Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten -08

Featured Replies

Publicerat
Grattis till oxen! :D +300 kg i slaktvikt??? ;)

Tackar, tackar. Hjärtat vägde dryga tre kilo. Har hört att man tar vikten gånger 100 för att få fram levandevikten. Den var riktigt stor i kroppen. Det skulle ha varit några pinnar mer bara :D Jag är nöjd. Lägger ut en bild när jag gjort hornmonteringen. MVH Erik

• Svar 301
  • Visningar 32,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Tackar, tackar. Hjärtat vägde dryga tre kilo. Har hört att man tar vikten gånger 100 för att få fram levandevikten. Den var riktigt stor i kroppen. Det skulle ha varit några pinnar mer bara :D Jag är nöjd. Lägger ut en bild när jag gjort hornmonteringen. MVH Erik

Varsegod! :D

Fy fasen vad bra jag gissar! ;) Jag har skjutit en sådan också fast sista jaktdagen i sept. och luktade tabasco och hade säkert vägt + 300 om det intev ar en brunsttjur. ;) Min var en 10:a. :P

Publicerat

ofasen jag vill me nedlägga en tjur nån gång....mäktiga djur bara de är över 6 pinnar :lol:

Publicerat

Missade chansen på en fin tjur igår fick aldrig skottläge. Men den finns kvar. Den var vacker riktigt röda horn :rolleyes: Såg nått som kom ut ur skogen trodde först i nån sekund att det var hundföraren men sen såg jag tjuren. Den har jäckat oss alla dessa dagar.

2 älgar sköts idag en tjur o en kviga. Blev en del jobb först åka o hämta den andra Älgdragaren för att hämta Kvigan. En bra bit att gå innan vi var framme. Sen ut på vägen åka till slakteriet börja arbetet där. En lång dag idag.

Nu är det ingen jakt fören nästa helg :rolleyes:

Publicerat
och vart är norrut om man får fråga? ;) själv ska jag bara glida igenom sista arbetsdagen för att ikväll packa och avfärd lördagmorgon mot västerbottens inland och storoxarna..;)

En bit utanför östersund till tre mil österut håller vi till

Storoxen lever ännu men jag kommer i gen

Smög på ett stånd skall kom in på femtio meter då går det loss tyvär såg älgen men fick ingen lucka :D

Synd för tiken hade behövt ett stälp

Jämten gick väl sådär hon var ju inte i form så man får inte ha så stora krav

Men så har vi den lille svarte fan som inte är klok i hövet jagade älg i fem timmar gick fem gånger över 110 väg änglavakt :D

Höll på få magsår på kuppen

Publicerat

En sån här skulle man vilja se i dom svenska skogarna

Carl Corro

Då skulle även jag tycka att älgjakten skulle vara kul. :rolleyes::D:P

Publicerat

Jag undrar om inte den filmen är ispelad på mina jaktmarker....

Publicerat

Pojken var med far sin ut under uppsiktsjakt som en framtidens jägare och han har fått en utomordentlig fin start på jaktkäriären grabben. Udda 14 taggare. Tjuren är ej vägd, men gissningsvis runt 270-290 kg och den luktade tabasco också. :D

post-144-1221394662_thumb.jpg

Publicerat

Hadde 4 obsar av Älg i morse, 2 stycken som jag råkade stöta upp på väg till tornet, en såg jag när jag laddade bössan den sista stog en bit från mig o tittade på mig men hon hadde ställst sig bakom några träd så jag hadde inte fri skottväg så hon fick löpa. Vet att jag såg 2 kvigor men det 2 första vet jag inte vad det var för kön.

Sen fortsätter Tjuren att gäcka oss, han måste vara förtrollad eller ha ett 6 sinne.

Publicerat

Lämnar liten rapport från älgjakts veckan (förra)

Fick börja premiär dagen med att skjuta en pinntjur som kom traskandes mitt över stormyren och in på 80m håll, testade att stanna han med kontaktlätet vilket funkade mycket bra.

hade sedan div kontakt med älg bl,a kalv som jag inte skjuter pga tycker dessa är fina :lol: Nåja ska inte bli blödig här..

Sen lyckades jag locka in en riktigt fin tjur som nog mest kom för att den var nyfiken för i brunst var den då inte, den hade inte ens börjat feja ännu..Plocka ner han på 150m håll då han nog började ana min vind..

Ska upp igen imorgon då vi har några vuxna kvar ännu.

kastar med några bilder.

post-1827-1221764857_thumb.jpg

post-1827-1221764913_thumb.jpg

Publicerat

Nu har även jag jagat en vecka på älgarna.. Vi har haft ruskigt bra med älg, men mest bara ensamma hondjur och kor med kalvar och några småtjurar. Fick själv skjuta två hondjur. Teorin att vi haft så mycket älg är att de nog drar ett gäng vargar längre upp som trycker ner en hel del älgar i "vår" dal. Lappen for ju som fn på sin crossbåge mest hela tiden så ngt var nog på gång. Inte ränner de så efter några strörenar...

Även en del björn har vi haft, men mest på genomresa vad det verkade. Tyvärr så blev min hund rejält sjuk så hon fick inte tillfälle att ge sig på nallarna. Fick bryta jakten lite tidigare för att få in henne på djursjukhuset.. :/

Publicerat
Tyvärr så blev min hund rejält sjuk så hon fick inte tillfälle att ge sig på nallarna. Fick bryta jakten lite tidigare för att få in henne på djursjukhuset.. :/

Vad? något allvarligt?

Publicerat
Vad? något allvarligt?

Vet ännu inte riktigt vad det är för ngt.. väntar på de ska ringa med svar på alla prover. Jag var ju akut hos en veterinär i Norge för att få en bedömning hur allvarligt det var, men innan jag fick svar så drog jag hemåt, då hon inte ätit på 4 dygn och då inte längre klarade att behålla vattnet hon drack. Hon hade tydligen extremt höga värden på njurarna. De trodde ngn förgiftning, men jag är väldigt säker på att hon inte fått i sig ngt olämpligt.

Hon blev ju hur slö som helst och kunde inte ens gå 300m och från normalt legat på en vikt på runt 18 kg är hon nu nere på 15 kg. Hoppas innerligt det är något som man kan få ordning på... :/

Publicerat
Vet ännu inte riktigt vad det är för ngt.. väntar på de ska ringa med svar på alla prover. Jag var ju akut hos en veterinär i Norge för att få en bedömning hur allvarligt det var, men innan jag fick svar så drog jag hemåt, då hon inte ätit på 4 dygn och då inte längre klarade att behålla vattnet hon drack. Hon hade tydligen extremt höga värden på njurarna. De trodde ngn förgiftning, men jag är väldigt säker på att hon inte fått i sig ngt olämpligt.

Hon blev ju hur slö som helst och kunde inte ens gå 300m och från normalt legat på en vikt på runt 18 kg är hon nu nere på 15 kg. Hoppas innerligt det är något som man kan få ordning på... :/

Låter inte bra. Kan hon ätit någon giftig svamp?

Rapportera gärna när du vet mer.

Publicerat

jag har haft många älg obs under jakten men mest kor och kalvar som jag lät passera.

sen hade jag en åsa nisse historia som tar priset för oflyt.

satt och lockade hela förmiddagen,utan resultat vind som snurrade och blåste runt hela mig så jag var ganska uppgiven och vid 10 så gick jag mot bilen,ringde några samtal och stannade sedan vid ett gammalt torn och kände att det ortfaande var stabilt. så satte ner ryggsäcken och bössan och tog kniven och ängnade väl ca 30 min till at röjja upp gamla skjutgator så dom blev i hyffsat skick , så jag kunde sitta där nästa gång.

tänkte jag måste klättra upp och se om gatorna var fria från ris å sly. dom var helt okay , hade även en som bara var 50 m där tänkte jag att då måste dom komma nära för att ha chans.vände sedan huvudet åt en annan gata när jag hör KLAFS KLAFS pust å stånk vänder huvudet i den gatan där jag inte trodde att det skulle finnas chans att skjuta står nu en stor älgtjur med full bredsida på 40 m. sen gick den förbi hela passet med bredsida, jag står i tornet och skulle betala bra för mitt ansikts utryck då bössan står nere på backen lutad mot tornet=( tänkte att jag måste ha gjort något ont mot honom där uppe!

gick till bilen och brummade i väg hem til stugan dryga milen. sen ringer en frå jaktlaget och säger att passgrannen skjutit på en stor tjur och att han skulle ut på pass när eftersket skulle börja. han ringde senare efter 1,5 tim och frågade om jag saknade något? Nej det gjorde jag inte sa jag ,men då han sa att han hittat ett vapen i skogen så förstår ni nog resten av historien=) jag grät i 2 dagar . det var min tjur som var skjuten och den hade 11 taggar och slaktvikt på 350 kg...men 2 dagar var allt jag behövde grina mig genom sen fick jag skjuta min drömtjur en 16 taggar på 300 kg. lägger upp bild på bägge tjurarna.

post-1886-1221833973_thumb.jpg

post-1886-1221834065_thumb.jpg

Publicerat

Nästa helg ska det röjas pass, sen bär det iväg med bössan i högsta hugg.. vi ligger ju som bekant lite efter här nere i landet ;)

Publicerat

Fian tjurar det där! Grattis på Er! :D

Publicerat

2 nya jaktdagar framför en nu :D

Publicerat
2 nya jaktdagar framför en nu :D

Jepp! :D

Publicerat

vilken åsa-nisse historia! den va fan klockren! ;) lyckat att de fick en sådan utgång! -_-

Publicerat

Fick skjuta mig en pinntjur idag. 3-taggare och i övrigt ha jaktlyckan varit god mot oss idag. Dagens resultat har blivit 3 tjurar samt 3 kalvar och 2 kalvar igår och en ko som blev blev otjänlig som människoföda. Hon var sjuk och mager!

Tjurarna var en 3-, en 5- & en 6-taggare.

post-144-1222011980_thumb.jpg

Publicerat

Gratullerar!! :blush:

Publicerat
Gratullerar!! :(

Tack! Nu har man då en tunga och ett älghjärta i frysen. Hjärtat blir till att torka på vårkanten el. röka. :blink: Halsskott på ca. 40 m. :ph34r:

Publicerat
Fick skjuta mig en pinntjur idag. 3-taggare och i övrigt ha jaktlyckan varit god mot oss idag. Dagens resultat har blivit 3 tjurar samt 3 kalvar och 2 kalvar igår och en ko som blev blev otjänlig som människoföda. Hon var sjuk och mager!

Tjurarna var en 3-, en 5- & en 6-taggare.

Grattis

I helgen har vi fällt en ko, två kvigor och en kalv. Men Tjuren som jag anser är en trolltjur fortsätter o gäckar oss.

Publicerat

Grattulerar Isjonnson! :(