Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger No 1 Fallblockare

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

!?!

Stopp, stopp, stopp!!

Nu får du allt tala om varför det bara blev 2 veckor! Hjälp!

• Svar 156
  • Visningar 45,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• BäckaBengtson
    BäckaBengtson

Jo... Jag tycker det är fruktansvärt roligt skytte att brassa av grovisar, men med min .458 så insåg jag mina begränsningar i precisions-skytte, och det är trots allt det som gäller mest vid min jakt

• What?  ??? 24" lär väl funka alldeles utmärkt för en 375:a, precis som det alltid gjort. 375 H&H är på intet sätt overbore, och kräver inte lång pipa till skillnad från exempelvis 7mm Ultra Magnu

• Mountainman
    Mountainman

Jag har hittat en Ruger No1 i kal.416Rigby så nu ska ansökan lämnas in . Har längtat efter en Ruger no1 i många år o nu ska det bli av . När man läst denna tråd så blev det ett ruskigt sug efter en

Posted Images

Publicerat

Temporär sinnesförvirring  ;D

Den var ett impulsköp och råkade komma in i garderoben precis då alla övriga hjärnceller utom fallblockscellen kommit fram till att downsizing och Blaser var rätt tänk.

Bössan i sig är det absolut inget fel på, även om jag personligen skulle välja en Ruger 1a med sporterförstock om jag skulle skaffa en i 7mm RM eller annan "långhållskaliber" eftersom de är stabilare. 26-tumspipan i 7mm RM:en blir dock oerhört smidig i en fallblockare utan låda, men i mina ögon blir bössan "för smidig" för att vara användbar på längre håll, men det är "den resandes ensak", som Henrik brukar skriva.

Så här skrev jag om den på ett annat forum:

"Jag var på 100-metersbanan i eftermiddag och brände av första skotten. Hade laddat upp 3x3 Nosler Accubond 160 samt 3x3 Nosler Ballistic Tip 120 med MRP. Kan konstatera att den här bössan skjuter över förväntan. Bästa träffbilden med Accubond låg på 30 mm och den bästa med BT var 21 mm. Som vanligt får jag mestadels höjdspridning så jag får jobba lite på rekylupptagning och stöden."

Och här är en bild på den  ;)

Ruger1.JPG

Publicerat
Det här är ju en bäbismagnum, så nu får jag inte medlemskap i Bamseklubben heller.... Nu kommer Exabit, Magnum och cc inte att vilja vistas i samma rum som mig....  :-[

BäckaBengtson numera i min ovänlista samt ignoreras totalt på skjutbanan.......................

;)

Publicerat
  • Författare

Du är ju skön...  :D

Ja, bättre guidning om denna bössan kan jag inte önska...Bild å allt!  ;D

Var Leupold-tuben på? Kan ju bli en fin pyrch-bössa till både rå och älg....

Publicerat
Var Leupold-tuben på?

Nä, kikaren ingår ej.

Publicerat
  • Författare

Det här börjar bli en kul följetong...

Nu hade jag fått svar från Tommy på Classic vapen direkt efter e-mejl kontakt.

Hej,

Har ingen på lager, leverans ca April, Pris: 10585:-

Säljer ej direkt.

mvh

tommy

Någon djävlas med mig. Big time.

Publicerat

Jag kan högtidligen upplysa herr Bengtsson om att en dylik beg finns att avhämta i Sjöbo med ringar

Publicerat
  • Författare
Jag kan högtidligen upplysa herr Bengtsson om att en dylik beg finns att avhämta i Sjöbo med ringar

Avhämtning låter ju som rätt pris...  ;)

Det lutar åt 7mm RemMag nu. Förmodligen en bättre kaliber i ett sådant här vapen. Satt i en halvtimme och fick förklarat för mig per telefon av en kompis, att enskottare i .375 inte anses poppis att komma med i Afrika, så Rugern får bli hemmabössa och så får man leta upp en dubbelstudsare till de små söta bufflarna...

Publicerat

Den i Sjöbo är en 375a. Och jag kan inte säga att jag är imponerad. Kort pipa till en så stor patron!! snacka om att elda för kråkorna. Och den är standard. Nä köp något i 8 x 57 IRS istället och du får en mjuk och behaglig paton som fäller allt du kan önska utom  THE BIG FIVE

Och en små kalibrig magnum, tja det beror på hur mycket man vill skära bort.

Publicerat
Det lutar åt 7mm RemMag nu. Förmodligen en bättre kaliber i ett sådant här vapen.

What???  ???

Vadå "bättre" kaliber? Det är väl alldeles självklart att om man går efter en påskjuten lejonhanne i tätt buskage, så bär man ingen enkelskottare, men det lär inte finnas nån ph i världen som låter dig göra det ändå.

Vad buffel anbelangar så har du ju en poäng. Jag förstod aldrig att farligt vilt var på tapeten med den här bössan. I så fall hade jag valt en Ruger 1:a i något mer potent kaliber... säg 416 Rigby  ;D ;)

Låter som att en CZ 550 Magnum i 375 vore nåt för dig annars. Jag tipsade en kompis om en som stod i Torsbo med customkolv. Vaaaansinnigt vacker bössa, i princip i nyskick. Han fick hem den häromveckan och det var en ruskigt bra affär. Mycket lämpligare stock än originalet som har svinrygg och andra otrevligheter.

Du, jag vet var det står en Ruger No 1 i 458 Lott....

Publicerat
Den i Sjöbo är en 375a. Och jag kan inte säga att jag är imponerad. Kort pipa till en så stor patron!! snacka om att elda för kråkorna.

Hur kort? Kompenserar du för det faktum att pipan sitter längre bak på en fallblockare? De är kortare än motsvarande repeterbössa, men det kanske du vet.

Publicerat
  • Författare
What???  ???

Vadå "bättre" kaliber? Det är väl alldeles självklart att om man går efter en påskjuten lejonhanne i tätt buskage, så bär man ingen enkelskottare, men det lär inte finnas nån ph i världen som låter dig göra det ändå.

Vad buffel anbelangar så har du ju en poäng. Jag förstod aldrig att farligt vilt var på tapeten med den här bössan. I så fall hade jag valt en Ruger 1:a i något mer potent kaliber... säg 416 Rigby  ;D ;)

Låter som att en CZ 550 Magnum i 375 vore nåt för dig annars. Jag tipsade en kompis om en som stod i Torsbo med customkolv. Vaaaansinnigt vacker bössa, i princip i nyskick. Han fick hem den häromveckan och det var en ruskigt bra affär. Mycket lämpligare stock än originalet som har svinrygg och andra otrevligheter.

Du, jag vet var det står en Ruger No 1 i 458 Lott....

Nä, enkelstudsare är inga idealvapen för farligt vilt, men även de torde dö av en bra första träff, resonerade jag...och så kombinerade jag hela härligheten i min facination av fallblockare.

458 lott är ju rätt potent...men där förlorar jag nog grejen med att ha den som bockabössa...  ;D

Är ganska villrådig nu. Tänkte ju inte byta bort 9,3an mot något klenare igentligen, men samtidigt känns det fel att lägga pengar på den (måste byta säkring) när den både är gammal och jag verkligen Vill ha en enkelstudsare... Och är fattig som en kyrkråtta.

???

Publicerat
  • Författare
Den i Sjöbo är en 375a. Och jag kan inte säga att jag är imponerad. Kort pipa till en så stor patron!! snacka om att elda för kråkorna. Och den är standard. Nä köp något i 8 x 57 IRS istället och du får en mjuk och behaglig paton som fäller allt du kan önska utom  THE BIG FIVE

Och en små kalibrig magnum, tja det beror på hur mycket man vill skära bort.

Är den inte 24tum? Trodde inte de gjordes kortare.

Skära bort är ok, om man får ut effekten - bra skottverkan. Men det hör inte alltid ihop...jag vet inte mycket om 7mmRM, det är säkert det...

Publicerat

Ja men kör på 7 millimetaren då. Du kan ju alltid byta i framtiden OM du inte skulle vara nöjd.

Precisionen på den aktuella bössan duger ju till all bockjakt man kan tänka sig  :)

Jag har en extra uppsättning Ruger originalringar liggande som du kan få överta för en symbolisk summa. Samma höjd som de på bilden (fast just DET paret sitter på Rigbyn).

Publicerat
  • Författare
Ja men kör på 7 millimetaren då. Du kan ju alltid byta i framtiden OM du inte skulle vara nöjd.

Precisionen på den aktuella bössan duger ju till all bockjakt man kan tänka sig  :)

Jag har en extra uppsättning Ruger originalringar liggande som du kan få överta för en symbolisk summa. Samma höjd som de på bilden (fast just DET paret sitter på Rigbyn).

Ja...Sånt gillar jag! Pepping! Brukar inte vela så här...men brukar å andra sidan inte ha någon att ventilera med. cc hade laddgrejer till den också, så jag får lära mig - hade du känt mig så insåg du hur stor förändring BäckaBengtson gör - att handladda också, för en sådan här bössa ska skjutas med...

Ringarna kan bli intressant, för de kostar väl fläsk nya.

Får puttra upp till Torsbo i morgon...blir en sömnlös natt...  ;D

Publicerat
Får puttra upp till Torsbo i morgon...blir en sömnlös natt...  ;D

Ska bli intressant att höra hur detta avlöper  :)

Publicerat

Den i Sjöbo är en 24" Och det annser jag som förlitet till en så stor hylsvolym. Jag har sett vapnet ifråga när det avfyrades i skymnings ljus. Och jag kan bara säga att där är råd till minst 15cm pipa till. Och det skulle inte störa vare sig vapen eller balans.

Och patronen kanske skulle komma mer till sin rätt.

Publicerat
Den i Sjöbo är en 24" Och det annser jag som förlitet till en så stor hylsvolym. Jag har sett vapnet ifråga när det avfyrades i skymnings ljus. Och jag kan bara säga att där är råd till minst 15cm pipa till. Och det skulle inte störa vare sig vapen eller balans.

Och patronen kanske skulle komma mer till sin rätt.

What?  ???

24" lär väl funka alldeles utmärkt för en 375:a, precis som det alltid gjort. 375 H&H är på intet sätt overbore, och kräver inte lång pipa till skillnad från exempelvis 7mm Ultra Magnum, där en 28" pipa inte är fel.

ALLA patroner ger mynningsflamma när det är mörkt, utom möjligen om du använder ljuddämpare. Att öka på piplängden 24" med "minst" 15 cm pipa till skulle resultera i 30" pipa  :o

Jag skulle aldrig överväga en 30" pipa utom möjligen i en Lazzeroni Magnum alternativt om jag byggde en bänkbössa för 500 meter Unlimited och ville ha maximal utgångshastighet.

Publicerat
  • Författare

Jaha grabbar.

När fan blir gammal, så blir han religiös, heter det ju..och på BäckaBengtson så stämmer det bra.

För de som följt mina vurmanden för klassiskt och hederligt så sluta läsa nu.  ;D

Jag vart iväg till Torsbo i förmiddags. Tittade på en massa bössor, som man ju gör på ett sådant ställe och satt och pratade med Rikard - vapensmeden - längen då han fick rycka in som psykolog åt mig när jag fick en chock över att få skrota 9,3'an. Det blev att vi pratade afrika-jakt och bössor i allmänhet och enskottare i synnerhet. Då halade han fram ett fotoalbum med Många bufflar och ett lejon och en glad skytt med en...ja, Ruger No 1 i famnen.

"Har du känt på den vi har kvar?" sa han, och jag sa ärligt att jag inte ens letat upp den, så då hämtade han den.

Alltså en rostfri Rugeretta, med Laminatkolv.

Efter 10 sek tystnad med den i armarna, så inföll sig känslan av att man nog skulle få skjuta mig för att jag skulle släppa den...

Alla mina ideal försvann, och alla förmaningar var som bortblåsta.

Jag var 10 år igen, och jag hade fått näven i en godisburk jag aldrig ville släppa.

Mina kära vänner.

Jag är nu ägare till en Rostfri, starkt blänkande och väl synlig enskotts-studsare, med en kolv av trärester och lim....i en helvetes kaliber!

Allt jag tyckt onödigt kraftigt i ett paket jag öppet hånat...!

Och jag är lycklig för det....

;D ;D

exabit - putsa ringarna, för jag valde att få med en ask ammunition iställer för ringar efter dina fagra ord igår...  ;)

Publicerat

Gratulerar till en fin bössa i en mysig kaliber!  :)

Publicerat

Berättade Richard för dig om fallblockarna han jagar med? Måste han gjort! Har för mig att det är en Ruger No 1 i 375 samt en annan fallblockare i 45-100 eller nåt sånt. Han var nästan religiös när han berättade om hur bra skottverkan han får på ståndskallen, medan "300 Win Mag och sån skit" bara gav problem  ;D

Publicerat
  • Författare
Berättade Richard för dig om fallblockarna han jagar med? Måste han gjort! Har för mig att det är en Ruger No 1 i 375 samt en annan fallblockare i 45-100 eller nåt sånt. Han var nästan religiös när han berättade om hur bra skottverkan han får på ståndskallen, medan "300 Win Mag och sån skit" bara gav problem  ;D

Japp.

Tror den andra kalibern hette 45-70..? Är inte säker. Han fullkomligt älskar bössan. Och djävlar vad snabbt han laddade om. Höll en patron mellan fingrarna. Vi pratade även piplängd och han sa bara att "det Ska vara 24 tum, finns kortare men varför längre?"

De köpte in en hel drös 2002 så hans är av samma sändning som den jag köpt idag. Han gillade rostfritt...

Publicerat

Häftigt! Richard är en av mina gudar. Skulle vilja ta en dag och bara lyssna på hans historier.

Är rätt säker på att det är en 45-90, 45-100, eller 45-120 han har. 45-70 har jag själv på ingång i form av en Marlin 1895G Guide Gun  8)

Publicerat

BäckaBengtson åter med på vänlistan och ignoreringen borttagen  ;D

Varför inte ta och komma förbi en dag så skall jag visa dig vilka djur du kan skjuta med din nya helveteskaliber  ;)

Grattis, om man nu skall säga det om något som kan göra dig illa  ;D

Publicerat
  • Författare

Ja, det får jag säga, att man fick ett mycket starkt förtroende för den mannen. Han snackade inte skit, utan visste vad han pratade om. Väldigt trevligt att de har en riktig vapentekniker där jämt, som man kan gå och prata med direkt. Skene Järn vidarbefordrar bara sådana arbeten. Känner förvisso den killen också, men Richard var något extra..

Ja, cc, tänkte fråga om jag fick låna nåt av dig för inskjutningen. Behöver inte vara något märkvärdigt, en giraff eller noshörning eller så...bara för att få det lite autentiskt...du har ju så många, så det märks inte i din samling...  ;D