Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger No 1 Fallblockare

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag överdriver aldrig.  >:(

Nästan..  :(

Ja, lite då...  :-[

Okej! Det Tar lite längre tid! Men det är inte orimligt lång tid. Ejektorn gör mycket. Problemet är väl vart man ska ha nästa patron. Får prova att ha en i varje öra.. ;D Ett i handen känns svårt, det kan påverka precisionen, så man får väl köra farfar-varianten och hålla ett skott i munnen.

Ja, nu får vi se till att träffas!

• Svar 156
  • Visningar 45,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• BäckaBengtson
    BäckaBengtson

Jo... Jag tycker det är fruktansvärt roligt skytte att brassa av grovisar, men med min .458 så insåg jag mina begränsningar i precisions-skytte, och det är trots allt det som gäller mest vid min jakt

• What?  ??? 24" lär väl funka alldeles utmärkt för en 375:a, precis som det alltid gjort. 375 H&H är på intet sätt overbore, och kräver inte lång pipa till skillnad från exempelvis 7mm Ultra Magnu

• Mountainman
    Mountainman

Jag har hittat en Ruger No1 i kal.416Rigby så nu ska ansökan lämnas in . Har längtat efter en Ruger no1 i många år o nu ska det bli av . När man läst denna tråd så blev det ett ruskigt sug efter en

Posted Images

Publicerat
Men det är inte orimligt lång tid. Ejektorn gör mycket.

Sant - jag använder dock inte utkastaren på det sättet. Du vet att det går att justera ejektorn va? Jag har justerat min fjäder så att hylsan precis kommer ut en bit ur patronläget.

Annars finns det fina patronhållare av läder som man fäster runt lådan. En sån som håller en eller två patroner ska jag skaffa eller sy själv. De som fixar en Rigbyhylsa lär knappast växa på träd.

Publicerat
  • Författare

Jo, jag laddade ned en manual från Rugers hemsida, min är justerad så den slänger ut hela hylsan, men inte mer, så håller jag bössan rakt blir hylsan kvar på blocket, men om jag lutar den lite så ramlar den av.

En hållare med patronen vid sidan av lådan vore ju användbart, helt klart. Tål att tänkas på.

Det här är ett vapen som jag verkligen tycker om, och jag känner att det bara kommer att bli bättre.

Jag har så länge - i flera år - gått och sneglat på enkelstudsarna, och nu kan jag inte fatta att jag inte gjort slag i saken förr.

Det kanske inte passar alla, för det tror jag inte att det gör, men om man vet med sig att man tycker om konceptet att "första skottet gäller", gillar att skjuta precist, och uppskattar ett smidigt vapen med en enkel konstruktion, ja då kan jag varmt rekommendera Ruger No 1.

Nu måste jag bara hitta bra grismarker och få testat bössan...för detta är en riktig grisdräpare.

Publicerat
Det kanske inte passar alla, för det tror jag inte att det gör, men om man vet med sig att man tycker om konceptet att "första skottet gäller", gillar att skjuta precist, och uppskattar ett smidigt vapen med en enkel konstruktion, ja då kan jag varmt rekommendera Ruger No 1.

Ja, tycker också det är en charmig och oerhört trevlig skapelse  :)

Publicerat
  • Författare

Nu tror jag att jag ska vara kapabel till att ladda upp lite bilder...

post-1838-1202467633_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

...

post-1838-1202467757_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

...

Publicerat

JÄVLAR vad snygg!!! Mitt "vill ha begär" vaknade redan när jag läste första sidan om vad du skaffat.. Nu när jag såg sista bilderna här så bestämde jag mig! .. En enkelskottare i någon mildare "klass 1".. Vilken kaliber ska jag välja(inte 6.5 o inte .308)? o märke o hemsidor där jag kan läsa!??

Publicerat
  • Författare

Roligt att höra!

Letar man ett Riktigt smidigt vapen, så finns Kipplauf (brytgevär) ganska vanligt i 7x57R.

Det är inte större än ett gammalt enskotts salongsgevär, och som smidig pyrschbössa torde det stå oöverträffat.

Nackdelen är att det tar längre tid att ladda om, då det kräver ganska stora rörelser. Nu är inte omladdningstiden något primärt alls med dessa vapen, så det är inte det som skiljer dem i första hand från t ex Rugers fallblockare.

Skillnaden för mig, är mer att en kipplauf är liksom en "fin-bössa", ett vackert vapen för finsmakare. Rugern är för mig en riktig bruksbössa, och den är vacker i all sin råhet. Kort, tung och stabil. Fallblockare har också bättre förutsättningar för precision än brytvapen rent generellt, och det är ju inga problem med att kamra för grova kanoner, som man får i ett brytvapen. Ruger kamrar sina från i sverige ovanliga .204 ruger och mer vanliga .223 rem till "löjligt grova"  ;D Så här är det inte svårt att hitta något som passar. 7mm RemMag är ju inte fel, och där vet jag en fin bössa till ett bra pris:

http://www.torsbohandels.se/

Gå in på Vapen, lager detalj sök, och välj enskott på pip arr, så hittar du en beg 7mm RemMag, och det verkar som om de har kvar någon ytterligare .375H&H Mag S:L som jag har, till samma fina pris! Pratade med Classic - importören - innan jag åkte till Torsbo, och en ny idag kostar nästan 11000:- så det är 2000:- att spara på att plocka en av Torsbos lagrade... ;)

Prismässigt är annars inget som skiljer om man är ute efter ett rent jaktvapen. Classics kipplauf ligger runt 10000:-Kr, och det är samma med Ruger No 1. Däremot kan man hitta kiplauf i hur höga prisklasser som helst, om man vill. Merkels ligger på det dubbla i basmodellen.

http://ruger.com/Firearms/FASubType?type=R...e=Single%20Shot

http://www.classicvapen.com/page.cfm?pageI...e=prod_overview

Publicerat

Grattis! Det var ju en snygg bössa, men jag har en liten kommentar och det är att jag ogillar blank låda och pipa annars är den snygg. :D

Publicerat

om man ogillar blanka ytor så finns det mattsvart färg på burk ;)

ska sanningen fram så har jag vid ett fler tal tillfällen pillat på en 375a rostfri men jag har problem med ryggen så den är för tung hur mycket jag änn  vill att det ska funka så vet jag att det inte gör det

samme

Publicerat
om man ogillar blanka ytor så finns det mattsvart färg på burk ;)

ska sanningen fram så har jag vid ett fler tal tillfällen pillat på en 375a rostfri men jag har problem med ryggen så den är för tung hur mycket jag änn  vill att det ska funka så vet jag att det inte gör det

samme

Haha! Bra samme! ;) ;D :-*

Sköt om senan som håller upp nacken för det kan vara ett helsike ibland.

Publicerat

Intressant! Det skulle sitta fint att ha en "klass 1" som ni kallar det, ifall jag nånsin skulle hamna på en älgjakt.. Men jag jagar ju mest bara rådjur så en enkelskottare med kal .243 skulle inte vara fel.. eller 22-250 bara för att ha något jag inte redan har.. 8)

Fast en 7mmRemington(heter den magnum???) har jag vart sugen på länge också... samt 240wby.. Gah.. skulle bara finnas en kaliber så livet skulle bli lite enklare..

(skyller mitt råddiga stavande på dom öl jag har i knoppen) (för er som inte vet vad råddig betyder.. så är det ålänska och betyder typ oredigt.....) h-ca

Publicerat

senan har varit i behov av renovering sedan 86 så man börjar bli van 8)

men jag vill ha en 1etta men hur i h-vite ska jag göra, köpa en och svarva ner pipan till ett sugrör och borra bort allt onödigt från lådan, men då kommer allt att fastna i alla hålen och jag tror att den kommer att se ut som en ost ::) ;D ;D ;D

samme

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Satt och spånade på tråden "Den perfekta vapengarderoben", och insåg att många av mina gevär i min vapengarderob blivit ren kuriosa efter inköpet av Ruger No1.

Jag är barnsligt förtjust i detta vapen. Kusligt, nästan.... ::)

Kan ta fram det och sitta med det i knät som en kattunge... ;D

Ryggen har satt lite temporärt stopp för skjutandet, men är klart på bättringsvägen, så snart skall det knallas här!

Det här geväret kommer jag att ha till absolut Allt, utom möjligtvis lerduveskytte... ;D Kan inte bärga mig till bockajakten. Lurar på att skaffa en uppsättning ringar till, och skruva dit ett Aimpoint, för höstens äventyr med hunden.

Publicerat

Jävligt snygg bössa :o. Ser att torsbo har en likadan på lager.... Om den är kvar när lönen dyker upp.... argh!

Publicerat

vacker så helskotta riktigt ;D ;D ;D en sån i 22-250 till rävpang skulle inte vara fel alltså

Publicerat

En vacker kanon är det verkligen och att det är en "etta" gör det ännu bättre ;D

Publicerat
  • Författare
Jävligt snygg bössa :o. Ser att torsbo har en likadan på lager.... Om den är kvar när lönen dyker upp.... argh!

Ja, de har köpt på sig ett litet lager av .375 S.L, och de säljer av dessa för 8900:-Kr, så jag ska åka upp med en kompis till mig som också blev eld och lågor när han fick min bössa i näven. Årets upplaga kostar 10 585:-Kr så det finns pengar att spara på att slå till.

.375 H&H är en potent rävpang, shaman...  ;)

Publicerat

...

Publicerat

Mycket trevlig "pang", BB :lol:

Laddat och skjutit nåt mer?

• 2 weeks later...
Publicerat

shaman!!!

den finns i 220swift oxå den är värre än 22-250

och dom har börjat att till verka den i kaliber 9,3-74r för oss som inte vill ha en i 375

samme

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Alla mina förväntningar om att få äga och använda en enskottare har idag överträffats...

Vilken dj---a bössa... ;)

Kolla min Blogg för utförlig rapport av testskjutning!

Publicerat

Ojoj blir inte mindre sugen på rigbyn när man läser sånt här :D