Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten -08

Featured Replies

Publicerat

Nu har vi haft ett första möte inför 2008 års älgjakt, fast några dagar kvarstår av 2007.

Det här måste betyda att jaktlaget tycker att det är kul att träffas året om. Lite fika, mycket prat om vad som hände (i vissa fall 50 år sedan) och drömmar om nya, bättre chanser och jakter.

Välplanerat blir det också, tror man ju.

• Svar 301
  • Visningar 32,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Nu har vi haft ett första möte inför 2008 års älgjakt, fast några dagar kvarstår av 2007.

Det här måste betyda att jaktlaget tycker att det är kul att träffas året om. Lite fika, mycket prat om vad som hände (i vissa fall 50 år sedan) och drömmar om nya, bättre chanser och jakter.

Välplanerat blir det också, tror man ju.

Ja Du Ellie, det gäller att man börjar med planeringen i tid ser jag. ;D ;)

Det är väl kul att få höra lite gamla jakthistorier också ibalnd. ;D

Publicerat

Lite gamla jakthistorier...........

De tar aldrig slut, jag servar med fika och det pratas på tills familjen börjar skruva på sig.....då börjar jaktlaget dra sig hemåt. Mycket av just älgjakten rör sig kring det sociala.

Och jag gillar det.

Senvåren blir en annan mötesperiod, det är ganska roligt att jobba med passen lite då och då,  och fundera på hur man ska komma åt något byte. Jag börjar tro att för gammeluvarna är drömmarna  roligast, skjuter man något i verkligheten så blir det bara jobb. Tur att vi har lite återväxt som inte är rädd för att bloda ner sig............

Publicerat
Lite gamla jakthistorier...........

De tar aldrig slut, jag servar med fika och det pratas på tills familjen börjar skruva på sig.....då börjar jaktlaget dra sig hemåt. Mycket av just älgjakten rör sig kring det sociala.

Och jag gillar det.

Senvåren blir en annan mötesperiod, det är ganska roligt att jobba med passen lite då och då,  och fundera på hur man ska komma åt något byte. Jag börjar tro att för gammeluvarna är drömmarna  roligast, skjuter man något i verkligheten så blir det bara jobb. Tur att vi har lite återväxt som inte är rädd för att bloda ner sig............

En god kamratskap är ju viktigt för ett jaktlag, lite trät kan förekomma men det är då inte ofta här uppe iaf. :D

Givetvis så förekommer det historier här uppe också och hur långt dom fick dra älgarna el. bära köttet efter skogstyckning. ;D

Publicerat

Man funderar ju på hur dom fick älgjakten att funka vissa dagar, då slaktsupar och andra supar var vardagsvara vid jakten. Tur att allt det där är borta.

Vi jagar inom älgskötselområde och nästa 3-årslicens är på 45 vuxna, ner från 62 vuxna. Det har nyligen gjorts en flyinventering, det ska bli spännande och få reda på resultatet. Att vi har färre älgar än för några år sedan är helt klart. Men det var ju meningen också,  det fanns alldeles för många älgar tidigare. Vi hade älgjakter som mera liknade slakter. Slit och släp.

Vi har mest privatägd mark inom VVO och markägarna är överens om att vi ska ha älg även i framtiden. Alltid något, sedd med jägarögon.

• 1 month later...
Publicerat

Låter ju intresant. Själv så väntar jag på att få börja vara med om sånt där, då menar jag arbetet inför jakten samtla och inte jaktsuparna.

Man får se om man får bli medlem i Kusmarks VVO till hösten. Ska bli roligt att få testa älgjakt, en pojkdröm jag har.

• 1 month later...
Publicerat
En god kamratskap är ju viktigt för ett jaktlag, lite trät kan förekomma men det är då inte ofta här uppe iaf. :D

Givetvis så förekommer det historier här uppe också och hur långt dom fick dra älgarna el. bära köttet efter skogstyckning. ;D

vart jag jagar så är de inte "gamla" historier om skogs-slakt å långa promenader med ryggsäcken full i kött, det förekommer varje höst!!

åldermannen i laget skrattade åt mig å sa: -dom här jakterna kommer du alltid att minnas! å de tror jag åxå. :rolleyes:

inget fel med att slakta i skogen. hygienen sköts bra..nu iallafall.. lite barr å löv gör ingenting... bara man rensar steken innan fin middan! :D

nackdelen är att man inte orkar jaga dagen efter det har skjutits ett vuxet djur.. skogs-slakten tar på krafterna å sen ska köttet

hem...

men lite tjusning är det iallfall, tycker att alla älgjägare borde prova på. jakt i väglöst land, utan älgtrackar å 4-hjulingar! :D

men nu när man kan de där.....fan va ja vill ha en älg-trac! :D

/J

Publicerat

Inte länge kvar nu! Knappt 120 dagar. ;)

Publicerat

Möte har hållits där fjolårets jakt summerades och sammanfattades. Lite nya beslut inför hösten togs.

Byggprojekten fortsätter. Vi har hittills byggt ett slakteri och renoverat en barack. Nu är det dags för nästa jaktstuga i sommar. En helg i juli kommer vi att samlas och bygga ihop.

Lika spännade som vanligt inför en älgpremiär. DNA testerna visade också på att vi hade några nallar på området ifjol höst. Får se om någon är kvar i år.

• 1 month later...
Publicerat

hade åxå möte för ett tag sedan.. tilldelning 7vuxna 7 kalvar... hoppas de finns kvar nånting till okt.jakten... men de e väl stört omöjligt att försöka få dom att spara iallfall några kalvar tillsenhösten...gammelhundarna har snart gjort sitt..å många unghundar på gång man vill ju att dom ska få lite mer chanser... men vi får väl se vad som händer

Publicerat

laddat upp lite jaktmatch till mooseklubban... blir till banan imorronkväll å dunka iväg några plugg

Publicerat

Fick besked att jag blev antagen i jakt laget som jag har gäst jagat i tre år nu GÖTT :angry: ett jaktlag en bit utanför östersund

Sen har holmen lagt ut hur stor tilldelning vi får till hösten 18 vuxna och 11 kalvar på tre tusen hektar dom är galen fantasi siffror :)

Publicerat
Fick besked att jag blev antagen i jakt laget som jag har gäst jagat i tre år nu GÖTT ;) ett jaktlag en bit utanför östersund

Sen har holmen lagt ut hur stor tilldelning vi får till hösten 18 vuxna och 11 kalvar på tre tusen hektar dom är galen fantasi siffror :angry:

Jisses, hemma sköt de toppåren på åttiotalet 18 älgar på 1100ha, dessa siffror ligger inte långt ifrån varandra. Var det på den marken Maggi jagade??? :D

Publicerat
Jisses, hemma sköt de toppåren på åttiotalet 18 älgar på 1100ha, dessa siffror ligger inte långt ifrån varandra. Var det på den marken Maggi jagade??? :angry:

Tilldelningen som Jörgen skriver är i Norrbo.Vi i Hög fick oxå större tilldelning p.g.a av att vi nu tillhör nordanstigs kretsen.Toppåret 1983 skjöts det 110 älgar i Hög (7000 ha).

Publicerat

4 vuxna och 3 kalvar kommer få tacka för sig i Granträskskogarna i höst, kommer spara alla kalvar + 1 vuxet hondjur till oktober. Ganska exakt 3 månader kvar tills det kör igång :):D

Publicerat
Tilldelningen som Jörgen skriver är i Norrbo.Vi i Hög fick oxå större tilldelning p.g.a av att vi nu tillhör nordanstigs kretsen.Toppåret 1983 skjöts det 110 älgar i Hög (7000 ha).

Jaha...var det inte Ilsbo som kallade till krismöte för bara något år sedan. :)

Publicerat
4 vuxna och 3 kalvar kommer få tacka för sig i Granträskskogarna i höst, kommer spara alla kalvar + 1 vuxet hondjur till oktober. Ganska exakt 3 månader kvar tills det kör igång ;):D

vilket klokt jaktlag du är med i!!! som sparar till okt!

Publicerat

först tänker man fan va kul!! "sprutar av älg överallt"...men sen..nä... man hade nog ledsnat på älgslakten å vilket jävla jobba å ta rätt på allt..de blir ju dygnet runt jobb...

Publicerat
vilket klokt jaktlag du är med i!!! som sparar till okt!

Jo du, kloka är precis vad vi är ;) trodde alla pitebor var det :D :D

Vart i piteå jagar du?

Publicerat
Jo du, kloka är precis vad vi är :D trodde alla pitebor var det :D:P

Vart i piteå jagar du?

:) Jagar i hortlax vvo samt i lainio

Publicerat

klok?????pitebo,,hmmm nå som inte stämmer :D granträsk ligger ju i älvsbyn,därför kan även en och annan pitebo misstas för klok :P:P:):D

Publicerat
klok?????pitebo,,hmmm nå som inte stämmer :D granträsk ligger ju i älvsbyn,därför kan även en och annan pitebo misstas för klok :D:D:):D

Jo det stämmer ju alldeles utmärkt Karlzzon, trodde inte älvsbybor hade så bra koll på geografin :P :P Faktum är att en mycket, mycket liten del av vår mark ligger i piteå kommun.

Publicerat
först tänker man fan va kul!! "sprutar av älg överallt"...men sen..nä... man hade nog ledsnat på älgslakten å vilket jävla jobba å ta rätt på allt..de blir ju dygnet runt jobb...

Var inte med på den tiden men får höra historierna varje år.Fanns dagar när jakten måsta avbrytas redan efter 1 timme.

Finns ingen som var med då som vill ha den jakten tbx bara jobb långt in på nätterna.

Publicerat

hehe jo så är det,äger en fastighet i granträsk så ja tror att ja får jaga där men jag har så gott om andra marker runt älvsbyn men vet inte hur d är där,kanske måste arrendera mark åxå, men nej jag har nog me mark ,hinner ju inte vara på alla snart

Publicerat
hehe jo så är det,äger en fastighet i granträsk så ja tror att ja får jaga där men jag har så gott om andra marker runt älvsbyn men vet inte hur d är där,kanske måste arrendera mark åxå, men nej jag har nog me mark ,hinner ju inte vara på alla snart

Det var som tusan, vart i granträsk ligger din fastighet Karlzzon? har familj och en stor del av släkten i granträsk, så ge mig bara en ledtråd eller två så listar jag lätt ut var du håller till :P:D