Publicerat Oktober 10, 201213 yr Författare Det var ett tag sedan jag tittade in här, men idag på passet i solen så började jag att klura på att göra en liten recension över Rugerettan nu när den hängt med några år och man har lite mer på "fötterna". Orsaken till inköpet av No1, är inte samma som anledningen till att den fått vara kvar - och kommer att vara det sista vapnet som lämnar vapenskåpet. Gammalromantiken med en bild av farfar på näthinnan när han laddade bössan (förvisso en rullblockare), den fina sloganen One shot One kill lockade då men idag är det andra egenskaper jag ser till. För att nämna den största nackdelen med en Ruger No1 först: Den kan bara laddas med ett skott. Känns det lite uppenbart på ett enskottsgevär? Jo, men det är den största begränsande faktorn. Det Är ett minus att den bara kan laddas med ett enda skott i taget. Hade det varit så förbaskat mycket bättre jägare och skyttar och etiskt tänkande människor som jagade med ett skott, så hade man ju bara kunnat ladda repeterstudsaren med ett enda skott i loppet och gå ut och vara en bättre jägare - den delen av bösscharmen lägger jag alltså personligen till avdelningen menlösa myter, lika dumma som de som säger att alla med halvautomater räknar kallt med att tömma magasinet i varje djur de pekar på. Skytten gör vapnet, inte vapnet skytten. Så omladdningstiden har betydelse, även om den diskutterades då tråden skapades, och det handlar om teknik. Det går att ladda om No1 väldigt snabbt - en van användare av Ettan laddar säkert om snabbare än en ovan användare av ett repetergevär. Risken att patronen hänger sig i magasinet är ju också obefintlig, och det är en rejäl rörelse man skall göra om man som jag har en .375 H&H. Slutsatsen är således att visst kan man ladda om Rugerettan hyffsat snabbt, och ett enskottsgevär innebär inte att man skjuter ett skott och inga fler - men att det skulle vara en Fördel för gevärstypen köper jag inte. Vad är det då som gör att jag ändå vet med mig att detta vapen inte kommer att lämna detta huset så länge jag lever? Det är i huvudsak 2 saker som gör vapentypen och just detta vapen till en sådan vinnare hos mig. Den första är uppenbar så fort jag öppnar vapenskåpet: Vapnet med längsta pipan är det kortaste geväret. Smidigheten i enskottsgevären oavsett blockkonstruktioner eller brytbara bössor uppskattas mer och mer ju fler situationer jag hamnar i. Inte bara som en smäcker hundförarbössa och smidig i skogen, utan vid transporter, klättring i träd och på stegar krånglandes in i de mest makalösa jakttornskonstruktioner så är de där 10-15cm man slipper jämfört med repetergevär värda vad som helst. Säkerheten med fallblock. Skulle någonting någonsin gå åt helv--e så hoppas jag att jag håller i en fallblocksbössa och inte i ett repetergevär. Risken att få något exploderande i ansiktet är mindre i fallblocken än i några andra vapentyper - i alla fall civila sådana. Ruger själva uppger att man faktiskt inte lyckats att spränga någon No1 i sina tester. Jämför man ett fallblock med låsklackarna i ett repetervapen så är det ganska lätt att se att det är en överlägsen konstruktion i detta avseendet. Övrigt att säga om Ruger No1 efter 4 säsonger är t ex att dess precision inte är i bänkskjutarklass, men jag skjuter 5-skottsserier på 100m hela dagen lång och kan täcka alla hålen med min snusdosa, så det är helt o k för mig. Just precisionen finns det många som uppgett att man haft problem med, och man har oftast kommit till slutsatsen att det är framstockens konstruktion som krånglat - något jag sluppit eller helt enkelt så har jag inte så höga krav. Det är för övrigt den bössa av alla jag skjutit med som klarat just detta bäst - Rugerettan är tämligen okänslig för träfflägesförändringar på första och 50-ionde skottet. Att kunna sitta och bränna av 100 skott med en .375 H&H i full jaktladdning en helg på skyttebanan iförd endast t-shirt är också något jag är imponerad av med geväret. Jag satte på en ny bakkappa det första jag gjorde - en Limbsaver - men något annat har jag inte gjort. Anledningen till den högst hanterbara rekylen antar jag är i vapnets vikt och det faktum att Ruger No1 är rak. Väldigt rak, både i höjd och skränkning. Tanken är att både höger och vänsterskyttar skall kunna använda vapnet, och detta har även gjort att man inte har någon handutfyllnad i pistolgreppet, och att kolven kan upplevas som något lång för lite kortare personer. Man måste också ha ett kikarsikte med långt ögonavstånd för att det hela skall fungera som bäst. Något som jag sett kommer fram som en dålig sida av Ettan är också att den skulle vara svår att underhålla eller att plocka bort "väsentlig del" i, men detta är helt oförskyllt. Det klart det är lite nya handgrepp, men som med allt annat - när man kan det är det lätt. Att demontera mekanismen i alla sina delar tar inte en minut, och skall man ut och resa så lägger man hanen/slagstiftet i myntfacket i plånboken - och vips! Saken är klar. Hur man gör? Kolla på Rugers sida, eller Vilken kaliber man önskar är ju helt en smaksak och har inget med vapnet att göra - hade det funnits en kaliber bättre än alla andra till allt, så hade vi nog vetat vilken. Fördelarna med vapensystemet rent tekniskt kommer ju mer till sin rätt med kraftiga kalibrar och långa patroner, men så finns ju allt det andra att ta hänsyn till med "Åsa-Nisse känsla" och ögongodis... Kort sagt - söker man ett riktigt smidigt vapen, gillar att ha extramarginaler i grova kalibrar och kan leva med tanken på att kanske inte skjuta på djur i full fart eller stoltsera med dubbleer - någon drevjaktsbössa blir det aldrig -, och börjar bli så gammal att man tänker säkerhet i termer som både hängslen och svångrem - då kanske du ska ta och titta lite på Ruger No1. Det gjorde jag, och jag tittar och ler än..!
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Det var VERKLIGEN länge sen du var in här.. dags att skriva en ny presentation eller något? Kul att du funnit en vän i livet iaf!! Mvh!
Publicerat Oktober 11, 201213 yr Jag gjorde slag i saken och skaffade mig en Ruger No1 i kaliber 458 Lott och kan bara säga att jag är mkt nöjd med den. Nu vill ja ha en till och i kaliber 300HH tror jag skulle vara en lämplig kaliber. Jag vill ha långa patroner då jag fått för mig att det går fortare att ladda om den när man har kikare monterad. Jag har inte skjutit så mkt än med lotten än c:a 35 smällar men visst kan man ladda om Ruger 1 snabbt!! Jag laddar om med geväret kvar på axeln och tar en ny patron från hållaren jag har på kolven.Jag vill påstå att det inte skiljer så mkt i tid om man ska skjuta 2 snabba och träffa med bägge.Men med tanke på rekylen så tar det längre tid att få korset på målet igen än att laddat om.Jag fick prova Rugern nu i september och det vart en dubble direkt i upptaget en 12 tagare + en 4 tagare skulle springa över mig!!
Publicerat Oktober 11, 201213 yr Jag har en Ruger no1 i 30-06 och gillar den skarpt! än så länge så har det trillat en Älgko, 4 rävar och 2 Råbockar för den. Som en reflektion så hade jag troligen valt en grövre kaliber om jag fick göra om köpet idag men är ändå nöjd med vad jag har.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Jag har hittat en Ruger No1 i kal.416Rigby så nu ska ansökan lämnas in . Har längtat efter en Ruger no1 i många år o nu ska det bli av . När man läst denna tråd så blev det ett ruskigt sug efter en Ruger 1:a .
Publicerat Januari 8, 201412 yr Är övertygad och också sugen på en no. 1 och letar för fullt. Läst alla trådar med intresse. Undrar bara vart kortet på huven i badbyxor och med bössa tog vägen... Skulle vilja se hur bössan gör sig i olika miljöer ;-D