Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger No 1 Fallblockare

Featured Replies

Publicerat
Finns den som 223 remington också?

jajamen ,har en och är super nöjd..

• Svar 156
  • Visningar 45,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• BäckaBengtson
    BäckaBengtson

Jo... Jag tycker det är fruktansvärt roligt skytte att brassa av grovisar, men med min .458 så insåg jag mina begränsningar i precisions-skytte, och det är trots allt det som gäller mest vid min jakt

• What?  ??? 24" lär väl funka alldeles utmärkt för en 375:a, precis som det alltid gjort. 375 H&H är på intet sätt overbore, och kräver inte lång pipa till skillnad från exempelvis 7mm Ultra Magnu

• Mountainman
    Mountainman

Jag har hittat en Ruger No1 i kal.416Rigby så nu ska ansökan lämnas in . Har längtat efter en Ruger no1 i många år o nu ska det bli av . När man läst denna tråd så blev det ett ruskigt sug efter en

Posted Images

Publicerat
jajamen ,har en och är super nöjd..

Trevligt! Inga bilder?

Publicerat

det kan fixas ,ska ut på lite räv lock så lägger in i morgon ,förhoppningsvis med en röd i bakgrunden...

Publicerat

Det blev ingen räv igår tyvärr men skam den som ger sig ska ut nu i kväll, en utlovad bild på älsklingen kommer här

post-1197-1237134994_thumb.jpg

post-1197-1237135180_thumb.jpg

Publicerat
Det blev ingen räv igår tyvärr men skam den som ger sig ska ut nu i kväll, en utlovad bild på älsklingen kommer här

Ah läcker grej!

Nå..man vet ju aldrig, skulle behöva en 223 eller dylikt. Kanske blir i form av en Ruger 1 ^_^

• 1 year later...
Publicerat

tycker vi bumpar upp den här tråden igen för o se hur de går för alla ruger no1 ägare :D

jag är MYCKET sugen på o se jaktbilder med bössan 8 för o tillfredsställa mitt sinne för stunden.

finns inte många alternativ vad jag kan hitta på kalibrar till bössan ute på beg marknaden?!? hittat 243 o 375. dock är inget av de spec intressant. jag är i behov av klass 1, men vill ha relativt bra kulbana för jag jagar mkt mkt räv och skräpfågel :D

Publicerat

Jag bara älskar min 223a ,och vi hade en fantastisk vinter jakt ihop...

post-1197-1274040320_thumb.jpg

post-1197-1274040615_thumb.jpg

Publicerat

Det blev fel bössa på vinter bilden ,men här kommer någon till..

post-1197-1274040797_thumb.jpg

post-1197-1274040940_thumb.jpg

Publicerat
Det blev fel bössa på vinter bilden ,men här kommer någon till..

....Ruger som Ruger.....! :)

/Mr Bängelsson

Publicerat

ser fin fint ut dedär!! kanske missat de men vad för kikare sitter på? tycker de ser ut som en 50/56:a men ser inte så klumpigt ut som jag har trott ( men jag kan ju ha fel på storleken oxå )

hur skjuter den för dig? läste lite snabbt förut på forum från andra sidan pölen o vissa verkar ha problem med hur den skjuter. inte för den skjuter dåligt men samtidigt inte så bra som man önskar.

mvh//Marcus

btw återigen den ser FIN ut :angry:

Publicerat

Ja jag tror ta mej fan att jag har olika sikten på varje bild ,jag var duktigt kikarsiktes velig i höst vinter... nu skjuter den riktigt bra ,men det krävs att men pillar lite med ruger 1orna innan man blir riktigt nöjd med precisionen ...

Publicerat

haha okej. jag känner igen mig i dedär med tvångsbytestankar :(

okej kan du dra lite snabbt vad du gjort med den möjligen? intressant o veta hur mk jobb de handlar om ^_^

Publicerat

Bytt trycke, passat in framstocken mot lådan, plast bäddat fram stocken . inget speciellt egentligen ,problemet är att det är väldigt få som vet så mycket om just no 1 ,en vanlig repeter stutsare utan delad stock kan ju vilken vapen smed som helst plastbädda ,det finns en massa tips att hitta på amerikanska sidor ...

Publicerat

okej. de va ju inte såååå mkt som kan anses som jobbigt jobb. visst lite pill o sånt men inge grönjävligt iaf :unsure:

sitter o funderar för lite längre tid framöver när man väl fått tag i en ruger 1a som man vill ha. så ska man ha kikare till den oxå ;)

kandidater som kan tänkas funka är:

Swarovski habich 3-12x50

Trijicon 2,5-10x56

frågan är vilken som skulle passa bäst. swarren har ju inte belyst men ja de är ju en swarre :D sen 50 glugg = lite smidigare iaf!

trijicon är ju belyst. aja lite funderingar bara för stunden, samma prisklass ligger dom i så de blir väl ett smakfyllt problem de där :blush:

Publicerat
okej. de va ju inte såååå mkt som kan anses som jobbigt jobb. visst lite pill o sånt men inge grönjävligt iaf :unsure:

sitter o funderar för lite längre tid framöver när man väl fått tag i en ruger 1a som man vill ha. så ska man ha kikare till den oxå ;)

kandidater som kan tänkas funka är:

Swarovski habich 3-12x50

Trijicon 2,5-10x56

frågan är vilken som skulle passa bäst. swarren har ju inte belyst men ja de är ju en swarre :D sen 50 glugg = lite smidigare iaf!

trijicon är ju belyst. aja lite funderingar bara för stunden, samma prisklass ligger dom i så de blir väl ett smakfyllt problem de där :blush:

Om jag får lov att tänka lite fritt så skulle jag tänka såhär.

Swarovskin ifall du inte jagar mycket gris på sena nätter.

Trijicon ifall du jagar mycket gris och räv sena nätter och behöver ett belyst riktmedel att rikta in dig med.

Anledningen att jag inte skriver med räv i den första meningen är att det faktiskt kan fungera utan belyst till räv men till gris utan belysning på åteln så är det ingen lätt match.

På swarren så får du ju 12x förstoring istället för 10x dessutom vilket är ett trevligt + i boken.

Som du själv nämnt också så känns det "mer rätt" med en x50 på en "enpetare" än vad en x56 är.

Som du säkert vid det här laet förstår så hade jag gått på Swarovski siktet, inte bara för att det var hos oss du fann det utan helt enkelt för att det enligt mitt sätt att se på saken tar hem matchen :)

MVH/Jocke

Publicerat

går i liknande tankeverksamhet som du joacim. jag har redan 1 2,5-10x56 sikte utan belysning, sen jagar jag inte såååå mkt gris. lr ja jag har suttit på vak 1ggr rättare sagt. men mkt räv o sånt. o då hjälper dom grova stolparna på sidan mkt för dom är svåra o missa :unsure:

swarren är ju helt klart fin. o känns bättre o sätta en swarre på bössan än ett trijicon. inte för dom är dåliga på något sätt utan just för den har 12ggr förstoring och sen att den har 50 gluggen.

frågan är hur handikappad jag blir dom få gångerna jag jagar gris o de inte finns belysning på åteln?

Publicerat
går i liknande tankeverksamhet som du joacim. jag har redan 1 2,5-10x56 sikte utan belysning, sen jagar jag inte såååå mkt gris. lr ja jag har suttit på vak 1ggr rättare sagt. men mkt räv o sånt. o då hjälper dom grova stolparna på sidan mkt för dom är svåra o missa ;)

swarren är ju helt klart fin. o känns bättre o sätta en swarre på bössan än ett trijicon. inte för dom är dåliga på något sätt utan just för den har 12ggr förstoring och sen att den har 50 gluggen.

frågan är hur handikappad jag blir dom få gångerna jag jagar gris o de inte finns belysning på åteln?

kan bara snacka för egen del och jag har ju precis som du vet övergått till att köra utan belyst riktmedel till denna sessongen då jag kände att belysningen var totalt överflödig.

Det viktigaste är optiken för kan du inte se några grisar i ditt sikte så kan ingen belysning i världen hjälpa dig.

När jag och exabit satt och kikade på grisarna på åteln så förbarmade han sitt varipoint. Hans varipoint 2,5-10x50 har belysning och fin fina grejer men det hjälper inte när man inte kan se grisarna igenom kikarsiktet. När dessutom jag satt med mitt Zeiss 2,5-10x48 och berättade för honom vad som hände framme på åteln, ja då var inte hans varipoint med belysning och lull-lull värt så mkt.

Själv hade jag i och för sig inte heller kunnat skjuta i detta skedet, men det hade mest att göra med att jag inte kunde bestämma vad som var sugga eller vad som var galt. Till detta hjälper dock inte ens de mesta avancerade belysta riktmedlen :)

MVH/Jocke

Publicerat

jag lär köra utan belyst om de blir så. känns överflödigt. likt som för dig!

haha nä de kan tänka mig! måste varit frustrerande för exabit ;)

synd dock att du inte visste då om de va galt eller sugga för som på din dagbok så visade de ju sig att de va en lite större herre om de va samma som du fick med på kameran :) hade suttit fint på väggen med dom betarna B)

dags o fundera lite till. bara sauern säljs så kommer letanerven gå på högvarv B) o marcus ska då bli med en ruger 1a :)

Publicerat

Min standard kostade 10500 ny nä jag köpte den ,vänte tid 5-6 månader ,jag tror du måste köpa dig en ny om du inte vill ha 30,06 eller grövre......

Publicerat

Jag är kanske inte rätt person att uttala mig om Ruger#1 eftersom jag aldrig ägt någon :P

Däremot har jag skjutit med och laddat åt några stycken, jag tror precis som Mr Andersson att "problemet" med dessa bössor är att så få svenska smeder/vapentekniker har tillräcklig kunskap/erfarenhet för att fixa till det som mår bra av att fixa till. Det gäller nog framför allt problematiken kring förstocken som har en lite speciell upphängning men vettig information om hur dessa problem skall lösas finns helt säkert på nätet.

Så vill du ha en ruger#1 så skall du såklart se till att skaffa dig en ASAP.

Henrik

Publicerat

inte farligt nypris de. dock vänta 5-6 månader.visst att jag kan va lite tålmodig men ett halvår? nä de är helt omöjligt o stå ut med så de går inte :blush: hellre har jag då kaliber tretti gubbsex ;)

japp de kommer bli köp av någon så fort jag fått sålt min sauer o jag hittar någon jag vill ha. ganska så säker på en jag är rätt sugen på. dock är de lite fel men ändå så rätt. svårt o förklara :blush:

hmm nu infinner den där längtan sig väldigt mkt när man går o väntar på nytt vapen :rolleyes: o jag har inte änns köpt någon ännu!

jo de är väl inte de vanligaste o komma in till smeden direkt! dock kommer bössan få duga som org om den inte är allt för illa från början! iaf någon månad eller så.

Publicerat

Lite nyfiken på detta med Ruger no 1 o switchbarrel system hur fungerar det o vad kostar det att göra?

Funderar bara ;)

Mvh Fredden

• 4 months later...
Publicerat
Efter att i tråd efter tråd slagit mig på bröstet över min eminenta vapengarderob.....så började jag känna att det fanns Ett vapen jag velat hålla i mina händer till....

En enskottare.

Finns inga som helst andra skäl än att jag tycker om modellen, tanken har alltid varit hos mig att första skottet gäller. Summerar jag mina skott under åren så kan jag ju med lätthet säga att det är väldigt sällan som jag hunnit få iväg ett andra skott. Det är liksom inte min stil. Jag tar lång tid på mig till första skottet i stället.

Detta synsätt är även grunden till min föraktfulla fnysning åt halvautomater ( och många av de som gillar dem, skulle även köpa helautomater om de fick   <_<)

Så, era förb----e forumister. Det är Erat fel att jag idag beställde en Ruger No 1 .375HH

Och det ska ni bara veta, att det förklarade jag för min fru också, så hon är Inte glad på er!! >:P

Här är ju ett oumbärligt forum att få höra vad ni som har provat, eller äger/ägt ett liknande vapen tycker om det?

Tacksam för alla inlägg här - men såga den inte för mycket nu, gubbar..! Köpet är gjort... Tänk på min nattsömn... :blink:

Det är mycket bra vapen. Har en i kaliber 45-90 och en i kaliber 500 Nitro Express. Kan inte tänka mig att skilja mig från någon av dem.

• 2 weeks later...
Publicerat

Stilbild på min 338:a från fjolårets älgjakt..:rolleyes: Hittills inte samma jaktlycka i år dessvärre..

post-192-1286661181_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu har även jag fallit för detta upplägg! Hade bestämt mig för att låta vapeninköpen avvakta tills säsongen är över, men då dyker det upp en Ruger No1 i 45-70 till försäljning- bara 10 minuter hemifrån! Behövde bara klämma på den, göra några provanläggningar så var saken klar. Licensansökan lämnas in i morgon :-)

Nu är bara frågan var jag kan köpa fästen? Hade tänkt mig ett 1,5-6x42 med 30mm tub.