Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sälja/ta bort hunden..varför?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

lika svårt som ni har att förstå det. har jag svårt att förstå hur "ni" kan sälja och ge bort erat "redskap" till hund för att den inte är "duglig" i era ögon.

Som jag sade så var det en brutal liknelse. Men tydligen tog det någonstans eftersom några blev upprörda över det.

Lika upprörd blir jag när folk/jägare inte bryr sig mer om sina hundar än att "äh funkar den int så skjut den bara o köp en ny"...

Men det är väl så, jag har inte egna barn nej tack o lov, och kan väl inte förstå innebörden av det. Det var menat det jag sade, att ni som säljer/tar bort hundar för att dom inte är bra i era ögon.. Det var för att ni skulle förstå hur det ser ut i mina ögon. Lika sjukt som att sälja sin unge eller gå ut i skogen och skjuta den för att den saknar armar eller är vindögd.

• Svar 88
  • Visningar 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

det var en liknelse.  Det var känslorna jag ville få fram. bli inte rödögda och hatiska bara för att jag sade sådär nu. Jag tycker mig ha förklarat tillräckligt vad jag menade.

Hundar är ingen produkt, i mina ögon. Det var det jag ville förstå när jag startade denna tråd. Hur i h-e kan vissa hundägare ha hundar som slit o slängprodukter?

Känslokalla?

Så därför tog jag till en mera brutal liknelse, för att kanske få någon sorts reaktion och att flera kanske tänker efter mera hur jag menar.

Publicerat
  • Författare

Jag förmänskligar inte hundar över huvudtaget, men absolut så har jag känslor för dom som familjemedlemmar och bryr mig inte om deras små fel och brister. Om den har lite svårt att jaga, och man måste aktivera den på ett annat sätt så då gör jag det. Jag säljer den inte eller tar bort den pga det.

Men lättast är det ju förstås att säga och tänka "ääh hundar har inte känslor" o det ena o det andra, DÅ förstår jag att man kan ge bort den eller skjut den när man tröttnat.

Publicerat
Lika sjukt som att sälja sin unge eller gå ut i skogen och skjuta den för att den saknar armar eller är vindögd.

Patetisk jämförelse!

//"TB"

Publicerat
  • Författare

Ja, ska jag göra alla riktigt förbannade nu då, så är jag faktiskt så ego..

MIN hund, eller en främmande människa i en situation där jag måste rädda en av dom.

För mig personligen blir det ju ingen förlust om jag räddar min hund. Må dåligt skulle man göra oavsett vem man räddar. Men räddar man hunden så har man ju den kvar iallafall. Istället för att rädda människan, som kanske skakar hand med en och säger tack och går därifrån.  

Mardrömsscenario såklart. Och det där var främmande människa det handlade om. Bekanta är det annorlunda med.NATURLIGT om man bortser från vårat inpräntade socialsystem så räddar man dom i flocken först. och ja jag är 21. Kan komma tillbaka när jag är 78 och säga vad jag tycker då. Fast då skulle jag knappast kunna rädda vare sig hund eller människa som har gått genom isen.

En sak som är förnuftig med det hela kan jag ju säga iallafall. Det är lätt för mig att säga detta nu. I en situation där det händer på riktigt vilket är skitsvårt att tänka sig, där gör jag kanske annorlunda. Högst troligen. Men tills vidare räddar jag hunden som står mig nära och det står jag för tills den dagen det händer. Förhoppningsvis aldrig.

Har hund min hund gått genom isen, är det mitt fel att den befinner sig där, då på mitt ansvar att rädda den. Idioten som gick ut självmant på en svag is(han är ju människa, han kan ju tänka).. Då får han vänta.

Och jag står fast vid att hundar har känslor. Inte som människor som du säger. Men känslor= ja.  Vissa saker hundar gör kan ju tolkas som glädje och butterhet o det ena o det andra, men andra saker är helt klart bevis på att nog kan dom känna för olika saker.

Skjut mig.  Denna diskussion har gått för långt. Jag har retat upp mig, och ni också. Så upplever jag det iallafall. Kanske det bara är jag som är lite pissed..

Trots det vill jag inte vara fientlig. Alla har åsiktsfrihet och jag accepterar allt det ni säger trots att det skär i kroppen vissa saker. Samtidigt skär väl detta i flera av era antar jag.

MVH C-A

Publicerat
  • Författare
Patetisk jämförelse!

//"TB"

Jag gillar LIKNELSER, det får ofta människor att förstå hur man tänker och framförallt känner.

Publicerat

Det finns ingen annan tavla på sidan där diskussionerna kan bli så heta som på våra jakthundar. Tror det speglar vår nära relation till våra kamrater och därför blir vi mer känslomässigt engagerande, jag är inget undantag.

Du har gjort din point nu Schaman och jag respekterar den då diskussion/debatt bara gynnar en sida som denna och gör den intressant.

Därimot gillar jag inte dina övertramp beträffande liknelser med barn, den var plump och jäkligt onödig. Vi fattar ändå vad du vill debattera. Tänk nästa gång du blir het, att här kan finnas folk med exempelvis handikappade barn. Skulle jag vara en av dom skulle jag vidtaga åtgärder mot dina liknelser och anmäla inlägget.

MVH

Publicerat

Tycker denna diskussion har spårat ur helt och hållet så mycket kan jag hålla med dig om men sen finns det inget du säger jag ens kan föreställa mig att tänka i dina banor.

Publicerat
Patetisk jämförelse!

//"TB"

Jag gillar LIKNELSER, det får ofta människor att förstå hur man tänker och framförallt känner.

Jag håller med TB, väldigt patetisk jämförelse!

schaman måste då få fråga en sak, jagar du? har du skjutit något djur någon gång?

Fostra aldrig ditt barn som ett djur och behandla aldrig dina djur som ett barn.

Publicerat
  • Författare

Jag har ju inte menat något illa om handikappade barn? Det jag sade var ju att man älskar dom lika mycket för det.. Det jag sade var ju egentligen, det man INTE gör med sådana barn. Förstår inte liksom poängen med att bli arg på mig för att jag säger att oavsett om barnet föds friskt eller ej, så älskar man barnet över allt annat.

Även ett tillägg till mitt tidigare inlägg om rädda hund vs människa. Jag skulle ju inte ge upp efter att jag räddat hunden, såklart. Hunden är ju lättare att rädda än en människa. Så tar man tag i hundens nackskinn och kastar iväg den upp mot land, så har man en sak mindre att vara stressad över när man ska rädda människan, eller hur? Där tycker jag att jag tjänade ett halvt poäng igen. yess

Publicerat
  • Författare

jag skrev ju "och ja, jag är 21" :D

Publicerat

För övrigt var en "Schaman" en väldigt vis människa... ::)

Publicerat
  • Författare

....

Publicerat
För övrigt var en "Schaman" en väldigt vis människa... ::)
Skojade ju bara lite.... :-X
Publicerat

Ska mjölkbonden behålla en ko som inte blir dräktig?

Ska travtränaren fortsätta arbeta med en häst som enbart går i passgång?

Ska jägaren hålla sig med hundar som inte jagar?

Djur är djur och folk är folk.

Att förmänskliga djur, både vilt och tamdjur är inte till gagn för någon, vare sig folk eller fä.

Vad barn har i diskutionen förstår jag för mitt liv inte... Jag är gammelstrek och såldes barnlös, men jag jämför inte ungar och hundar över huvud taget. Däremot kan jag tycka att hundar är trevligare än ungar, men det är en annan femma.  ;) Det var ett riktigt lågvattenmärke måste jag säga...

/Mvh Jonas

Publicerat

Jag håller med majoriteten i denna fråga. Kommer jag i en sits med en jakthund som inte jagar så gör jag valet. Även om det inte är lätt.

Hur ger/säljer ni bort hundarna? Genom kontakter eller annons? Om fallet är annons så har jag lite frågor. Man ser väldigt mycket annonser på jakthundar där det är en hund som är 2-3 år som "jagar bra" och har mycket jaktlust men kan inte behållas pga. förändrade "familjeförhållanden". Är ni helt ärliga när ni ger/säljer bort hundarna? Säger ni att dom inte håller standarden för er eller hur gör ni?

Jag kommer säkerligen hamna i en liknande situation om något år. Jag är tacksam för den hund-glada familj som jag har där hundarna kan få pensioneras om så är fallet.

Publicerat

Är inte det här rätt omöjligt att komma fram till någonslags universal sanning?

Vi har säkert mer eller mindre lika/olika relation till våra djur oavsett vad det är och med dessa givna förutsättningar så blir det nog knepigt att nå koncensus.

Mvh!

Publicerat
Är inte det här rätt omöjligt att komma fram till någonslags universal sanning?

Vi har säkert mer eller mindre lika/olika relation till våra djur oavsett vad det är och med dessa givna förutsättningar så blir det nog knepigt att nå koncensus.

Mvh!

Givetvis, det beror ju på hur man tolkar det. Dock ser jag det rätt onödigt att sälja en "bra jakthund med mycket jaktlust" till någon som köper den just för att den jagar bra osv. Man langar ju bara "det" vidare. Jag hade iallafall bilvit förbannad om jag hade köpt en jakthund som är 2-3 år och som skall vara en "bra jakthund med mycket jaktlust". Märker jag då att jag har blivit grundlurad och hunden har fått en spark av älg i sina unga dagar och ignorerar allt som har med jakt och göra så blir jag besviken.

Då är det ju bättre att skriva att hunden är duktig på t ex. viltspår och att hunden kan aktiveras på andra sätt. Jag ser absolut inget fel i att nämna att hunden inte jagar så bra längre pga. en konfrontation med en älg i sina unga dagar. Hunden kan ju sitta som handen i handsken hos en familj....

Publicerat

Vet inte men jag tycker det är väldigt många som får allergi i familjen när hunden är mellan 10-15 mån ::) ingen tjänar i längden på att inte säga hela sanningen och det är för mig självklart, om jag säljer den så bör man veta förutsättningarna, skulle jag köpa en begagnad hund och den har något allvarligt fel som kommer fram oftast ganska tidigt, då är det pengarna tillbaka.

Köpa en ung älghund som man släppt för tidigt och blivit älgskrämd, den säljer man inte vidare till en jägare åtminstone, hade en tik pågång före jul som inte passade den föraren, men mig nästan som handsken, han var riktigt seriös och ärlig och hunden hade fått mycket jakt hos mig, affären gick i stöpet då familjen hade olika åsikt om omplaceringar, nu får den inte så mycket jakt men är kvar.

Publicerat
Får utgå från att du ej har egna barn, när du gör en sådan fruktansvärt dum jämförelse. I mina ögon FINNS DET INGET FALL jag kan jämföra mitt barn med någon av hundarna.
Kan ju bara hålla med där...finns väl inga andra än veganer som jämför djur med människor !!!  :o
Publicerat

Savin.. det du talar om är väl någon form av bedrägeri närmast, den jag avsåg var den känslomässiga realtionen som vi har till våra djur. Förutsatt att jag inte missförstod dej..

Mvh!

Publicerat
Savin.. det du talar om är väl någon form av bedrägeri närmast, den jag avsåg var den känslomässiga realtionen som vi har till våra djur. Förutsatt att jag inte missförstod dej..

Mvh!

Ah, då är vi överens! :)

Jag får bara den känslan när de flesta av annonserna gällande jakthundar ser ut så. Framförallt har jag sett älghundar som säljs och en älghund som är 2 år och säljs pga. ändrade familjeförhållanden känns bara skumt. Givetvis finns det säkerligen några där det stämmer men jag tror även att det finns en större del som inte är helt ärliga i sina annonser vilket jag tycker är bedrövligt.

Publicerat

Mycket bra har skrivits...... jag holler med en del andra inte alls...... Bäcka skrev en bra sak... den enda som lider av skottet är den som håller i bössan... det håller jag med om

Min personliga åsikt är den, att det finns för mycket bra hundar för att spara på dom dåliga.......

dock så är avlivning en absolut sista utväg.....

om hunden visar minsta täcken till aggrissivitet....... då finns ingen annan väg att gå än avlivning......

/J

Publicerat

hej,

jag ska eventuellt göra mej av med en tik som jag inte fått valpar på ,vet ej felet men det ska kollas upp.

är hon steril så ska jag inte behålla henne för det passar inte till min avel på tjt så är det !

om jag ska skicka henne så är jag ärlig och låter ev köpare testa henne först och sedan finns det färska meriter på henne oxå  ärlighet ska det va !!!

samme

Publicerat
hej,

jag ska eventuellt göra mej av med en tik som jag inte fått valpar på ,vet ej felet men det ska kollas upp.

är hon steril så ska jag inte behålla henne för det passar inte till min avel på tjt så är det !

om jag ska skicka henne så är jag ärlig och låter ev köpare testa henne först och sedan finns det färska meriter på henne oxå  ärlighet ska det va !!!

samme

Den blir det väl kö på ::)