Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta för andras hundar !!!!

Featured Replies

Publicerat

Spännande läsning  ;)

Vid mindre marker är det väl en förutsättning att ha kontakt med grannarna om man planerar jakt med drivande hund. Vi jagar med Basset`s på "ynka" 300ha och det händer som oftast att dreven skenar iväg ut på grannmarken....likväl som det många andra ggr buktar runt på ynka 40ha.

En annan rolig bonus vid grannsämja är ju utbytesjakter !!! Det finns ju inget roligare än att jaga på annan mark då o då...klappjakt på räv, grisjakt m.m m.m

En annan sak är ju också gemensam "koll" på även småviltsjakten och vad som skjuts. Ytterligare punkt..hund tillgång vid ex. eftersök m.m Det finns ju bara positiva saker med "KOMMUNIKATION".

Vid älgjakten i år så synkade vi lagen emellan när vi släppte hund om hur vi skulle agera när/om hundarna skulle löpa in på "fel" sida......svårare än så var det inte.

Det finns alltså inget rätt eller fel så länge man PRATAR MED VARANDRA !!!

• Svar 89
  • Visningar 8,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Spännande läsning  ;)

Vid mindre marker är det väl en förutsättning att ha kontakt med grannarna om man planerar jakt med drivande hund. Vi jagar med Basset`s på "ynka" 300ha och det händer som oftast att dreven skenar iväg ut på grannmarken....likväl som det många andra ggr buktar runt på ynka 40ha.

En annan rolig bonus vid grannsämja är ju utbytesjakter !!! Det finns ju inget roligare än att jaga på annan mark då o då...klappjakt på räv, grisjakt m.m m.m

En annan sak är ju också gemensam "koll" på även småviltsjakten och vad som skjuts. Ytterligare punkt..hund tillgång vid ex. eftersök m.m Det finns ju bara positiva saker med "KOMMUNIKATION".

Vid älgjakten i år så synkade vi lagen emellan när vi släppte hund om hur vi skulle agera när/om hundarna skulle löpa in på "fel" sida......svårare än så var det inte.

Det finns alltså inget rätt eller fel så länge man PRATAR MED VARANDRA !!!

Håller med dig till 100%!!! Alla har vi att vinna på att hålla sams och prata lagen imellan.

Publicerat

Har läst de senaste inläggen  i denna tråd och tänkte ge fan i att svara...

Men så slår det mej.... Jakt igen på nu lite större marker än 15 hektar som det var förut ;D

Var tycker ni man skall sätta gränser för hundjakt för drivande hund !!!

Vet att Svenska jägarförnuftet försökt sätta nån mall men i realiteten funkar detta inte alls,då mycket beror på biotopers olika förutsättningar att hålla vilt etc.

Så jag börjar...

Jakt med stövare på hare...minst 500 hektar !!!

Jakt med älghund på älg....minst 1500 hektar!!!  snackar ställande så klart ;)

Jakt med råhund på rå.....minst 200 hektar !!!

Ovan drivande och ställande hundar.....

Kortdrivare och stötande delas inte in i denna grupp..då dessa får ha en egen..

Kortdrivare är hundar som inte driver längre än 5 minuter..därför kan man inte anse att dessa jyckar är "drivare" utan dom är rätt och slätt "kortdrivare"...

En drivande hund är en hund som jobbar efter mönstet driv i timmar tills man skjuter eller kallar av ;D

Allt annat är stötande eller som det heter i jakt tabellen "kortdrivare" ;D

Savin...passning till dej  ;D ;D ;D

Publicerat

Telge, du skrev tidigare att om man inte kännde igen det egna jaktlagets hundar skulle man kanske avstå från att skjuta (i varje fall var det så jag uppfattade dig).

Låt mig då bara berätta om de jakter jag var på förra helgen.

På lördagen var jag på "ungdomsjakt" (trots att man är nästan 40  ;)), vi jagade då på ca 1900 ha och lovligt vilt var kronhjort, vildsvin, rådjur, räv, hare och mink. För denna jakt fanns det hundar av lite olika sorter, tre taxar, två bassettar, tre wachtlar och två tyska jaktterrier ( dessutom fanns det eftersöksekipage (bl a min egen hund) men det är en annan historia.

När dagen summerades hade det på ca 25 jägare skjutits 2 kron, 1 vildsvin, 4 rådjur och en mård!

Vi hade totalt haft i runda slängar 25-30 "drev" vissa var ett par timmar medan andra var tio minuter långa, i varje såt var det flera olika drev.

Utav dessa hundar hade jag tidigare jagat med bassettarna (eftersom det är brorsans hundar) och två av wachtlarna. Skulle jag då avstått att skjuta för de andra hundarna? Som en anekdot kan jag dessutom tala om att på ett av de pass jag satt på kom det helt plötsligt en Schillerstövare som drev hare!! Ca 1 km från närmsta gräns.

På söndagen var jag och labben inbjudna som stöthundekipage på en annan mark, vilket avlöpte utmärkt. Efter det vidtog "vanlig" drevhundsjakt under resten av dagen med för mig helt okända hundar, hur skall man göra då? Avstå från att skjuta?

Nu är inte syftet med detta inlägg att provocera utan bara att konstatera att det är alldeles för enkelt att säga att om man inte känner igen jaktlagets hundar så skall man inte jaga. Jakten utövas på många olika sätt i vårt avlånga land och det känns viktigare att vi lär oss av varandra än att vi fördömmer andras jaktformer. Det finns en massa olika infallsvinklar på de flesta problemen, så även detta.

MVH

Henrik

Publicerat
Telge, du skrev tidigare att om man inte kännde igen det egna jaktlagets hundar skulle man kanske avstå från att skjuta (i varje fall var det så jag uppfattade dig).

Låt mig då bara berätta om de jakter jag var på förra helgen.

På lördagen var jag på "ungdomsjakt" (trots att man är nästan 40  ;)), vi jagade då på ca 1900 ha och lovligt vilt var kronhjort, vildsvin, rådjur, räv, hare och mink. För denna jakt fanns det hundar av lite olika sorter, tre taxar, två bassettar, tre wachtlar och två tyska jaktterrier ( dessutom fanns det eftersöksekipage (bl a min egen hund) men det är en annan historia.

När dagen summerades hade det på ca 25 jägare skjutits 2 kron, 1 vildsvin, 4 rådjur och en mård!

Vi hade totalt haft i runda slängar 25-30 "drev" vissa var ett par timmar medan andra var tio minuter långa, i varje såt var det flera olika drev.

Utav dessa hundar hade jag tidigare jagat med bassettarna (eftersom det är brorsans hundar) och två av wachtlarna. Skulle jag då avstått att skjuta för de andra hundarna? Som en anekdot kan jag dessutom tala om att på ett av de pass jag satt på kom det helt plötsligt en Schillerstövare som drev hare!! Ca 1 km från närmsta gräns.

På söndagen var jag och labben inbjudna som stöthundekipage på en annan mark, vilket avlöpte utmärkt. Efter det vidtog "vanlig" drevhundsjakt under resten av dagen med för mig helt okända hundar, hur skall man göra då? Avstå från att skjuta?

Nu är inte syftet med detta inlägg att provocera utan bara att konstatera att det är alldeles för enkelt att säga att om man inte känner igen jaktlagets hundar så skall man inte jaga. Jakten utövas på många olika sätt i vårt avlånga land och det känns viktigare att vi lär oss av varandra än att vi fördömmer andras jaktformer. Det finns en massa olika infallsvinklar på de flesta problemen, så även detta.

MVH

Henrik

Hej igen !!! Åter en intressant historia du berättar från livet i skogen :D

Asså Henrik..kanhända att jag inte alltid utrycker mej på ett oklanderligt sätt där man ger "öppningar" för vinklingar av alla de slag man kanske vill komma med..

Så är det i detta fall.. Jag som andra klantar till mej i texten om man så vill och det kan andra utnyttja om man så vill. Ett säkertt kort i denna strategiska föring är att klippa ut menings satser och argumentera efter dessa...Vet... jag praktiserar detta själv ibland ;)

Tråden handlar inte om misstag Henrik utan det handlar om medvetet handlande ,i tanken detta är "min" mark där skjuter jag oavsett konsekvenser.......

Sorry om jag inte fått dej fårstå vad jag menar 8)

Publicerat

Telgetok, här diskuteras som jag ser det två frågor:

1. Är det OK att MEDVETET skjuta för ngn annans hund?

2. Hur löser man praktiskt en situation där man får in en främmande hund i en såt man jagar?

Har man kommit överens med grannarna om att man får skjuta är diskussionen självklart ointressant. Jag skulle normalt (se nedan) inte skjuta ett drevdjur som kom in på mina marker för en främmande hund. Det är dock ofta mer komplicerat än så... Har upptaget skett på någon av mina marker, eventuellt för att hundföraren släppt precis i gränsen, är svaret inte lika självklart. Isynnerhet inte om det är en del i ett mönster... Och ja, det händer som vi alla vet att hundar inte släpps mitt på en mark som är stor nog att förmodligen medge upptag inom marken... om vi skall använda en vacker omskrivning. Jag skulle avstå första gången, och kanske andra. För att spetsa till situationen ytterligare med ett praktiskt avgörande; hade jag bjudit in till jakt och satt ut långväga skyttar i en såt och släppt, varefter en främmande hund börjar driver i närheten av såten, hade jag jävlar i mig inte blåst av jakten bara för att vi inte säkert kommer kunna säga om ett djur är ett stänkdjur, drevs av våra hundar eller av en främmande hund. Snackar vi rådjursjakt, där hunden ofta ligger långt efter, kommer det att vara omöjligt att avgöra vad som är vad. Enligt ditt sätt att resonera kan du effektivt, medvetet eller omedvetet, hindra mig från att jaga på mina marker. Det är helt orimligt  >:(. Jagar man in en unghund där det MÅSTE bli rätt ligger det i ens eget intresse att kommunicera med grannarna för att se till att det blir rätt. Gör man inte det har man sig själv att skylla; du är ansvarig för din hund. Jag skulle som sagt inte skjuta när jag VET att djuren går för din hund. Men hur ofta vet man det om man jagar på angränsande marker?

Publicerat

Telgetok,

jag studsade till första gången jag läste ditt inlägg men efter att ha avvaktat insåg jag att det fanns nyanser i det du skrev som jag inte insett från början.

Nu passade jag ändå på att spetsa till mitt inlägg lite grann genom att hänvisa till vad du skrivit.

Dock håller jag med om din andemening att man inte medvetet bör skjuta för andras hundar, för mig handlar det om dåligt hyfs.

Samtidigt har den jaktliga verkligheten jag lever i förändrats ordentligt under de snart 25 år jag jagat och numera är det svårare att leva upp till denna goda föresats. Idag är "blandjakter" vanligare en renodlad har- eller rådjursjakt där jag jagar, vi har helt enkelt fått viltslag som vi inte tidigare hade.. Dessutom bjuds det in olika hundförare på ett sätt som jag inte upplevde i början i mitt jägarliv då det i stort sett alltid var samma "järngäng" som jagade tillsammans. Som grädde på moset har jag själv fått förmånen att jag på nya marker där delvis andra "regler" råder.

MVH

Henrik

Publicerat
Telgetok, här diskuteras som jag ser det två frågor:

1. Är det OK att MEDVETET skjuta för ngn annans hund?

2. Hur löser man praktiskt en situation där man får in en främmande hund i en såt man jagar?

Har man kommit överens med grannarna om att man får skjuta är diskussionen självklart ointressant. Jag skulle normalt (se nedan) inte skjuta ett drevdjur som kom in på mina marker för en främmande hund. Det är dock ofta mer komplicerat än så... Har upptaget skett på någon av mina marker, eventuellt för att hundföraren släppt precis i gränsen, är svaret inte lika självklart. Isynnerhet inte om det är en del i ett mönster... Och ja, det händer som vi alla vet att hundar inte släpps mitt på en mark som är stor nog att förmodligen medge upptag inom marken... om vi skall använda en vacker omskrivning. Jag skulle avstå första gången, och kanske andra. För att spetsa till situationen ytterligare med ett praktiskt avgörande; hade jag bjudit in till jakt och satt ut långväga skyttar i en såt och släppt, varefter en främmande hund börjar driver i närheten av såten, hade jag jävlar i mig inte blåst av jakten bara för att vi inte säkert kommer kunna säga om ett djur är ett stänkdjur, drevs av våra hundar eller av en främmande hund. Snackar vi rådjursjakt, där hunden ofta ligger långt efter, kommer det att vara omöjligt att avgöra vad som är vad. Enligt ditt sätt att resonera kan du effektivt, medvetet eller omedvetet, hindra mig från att jaga på mina marker. Det är helt orimligt  >:(. Jagar man in en unghund där det MÅSTE bli rätt ligger det i ens eget intresse att kommunicera med grannarna för att se till att det blir rätt. Gör man inte det har man sig själv att skylla; du är ansvarig för din hund. Jag skulle som sagt inte skjuta när jag VET att djuren går för din hund. Men hur ofta vet man det om man jagar på angränsande marker?

Hej Outdoorsman .. Åter igen..Jag tycker inte att det är fel att surra med grannlagen..jag försöker göra detta så gott det bara går.. Vi har gemensamt bestämt att vi inte skjuter för varanns hundar då det kan bli fel..läs förbjudet vilt för unghundarna !!!

Där jag jagar finns massor av vilt som är förbjudet för vissa hundar i unga år vid injagning..

Det finns Mufflon.dov.kron.älg.räv.hare.rå.gris.....mm..

Älghundfolket vill inte att det skjuts kron för älghunden,lika lite som jag vill att det skjuts rå för harstövaren.sen finns ju folk som jagar endast räv eller lo för stövarna tror knappast dessa ägare blir glada om det pangas hare för dessa hundar inne på grann marken..

ÄR DET INGEN SOM FATTAR VAD JAG SKRIVER OCH MENAR !!!!!!

Finns folk som skjuter bara för viltet/drevdjuret är på deras mark !!!!!!

Det är ju detta som gör mej så ilsk....

Ett par sidor tidigare beskrev jag situationen där en knäppgök sköt rådjur för min ungstövare fast jag bett honom låta bli!!!!

Fanskapet sköt ändå !!!!

Inte alltid kan man vara säker på allt vad grannarnas hundar pysslar med .därför är det bra med en gyllene regel..

MAN SKJUTER INTE FÖR ANDRAS HUNDAR !!!!

Publicerat

Jag förstår vad du menar... tror jag. Man skjuter inte MEDVETET för andras hundar... men hur långt skall man gå för att försäkra sig om att så inte sker? I viltrika delar av landet med små/uppdelade marker är det detta som är det reella problemet som jag ser det. I alla fall oftast.

Instämmer helt med Henrik.

Publicerat
Jag förstår vad du menar... tror jag. Man skjuter inte MEDVETET för andras hundar... men hur långt skall man gå för att försäkra sig om att så inte sker? I viltrika delar av landet med små/uppdelade marker är det detta som är det reella problemet som jag ser det. I alla fall oftast.

Instämmer helt med Henrik.

Tja..inte vet jag..

Men till börja med så släpper man inte hundar som jobbar långt ifrån hundföraren på små marker !!!!

Publicerat
Tja..inte vet jag..

Men till börja med så släpper man inte hundar som jobbar långt ifrån hundföraren på små marker !!!!

Men vilket tjat..de är väl bäst att ingen av er släpper några hundar så behöver ni ju inte skjuta nått alls för grannens colli :D

Nämen skämt å sido försår jag vad ni menar.

På mina marker känner jag till hundarna och ägarna på grannmarkerna och vi har en bra relation..inge problem alls när de skjuts älg m.m för grannens byracka tillexempel.

MEN man måste ju ha bra komunikation.. så man kontaktar varandra när de inträffar..vilket inte är allt för ofta eftersom vi har ganska stora marker. Det är väl främst älgjakten här uppe då de strosar runt lite hundar överallt. När älgjakten är över så ser man knappt till en person ute i skogen vilket jag tycker är vääldigt skönt.

Förstår att de är andra puckar/bullar nere där ni jagar på mindre marker med fler hundar och där småviltsjakten är viktigare än frugan

Flytta norrut vettja?

Jag skulle ju bli vild om nån i grannlaget sköt en hare för min stövare t.ex..

detta tål att tänkas på

Publicerat
Jag skulle ju bli vild om nån i grannlaget sköt en hare för min stövare t.ex..

detta tål att tänkas på

Jaha ja.........Men om du sagt att du blir vild och grannen skjuter jösse ändå????

Bara för att det är hans mark !!!!

Publicerat
Jaha ja.........Men om du sagt att du blir vild och grannen skjuter jösse ändå????

Bara för att det är hans mark !!!!

chansen att de skulle hända är väldigt liten eftersom det är bara jag och två till som jagar kring mina marker efter älgjakten.

och dom vet vad som gäller..

Menade mer om jag skulle bo i varmare breddgrader där komunikationen verkar va likamed noll och där varje markägare vaktar rågångarna på sitt 5 hektar stora skifte frenetinsktmedsinsidasida!! :P

kanske hårddrar de lite men

Publicerat

Jaha,har läst tråden två gånger.......och...... ???

....är det är ett sätt för Telge att hålla blodtryck och magsyra på en jämn o hög nivå :-

Mina hundar ? -ja dom får Ni gärna skjuta för, inga problem, va snälla mot dom bara !

AL

Publicerat

skjuter man bara rätt djur och inte hunden så är det väll lugt :D

det är väll alltid kul när det blir skjutet för hunden bara man skjuter rätt djur hare för telges hund och räv för foxkillers hund så ska det väll vara lungt eller ??? ???

Publicerat
ÄR DET INGEN SOM FATTAR VAD JAG SKRIVER OCH MENAR !!!!!!
Jooo...Jag fattar !!! ;)
Publicerat
skjuter man bara rätt djur och inte hunden så är det väll lugt :D

det är väll alltid kul när det blir skjutet för hunden bara man skjuter rätt djur hare för telges hund och räv för foxkillers hund så ska det väll vara lungt eller ??? ???

Så har jag det iaf...alla får skjuta räv för mina stövare¨...men dock inga andra djur för dom. Men jag skulle aldrig själv skjuta för andras hundar utan lov...men har man lov så är det ju helt okej !  :)
Publicerat

Finns en annan liten rolig vinkling i detta...

Om vi har en granne vars hund stjäl din hunds drev hela tiden......

Det här är en olat som jag personligen hatar mer än mycket annat i denna vackra värld.

Själv gör jag mig av med en sådan byracka tämligen omgående om den är i min ägo.

Dessa hundar förstör mer än alla klåfingriga grann-jägare i världen.

Att skjuta för andras drev är för mig - helt spontant - något man inte gör. Sedan finns det en massa bra anledningar, orsaker och skäl till att göra det. Hämd, t ex, som Amakulu var inne på. Själv skiter jag fullständigt i om mina grannar med små marker släpper hund, så längen som de passar innanför sina egna gränser får de ju inte skjuta särskilt mycket, och så länge som deras hund ger fan i det vilt mina hundar driver.

Och hallå..?! Om man är överens med grannarna, så kan man väl inte kalla det för att man skjuter för varandras hundar?

Har jag gett min tillåtelse till dem att skjuta för mina hundar, så har jag ju mer eller mindre bjudit in dem i jakten, och då pratar vi ju om något helt annat.

Många här uppfattar Telges tråd som något inte jag gör.

Som sagt...jag skjuter själv inte för andras hundar en dag i skogen, för jag vill inte "dra igång" ett sådant "krig". Har man en duglig hund själv, så ska det heller inte behövas.

Däremot....har jag varit djävligt sugen på att skjuta andras hundar.....

Publicerat
Finns en annan liten rolig vinkling i detta...

Om vi har en granne vars hund stjäl din hunds drev hela tiden......

Det här är en olat som jag personligen hatar mer än mycket annat i denna vackra värld.

Själv gör jag mig av med en sådan byracka tämligen omgående om den är i min ägo.

Dessa hundar förstör mer än alla klåfingriga grann-jägare i världen.

Att skjuta för andras drev är för mig - helt spontant - något man inte gör. Sedan finns det en massa bra anledningar, orsaker och skäl till att göra det. Hämd, t ex, som Amakulu var inne på. Själv skiter jag fullständigt i om mina grannar med små marker släpper hund, så längen som de passar innanför sina egna gränser får de ju inte skjuta särskilt mycket, och så länge som deras hund ger fan i det vilt mina hundar driver.

Och hallå..?! Om man är överens med grannarna, så kan man väl inte kalla det för att man skjuter för varandras hundar?

Har jag gett min tillåtelse till dem att skjuta för mina hundar, så har jag ju mer eller mindre bjudit in dem i jakten, och då pratar vi ju om något helt annat.

Många här uppfattar Telges tråd som något inte jag gör.

Som sagt...jag skjuter själv inte för andras hundar en dag i skogen, för jag vill inte "dra igång" ett sådant "krig". Har man en duglig hund själv, så ska det heller inte behövas.

Däremot....har jag varit djävligt sugen på att skjuta andras hundar.....

Tack BB.. Du har förstått mej helt rätt.

Dock har vi lite olika syn på vissa saker i ditt inlägg,men det är petitesser...

Publicerat

..kan inte tänka mig att vi har olika syn på något... ;D

Det är rätt kul, det här forumet... Sitter man och pratar med jaktkamraterna här hemma, så har Alla i stort sett samma uppfattning om allting, men här... Här kommer regionala skillnader in, och man får höra saker som får en att baxna ibland...

Visst har vi kul?

Publicerat
Det är rätt kul, det här forumet... Sitter man och pratar med jaktkamraterna här hemma, så har Alla i stort sett samma uppfattning om allting,

He he he.. eller så är det svårare att stå på sig face to face  ;D ;D

Mvh!

Publicerat
Jakt med stövare på hare...minst 500 hektar !!!

Jakt med älghund på älg....minst 1500 hektar!!!  snackar ställande så klart ;)

Jakt med råhund på rå.....minst 200 hektar !!!

Wachtel oavsett vilt 5 ha  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Ja, jag skulle kunna tänka mig att själv köpa en stötande hund till grannlagen, för de är så otroligt effektiva på att tömma markerna på vilt och mota över till mig....  ;D

Publicerat

Är du av den åsikten att rådjur som haft wachtel efter sig eller något annat kortdrivande slutar bukta för drivande?

Äsch..

Personligen är jag tämligen super allergisk emot såna här generella självpåkomna förbud att MAN gör inte si eller så.. Av princip skiter jag fullständigt i dem av blott den enkla anledningen. Därmed inte sagt att jag skulle skjuta ett rådjur som kom farande från grannmark med en stövare i häcken.

Skjutit medvetet för annans hund en gång i mitt liv och det skulle jag göra om varje dag i veckan givet de förutsättningarna. Sköt nämligen mitt livs första rådjur för en tax som kom från grannmarken och det kommer jag aldrig att glömma!

Mvh!

Publicerat

Nej, den åsikten har jag verkligen inte.

Rådjuren buktar sämre ju mer de jagas, kort och gott.

Har haft lite dåliga erfarenheter av stötjakt, bara, och därmed inte alls sagt att jag har några åsikter om det i övrigt, då jag inte haft tillfälle till att uppleva sådan jakt på ett bra sätt.

...du lade upp en sån fin bredsida bara....kunde inte låta bli....  ;D