Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten -08

Featured Replies

Publicerat

men fyfan vad man längtar nu! inskjutning av bössa imorrn, och sen blir det till att sitta och puttsa gammla bettan tills måndagmorgon :rolleyes:

• Svar 301
  • Visningar 32,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Nå då är allt packat och klart. Åker på en timme västerut mot fjällvärlden för första veckans jakt. Återvänder på fredagkväll ner mot kusten och fortsätter lör-lör B) Väl mött och lycka till på er..

Publicerat

Ja här pågår förberedelserna för fullt! :huh:

Fick passlistan i förrgår på älgjaktsmötet, så nu ska man kolla igenom alla passen så att de är ok.

Tilldelningen är 9 vuxna och fritt på kalv, så har det sett ut i flera år nu med + eller - nått vuxet djur.

Träningen av ungjämten går som smort, extra roligt att se hur hon jobbar nu när man har GPS pejlen. B)

Tikkan hänger med på ryggen i fall det dyker upp nån nalle... :wub:

Publicerat

Nära nu B) imorgon urstädning av slakteriet måndag morgon sitter man på passet. Längtar.

Publicerat

ja nu är älgjakten igång.. hitills har vi skjutit 2 st ungdjur:) En fjoling och en liten 4taggare. hur gåre för er andra då?:D

Publicerat

Jag fick skjuta min första älg första älgjaktsdagen så min jakt har börjat bra, skottet satt perfekt och den stupa

direkt med 6.5:an laddad med oryx gick rakt igenom.

Dag två så kom det fram

två älgar till men lät dem gå en Fjolårsko (tar fjolingen senare) och en ensam ca3årig ko. Tog några bilder på dessa djur hade bara mobilen med mig, men igenom kikaren så ser man ganska bra. Fjolingen i saltstenen 30m bort, kollade

på den i säkert 10 min när den kom gående över ängen, den vart förövrigt jäkla intresserad när jag lockade

men den verka inte förstå var det kom ifrån den kolla mot tornet och lukta, så den fundera nog på var "kompisen" är

låter så nära men syns ändå inte. 3 åringen såg jag i kanske 5 min den kom ut på ängen och kolla mot mig men sen

gick den lungt iväg in i skogen igen, den var ochså intresserad när jag locka den kollad bak varje gång men enda som

fans där var ett torn.

Fick även se en Råbock med vad jag tyckte jäkla stiliga horn kanske 30cm långa och 6 taggar, dock visa den sig så kort

stund så jag han alldrig skjuta, men den fårn nog passa sig nästa gång om den visar sig.

post-1656-1220431918_thumb.jpg

post-1656-1220432829_thumb.jpg

Publicerat

Blev inga älgar för oss på södra sidan i Måndags norra sköt några djur. Men igår så fick vi fälla Älg min pass granna fick en Kalv, en Tjur fäldes. Kvigan hoppas jag dom har hittat idag.

Publicerat
Jag fick skjuta min första älg första älgjaktsdagen så min jakt har börjat bra, skottet satt perfekt och den stupa

Dag två så kom det fram

två älgar till men lät dem gå en Fjolårsko (tar fjolingen senare) och en ensam ca3årig ko. Tog några bilder på dessa djur hade bara mobilen med mig, men igenom kikaren så ser man ganska bra. Fjolingen i saltstenen 30m bort, kollade

på den i säkert 10 min när den kom gående över ängen, den vart förövrigt jäkla intresserad när jag lockade

men den verka inte förstå var det kom ifrån den kolla mot tornet och lukta, så den fundera nog på var "kompisen" är

låter så nära men syns ändå inte. 3 åringen såg jag i kanske 5 min den kom ut på ängen och kolla mot mig men sen

gick den lungt iväg in i skogen igen, den var ochså intresserad när jag locka den kollad bak varje gång men enda som

fans där var ett torn.

Fick även se en Råbock med vad jag tyckte jäkla stiliga horn kanske 30cm långa och 6 taggar, dock visa den sig så kort

stund så jag han alldrig skjuta, men den fårn nog passa sig nästa gång om den visar sig.

jävla härligt riktmedel du hade, vad kalals de?:(

Publicerat

Dag två så kom det fram

fans där var ett torn.

Det är alltid något speciellt med att få skjuta första älgen. Grattis På Dig! :(

Publicerat

Grattis! Ja, första älgen kan du aldrig skjuta igen... Den kommer du att minnas. :(

Publicerat

Årets Älgjakt gick jävligt snabbt måste jag säga :)....Igår tisdag hade vi fällt alla vuxna djur, vi började i måndags...Så 7 vuxna och 2 kalvar har vi fällt, jag själv fick inte skjuta ett skott....än iaf, vi jagar tors-fre också, vi har kvar 5 kalvar att skjuta....lite synd för alla med hundar, speciellt unghundar att det inte går att spara lite vilt till oktober. För egen del kan vi gärna spara alla kalvar till i oktober...

Publicerat

Själv fick jag fälla en kalv för jämthunden. Sedan ställde han kon igen så en passare fick skjuta den. Bra böjan på jakten för hunden. Totalt har vi skjutit halva tilldelningen på två dagar så jakten kommer nog att gå ganska fort här också. :)

Publicerat

Min älgjakt börjar inte förrän 13/10.

Men vårat jaktlag drar inte igång förrän 20/10.

I helgen när jag var uppe och jagade skogsfågel så såg jag till min förtjusning att det fullkomligt kryllar av älg på marken just nu.

Färsk spillning på så gott som hela våran 1265 ha stora mark. Och blandat färska och äldre spårstämplar om vart annat.

Detta är ett faktum som dock snabbt akn ändras om allas vår vän gråben bestämmer sig för att komma in på marken innan älgjakten.

När vargen är inne försvinner älgen direkt. men när vargen lämnar marken så tar det ca. 2 veckor innan älgen vågar sig tillbaka igen.

:)

Publicerat

Är sugen nu, man börjar få lite vibbar när andra är ute. Men för oss snåla smålänningar spar vi ju lite och jagar först i oktober :wub:

verkar vara gott om älg, tilldelning i de ena lite större laget jag är med i är 4 v 5 k.....hoppas man kommer ifrån de där universitetet åtmindstonde 2 dagar :P

Publicerat

Har asbinens just nu vill ut o jaga älg igen. Men på lördag är det dags igen. Hoppas man får den där tjuren som alla såg men som inte ville bli lurad. For på skjutbanan bara för att lindra den värsta asbinensen.

Publicerat

Jag kan bara säga att jag känner mig lite snuvad på årets älgjakt... På måndag morgon kl 0900 var det över :o , jag hann bara få mig en kopp kaffe så låg det 3 vuxna på backen. En 11 taggare , en 4 taggare och en kviga.

Fick bara se en skymt av kvigan då hon passerade i trav inne i en täta, passgrannen fick ned henne...

Vi har visserligen fri kalv men dom sparar vi till i Oktober :P Hoppas bara att dom är kvar då..

Publicerat
Är sugen nu, man börjar få lite vibbar när andra är ute. Men för oss snåla smålänningar spar vi ju lite och jagar först i oktober :o

verkar vara gott om älg, tilldelning i de ena lite större laget jag är med i är 4 v 5 k.....hoppas man kommer ifrån de där universitetet åtmindstonde 2 dagar :P

Men en del av oss smålänningar drar norr ut också.. :D

Själv så börjar min älgjakt nästa söndag.. :D

Publicerat
Men en del av oss smålänningar drar norr ut också.. :P

Själv så börjar min älgjakt nästa söndag.. :D

Some guys have all the luck...........

Vi smålänningar som är hema önskar er en riktig skitjakt.

Drar till skåne och jagar and på fredag istället.

Ska vi byta :o

Publicerat

Nästan så man börjar längta till älgjakten en aning nu. Gråtussen har skällt lite för mycket nu så va till veterinären igår som gissade på inflamation i halsen :( . Har fått penesilin mot det nu så blir inte å släppa han på minst 14 dagar. Bara å hoppas att det inte ger nå men på han!!

Mvh // Jocke

Publicerat
Nästan så man börjar längta till älgjakten en aning nu. Gråtussen har skällt lite för mycket nu så va till veterinären igår som gissade på inflamation i halsen :( . Har fått penesilin mot det nu så blir inte å släppa han på minst 14 dagar. Bara å hoppas att det inte ger nå men på han!!

Det är vanligt att hundar får en sekundär inflammation i halsmandlarna när de har noskvalster. Var uppmärksam om nosen verkar fungera sämre.

Publicerat

Tack för det tipset!! Ska hålla koll på han! Vore förj**ligt om det skulle bli något sånt nu också. Annars så kan nog älgjakten i år med han bli riktigt rolig. Han sköter sig!!

//Jocke

Publicerat

Då är man hemkommen i från älgjakten i Västerbotten. Startade trögt. Blev ingen älg förän på Onsdag. Då sköt farsan en kalv. Vår tilldelning är 6+ fri kalv. Sista dagen fick jag möjligheten att skjuta denna oxe. En udda 14 taggare. Lyckan är total MVH Erik

post-828-1220713347_thumb.jpg

post-828-1220713452_thumb.jpg

Publicerat

Grattis till en fin oxe!

Publicerat

Grattulerar! -_-

Publicerat
Då är man hemkommen i från älgjakten i Västerbotten. Startade trögt. Blev ingen älg förän på Onsdag. Då sköt farsan en kalv. Vår tilldelning är 6+ fri kalv. Sista dagen fick jag möjligheten att skjuta denna oxe. En udda 14 taggare. Lyckan är total MVH Erik

Grattis till oxen! -_- +300 kg i slaktvikt??? :D