Publicerat Januari 5, 200818 yr Som rubriken...Aldrig i helvete att man skjuter för grannmarkens hundar...inte en chans !!! Vill nån att jag utvecklar mina tankar gör jag det gärna ,säj bara till... Annars kan ni väl själva fylla på ;D Grannlagen får gärna skjuta älg för våra jämtar (likväl som vi skjuter för deras om de är inne på vårat) om de gått över gränsen och har fast ståndskall. Detta händer några gånger per jaktsäsong och vare sig vi eller grannlagen har några problem med detta förfarande. Detta är alltså alla inblandade överens om. Har man däremot en drivande hund som grannen skjuter drevdjuret för inne på sin mark, när det buktar runt så är saken en annan..
Publicerat Januari 5, 200818 yr Skiter jag i...du ändrade din text när jag skulle svara...jag hann läsa..Det stod ungefär så här har nån här fått rådjur skjutna för stövaren på grannens mark ????? Svar JA !!!!!! Det aset försvarade sej med orden...det som kommer in på min mark skjuter jag !!!!! Den sk.jägaren sköt villkorslöst oavsett om jag jagade in en stövare som skulle bli rådjursren.. Hade då en mark på ca.1000 hektar..gubbjäveln hade 50 !!!!!! Sen sköt han oxå.......folk fick hålla i mej !!!!!!! så jag inte gjorde nåt dumt !! Jaja..jag lugnade ner mej utan blodvite,men tog ett beslut att för all framtid hata alla som sköt för andras hundar... Ja och jag ändrade för jag ansåg att just pajkastningen stämde bättre... Mvh Mickel som kan prata med sina jaktgrannar och mår bra av det. Natti! :-*
Publicerat Januari 5, 200818 yr Ja och jag ändrade för jag ansåg att just pajkastningen stämde bättre... Menar du allvar Mikael ?????
Publicerat Januari 5, 200818 yr Ska berätta en sann historia som en nära släkting till mig berättade: Några personer jagade hare med en stövare... drevet gick fint men haren ville göra stora bukter... Så pass stora att haren for över till grannmarken. I detta fall en helt finsk jaktmark. PANG! Så smällde det på andra sidan gränsen.. stövaren tystnade... Och helt plötsligt började flera finnar ropa svordomar.. perkele å saatana... å grabbarna började fundera vad fan som händer. Men så mitt i allt kommer stövaren med haren i munnen ;D Jag tycker inte man ska skjuta för andras hundar om man inte har tillåtelse... har man tillåtelse och/eller känner varandra är det en helt annan sak. Men nog vore det jävligt om hunden for över till grannmarken.. haren sköts och ingen vill erkänna att han sköt... sånt får inte förekomma!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Tja..efter att kopierat din text under avataren så förstår jag att du anser det..Så här lyder den ju...... 8) Kan du se det så kan du skjuta det. 8) Synd bara om dom som försöker vilja försöka sej på etik i skogen 8) ;D Nja, bilden du har av mig tror jag inte stämmer vidare bra i verkligheten men det låter jag andra avgöra. Amakullu är en av dom som kan, Stocken 69 en annan. Att skjuta för andras hundar är tydligen ett TABU ämne som inte får debbateras utan det är skrivet i stjärnorna att så är fallet. Felet kan väl inte ligga på skytten, hur skall han kunna hålla sig uppdaterad med vems hund detta är som driver inne på hans mark. Om jag åker till min mark i småland 32 mil bort så skall jag bara sitta på pass och lyssna när grannens drever driver på min mark. Grannen har flera tusen hektar och inga rådjur för dom står hos oss p.g.a vi jagar sällan där uppe, hur vill du lösa detta problemet då. Skall jag acceptera att grannen släpper nära vår gräns och jagar på marken vi arrenderar och sen tacka honom för ett vackert drev. Jag har ordspråket av ett helt annat syfte som är internt och som lite provokation.... ;D Ber om ursäkt om jag var för burdus i min text. :-* mvh Rune 8)
Publicerat Januari 5, 200818 yr Att skjuta för andras hundar är tydligen ett TABU ämne som inte får debbateras utan det är skrivet i stjärnorna att så är fallet.Felet kan väl inte ligga på skytten, hur skall han kunna hålla sig uppdaterad med vems hund detta är som driver inne på hans mark. mvh Rune 8) Oj..där kom det fram sanningar...ja hur kan man veta att det är ens egna hundar som driver ????????? Svårt detta.......... Jamen va fan.....kan man inte skilja på jaktlagets hundar eller inte så kanske man skall stanna hemma !!!!!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Nja, bilden du har av mig tror jag inte stämmer vidare bra i verkligheten men det låter jag andra avgöra.Amakullu är en av dom som kan, Stocken 69 en annan. Att skjuta för andras hundar är tydligen ett TABU ämne som inte får debbateras utan det är skrivet i stjärnorna att så är fallet. Felet kan väl inte ligga på skytten, hur skall han kunna hålla sig uppdaterad med vems hund detta är som driver inne på hans mark. Om jag åker till min mark i småland 32 mil bort så skall jag bara sitta på pass och lyssna när grannens drever driver på min mark. Grannen har flera tusen hektar och inga rådjur för dom står hos oss p.g.a vi jagar sällan där uppe, hur vill du lösa detta problemet då. Skall jag acceptera att grannen släpper nära vår gräns och jagar på marken vi arrenderar och sen tacka honom för ett vackert drev. Jag har ordspråket av ett helt annat syfte som är internt och som lite provokation.... ;D Ber om ursäkt om jag var för burdus i min text. :-* mvh Rune 8) Menar du att du går och "smygpassar" på någon annans hund som driver? I vissa fall skulle jag nästan jämföra sånt med tjuvjakt... Eller skjuter du bara om drevdjuret råkar komma förbi? Låter lite som osämja.. avundsjuka för att han kanske har en bra hund eller att han "stjäl" dina rådjur.. vad vet jag... Skyller inte allt på dig... om han medvetet släpper sin hund nära din mark, för att han vet att du har mer vilt så är det nog han som är boven... Här på mina marker.. och grannmarker kan jag säga att alla känner i princip allas hundar.. men i ditt fall är det ju annorlunda :-
Publicerat Januari 5, 200818 yr Tycker det verkar vara en svår balansgång. Får man ens jagade med drivande hund "om drevet mestadels befaras gå på grannmark"? Hur i hela friden ska man kunna veta det innan? Det kan ju bukta inom 25 hektar och det kan röra sig över 300 hektar likväl. Lösning: VVO! /Mvh Jonas
Publicerat Januari 5, 200818 yr Menar du att du går och "smygpassar" på någon annans hund som driver? I vissa fall skulle jag nästan jämföra sånt med tjuvjakt... Eller skjuter du bara om drevdjuret råkar komma förbi? Låter lite som osämja.. avundsjuka för att han kanske har en bra hund eller att han "stjäl" dina rådjur.. vad vet jag... Skyller inte allt på dig... om han medvetet släpper sin hund nära din mark, för att han vet att du har mer vilt så är det nog han som är boven... Här på mina marker.. och grannmarker kan jag säga att alla känner i princip allas hundar.. men i ditt fall är det ju annorlunda :- Jag smygpassar givetvis inte och har inte för vana att skjuta för annans hund, men om djuret kommer i läge när jag jagar där så skjuter jag. Jag "rusar" alltså inte ut på pass när grannens drever går igång utan när vi är i såten så smäller det på drevet som kommer i läge. Här hemma i skåne har vi inte dom problemen för här släpps inte så många "långdrivande" hundar. Jagade hjort och gris idag (skitväder) och då släppte vi 6-7 hundar per drev. (kortdrivande och stötande) Skilj på dom du ;D ;D Det jag vill säga är att problemet ligger på hundföraren/ägaren inte på passkyttarna. Men jag har full förståelse med hundförarna som vill jaga in sina hundar, men än en gång så lägger jag ansvaret på hundföraren. Han skall ta kontakten med grannarna inte tvärtom. Jamen va fan.....kan man inte skilja på jaktlagets hundar eller inte så kanske man skall stanna hemma !!!!! Om du är gäst hos någon har du då lärt dig skilja på hundarna eller står du bara och lyssnar på drevet och inte vågar skjuta för det är kanske inte egna hundar som driver. ??? Man kan tolka lite som man vill....... : mvh Rune 8)
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag minns med saknad de ungdomsåren då allt var enkelt, livet var svart eller vitt. Jag hade alltid rätt och de stackare som hade en annan uppfattning var antingen vilseledda eller puckon Tyvärr började jag så smått inse att även en del som förfäktade en från min egen avvikande uppfattning hade vissa poänger. Det känns då befriande att veta en det finns gott om människor som ännu förfäktar ungdomens ädla ideal!! ;D ;D ;D Skämt åsido har jag svårt att känna igen mig i den verklighet som vissa här jagar i men det är väl bara ytterligare ett bevis på att vi lever i ett avlångt land där den jaktliga vardagen varierar kraftigt. Självklart vill man inte skjuta för andras hundar men vad som är drevdjur eller stänkdjur är inte alltid lätt att avgöra. Jag har själv varit med om en situation där vi jagade rådjur med basset. Denna drev vad som senare visade sig var en get med klingande skall, när hunden var ett par hundra meter ifrån mig kom det en killing hoppande mellan träden och jag sköt detta djur (som jag uppfattade som drevdjuret). Ca 15 sekunder senare kom det en finnstövare mellan träden, denna hade inte givit ett skall ifrån sig utan sprang tyst i rådjurets löpa. Efter ytterligare ca en minut kom drevdjuret mot mig och stövaren gav sig av efter det, även denna gång utan skall. Basseten släppte då drevdjuret. Efter en dryg timme kom stövarens ägare farande när vi satt och fikade och skällde ut mig efter noter. Han hade spårat i snön och förstått vad som hänt, jag försökte förklara att jag var ledsen för det inträffade men att jag inte haft en aning om att stövaren drev rådjuret. Nu är detta snart 15 år sedan men ägaren pratar fortfarande inte med mig.... Jag förstår att jag efter att ha läst era inlägg ovan att jag därmed är ett kräk utan varje spår av etik!! Go Kväll Henrik
Publicerat Januari 5, 200818 yr Märks att flera av skribenterna här i denna tråd är av märket skånejägare där man inte känner till ordet "drivande hundar" ;D ;D Såklart att det är så då drivande hundar knappt inte finns där..... ännu mindre älghundar som man vill ha hjort eller rå rena... eller stövare som man vill ha rårena eller räv/hare..... Snacka om kollaps i disskusionen... ;D Vill dock lägga in brasklappen...har man inte hund som jagar i skogen..skall man inte heller skjuta för hund..!!!!! Allt annat kan anses som tjuvjageri......... Om man inte bor i skåne förståss..där man släpper drever på 15 hektar !!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag minns med saknad de ungdomsåren då allt var enkelt, livet var svart eller vitt. Jag hade alltid rätt och de stackare som hade en annan uppfattning var antingen vilseledda eller puckon Tyvärr började jag så smått inse att även en del som förfäktade en från min egen avvikande uppfattning hade vissa poänger. Det känns då befriande att veta en det finns gott om människor som ännu förfäktar ungdomens ädla ideal!! ;D ;D ;D Skämt åsido har jag svårt att känna igen mig i den verklighet som vissa här jagar i men det är väl bara ytterligare ett bevis på att vi lever i ett avlångt land där den jaktliga vardagen varierar kraftigt. Självklart vill man inte skjuta för andras hundar men vad som är drevdjur eller stänkdjur är inte alltid lätt att avgöra. Jag har själv varit med om en situation där vi jagade rådjur med basset. Denna drev vad som senare visade sig var en get med klingande skall, när hunden var ett par hundra meter ifrån mig kom det en killing hoppande mellan träden och jag sköt detta djur (som jag uppfattade som drevdjuret). Ca 15 sekunder senare kom det en finnstövare mellan träden, denna hade inte givit ett skall ifrån sig utan sprang tyst i rådjurets löpa. Efter ytterligare ca en minut kom drevdjuret mot mig och stövaren gav sig av efter det, även denna gång utan skall. Basseten släppte då drevdjuret. Efter en dryg timme kom stövarens ägare farande när vi satt och fikade och skällde ut mig efter noter. Han hade spårat i snön och förstått vad som hänt, jag försökte förklara att jag var ledsen för det inträffade men att jag inte haft en aning om att stövaren drev rådjuret. Nu är detta snart 15 år sedan men ägaren pratar fortfarande inte med mig.... Jag förstår att jag efter att ha läst era inlägg ovan att jag därmed är ett kräk utan varje spår av etik!! Go Kväll Henrik En olycka går ju inte å göra nåt åt.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag minns med saknad de ungdomsåren då allt var enkelt, livet var svart eller vitt. Jag hade alltid rätt och de stackare som hade en annan uppfattning var antingen vilseledda eller puckon Tyvärr började jag så smått inse att även en del som förfäktade en från min egen avvikande uppfattning hade vissa poänger. Det känns då befriande att veta en det finns gott om människor som ännu förfäktar ungdomens ädla ideal!! ;D ;D ;D Skämt åsido har jag svårt att känna igen mig i den verklighet som vissa här jagar i men det är väl bara ytterligare ett bevis på att vi lever i ett avlångt land där den jaktliga vardagen varierar kraftigt. Självklart vill man inte skjuta för andras hundar men vad som är drevdjur eller stänkdjur är inte alltid lätt att avgöra. Jag har själv varit med om en situation där vi jagade rådjur med basset. Denna drev vad som senare visade sig var en get med klingande skall, när hunden var ett par hundra meter ifrån mig kom det en killing hoppande mellan träden och jag sköt detta djur (som jag uppfattade som drevdjuret). Ca 15 sekunder senare kom det en finnstövare mellan träden, denna hade inte givit ett skall ifrån sig utan sprang tyst i rådjurets löpa. Efter ytterligare ca en minut kom drevdjuret mot mig och stövaren gav sig av efter det, även denna gång utan skall. Basseten släppte då drevdjuret. Efter en dryg timme kom stövarens ägare farande när vi satt och fikade och skällde ut mig efter noter. Han hade spårat i snön och förstått vad som hänt, jag försökte förklara att jag var ledsen för det inträffade men att jag inte haft en aning om att stövaren drev rådjuret. Nu är detta snart 15 år sedan men ägaren pratar fortfarande inte med mig.... Jag förstår att jag efter att ha läst era inlägg ovan att jag därmed är ett kräk utan varje spår av etik!! Go Kväll Henrik Hörru Henrik...Du gjorde inte detta med flit..utan det var ett misstag som senare förstorades. Disskusionen handlar inte om det ,utan att det hunden driver på min mark skjuter jag !!!!!!!!!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Märks att flera av skribenterna här i denna tråd är av märket skånejägare där man inte känner till ordet "drivande hundar" ;D ;DSåklart att det är så då drivande hundar knappt inte finns där..... ännu mindre älghundar som man vill ha hjort eller rå rena... eller stövare som man vill ha rårena eller räv/hare..... Snacka om kollaps i disskusionen... ;D Vill dock lägga in brasklappen...har man inte hund som jagar i skogen..skall man inte heller skjuta för hund..!!!!! Allt annat kan anses som tjuvjageri......... Om man inte bor i skåne förståss..där man släpper drever på 15 hektar !!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D Jag köper hela konceptet och bjuder ner dig till skåne så du kan få jaga för stötande hundar och känna hur det känns. Den 27/1 har jag en liten slyngeljakt hjort och gris och då är du välkommen. ;D ;D mvh Rune 8)
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag köper hela konceptet och bjuder ner dig till skåne så du kan få jaga för stötande hundar och känna hur det känns.Den 27/1 har jag en liten slyngeljakt hjort och gris och då är du välkommen. ;D ;D mvh Rune 8) Jag tackar dej utav hela mitt hjärta för denna inbjudan..det vore skitskojigt att komma ner till dej och jaga...klappjakt vore oxå skoj att få vara med om ;D Tar denna inbjudan med största seriositet Och utnyttjar den gärna i framtiden...Vi kan väl då dra detta igen över ett par virrar ;D Dock gällde denna debatt om skjuta för andras hundar ;D ;D
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag tackar dej utav hela mitt hjärta för denna inbjudan..det vore skitskojigt att komma ner till dej och jaga...klappjakt vore oxå skoj att få vara med om ;D Tar denna inbjudan med största seriositet Och utnyttjar den gärna i framtiden...Vi kan väl då dra detta igen över ett par virrar ;DDock gällde denna debatt om skjuta för andras hundar ;D ;D Inbjudan står kvar även till kommande säsong Virre, ja det kan snabbt ordnas fram, vi får i värsta fall ta oss in i Mackmyras lager på Häckeberga slott som bara ligger ett stenkast härifrån ;D : Debatten lever vidare.............. ;D ;D Rune 8)
Publicerat Januari 6, 200818 yr En dröm vore det ju att grannar emellan har det kommits överens om spelregler då hundar går över till grannmarken. Men men, ofta är det väl lättare sagt än gjort.... Tycker vi i Finland har på nåt vis en bra lag då det gäller detta ! text från lagboken : "Om ett drev eller skall vid jakt med hund kommer in på främmande område, skall områdets ägare eller jakträttsinnehavaren dock låta drevet eller skallet fortsätta ostört en halv timme" Har själv en gång skjutit för en annans hund "utan lov", men tog kontakt i efterhand o berättade om fallet och det verkade vara OK då. Hundägaren visste själv inte att det skjutits för hunden utan trodde drevet tog bara slut. Själv skjuter jag numera inte för andras hundar om det inte kommits överens. Misstag kan ju förståss hända alla ! Men som hundägare tycker jag det vore förbannat taskigt om en annan skjuter ett "förbjudet" vilt framom hunden om denne är fullt medveten om att det är tex en stövare som jagar ett klövdjur !! Trots att det är på fel sida om rån !!
Publicerat Januari 6, 200818 yr Här uppe händer någon/några gång-er per år att någon av grannlagets hundar el. från vårat lag går över gränsen och det smäller direkt om det finns folk på den sidan som sitter och passar, men det är ingen osämja för det.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Efter att ha både läst och svarat tidigare i tråden, så drar jag dessa slutsatser: 1) Andras älghundar är det oftast helt ok att skjuta för. Särskillt i de norra delarna av landet.. 2) Att skjuta för annans drivande hund är i det närmaste belagt med dödsstraff. Speciellt om detta sker längre ner i landet. Spelar det geografiska roll?? : Ja, uppenbarligen och min tanke är att det beror på skillnaderna i jaktmarkeras storlek. Generellt sett är markerna mindre söderöver = större risk att hund och djur går in på grannmarken. Spelar grannsämjan lagen emellan roll?? Ja absolut! Här känner ju alla alla i grannlagen och det gör ju att vi som jagar pratar med varandra lite nu och då året om. Alla jaktledare känner varandra väl och har bra kontakt och alla har kommit överens om vad som gäller under älgjakt. Drivande hundar finns det inte många av (ännu i alla fall), men en oskriven regel som alla följer när det gäller småviltsjakt med hund är att man skjuter inte för annans hund utan ägarens tillåtelse. Skulle aldrig falla någon in att smyga in på ett ståndskall och skjuta för någon av finsk spetsarna utan att ha ok:at detta med oss först.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Märks att flera av skribenterna här i denna tråd är av märket skånejägare där man inte känner till ordet "drivande hundar" ;D ;DSåklart att det är så då drivande hundar knappt inte finns där..... Hahaha! Tillåt mig.. Inga drivande hundar i Skåne? Haha.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Om det hade skrivits norrlandsjägare så hade det kanske stämt lite bättre kanske? : Här uppe är det nog färre drivande hundar än i skåne i allafall, kan man tänka
Publicerat Januari 6, 200818 yr Känns lite som egoistiskt tänkande, kommer viltet på min mark skjuter jag oavsett. Lagligt rätt visst, men den gång ni eller nån i ert jaktlag tänkt jaga in en spets eller stövare då kommer ni garanterat att ändra uppfattning om vad som egentligen är smartast. Det behöver för den delen inte handla om att riskera fälla rådjur för stövare o spets. Lika illa om vi fäller hårvilt för en ståendehund som inte är tänkt att jaga sånt vilt. Vad vilt som helst som är förbjudet för hunden i fråga ska ju helst inte fällas. Jag skjuter alldrig medvetet för okänd hund av den enkla anledning att nästa gång kan det vara min unghund som inte får jaga aktuellt vilt.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Känns lite som egoistiskt tänkande, kommer viltet på min mark skjuter jag oavsett.Lagligt rätt visst, men den gång ni eller nån i ert jaktlag tänkt jaga in en spets eller stövare då kommer ni garanterat att ändra uppfattning om vad som egentligen är smartast. Det behöver för den delen inte handla om att riskera fälla rådjur för stövare o spets. Lika illa om vi fäller hårvilt för en ståendehund som inte är tänkt att jaga sånt vilt. Vad vilt som helst som är förbjudet för hunden i fråga ska ju helst inte fällas. Jag skjuter alldrig medvetet för okänd hund av den enkla anledning att nästa gång kan det vara min unghund som inte får jaga aktuellt vilt. Så rätt!
Publicerat Januari 6, 200818 yr Wow wow wow... Detta var ett hett ämne 8) Personligen skjuter jag inte för andras hundar bla av den orsaken som NS skrev ovan, en annan anledning är att om man släppt sina egna, eller någon i lagets hundar vill man ju skjuta för dem o inte för ett drev som råkar komma in på marken. När det gäller mina egna taxar så har jag inga som helst problem med att granlaget skjuter för dessa, inte så länge de tar väl hand om hundarna då de kommer fram till det fällda djuret samt tar kontakt och rapporterar vad som hänt. Har en liten mark (ca 50 hektar) som jag jagar på ibland. Då brukar jag informera grannlagen om att jag tänkt släppa och att det är ok att nedlägga vilt för hundarna. På de större markerna jag jagar på har vi pratat med grannlagen och gjort upp spelreglerna så där finns heller inga problem. F-n vad mycket trevligare det är att jaga om man är sams och kommuniserar med grannarna.....