mina hundar på min egen mark. Men hunden är helig och kan inga gränser så den skall aldrig bli straffad för vad husse tycker eller tror. Kontaktar du mig så kan du istället få träna både på din och min mark så vi får bra hundar. Så skjuta för andras hundar är ok för mig om hundägaren inte har tagit kontakt. Problemet är och förblir hundägarens :-* inte grannens...... mvh Rune 8)
Publicerat Januari 5, 200818 yr Har nu läst lite inlägg ovan : Rädd blir jag....Var tog etiken vägen..... ??? Som vanligt pengarna som styr... Tror jag kräks snart
Publicerat Januari 5, 200818 yr Har nu läst lite inlägg ovan :Rädd blir jag....Var tog etiken vägen..... ??? Som vanligt pengarna som styr... Tror jag kräks snart Kräks på för pengarna styr resten av världen också......... ;D ;D mvh Rune 8)
Publicerat Januari 5, 200818 yr Skulle inte ens tänka tanken att skjuta för en annans hund och skulle bli sur om någon sköt för min. Så funkar det där jag jagar detta är en gammal oskriven lag som de flesta följer och de som bryter mot detta ses inte med blida ögon. Enda undantagen kan vara när det gäller gris. mvhmats
Publicerat Januari 5, 200818 yr Kräks på för pengarna styr resten av världen också......... ;D ;Dmvh Rune 8) Tja..efter att kopierat din text under avataren så förstår jag att du anser det.. Så här lyder den ju...... 8) Kan du se det så kan du skjuta det. 8) Synd bara om dom som försöker vilja försöka sej på etik i skogen 8) ;D
Publicerat Januari 5, 200818 yr Skulle inte ens tänka tanken att skjuta för en annans hund och skulle bli sur om någon sköt för min.Så funkar det där jag jagar detta är en gammal oskriven lag som de flesta följer och de som bryter mot detta ses inte med blida ögon. Enda undantagen kan vara när det gäller gris. mvhmats Varför då undrar jag Mats...??? Grisarna menar jag då ????
Publicerat Januari 5, 200818 yr Hmmm....som hundägare ser jag det så att kan man inte kan skjuta något för någon annans hund om inte ägaren gett lov till detta eller om man känner igen hunden och vet att man kan skjuta ett visst vilt för den. Visst...man har kanske rätt att göra det på egen mark och så men åtminstone jag tänker på det ur hundägarens synvinkel.....Skulle ju vara för jävligt om någon sköt nåt man inte vill att hunden skall jaga....har själv varit med om att en typ sköt för min hund och sen när jag kom dit satt hunden framför skytten och tittade, spåren slutade där med en blodpöl och när jag frågade om han skjutit nåt för hunden sa han "näää, jag sköt en kråka..." Hursomhelst så är detta min syn på saken. Man måste fundera lite själv på hur andra uppfattar ens agerande och vilka konsekvenser det kan ha så förlöper saker och ting enklare
Publicerat Januari 5, 200818 yr Märkligt när denna tråd dök upp plötsligt efter att jag bett några forumister städa sina inlägg i min jaktdagbok. Jag har en överenskommelse med grannlaget om att jag skjuter för både deras älghund och deras drevrar så vad är problemet?? Finns det en avundsjuka att vissa kan komma överens med grannlaget eller vad?? Tycker det mest varit pajkastning i tråden hitills...
Publicerat Januari 5, 200818 yr Varför då undrar jag Mats... Grisarna menar jag då ? När vi jagar gris så jagar oftast flera lag tillsammans och därmed skjuter vi för varandra. Grisjakten verkar ha förenat jaktfolket på många håll. mats
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag förstår inte ens varför man behöver disskutera detta,man skjuter inte för andras hundar utan lov å vetskap om vad som får fällas.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag förstår inte ens varför man behöver disskutera detta,man skjuter inte för andras hundar utan lov å vetskap om vad som får fällas. Det klokaste som skrivits sedan tråden startade Ari! :-*
Publicerat Januari 5, 200818 yr Märkligt när denna tråd dök upp plötsligt efter att jag bett några forumister städa sina inlägg i min jaktdagbok. Jag har en överenskommelse med grannlaget om att jag skjuter för både deras älghund och deras drevrar så vad är problemet?? Finns det en avundsjuka att vissa kan komma överens med grannlaget eller vad?? Tycker det mest varit pajkastning i tråden hitills... Skiter jag i...du ändrade din text när jag skulle svara...jag hann läsa.. Det stod ungefär så här har nån här fått rådjur skjutna för stövaren på grannens mark ????? Svar JA !!!!!! Det aset försvarade sej med orden...det som kommer in på min mark skjuter jag !!!!! Den sk.jägaren sköt villkorslöst oavsett om jag jagade in en stövare som skulle bli rådjursren.. Hade då en mark på ca.1000 hektar..gubbjäveln hade 50 !!!!!! Försökte förklara för honom att jag jagade in,men det sket han i !!! Sen sköt han oxå.......folk fick hålla i mej !!!!!!! så jag inte gjorde nåt dumt !! Jaja..jag lugnade ner mej utan blodvite,men tog ett beslut att för all framtid hata alla som sköt för andras hundar...