Publicerat Januari 7, 200818 yr ..bara för att bli lite seriös i den här länken igen...så är det i mina trakter ett enligt mig ganska konstigt "generellt självpåkommet påfund" (ref. Hipshot ) att "man" inte skjuter just Hare för andras hundar. Rådjur är o k. Detta tycker jag är knepigt, och har förgäves försökt att argumentera mot detta bland gubbarna... Man menar att det är en stor synd att skjuta en hare för en annan jägare som avsiktligt har släppt den förbi bössan utan patroner i loppet. Men för hunden... Jag är ju betydligt räddare för att mina stövare skall dra iväg efter ett rådjur och någon smäller på det, men se, "det är sådant som kan hända".... Finns det fler lokala konstiga regler...?
Publicerat Januari 7, 200818 yr Har skummat igenom tråden och sällar mig till dom som inte skjuter för andras hundar om det inte är övernskommet så och någon skrev att det är svårt att veta vems hund som driver och att det skulle ställa till problem ??? Jag brukar berätta på radion vems hund som driver om jag har gäster, inte så svårt att veta, grannens hund har man ju hört några gånger förrut mvh
Publicerat Januari 7, 200818 yr jag tycker inte att man ska skjuta för andras hundar bara för att hunden kommer in på fel sida och personligen skulle jag aldrig göra det samme
Publicerat Januari 7, 200818 yr Detta tror jag är ett ganska litet problem här uppe, under älgjakten händer det väl att nån skjuter för grannlagets hundar men dom flesta ser nog inte detta som något större problem. När så väl älgjakten är över så blir det ganska lungt ute i markerna.....dom få som är ute med hundarna har så mycket mark att jaga på, och även om det skulle gå in på grannmarken så jagas det med största sannolikhet inte där om nu älgjakten är avslutad. Så skjuter man inte själv så gör nog knappast någon annan det Ska sägas oxå att vi har väldigt lite rå, ingen gris,dov eller kron och här i inlandet är det glest med folk dessutom Med detta vill jag bara säga att det är ett jävligt långt land vi bor i.....och att jakten ser väldigt olika ut för oss. Detta märker jag då jag läser på detta forum, och har väldigt svårt att känna igen mig i mycket av det som skrivs. Vad gäller markstorlek så behövs stora marker här för att man överhudtaget ska ha nå vilt på marken Hipshot< 5ha såt i norrbottens inland = 500ha
Publicerat Januari 7, 200818 yr Det har ju sina fördelar att ha småviltsjakt på närmare 14 000 hektar just ur det hänseendet ;D (Risken att någon annan ska träffa på hunden och skjuta småviltet om det skulle råka komma över känns inte så stor om man säger så..) Som jag sagt tidigare: För älghundarna är det helt ok för grannlagen att skjuta älg/björn om det står och dunkar ett ståndskall inne på deras marker, men när vi jagar småvilt med hund vill vi inte att andra går in och skjuter för hundarna om det går över.
Publicerat Januari 7, 200818 yr "generellt självpåkommet påfund" (ref. Hipshot ) Ska ru citera så ska du göra det korrekt..tölp! "generella självpåkomna förbud" Skrev jag faktiskt Paybacktime ;D ;D ;D ;D Mvh!
Publicerat Januari 7, 200818 yr Ska ru citera så ska du göra det korrekt..tölp!" Jag böjer huvudet djupt, och tar smällen... ;D Har lagt detta uttryck till min ordlista, och ska aldrig mer använda det fel. Det är ett dj----t roligt uttryck...och det ligger inte så lite i det...
Publicerat Januari 7, 200818 yr "generella självpåkomna förbud"Mvh! Vad betyder det `??? Etiken att inte skjuta för andras hundar fanns redan innan de flesta av oss på denna sida var födda. Vad menar du Hiphop ? Man bör kanske oxå komma ihåg att stöthundsjakten alt. kortdrivare är ett nytt påfund i Sverige. De gamla traditionerna är inte alltid så dumma faktist,tror man biter sej själv i handen ibland faktist. Oxå sättet att i svensk skog släppa drösvis med jyckar som jagar allt är oxå nytt,här kan man delvis skylla på grisarna. edit. Egentligen spelar det ingen roll,har man inte kommit överens om detta mellan hundförarna på de olika markerna så är det dålig hyfs att skjuta oavsett vad nån stofil till jaktledare anser och tycker.Om detta får man klara ut i de egna jaktlagen..... Naturligtvis är det ok. om ALLA främst då hundförarna och jaktledare på de olika markerna är i grunden informerade om detta. Min fråga är då endast hur ofta ser det ut så?? Nu över till ensamjakten med ställande hundar eller långdrivare,där är det EN hund som jobbar, inte en drös. Den ensamma drivaren eller ställaren har många ggr.en hård uppfostrings skola att gå i om tex.förbjudet vilt. Där kan grannlagen verkligen ställa till det ... Det är därför jag förespråkar skjut aldrig för andras hundar
Publicerat Januari 7, 200818 yr Tackar för det! Du har inte varit här så länge så jag visste inte om du skulle ta illa upp.. Verkar inte som du gjorde det ;D Mvh!
Publicerat Januari 7, 200818 yr Snillen spekulerar.... ;D Min alldeles egna tolkning av Hipshot (..."Hiphop"...Telge är verkligen elak ända in i själen, men vi tycker om honom ändå... :-*) är väl den att "generella självpåkomna förbud" är ett uttryck för en ny generation som ifrågasätter allt gammalt och invant. Jag tror mig minnas en liknande rebellisk syn på jakten på Juldagen från herrn i fråga. Att ifrågasätta även etiska värderingar är alls inte fel, det är bra att göra det, så man kan bli påmind om Varför en viss etisk regel har uppkommit. Och vi som anser att den gamla goda etiken står sig, får en chans att försvara den. Ett ifrågasättande av "generella självpåkomna förbud" behöver inte alls resultera i att man bryter dessa förbud, utan just att man Ifrågasätter dem. BäckaBengtson Fil.kand.folkrätt Proffessor i Gammalt och Hederligt På G till Svenska Akademien efter Kristina Lugn
Publicerat Januari 7, 200818 yr själv blir man glad så länge det skjuts för hunden... ja just de ja,sen jag är juh varken en gnagar jägare eller en så kallad fylla frysen kille :-* :-* :-* :-* :-* :-*
Publicerat Januari 7, 200818 yr själv blir man glad så länge det skjuts för hunden...ja just de ja,sen jag är juh varken en gnagar jägare eller en så kallad fylla frysen kille :-* :-* :-* :-* :-* :-* FC. I ditt fall torde det ju vara lungt då din jycke jagar under marken... Svårt att lurpass skjuta för din hund där ;D ;D ;D
Publicerat Januari 7, 200818 yr själv blir man glad så länge det skjuts för hunden...ja just de ja,sen jag är juh varken en gnagar jägare eller en så kallad fylla frysen kille :-* :-* :-* :-* :-* :-* Nej du Classe, finns nog inget fack man kan stoppa in dej i..utom möjligen stollefacket ;D ;D ;D Men jag håller med dej, kul när det skjuts för hunden, men då har jag alltså elvisp (Wachtel) och inte stövare. Har all respekt för att man som tex stövarjägare blir smått galen om det skjuts rådjur för ens hund. Mvh!
Publicerat Januari 7, 200818 yr Snillen spekulerar.... ;DMin alldeles egna tolkning av Hipshot (..."Hiphop"...Telge är verkligen elak ända in i själen, men vi tycker om honom ändå... :-*) är väl den att "generella självpåkomna förbud" är ett uttryck för en ny generation som ifrågasätter allt gammalt och invant. Jag tror mig minnas en liknande rebellisk syn på jakten på Juldagen från herrn i fråga. Att ifrågasätta även etiska värderingar är alls inte fel, det är bra att göra det, så man kan bli påmind om Varför en viss etisk regel har uppkommit. Och vi som anser att den gamla goda etiken står sig, får en chans att försvara den. Ett ifrågasättande av "generella självpåkomna förbud" behöver inte alls resultera i att man bryter dessa förbud, utan just att man Ifrågasätter dem. BäckaBengtson Fil.kand.folkrätt Proffessor i Gammalt och Hederligt På G till Svenska Akademien efter Kristina Lugn Det där var så j-la bra skrivet så det måste nog ha varit så jag menade! Mvh!
Publicerat Januari 7, 200818 yr jo men tror ofta det gäller att dte inte ska skjutas för hunden dom tre heliga jakterna älg hare rådjur,men skjuta rådjur för stövarn är döds synd,men avbryta en svårt lidande hare anser jag som bra