Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger No 1 Fallblockare

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Kul att bössan stannar bland forum-medlemmar!

Undrar just hur många av oss som sitter på en Ruger No 1..?

• 5 months later...
  • Svar 156
  • Visningar 45,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• BäckaBengtson
    BäckaBengtson

Jo... Jag tycker det är fruktansvärt roligt skytte att brassa av grovisar, men med min .458 så insåg jag mina begränsningar i precisions-skytte, och det är trots allt det som gäller mest vid min jakt

• What?  ??? 24" lär väl funka alldeles utmärkt för en 375:a, precis som det alltid gjort. 375 H&H är på intet sätt overbore, och kräver inte lång pipa till skillnad från exempelvis 7mm Ultra Magnu

• Mountainman
    Mountainman

Jag har hittat en Ruger No1 i kal.416Rigby så nu ska ansökan lämnas in . Har längtat efter en Ruger no1 i många år o nu ska det bli av . När man läst denna tråd så blev det ett ruskigt sug efter en

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har nu obducerat älgen jag sköt med Ruger No 1.

Den första kulan återfanns, och den hade gått rakt igenom vänster bogled, och satt i höger bogblad. Trots flera benträffar höll faktiskt Hornady-kulan ihop, med en fin uppsvampning men den var ända nere vid rillen, diameter 22mm och restvikten 62%.

Den andra kulan blåste rakt genom båda bogbladen.

Omladdningen av bössan gick så snabbt när man väl stod inför faktum att vi nog pratar om tiondelar av sekunder i skillnad mot vanlig repetering.

Den stora skillnaden är att man får släppa djuret med blicken när man slänger i patronerna, och i ett taskigt läge kan detta vara ett stort minus, men någon egentlig drevjaktsbössa är den inte gjord som.

Men...vilken bössa. Jag är så nöjd med den. Att den är i rostfritt och laminat har inte gjort det hela sämre en älgjakt som denna, när det öst ned. Smidigheten med ett så kort vapen som en fallblockare blir har varit övertygande vid många tillfällen.

Tyngden i vapnet kändes trygg när jag följde den travande älgen över hygget, och rekylen som en smekning.

Det är också ett väldigt tyst vapen att ladda på passet, och bara det att det är endast ett skott, gör en hel del också mot killarna som står och trycker i ett helt magasin.

Nu har jag fällt de viltarter som finns och får jagas på mina marker, förutom grävling och hare, med geväret. Både bössan och kalibern ger en stark mersmak.

Publicerat
Omladdningen av bössan gick så snabbt när man väl stod inför faktum att vi nog pratar om tiondelar av sekunder i skillnad mot vanlig repetering.

Grattis till älgen! :lol:

Detta med repetering går iof sig rätt fort, men när jag provade rörde det sig nog om en 20-30 tiondels sekunder i skillnad, men det är ju jag det ;)

Sen laddar jag min Sako 75:a betydligt tystare än vad jag gjorde med mina Ruger 1:or, eftersom den har löstagbart magasin. Så även om Ruger 1:an är ett förträffligt vapen så är den inte bäst på allt - inte i min värld iaf. Så är det bara B)

Publicerat
  • Författare
Grattis till älgen! :huh:

Detta med repetering går iof sig rätt fort, men när jag provade rörde det sig nog om en 20-30 tiondels sekunder i skillnad, men det är ju jag det ;)

Sen laddar jag min Sako 75:a betydligt tystare än vad jag gjorde med mina Ruger 1:or, eftersom den har löstagbart magasin. Så även om Ruger 1:an är ett förträffligt vapen så är den inte bäst på allt - inte i min värld iaf. Så är det bara :P

Ja, du hade ju en något värre kaliber också, kanske det bidrog. Några 3 sekunder skillnad är det då rakt inte, för det tar inte så lång tid totalt att ladda om. Sedan antar jag att du är rätt så snabb med att repetera i vanliga fall. ;)

Men som sagt, hastigheten till andraskottet är inte något som väger tungt när man köper en fallblockare, jag var mest överraskad över att det gick så fort när jag väl ville ha i väg ett skott till.

Nej, löstagbart magasin gillar jag inte. Har aldrig förstått vitsen med det, medans nackdelarana är uppenbara den dagen man märker av dem. Löstagbart magasin är skäl nog för mig att ställa tillbaka bössan i stället hos handlaren, oavsett vad jag tycker om resten.

Och att No 1 är bäst på allt... Nej, snarare direkt olämplig för de flesta jägare. Att jämföra en fallblockare med en repeterstudsare är att jämföra äpplen med päron.

Ruger No 1 är ett ensamjaktsvapen, där man lägger mycket tid i skogen mellan varje nedlagt vilt. Där längden och antal lösa delar på vapnet är viktigare än att få med många skott.

För jägaren som inte tolererar dåliga skott, och hellre ligger och tittar på viltet än chansar på en dålig vinkel. En person som aldrig kan tänka sig att tömma ett magasin på lika många olika djur som det finns patroner i bössan och göra detta under 5 sekunders tid.

Har man en enskottare, så är det nog - i alla fall för mig - en jägare som är nöjd med dagen om han nedlagt Ett vilt. Det är roligare att gå ut en annan dag och försöka igen, än att lägga upp ett antal vilt i en viltparad.

Ett visst nostalgibehov ligger nog också bakom i alla fall mitt initiala intresse för vapnet. Många av fördelarna kom man på efter att man skaffat det.

Ruger No1 är inte det "bästa" vapnet - det är det enda alternativet över huvud taget för dem som gillar enskottare och vill ha lite kraftigare kaliber.

Den saknar konkurrens.

Publicerat

Undrar just hur många av oss som sitter på en Ruger No 1..?

jag har en i 223 och älskar den...

Publicerat
  • Författare

Ja, jag lär aldrig göra mig av med min.

Men det är nog så det är med ett så speciellt vapen - antingen släpper du det aldrig, eller så åker det ut med en väldig fart ur garderoben.

Jag hade ju grunnat en hel del på enkelstudsare av olika slag innan jag till slut - då min trotjänare på älgstigen blev utdömd - gjorde slag i saken och skaffade en fallblockare.

Jag hade tur, och hittade precis "rätt". Bössan har så mycket personlighet, att den är som en kompis i skogen... :huh:

Publicerat

Trevliga läsning bäcka! Har fortfarande kvar rigbyn och den är grymt trevlig att skjuta med. Tyvärr fick jag inte fälla någon älg med den iår men nästa år så B) . Iofs så har vi kalvar kvar att skjuta så man får se vad som händer

Publicerat

Finns en på Widfors auktion. Kal 243w, utropspris: 3000-5000kr om någon är intresserad.

MVH Erik

Publicerat
  • Författare
Trevliga läsning bäcka! Har fortfarande kvar rigbyn och den är grymt trevlig att skjuta med. Tyvärr fick jag inte fälla någon älg med den iår men nästa år så :) . Iofs så har vi kalvar kvar att skjuta så man får se vad som händer

Men då har du fått knalla runt med den i skogen, i alla fall...bara det är lite speciellt. Och den kanonen - måste varit många i laget som tittat på den..? :)

Tryck till någon kalv, så vi får höra hur den funkar...

Finns en på Widfors auktion. Kal 243w, utropspris: 3000-5000kr om någon är intresserad.

MVH Erik

Irsch.... En rackarns kaliber. Jag har aldrig kommit överrens med den. Tror att Hippen har lallat runt med de patronerna - jag har för mig att jag sett det någonstans - men jag är inte rätt man för att bedöma den. Priset är ju inte fel, i alla fall.

Publicerat
Att jämföra en fallblockare med en repeterstudsare är att jämföra äpplen med päron.

Det är precis därför jag finner det så komiskt att så många fallblocksägare talar sig varma för hur snabbt det går att ladda om. Vad hände med den ensamjagande individen som placerar sina kulor, förlåt: SIN KULA, med kirurgisk precision? Vad har han eller hon för nytta av att ladda om? <_<

Fallblockare har några fördelar framför cylinderrepeters, men jag tycker inte man bör lyfta fram det som är avgjort "sämre", såsom eldhastighet.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sån bössa som du har till älgjakt, verkar ju vara väldigt lämpad för ändamålet. Men vid exempelvis drevjakt på gris och liknande discipliner så får man vara en löjligt bra och självsäker skytt om man anser att en enkelskottare är idealet. Det är väl det du menar med äpplen och päron, kan jag tänka.

Själv har jag ytterst sällan haft nytta av ett andraskott i ett kulvapen, och när jag haft det så hade jag förmodligen klarat mig med en fallblockare. Det är bara det att du låter så otroligt pretentiös i dina utläggningar om fallblockaren, BB. Det är en bössa för Guds skull - inte den heliga Graal <_<

Publicerat
Det är en bössa för Guds skull - inte den heliga Graal <_<

Åja, vet en till som brukar bli kär i bössor <_<:mellow:

Publicerat
  • Författare
Det är bara det att du låter så otroligt pretentiös i dina utläggningar om fallblockaren, BB. Det är en bössa för Guds skull - inte den heliga Graal <_<

Vad skall jag med den heliga Graal till? Hade Ruger No1 funnits på den tiden, så hade den nog varit omnämnd i Bibeln också, ska du se. <_<

Och vill man göra pretentiösa utläggningar om Ruger No 1, så tycker jag att tråden Ruger No 1 Fallblockare känns som rätt plats...

Åja, vet en till som brukar bli kär i bössor :mellow:;)

;)

Publicerat
Och vill man göra pretentiösa utläggningar om Ruger No 1, så tycker jag att tråden Ruger No 1 Fallblockare känns som rätt plats...

Point taken. Och jag ska sluta att skriva sönder din tråd med mitt negativa dravel <_<

Publicerat
  • Författare
Point taken. Och jag ska sluta att skriva sönder din tråd med mitt negativa dravel <_<

Du Kan inte skriva sönder någon av mina trådar, kompis. Det var ju för fasen du som körde in mig på Ruger-spåret! Snacka om att kunna hylla en bössa, hörru... <_<

Publicerat
Irsch.... En rackarns kaliber. Jag har aldrig kommit överrens med den. Tror att Hippen har lallat runt med de patronerna - jag har för mig att jag sett det någonstans - men jag är inte rätt man för att bedöma den. Priset är ju inte fel, i alla fall.

Gillar den skarpt men dock i repeterstudsarformat.. Skjutit ngr rätt svettiga tripplar på rådjur med kalibern och då var man helt beroende av snabb omladdning!

Och visst har jag ältat dess förträfflighet <_<

Någon gång ska jag ha kalibern igen, den och .270.

Mvh!

Publicerat

Kolla här!!! http://www.blocket.se/vi/18677513.htm?ca=1_7_s

Grymt prisvärd Ruger 1:a i 280 Rem. Verkar vara sportermodellen oxå, med den goa framstocken :lol:

Publicerat

hittade en Ruger no 1 i kaliber 7mm rm, priset var 5500kr........blev intresserad!

Publicerat
  • Författare

7mm RM är nog en väldigt lyckad kaliber för No1. Jag tittade faktiskt själv på en sådan innan jag köpte min. Känns som en fin allround-patron för svenska förhållanden. Den patronen i Ruger-ettan blir nog så gott som rekyllös. I kombination med 7mm RM egna fina ballistiska data, så kan det vara en lyckad förening.

• 2 weeks later...
Publicerat
Ja, du hade ju en något värre kaliber också, kanske det bidrog. Några 3 sekunder skillnad är det då rakt inte, för det tar inte så lång tid totalt att ladda om. Sedan antar jag att du är rätt så snabb med att repetera i vanliga fall. B)

Men som sagt, hastigheten till andraskottet är inte något som väger tungt när man köper en fallblockare, jag var mest överraskad över att det gick så fort när jag väl ville ha i väg ett skott till.

Nej, löstagbart magasin gillar jag inte. Har aldrig förstått vitsen med det, medans nackdelarana är uppenbara den dagen man märker av dem. Löstagbart magasin är skäl nog för mig att ställa tillbaka bössan i stället hos handlaren, oavsett vad jag tycker om resten.

Och att No 1 är bäst på allt... Nej, snarare direkt olämplig för de flesta jägare. Att jämföra en fallblockare med en repeterstudsare är att jämföra äpplen med päron.

Ruger No 1 är ett ensamjaktsvapen, där man lägger mycket tid i skogen mellan varje nedlagt vilt. Där längden och antal lösa delar på vapnet är viktigare än att få med många skott.

För jägaren som inte tolererar dåliga skott, och hellre ligger och tittar på viltet än chansar på en dålig vinkel. En person som aldrig kan tänka sig att tömma ett magasin på lika många olika djur som det finns patroner i bössan och göra detta under 5 sekunders tid.

Har man en enskottare, så är det nog - i alla fall för mig - en jägare som är nöjd med dagen om han nedlagt Ett vilt. Det är roligare att gå ut en annan dag och försöka igen, än att lägga upp ett antal vilt i en viltparad.

Ett visst nostalgibehov ligger nog också bakom i alla fall mitt initiala intresse för vapnet. Många av fördelarna kom man på efter att man skaffat det.

Ruger No1 är inte det "bästa" vapnet - det är det enda alternativet över huvud taget för dem som gillar enskottare och vill ha lite kraftigare kaliber.

Den saknar konkurrens.

Tjena, och grattis till en bra affär......om än långt efter den gjorts!!!

Nu tänker jag inte klanka ner på någon eller något.

Var riktigt nära att köpa en "etta" i 375. Jag tänkte nog i likadana banor som du gör i ditt resonemang kring det här med "one shot, one kill".

Jag tänker fortfarande i "one shot...".

Jag har idag möjlighet att pula ner 6 st "termosar" i min BRNO, hittills har jag bara behövt använda den som legat kamrad för tillfället. Men faktum kvarstår....att ha möjlighet till 5 till under "kontrollerad matning" känns bra för mig och antagligen så tycker den stackars gris eller älg som står i "trängande behov" behov av smäll nummer två likadant.

Hur duktig och ansvarsfull jägare man än är så kommer man ändå ett skott närmare det dåliga skottet för varje "bra" skott man avlossat.

Själv så ställde jag mig på älgbanan för första gången på 10 år i år......har jagat älg med samma intervall ungefär. Var lite blyg och ville ha första serien på en stillastående, det blev en tämligen snabb serie på 6-8 sekunder (beroende på hur man vill mäta), 5-1, 5-1, 5-1, 5. Andra serien bestod av ett "blandlopp", 5-1, 4, 5, 4. Jag hade utan större möda lyckats pilla iväg 1 skott till på varje löp.

Vad jag vill ha sagt är inte att jag är duktigare eller mer ansvarsfull än någon annan. Utan bara att jag vill ha möjlighet till ett snabbt andraskott (kanske t.o.m tredje) den dagen det behövs, för det behöver inte vara jag som är orsaken till det dåliga förstaskottet.......lite otydlig där kanske......givetvis avlossar jag inte det första om jag tror att det kommer att gå åt h*****e.

Och den dag jag nedlagt ett vilt är jag mer än nöjd.....ser inte kopplingen mellan repeterstudsare och "skjut-galning"....jag lägger ner oändligt många fler dagar i skogen än vad jag lägger ner vilt och har heller inte chansat om jag uppfattat viltet i lite dålig vinkel, allt detta trots att jag äger en repeter i tämligen potent kaliber.

Är det förövrigt någon som äger en ruger-etta i Värnamo-trakten så är jag grymt sugen på att prova. "Stor-BRuNO" är till salu och det kan alltid vara kul att testa något nytt.

Ha det bäst.

Hog

• 4 months later...
Publicerat

Tjenare , Jag har länge velat ha en ruger no 1 och efter jag läst på detta forum :rolleyes: så ska jag köpa en , jag vill gärna köpa en 416 rigby och tänkte därför fråga om någon där ute har någon erfarenhet av en sådan , jag tänkte använda den till Älg,Björn och vildsvin ev.Rådjur. Mvh Cowboy

Publicerat
jag vill gärna köpa en 416 rigby och tänkte därför fråga om någon där ute har någon erfarenhet av en sådan

Jag har haft en under en kortare period men inte skjutit nåt vilt med den. Nåt speciellt du vill veta?

Publicerat

Jag undrar hur rekylen är och ev träffbilden , ;) kanonkul att det finns fler som har den kalibern här på forumet . :huh: Jag längtar tills jag får licens på den.

Publicerat

Om du redan sökt licens på den så lär du märka av både rekyl och träffbild tids nog :huh:

Publicerat

Finns den som 223 remington också?

Publicerat
Jag har haft en under en kortare period men inte skjutit nåt vilt med den. Nåt speciellt du vill veta?

Och nu är den i mina ägor :lol: . Har heller inte skjutit nått vilt men den är kanonskön att skjuta med. Skjuter bättre med den än övriga bössor i garderoben