Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Verför skjuter inte fler skeet ??

Featured Replies

Publicerat

Jag har förundrats över att det (iaf på knöppelåsen) brukar vara fullt med folk som vill skjuta trapp, men om man vill få ihop ett par stycken för att det ska vara någon ide att ladda kastarna på skeeten så är det ingen som är intresserad. Skeet är ju 10ggr mer utvecklande för skyttet än att nöta på trappbanan. Dom flesta träffar 17-20 duvor i början på säsongen och undefär lika i slutet.

Jag gjorde precis likadant från början men efter ett tag så märkte jag att svingen i princip hade försvunnit, visst man måste svinga lite i trapp också men de allra flesta gångerna blir det mer eller mindre frånskott.

Om man jagar med stående hund blir det ganska många "trappskott" men om man skjuter skeet blir man inte heller sämre på dom lägena utan bättre. Om man bara skjuter trapp så vinner man inte nått förutom i dom lägen som tränas på skjutbanan.

• Svar 101
  • Visningar 17,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jag har förundrats över att det (iaf på knöppelåsen) brukar vara fullt med folk som vill skjuta trapp, men om man vill få ihop ett par stycken för att det ska vara någon ide att ladda kastarna på skeeten så är det ingen som är intresserad. Skeet är ju 10ggr mer utvecklande för skyttet än att nöta på trappbanan. Dom flesta träffar 17-20 duvor i början på säsongen och undefär lika i slutet.

Jag gjorde precis likadant från början men efter ett tag så märkte jag att svingen i princip hade försvunnit, visst man måste svinga lite i trapp också men de allra flesta gångerna blir det mer eller mindre frånskott.

Om man jagar med stående hund blir det ganska många "trappskott" men om man skjuter skeet blir man inte heller sämre på dom lägena utan bättre. Om man bara skjuter trapp så vinner man inte nått förutom i dom lägen som tränas på skjutbanan.

skeet är mycket bra träning för just svingen men du har även från&mot duvor,med andra ord mycket givande träning ;D
Publicerat

Njaääeh... :-

Varför inte träna både trap å skeet, variation i skyttet skadar ju aldrig...

Trapskyttet e även det mycket bra skytteträning. Känns det tråkigt så skruva upp kastaren en 10 varv å öka på kastvinklarna både i höjd å sidled så ska du se att det blir svårare/mer intressant/mer lärorikt... 

Att endast nöta på skeetbanan e nog inte heller det så utvecklande... Sett flera skeetskyttar (ok, dom var fullfjädrade tävlingsskyttar :P..) som skjuter 15-serier med förbundna ögon... Bara dom hörde när duvan kastades, så var det inga större problem för dom att träffa, duvans "flygbana" e ju samma varje gång... SÅ 10 ggr. mer utvecklande  :-

Kanske märks att jag är en gammal trapskytt... ::)

Å bästa tänkbara träningsformen m. hagel för en jägare måste ju bara vara sporting, där kan man snacka om variation

Publicerat

Jag sköt en del skeet tidigare och låg på ett hyffsat snitt per serie, men det ekonomiska och tidsbrist gjorde att jag la ner det helt.

Det blev ca 3000-4000 skott på bana i några år, nu blir det kanske 500 skott per år tyvärr :-[

De få gånger man besöker banan nuför tiden blir det bara trapp skytte.

Varför det nästan bara är trappskyttar på skjutbanorna är nog för att skeetbanan är upptagna av skeetproffs med svindyra bössor och västar med SM märken (Sunderbyns skjutbana).

Tyvärr skrämmer det bort den vanlige jägarn från skeetbanan, för man vill inte skämma ut sig inför proffsen :-[

Men jag vet att de gärna ser att någon nybörjare kommer och prövar på skeet, de hjälper också till med tips och råd på hur man gör vid skeetskytte.

Att man är en jäkligt bra skeetskytt betyder inte att man är en bra skytt under jakt för det (undantag finns).

En skeet skytt är så präglad på duvor i en viss höjd och hastighet att skyttet går med automatik, i skogen kan viltet komma hur och var som helst.

Nä bästa träningen är att ha egna kastare (helst två) och oanonserat skicka iväg duvor till en skytt som går omkring framför kastarna.

Då får man träna frånskott, motskott, höga skott, låga skott, dubbler m.m

Den klart bästa jaktskytte träningen är det, plus att det är jäkligt roligt ;D

Publicerat

Ni är hjärtligt välkomna till Boden banan.

Mycket trevligt folk och en rolig stämmning.

Skjuter en del på Sunderbybanan också, tycker att grabbarna där är trevliga.

Men jag kan förstå att de inte är så pratsugna med alla ibland.

Några av dem tränar ju för SM,VM,OS mm och vill inte bli störda i sin träning.

Jag pratade länge med en av dem igår, han var in på butiken, och jag sa just att det kan kännas lite stelt i Sunderbyn.

Men när han förklarat hur hans tränings program ser ut har jag all förståelse för att de vill skjuta ifred.

Utanför banan är de mer avslappnade och otroligt trevliga.

Nåja, nog om detta.

Skjut MERA!  ;)

Publicerat

En bidragande anledning är nog att de "trappskyttar" som provat tröttnar när dom bara

får ner 5-6 duvor per serie

Trapp skyttar "siktar" ner sina duvor och ligger 2-5 m bakom på platta 2-6

Hjälp dessa trapp skyttar, med rätt kunskap upptäcker även dessa att skeet är "skeetkul"

Publicerat

skeet är mycket bra träning för just svingen men du har även från&mot duvor,med andra ord mycket givande träning ;D

Sa han som svingar förbi varenda djur han ska skjuta på  ;D

Publicerat

Svingit magistern svingit

Publicerat
En bidragande anledning är nog att de "trappskyttar" som provat tröttnar när dom bara

får ner 5-6 duvor per serie

Trapp skyttar "siktar" ner sina duvor och ligger 2-5 m bakom på platta 2-6

Hjälp dessa trapp skyttar, med rätt kunskap upptäcker även dessa att skeet är "skeetkul"

::) ::)

• 1 month later...
Publicerat

Var ute och panga lite skeet i går med nya stocken på beretan himmel&plättar va det var kul  ;D ;D ;D

Publicerat

Kommer kommer... sparar slantar till Flodmanbössan, klart jag blir med och leker igen....

Publicerat

Kan nån förklara vad det är som skiljer skeet och trap åt mer utförligt?

Publicerat

Aha, I see, I see

tack för länkarna :)

• 2 weeks later...
Publicerat

:'(Det är ingen som hade tid och lust att träna skeet med mig i morgon :'( :'(

Publicerat

har varit på många olika hagel skyte banor (3) men dom har inte haft skeet nån

av dom, trap och höga fasans torn samt manuela kastare så skjuter hip som hap.  ;D

iaf så försökte jag under föra året träna var lördag då jag hade tid å vädret var

bra så 2 till 3 gånger per månad blev det. (bätre änn inget)

Publicerat

[

/quote]

Kom upp till Boden så skjuter vi när du vill ;D

Publicerat

Man vet aldrig om man åker fel i någon rondell  :P ;D

• 5 weeks later...
Publicerat

Jodå... jag kan åka med  ;D

• 4 weeks later...
Publicerat

Äntligen. I Tisdags var det dax för premiärskytte på Bodens skeetbana. :D :D

Sköt 5 serier med blandat resultat, 16, 16, 18, 19, 21. :-

Var en sväng i dag också med Beretta. Sköt 4 serier 17, 19, 19, 20. :-

Nåja, har man inte skjutit på en lerduva sen i Augusti så man ska ju inte tro att man ska träffa alla. ;)

Banan är öppen Tisdagar och Torsdagar kl 18.00-ca21.00. Kom och skjut ni som bor i närheten. :)

Publicerat

Ja det var kul att starta upp skyttet.

Toppade med en 21 runda.

Men de två övriga rundorna låg runt 17..

Publicerat

Jag ska börja skjuta på duva och med det lilla jag vet så blir det nog skeet.

Många väljer nog trap för att det är lättare kan jag tro

Publicerat

Tjaba!

Var och träna skeet för lastbilen är på verksta topp byte :-

Det resulterade melan 19-23 på sex serier och jag tänker på er som jobbar  8) ::)

Ha det dr:Tore ;D

Publicerat

Hej svejs!

Var på tävling i dag och det gick skiiiitttttt >:( >:( >:( >:(

17-12-17-16=62 kan kräkas på det resultatet :'(

Ville för mycket, när man har legat på så där mellan 19-23 på träningarna :-

Bättre lycka nästa gång ;)

Publicerat

4 serier i torsdags.

18-20-19-16

För att vara andra gången denna vår så känns det väl OK. :-