Publicerat Januari 24, 200818 yr Efter att i tråd efter tråd slagit mig på bröstet över min eminenta vapengarderob.....så började jag känna att det fanns Ett vapen jag velat hålla i mina händer till.... En enskottare. Finns inga som helst andra skäl än att jag tycker om modellen, tanken har alltid varit hos mig att första skottet gäller. Summerar jag mina skott under åren så kan jag ju med lätthet säga att det är väldigt sällan som jag hunnit få iväg ett andra skott. Det är liksom inte min stil. Jag tar lång tid på mig till första skottet i stället. Detta synsätt är även grunden till min föraktfulla fnysning åt halvautomater ( och många av de som gillar dem, skulle även köpa helautomater om de fick ) Så, era förb----e forumister. Det är Erat fel att jag idag beställde en Ruger No 1 .375HH Och det ska ni bara veta, att det förklarade jag för min fru också, så hon är Inte glad på er!! > Här är ju ett oumbärligt forum att få höra vad ni som har provat, eller äger/ägt ett liknande vapen tycker om det? Tacksam för alla inlägg här - men såga den inte för mycket nu, gubbar..! Köpet är gjort... Tänk på min nattsömn...
Publicerat Januari 24, 200818 yr Gratulerar till ett utmärkt köp av en mysig bössa och fantastisk kaliber ;D En av fallblockarnas stora fördelar är ju att husera en lång patron i ett kort paket. Var det valnöt eller rostfri? Får man fråga var du beställde den?
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Tittade lite på rostfri/laminat för att bli lite modern, men jag klarar bara inte av det...så det blev valnöt á la America och blånerat. Jag beställde den hos en handlare jag gjort många bra vapenaffärer med på ett företag vid namn Skene Järn.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Under många år så jagade jag nästan enbart med en No1 i 7x57 Mauser. Välskjutande,smidig(i formatet, inte till vikten) och framförallt snygg ;D Det fanns dock en sak som blev ett problem iom att min jakt ändrades från huvudsaklig smygjakt till lika delar smyg/vakjakt. Det flacka pistolgreppet fungerade dåligt vid liggande och sittande skytte för mig,gav inget stöd åt högerhanden. Precis som du skriver så ger vetskapen om det enda skottet ett mer eftertänksamt skytte med mer noggrann skottplacering. Saknar modellen fast det är över två år sedan vi skiljdes....saknar även en M98....måste nog rycka upp mig snart och fylla på skåpet med lite bössor! /Micke
Publicerat Januari 24, 200818 yr Jag beställde den hos en handlare jag gjort många bra vapenaffärer med på ett företag vid namn Skene Järn. Ojoj, där har jag bara gjort goda affärer oxå. Förvånansvärt många intressanta begagnade vapen har de haft genom åren, till vettiga priser dessutom. Köpte min 458:a där 2003 och säljaren (Kristers dåvarande side-kick) trodde inte att jag visste vad jag gav mig in på ;D Numera delar ju Krister disken med Sören från Torsbo. Tycker det är en trevlig affär faktiskt. Bor du i närheten? Jag bor i Kungsbacka - inte så långt bort.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Jag bor Väldigt nära... ;D Har fått riktigt bra kontakt med Krister, Sören har jag haft mer kontakt med hos Torsbo - inte helt okomplicerat - men han verkar bättre nu på detta stället. Annars slutade jag nästan att handla på SJ när Stig också slutade. Han och jag är goda vänner, och det påverkade inte mina vapenaffärer åt ett bra håll...blir dyrt att ha För bra kontakter... ;D
Publicerat Januari 24, 200818 yr Herr Martinsson minns jag allt. Kan bli aktuellt med en get-together? "Magnum" från Robsoft och jag brukar skjuta en del ihop, främst på banan i Torestorp (han bor nära den). Vi kan köra detta via pm för jag har redan grisat ner din tråd för mycket :-
Publicerat Januari 25, 200818 yr Viken bössa du har beställt!! Hade själv en likadan fast i kaliber 243:a,en riktig tätskjutare var det.Måste ha fått hjärnspöken då jag satte bort den. ???
Publicerat Januari 25, 200818 yr Författare Man tackar för svaren! Och det verkar ju som om de som provat på modellen gillat den. Får hoppas att mina händer passar bättre till stocken, för jag är inte sugen på att köpa en ny bössa och börja med att göra en ny stock direkt...Men skjuter den bra, så må det vara hänt. Och "Magnum" på Robsoft...kan det möjligen vara en något glesbehårad ;D, rödskäggig herreman med talets och skrivandets gåva..?
Publicerat Januari 25, 200818 yr Och "Magnum" på Robsoft...kan det möjligen vara en något glesbehårad ;D, rödskäggig herreman med talets och skrivandets gåva..? Stämmer mycket bra det ;D Sågs även som munk i Arnfilmen faktiskt. Många strängar på sin lyra minsann.
Publicerat Januari 27, 200818 yr Var med "Magnum" på banan idag och provade Ruger 1:an. Du kan läsa om det och varför du gjort ett klokt val då du beställde en i 375, i min Rigbytråd
Publicerat Januari 27, 200818 yr Författare Jo... Jag tycker det är fruktansvärt roligt skytte att brassa av grovisar, men med min .458 så insåg jag mina begränsningar i precisions-skytte, och det är trots allt det som gäller mest vid min jakt. Tycker själv att 9,3x62 gör jobbet alldeles utmärkt, men ska man kunna åka vart som helst och jaga buffel och lejon - som står högst av mina "wannahave" så får man ta steget till .375 Sedan röjer den väl busk här hemma lite bättre än 9,3'an också... 8) Hinner förhoppningsvis testa den på en räv i år - har inte fått leveransbesked än - sedan får den vänta till bockjakten...återkommer med skott-tecken och penetrationsobservationer... ;D Utlandsresan ser ut att ligga långt nere i en tom plånbok... ....men nu är ett av problemen löst...
Publicerat Januari 27, 200818 yr Själv har jag kommit fram till att de flesta 9,3:or väger för lite för att vara bekväma att skjuta med (både min f.d. Blaser Offroad samt Sako 75 var båda något av lättviktare). En Brno 602 / CZ550 i 375 H&H på 4,4 kg inkl. kikare har jag kommit fram till är perfekt vikt för att handskas med den patronen. Räknar man om rekylvärdet till 9,3x62 så misstänker jag att de allra flesta 9,3:or är "för" lätta. Detta är åtminstone normen jag satt på "praktisk" rekyl. Vad värdet blir för min 416 Rigby vete katten, men antagligen skulle den behöva väga uppåt 5 pannor för att ge motsvarande bekväma rekylupplevelse.
Publicerat Januari 27, 200818 yr Författare Vet bannemig inte vad min Ruger väger - 8 1/4 lbs säger mig inte mycket - men jag räknar med att den väger en del, och det borde hjälpa till lite. .416 väger tydligen 9 lbs och om din bössa vägde 4,3 kg så borde min väga lite över 3,9 kg så det finns ju lite som tar upp smällen... Vore riktigt roligt att träffas på en bana när jag fått hem dyrgripen...
Publicerat Januari 27, 200818 yr 8.25 lbs är 3,7 kg, så det ska nog gå att överleva Ja, låt oss tajma in en träff på skjutbanan när du fått bössan, så tar jag med din gamle vän Magnus oxå (som f.ö. minns dig efter många huvudbryderier, och att ni tullade på cc's whiskyförråd).
Publicerat Januari 27, 200818 yr Jadu Bengtsson...här är en som ställer sig i ledet bakom de avundsjuka ...har länge varit sugen på en #1, dom är ju så jäkla mysiga....lite åt det tyngre hållet, men charmen överväger vikten så det är inget att bry sig om ;D Lånade hem en ifjol och testsköt, det var en .243:a....men det blev ingenting av den affären...och skulle jag idag titta efter en #1 så skulle den definitivt vara i en manlig kaliber 8), såsom ditt och Exabits kaliberval. Hoppas på bilder när skönheten kommer hem! :-*
Publicerat Januari 27, 200818 yr Författare Ja, låt oss tajma in en träff på skjutbanan när du fått bössan, så tar jag med din gamle vän Magnus oxå (som f.ö. minns dig efter många huvudbryderier, och att ni tullade på cc's whiskyförråd). Ja, det var en fin kväll...kunde han gott göra om någon gång... ;D Och en dejt får det bli, så kan du förevisa demontering av Ruger på fältmässigt manér också. Redskap tillhands: snusdosa, nyckelknippa, tomhylsa, skosnöre och valfritt antal svärord... Lånade hem en ifjol och testsköt, det var en .243:a....men det blev ingenting av den affären...och skulle jag idag titta efter en #1 så skulle den definitivt vara i en manlig kaliber 8), såsom ditt och Exabits kaliberval.Hoppas på bilder när skönheten kommer hem! :-* Ja...jag och .243 är inga kompisar i några kompositioner... Får fråga hustrun om hon är villig att posera sittandes på Opelns motorhuv, iförd baddräkt och hållandes Rugern i famnen.... Annars är det väl till att kränga på sig badbrallorna och inta posen själv och be henne ta kortet...
Publicerat Januari 27, 200818 yr Får fråga hustrun om hon är villig att posera sittandes på Opelns motorhuv, iförd baddräkt och hållandes Rugern i famnen.... Annars är det väl till att kränga på sig badbrallorna och inta posen själv och be henne ta kortet... Är frugan villig till dylik posering: hell yeah! 8) ;D Men om inte....kolla om du inte kan få grannfrun till liknande posering....dedär med badbrallor och posera själv....näääääää ;) ;D
Publicerat Januari 27, 200818 yr Ja, det var en fin kväll...kunde han gott göra om någon gång... ;D Ja det var ju schysta killar, bjuda in sig själva att dricka skotskt guld men ingen säger något att man får vara med på skjutbanan.......
Publicerat Januari 28, 200818 yr Författare Ingen Big Bore träff vore väl komplett utan dig? Du är ju liksom självklar...ber om ursäkt om detta inte framgick... ...och inte bjöd man in sig själva....än.....måste ju kolla med grabbarna när de har tid - sedan så meddelar vi dig när vi kommer! För tusan. För att inte på något sätt verka som en snyltare, tar jag med mig en pava McAllan som gottat sig i 12 år... Om det inte dröjer för länge, för korken är lossnad i helgen, och den dunstar så förbannat fort... ;D
Publicerat Januari 28, 200818 yr Författare Men om inte....kolla om du inte kan få grannfrun till liknande posering....dedär med badbrallor och posera själv....näääääää ;) ;D Här ska man göra sig till...?...ja, ja....men det kanske är säkrast...jag framkallar känslor hos folk de inte kan styra själva...när jag väl fått in magen i badbrallorna, då djäv--r! Vi snackar hets!...Fast jag vill ju inte bli skuld till att halva forumet kliver ut garderoberna...
Publicerat Januari 28, 200818 yr Här ska man göra sig till...?...ja, ja....men det kanske är säkrast...jag framkallar känslor hos folk de inte kan styra själva...när jag väl fått in magen i badbrallorna, då djäv--r! Vi snackar hets!...Fast jag vill ju inte bli skuld till att halva forumet kliver ut garderoberna... ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 30, 200818 yr Författare Sanslöst. Nu verkar .375 planerna på att spricka. Skene Järn får inte tag i en Ruger No 1 i .375 H & H Mag! Exportlicenserna från USA finns bara för 9,3x74 - som en nyhet för i år, enligt Classic i Bollebygd. Tror jag spyr. Driver de med mig..? Börjar undra. Torsbo har en, i rostfritt - som inte rekommenderas i .375 då det blir mycket kopparrester i loppet, och dryg vapenvård. Jag undrade hur de fått hem sin, och det visade sig att de haft den sedan...2002! Dock har de en Ruger No 1 - för nu djävlar vill jag ha en fallblockare! - i 7mm RemMag. Har inte en susning om denna kaliber, mer än att jag kan se på ballistiken att den i alla fall verkar skjuta rakt... Åker till Torsbo i morgon och spanar in. 7mm är begagnad, och den får vara i toppskick om jag ska plocka hem den. Det här är ju en bäbismagnum, så nu får jag inte medlemskap i Bamseklubben heller.... Nu kommer Exabit, Magnum och cc inte att vilja vistas i samma rum som mig.... :-[