Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Ja jag har ju förstått mera nu efter att ha läst allas inlägg om varför man gör si och så. Och funderat in mig i en situation om jag själv t.ex skulle få 2 st icke jagande tjts.. sade väl detta tidigare också tror jag. Men om ingen av dom skulle jaga och jag inte kan ha 3 hundar, då förstår jag varför man ger/säljer bort den ena av dom. Om man nu nödvändigtvis måste ha en jagande hund vill säga. För att ta sig tid till 2 ickejagande hundar + en som jagar.. Det blir jobbigt.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Mycket intressant tråd, bra att du ställde frågan schaman! Som bland annat Hipshot påpekade så finns det nog ingen "universal sanning", och alla situationer är olika. Ex om hunden inte får leva som den borde pga av husse och matte inte har tid eller möjligheter att jaga med denne så tycker jag att ägarna gör hunden en förtjänst om de omplacerar den, finns säkert en massa pensionärer och annat folk som gärna tar emot en frisk och redan rumsren hund som är 3-4 år gammal. Samma gäller som lsjonsson skrev om sin hund som var skotträdd, den mår nog bäst på landsbygden. Sen är det ju inte alltid så att en hund måste "funka som på film" om man nu inte måste hålla på med avel med just den hunden.. För 9 år sedan köpte familjen en valp som "skulle vara" en blandning emellan en vorsteh och troligen en setter, efter en tjuvparning alltså. Rätt orutinerade på den här fronten då farsan bara hållt på med spetsar förr, och tänkte att de borde väl funka. Men efter ett tag började istället örona resa sig lite och hon är troligen en blanding emellan någon draghund och vorsteh. Hunden började alltså givetvis inte stå "som en riktigt fågelhund skall göra". Men hon fick ändå följa med i skogen en hel del, otroligt klok hund, då hon inte kunnat jaga som stående hundar så har hon istället utvecklat sin stötjakt till en annan nivå, ibland känns det nästan otroligt att hon lärt sig att bemästra det så bra. Och otaliga tjädrar, ripor, harar har fallit framför henne, på stöt och några även på ståndskall. Hon har förövrigt vart en bra apportör trots väldigt lite träning och praktiskta tillfällen. Jakten i blodet har hon alltid haft, oj oj, men driften att stanna när hon känner fågellukt har aldrig riktit varit hennes grej. Vi skjuter inte lika mycket fåglar som de flesta skjuter med sina vorstrar, settrar och pointrar, men vi har riktigt kul tillsammans, i skogen som hemma. Idag jagar jag/vi inte för att familjen svälter, hunden och vi tycker om att vara ute i skogen tillsammans, så va fan.. Fast ändå skaffar jag förmodligen en renrasig jakthund nästa gång det blir av, men då väljer jag hund med omsorg och ser till att träna den ordentligt, förhoppningsvis blir det en någorlunda jakthund. Finns en del som tror att hundar blir bra jakthundar "av naturen", jo 1 på 1000 blir det kanske. Men utan träning och mycket tid med hunden så blir det fan inget bra av det. Därför köper vissa en ny hund varannat år och tror att hunden ska jaga som en champion direkt kopplet lossas, om denne inte gör det så skjuter dem den och tror att det ska ploppa fram en bättre, om och om igen.. Dock tror jag att ni som skrivit i denna tråd är mer seriösa och försöker med hundar ordentligt innan ni tar de avgörande beslutet. Vi äro alla olika, när jag skaffar hund så är jag ute efter en jakthund. Mina krav är att det går att jaga tillsammans och ha kul, sen om det funkar efter regelboken är en annan sak. Olika människor har också olika krav, och jag respekterar era åsikter. /T
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Hm, av någon anledning har Jämta tagit bort sina inlägg ifrån denna tråd så hela härligheten har fått en konstig form så det ser ut som att jag har suttit och pratat med mig själv till stor del. Ifall någon "ny" läser hela tråden.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Har en jakthund och en till på gång. Jag tror att det enda som skulle få mig att ta bort någon av mina hundar skulle vara om den är aggresiv. Även om den inte är farlig för mig så måste man kunna lita på sin hund. Kan man inte det så finns bara en utväg. Är hunden inte frisk eller obotligt sjuk måste man ju också överväga att ta bort den om den lider. Jag skulle nog aldrig sälja en hund förutom valpar. Man kan ju inte sälja sin vän och jaktkompis. En hund som inte jagar som man vill är ju fortfarande en familjemedlem.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Har en jakthund och en till på gång. Jag tror att det enda som skulle få mig att ta bort någon av mina hundar skulle vara om den är aggresiv. Även om den inte är farlig för mig så måste man kunna lita på sin hund. Kan man inte det så finns bara en utväg. Är hunden inte frisk eller obotligt sjuk måste man ju också överväga att ta bort den om den lider. Jag skulle nog aldrig sälja en hund förutom valpar. Man kan ju inte sälja sin vän och jaktkompis. En hund som inte jagar som man vill är ju fortfarande en familjemedlem. Skönt att ha någon som förstår hur jag menar och tänker på samma sätt! Ett bra svar i mina ögon. Tack!
Publicerat Januari 24, 200818 yr Oj..denna tråd har jag helt missat !!!! Satan i gatan här fanns det känslor minsann.... Väntar in drevet,sen skjuter jag !!!!!!! :D :D Eller sanningen..är så jäkla trött så jag hinner inte läsa alla era inlägg... En dålig jakthund är inget att ha...men förklara detta för övriga familjen ?? Som tur är har jag aldrig haft en dålig jakthund..endast sämre Såklart tänker jag på "stjärnan" Hon hette Spana !!! Usch !!! Nu får jag en tår i ögat igen
Publicerat Januari 24, 200818 yr Jag är nog en av dem du pratar om, och naturligvis så har vi alla olika åsikter. Ser precis som du mina hundar som några av mina bästa vänner, trognare kamrater finns inte. Sålde nyligen 2st av mina jämtar, av den enkla anledningen att jag tappat intresset för älgjakten och fått betydligt sämmre möjligheter till älgjakt. Och inga av mina hundar hade varit speciellt lyckliga om dom fått sitta inne i huset och gå några promenader per dag. Det är ju jakthundar vi på denna sida har, och jakthundar skall vara i skogen och göra det dom "älskar" nämligen jaga. Jag hade ej möjligheten att vara i skogen med dem så mycket som JAG anser dom skall vara. Därför sålda jag dem till några som har tid och möjlighet att ge dom den skogstid JAG anser att dom skall ha. Nu jagade mina hundar riktigt bra. Men kan väll även ge min mening om hundar som ej jagar. Jag lägger ner alltför mycket tid i skogen på mina hundar, och skulle någon ej vara i mina ögon jaktduglig. Så behåller jag ej denna hund, då jag anser livet vara alltför kort för att ha dåliga jakthundar. För vad är det för mening att gå ut i skogen och vara förbannad över hur dåligt hunden jagar varje gång.Då kan åtminstone jag vara hemma i stället. Och denna hund skulle ej må särskilt bra om jag var grining och sur varje gång vi varit i skogen. Och således få det mycket bättre hos någon annan. Men detta är som sagt mina egna åsikter, och alla har vi olika. Dock skulle jag aldrig avliva hunden. håller med dej jag Kolja!! man har inte kvar en hund som man inte hinner rasta som den ska bli rastad en jakt hund ska vara i skogen och en bra familjehund heltklart!! hunden mår ju inte bra utav att bara gå runt kvarteret för att göra ifrån sig.. den skulle ej vara lad av att komma uti skog och mark med en grinig husse.. då skulle den inte jaga så bra heller då blir man ju ännu tokigare önskar ibland att man hadde vuxit upp samtidigt som vi hadde våran alaskan malamute/öst laika så kanske det hadde hänt nåt i dens skalle också ;D ;D den hunden skikade vi tillbaka till uppfödaren för att jag int etålde den den högg efter en när man skulle ta dens matsk´ål när hon var i närheten > så hon fick åka tillbaka till sälen där uppfödaren bodde så skulle hon bli draghund igen som inte gick så bra för hon bet i linorna och gick inte ihop med dom anndra hundarna i spannet heller > >
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Jag vill härmed be om ursäkt för liknelsen jag drog tidigare. Hoppas jag inte trampat någon på tårna, vilket absolut inte var meningen! Jag förstod och förstår fortfarande inte vad som var så fel med den, men tydligen var den stickig i ögonen på dom flesta trots att jag förklarade ganska utförligt vad jag menade. Så ja. förlåt.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Schaman, Schaman...Det är lugnt. Jag ser ingen anledning till att bli irriterad på vad du säger. När jag var 21 så vräkte jag ur mig en hel del som man fått äta upp sedan, jag också. Du menar inget illa med dina inlägg, det är snarare tvärt om. Din argumentation går ganska ofta över i en stil som man finner hos människor som valt att leva helt ut med djur, och också valt att inte nyttja några produkter som kan hänföras till animalier. Själva det valet, är något jag respekterar. Jag förstår hur det blir så, när allt fler människor växer upp utan kontakt med döden. Själv var jag med och slaktade när jag knappt kunde gå, och du må tro att även det kunde kännas konstigt ibland. Jag har slaktat 1000-tals djur, och det är sannerligen annorlunda att se in i deras ögon på 50cm håll, än att skjuta ett djur på 100m. Man håller inte på med djurskötsel för att man tycker om att döda dem. Man börjar med djurskötsel för att man tycker om att vistas och umgås med dem. Men kärlek allena ger ingen mat på bordet. Vad man då gör, om man väljer att gå i sina fäders spår, och inte kan tänka sig ett liv utan en biff på grillen, är att man lär sig att göra pinan kort. Både för djuret, och för en själv. Man blir duktig på att döda. Det låter hemskt, men både jakt och djuruppfödning bygger i mitt fall på att döden inte i sig är något hemskt. Att lida, eller plågas, är hemskt. Men döden...den är när den inträffar - i just den stunden - ögonblicklig. Jag är inte säker på att just jakt är något som du kommer att fortsätta med, utan du kanske hittar en annan väg att kanalisera ditt djur och naturintresse på, och det är inte fel! Det är beslut som varje individ måste ta själva. Och låta andra ta själva också! Det är grovt fel att försöka påverka aktivt andra människor i denna fråga. Debattera är däremot jättebra, om man känner för det. Vegetarianer och veganer har jag all respekt för, men när de kallar sig "militanta" veganer, då börjar BäckaBengtson se rött... Till sist vill jag bara kommentera en liten grej också, som jag ser återkommer i tråden, och det är en "klassiker" att ta till när man vill ta bort en hund. Jag har hjälpt många att avliva sina hundar, men jag har inte en gång skjutit vare sig andras eller mina egna hundar för att de "blivit aggressiva". Jag kan tänka mig att en hund kan bli psykiskt eller fysiskt sjuk, så att dess aggressivitet uppkommer, men jag har aldrig råkat på det - och jag kan tala om att jag råkat på ganska många hundar... Aggressiva hundar har i de allra flesta fall fått ett helt snett perspektiv på ledarskap, och vem som utövar det. Finns det Något problem som vi kan hänföra till dressyr hos våra hundar mer än alla andra, så skulle jag nog påstå att det är "aggressivitet".
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Jag vill också då poängtera att jakten har jag börjat med själv.. Fick för mig nån gång som 11åring att det var mitt livs största nöje, och sen dess har det varit så. I andra trådar och forum framstår jag som "brutal" i vissa inlägg.. Men just det där med hundar och att vissa ser ut som att dom har lätt för att "ta bort" och göra sig av med dom. det är just det jag har lite knepigt med. Att skjuta djur jag jagar är en helt annan sak. Jakten är mitt liv och så länge jag kan gå någorlunda bra så hittar man mig i skogen dom dagar det är säsong. Ville få detta klargjort att jag är absolut inte ens nära vegetarianstadiet. Trots det accepterar jag personer som är det. Alla tycker vi olika. Ett bra inlägg du skrev, ville bara komplettera med detta. Jag är ingen dold vegan som sprider skit på forum Jag är en vanlig normal jägare som älskar mina hundar och har svårt att förstå hur man gör sig av med dom pga olika "bagatell"orsaker i mina ögon. Mvh C-A
Publicerat Januari 24, 200818 yr Hm, av någon anledning har Jämta tagit bort sina inlägg ifrån denna tråd så hela härligheten har fått en konstig form så det ser ut som att jag har suttit och pratat med mig själv till stor del. Ifall någon "ny" läser hela tråden. Ha följt denhär tråden lite.. förstår inte varför jämta tagit bort sina inlägg?? skummt
Publicerat Januari 25, 200818 yr Eftersom att det undras över varför jag tagit bort mina inlägg, så tänker jag lämna en kort förklaring till detta. Jag fick höra från annan part, att jag genom mina inlägg var onödigt hård och kastade skit på schaman. Jag fick även höra att jag ironiserat över hans ålder och då jag inte på något vis medvetet vill såra någon, så skickade jag ett pm till schaman, där jag bad om ursäkt om han uppfattat mina inlägg på det viset, då det aldrig någonsin var min avsikt. Eftersom jag skriver i trådarna och i pm i egenskap av Jämta - en vanlig medlem och inte som moderator, så undertecknade jag pm:et "Mvh Jämta som vanlig medlem" Fick till svar att schaman inte upfattat mina inlägg som vare sig elaka eller ironiska, vilket för mig är det viktiga! Då fick jag höra att jag missbrukat min position som moderator och att självklart tordes han inte svara annat, eftersom jag är moderator :- :-[ Denna "anklagelse"/uppfattning om min person gjorde mig oerhört besviken och upprörd och är det på det viset; att jag som moderator inte får ha en dialog med medlemmar via pm om jag känner att det jag skrivit (som vanlig medlem) missuppfattas eller om jag känner att någon kanske blivit ledsen/sårad över något jag skrivit och att jag då ber om ursäkt för detta, då vill jag inte vara moderator! Jag har fått bra kontakt med många trevliga medlemmar på detta forum och går det inte att skilja på Jämta-moderator och Jämta-vanlig medlem, så avstår jag moderatstatusen för att även i fortsättningen kunna ha denna kontakt med er övriga medlemmar utan att behöva oroa mig för att någon inte törs säga mig sanningen pga att jag är moderator... Vissa kanske tycker att jag överreagerar och inte ska ta det personligt, men att bli anklagad för att missbruka min status som moderator, det sved rejält :-[
Publicerat Januari 25, 200818 yr Jag måste nog säga att jag aldrig uppfattade Jämtas kommentarer som ironiska eller dyligt. Debatten har gått hög och hätsk stundtals, vilket visar att det finns starka känslor för våra djur. Personligen tänker jag inte på att du (Jämta) är moderator, utan ser dig som en av oss ;D Schaman har också¨min fulla respekt för att stått på sig i sina åsikter (Även om han har fel ). MVH Roggman66 som tyckte frågan och debatten var bra!
Publicerat Januari 25, 200818 yr gammelvorsthen har med råge förtjänat att få åldras i lugn o ro på sofflocket Hon är finast av allihopa :-* Tror dock hon skulle få mer lugn och ro att åldras med tre taxar ;D era övriga hundar trampade på henne när hon sov > för henne finns alltid en soffa ledig hos mig samt en skål med hjortfärs! /Micke
Publicerat Januari 25, 200818 yr Hon är finast av allihopa :-*Tror dock hon skulle få mer lugn och ro att åldras med tre taxar ;D era övriga hundar trampade på henne när hon sov > för henne finns alltid en soffa ledig hos mig samt en skål med hjortfärs! /Micke Micke.. du är en fin människa! Ella hälsar och tackar allra ödmjukast, hon undrar om hjortfärsen går att förmedla via posten? Hon vill nämligen inte missa en eller två svängar med kråkorna i vår. Hennes stora glädje i livet är att skälla ståndskall på skammad korp samt avliva likaledes skammad trut och jag förklarade för henne att dessa ädla sysslor skulle upphöra fortare än kvickt inne i Huddinge ;D Mvh!
Publicerat Januari 25, 200818 yr Författare Jämtas inlägg tog jag inte som personliga påhopp. Trots viss ironi, så var hon fortfarande trevlig trots allt. Andra inlägg önskar jag hellre att togs bort. Själv visste jag inte att hon var moderator. Och jag anser att även moderater ska få säga vad dom tycker och det hon har sagt har hon sagt på ett väldigt välformulerat och bra sätt. Man tar åt sig "kritiken" på ett nyttigt sätt. Man blir inte ledsen över det, som man blir över vissa andra inlägg. Nu har vi allt på det klara hoppas jag. Så vi behöver inte diskutera dessa dispyter vidare. Mvh Carl-Adam
Publicerat Januari 25, 200818 yr Hennes stora glädje i livet är att skälla ståndskall på skammad korp samt avliva likaledes skammad trut och jag förklarade för henne att dessa ädla sysslor skulle upphöra fortare än kvickt inne i Huddinge ;D Dom skulle upphöra blixtsnabbt ;D däremot skulle hennes kulinariska upplevelser öka samt att få bli omstoppad och nattad varje kväll ;D Hälsa Ella att det var ett svart moln model gigantiskt av kråkfågel över rötanläggningen på tippen imorse. /Micke
Publicerat Januari 25, 200818 yr Satan.. suttit och redigerat film här ngr timmar.. blir patetiskt sugen på att smälla på! Frågan är vad "gigantiskt" moln kråkfågel innebär.. Grejen är den att man mer än en gång hört talas om gigantiska mängder kråka för att sedan själv upptäcka att det var högst moderat med fågel. Skit samma, sugen på att testa iaf! Om vädret står sig så blir det en sväng i februari! Vet precis vart lunchen kommer att intas ;D Och därmed får tråden vara ifred från mitt spammande.. :- Mvh!
Publicerat Januari 25, 200818 yr Författare vad redigerar du för film? jakt du vill dela med dig av på msn kanske? Såg i en annan tråd där du undrade hur man laddar upp filmer.. Jag kan vare sig ladda upp här eller på robsoft från min dator hemma. Då blir det precis som du beskrev det. Bara stannar av. och till slut "sidan kan ej visas"...
Publicerat Januari 25, 200818 yr Jag kan vare sig ladda upp här eller på robsoft från min dator hemma. Då blir det precis som du beskrev det. Bara stannar av. och till slut "sidan kan ej visas"... Oftast när det blir så, så beror det på att uppladdningshastigheten är för långsam. Kan ni ladda upp på andra sidor? Ex photobucket eller google?
Publicerat Januari 25, 200818 yr Precis lagt ut film på Googlevideo och där funkade det att tanka upp men resultatet vart bedrövligt, ljuden fanns kvar men inte filmbilderna > Tankat upp på sjf hemsida, där fungerade det..väntar bara på att hustrun ska godkänna min film ;D Edit: Nehe.. hon tyckte inte om slutet där en duvhök försöker attackera min uv.. blir MBL förhandling här nu > ;D > Mvh!
Publicerat Januari 25, 200818 yr vad redigerar du för film? jakt du vill dela med dig av på msn kanske?Såg i en annan tråd där du undrade hur man laddar upp filmer.. Jag kan vare sig ladda upp här eller på robsoft från min dator hemma. Då blir det precis som du beskrev det. Bara stannar av. och till slut "sidan kan ej visas"... Redigerar i pinnacle studio, rätt enkelt faktiskt.. MSN ogillar jag av någon konstig anledning så det använder jag inte. Har iaf fixade filmer nu så nu är det upp till Matte eller Mr X att få sprutt på filmfunktionen här på jaktsidan. Jag skulle helst vilja lägga alla filmer här och skita i Google.. Mvh!