Publicerat September 26, 200619 yr Farsan kom 3a på VM i skeet... Fan jag ska träna lite med så jag kan träffa ngra...
Publicerat September 26, 200619 yr Farsan kom 3a på VM i skeet... Fan jag ska träna lite med så jag kan träffa ngra...Åhh, fasen. När då? Vad heter han?
Publicerat November 22, 200619 yr Jag har tänkt att öppna skeetbanan uppe i puoitak i malmberget den 31 april. En heldag med skytte och korvgrillning. Bara jag får plogat upp i någorlunda tid. Alla med eget vapen är välkomna, vi skjuter nationell skeet eller bara träning utan några tävlingskrav. Medlemskap i mkjf skytteförening krävs och kort säljs på plats. Priser på serier är inte klara än men kommer att meddelas i en blänkare i kometen senare i vår. [move]Välkomna! Välkomna![/move]
Publicerat April 10, 200719 yr Livar upp den här tråden lite Var på banan idag o tittade på när en kille skulle öva till jägarexamen. När han hade skjutit lite kände jag hur det började rycka i pekfingret : Självklart hade jag bettan med mig och jag vart förvånad faktiskt över hur bra hagelskyttet gick, flöt på bra som fasen Bara att peka o trycka av kändes det som :DFast jag tog en kort paus när jag hade sju skott kvar av asken, efter pausen gick det pissdåligt, men men. Tanken är väl att det ska övas lite mer framåt i tiden Ha de
Publicerat April 10, 200719 yr Dom få ggr.jag åker till banan numera ,är det skeet som gäller. Skeet är det närmaste man kommer i jaktsituationer med sving på pangen. Dock bör man komma ihåg att man lär sej banan relativt snabbt,därför bör man skjuta mellan stationer och eller om man kan ställa sej lite längre från givna plattor!!! Trap är också bra...kanske dock mest för dom som jagar med ställande hundar. Vi som inte har såna jakter eller hundar,får nog mest realistiskt övning på skeet banan... Duckar nu för inläggen som kommer försöka överbevisa detta ;D ;D ;D ;D
Publicerat April 11, 200719 yr Tyvärr är det även dåligt med skeetskyttet på vår bana i Helsingborg. Det finns ett litet gäng på 2-4 'gubbar' som iblan drar igång kastarna (de är färdigladdade så det är inget stort jobb), men vi har tyvärr inte banan öppen och står och väntar på folk. Trapen har alltid varit välbesökt, kanske har det att göra med Sportskyttarna och deras träning, vet inte. Doch får jag säga att vå har fått ett otroligt uppsving de senaste åren på vår Compact Sporting bana som vi även kallar Jägarhörnan. Där är det nästan mer folk än på trapbanan nuförtiden. Den är byggd runt en skeetbana med tre extra kastare. bredvid skeettornet står en rabbit och en loop. För rabbit duvan har vi byggt upp lite skydd som ska likna häck, mha grön konstgräsmatta. Loopen kastar en vanlig duva fast på högkant i en 10m hög parabel. Straxt bakom dessa kastare står ett 18m högt fasantorn. Det trevliga med detta är att man faktiskt kan anpassa skyttet en hel del. När allt känns för inrutat så är det bara att ändra duvorna på stationerna. Och när man vill ha lite extra utmaning, ställ er på mittenplattan (platta 8 heter den va?) och försök ta fasanerna som motskott ibland skjuter man nästan bakåt ;D . Så vill ni öka skyttet på skeetbanan, bygg ut den till en compact sporting bana, det behöver ju inte förstöra skeetskyttet för de kastarna finns ju fortfarande kvar. Det är bara fantasin som sätter gränser. Rabbittar, fasaner, miniduvor, loopar, dubbelkastare, ZZ-duvor mm. 3-4 extra kastare så har man gjort en rolig bana. Tänk bara på att bygga fasan-tornet så man hissar kastaren. det är mycket lättare att fylla på duvor och serva den nere på maken och inte behöva klättra 18 meter uppoch upptäka man glömt skiftnyckeln : > Mer sporting åt folket
Publicerat April 11, 200719 yr Vi har en trapbana, en skeet och en compct sporting. Sportingen är ju klart roligast men knöligast att få fart på alla kastare, sen kommer skeeten och sist trapen. Nu har jag köpt mig en åsanissebössa som verkar passa bra som fan så den ska luftas på skeeten fortast möjligt ;D Vi hade en tävling i höstas på skeeten, 4 skyttar, en på varje platta från 2 till 5, en som sitter med fjärren till kastarna och toktrycker fram duvor sen är det bara att elda på så mycket man orkar, först att bränna iväg 25 plugg vinner Jävligt skoj, kom en gubbe och undra om det var ryssen som kommit : //Micke
Publicerat Maj 8, 200719 yr Jag körde sporting på HJK i helgen. Fan va roligt det var. Varför har man inte gjort det tidigare?? En riktig utmaning. Och Haninges sporting-bana är riktigt bra. Lär bli en hel del tid där framöver.
Publicerat Juli 14, 200718 yr Var och sköt skeet idag. En 14-runda och en 15. Fan vad ringrostig man är.... Sista rundan bommade jag båda på station 7. > Bössan är i.o.f.s. jaktborrad men ändå borde man väl komma upp på 18 - 20 tycker man. Nåväl det blir väl till att träna mer ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Tja!! Jag är funktionär på Sunderbyns skjutbanor utanför Luleå, vi har för avsikt att anordna en sporting- compact sporting på en utav våra skeetbanor. Det behöver inte bli så väldigt kostsamt tanken är att vi använder skeetbanan och en trapbana som ligger mitt i skeetbanan, vi har även ett torn för höga fasaner som vi andrar kastvinklarna på, och köper in 2 eller 3 mobila kastare, så jag tror att det kommer att bli bra. Tlii nästa säsong så är alla välkommna att besöka våran fina anläggning, tanken är att försöka ordna någon tävling där, det finns ju inte så många sportingtävlingar på våra breddgrader
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Idag var jag och sköt på "Kärr-skeeten" på HJK. Skjöt bra hela dagen. Men en serie 23/25 blev dagens bästa. Det är det bästa jag har skjutit på denna bana. Känns bra.
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Idag var jag och sköt på "Kärr-skeeten" på HJK. Skjöt bra hela dagen. Men en serie 23/25 blev dagens bästa. Det är det bästa jag har skjutit på denna bana. Känns bra. Kärrskeeten tycker många är svår... riktigt snabba duvor där men fasligt kul... jag har bara skjutet en serie där och sköt just 23 där då av 25 Jag skulle gärna skjuta mer där men min hemmabana är ju i Huddinge... sköt för övrigt lite skeet där idag med en kompis... har inte varit aktiv sen i mars... :)LIIITE ringrostig men fick till en serie på 23 i alla fall.
Publicerat Augusti 3, 200718 yr Kanon! Jag är ju medlem i Huddinge också. Men jag har fler som jag känner på HJK. Kul att se dig igen förresten. Det var ett tag sedan jag såg dig här!
Publicerat Augusti 10, 200718 yr Jagar mest ripor för stående fågelhundar och då brukar de ofta flyga iväg lågt och snett framåtvinklat vid lyften därför tycker jag det är bra att träna trap. Men skeet tycker jag är roligare för att man får svinga mer. Sporting är superkul, när det går bra - annars suger det, för att man ofta får leta efter duvan i alla fall jag som är ny på det.
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Jag har skjutit någonstans runt 150000 skott på trapbanan. Ja ni läste rätt etthundrafemtiotusen skott. Nu skjuter jag bara skeet. Trapskyttet ger inte snabbheten då man kan hänga på duvorna och peka ner dom. Variabel trap är lite bättre men inget slår skeet när det kommer till att träna in en korrekt sving. Allt skytte är av godo men ska jag slösa pengar på duvkrossning så vill jag göra det med så stort utbyte som möjligt per skott och det anser jag att skeetskyttet alternativt sporting gör bäst. En duktig trapskytt på skeetbanan får på sin höjd 15-17 duvor medan en skeetskytt kan prestera betydligt bättre än så på trapbanan. Sportingskytte är väl den bästa formen av jaktträning man kan få med den omväxling av situationer som ges.
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Kärrskeeten tycker många är svår... riktigt snabba duvor där men fasligt kul... jag har bara skjutet en serie där och sköt just 23 där då av 25 Jag skulle gärna skjuta mer där men min hemmabana är ju i Huddinge... sköt för övrigt lite skeet där idag med en kompis... har inte varit aktiv sen i mars... :)LIIITE ringrostig men fick till en serie på 23 i alla fall. Vill du så kan du ju alltid följa med till kärrskeeten när jag åker ut. Det brukar bli ganska ofta.
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Här i gällivare har det blivit ett uppsving med skeetskyttet från att ha varit nerlagt till att det skjuts strax över 10000 skott per år. Alla säger att skeetskyttet är dött men jag håller inte med. Det gäller bara att det ska finnas ett par eldsjälar som orkar lägga ner tid och pengar på att hålla igång banor och skjutning. Här finns möjlighet att göra sporting bana med väldigt små medel också. Bara att öppna ett hål på tornet på bana två och kasta den duvan mot över lådan på bana ett. En kastare till och man kan göra ett roligt skytte med dubble' från båda håll. Finns det något reglemente hur en korrekt sportingbana ska vara utformad?
Publicerat Augusti 13, 200718 yr Här i gällivare har det blivit ett uppsving med skeetskyttet från att ha varit nerlagt till att det skjuts strax över 10000 skott per år. Alla säger att skeetskyttet är dött men jag håller inte med. Det gäller bara att det ska finnas ett par eldsjälar som orkar lägga ner tid och pengar på att hålla igång banor och skjutning. Här finns möjlighet att göra sporting bana med väldigt små medel också. Bara att öppna ett hål på tornet på bana två och kasta den duvan mot över lådan på bana ett. En kastare till och man kan göra ett roligt skytte med dubble' från båda håll. Finns det något reglemente hur en korrekt sportingbana ska vara utformad? Tja!! Det skulle jag åxå vilja veta!!
Publicerat Augusti 14, 200718 yr ... Finns det något reglemente hur en korrekt sportingbana ska vara utformad? Inte absolut säker, men jag skulle inte tro att det finns några specifika regler för hur en compakbana skall se ut... Brukar finnas 3-4 extra kastare förutom skeettornen. deras placering är sen helt beroende på stället... En sportingbana är sen nåt helt annat , och inte heller här torde det finnas några specifika regler för hur och med vilken hastighet duvorna kastas... Men kul och lärorikt är det :D , måste medge att trap o. skeetskyttet inte känns särskilt roligt längre, nu gäller endast compak (o sporting..) då jag besöker nån skjutbana för att skjuta lerduvor... Mvh. Anders Edit; hittade nåt på danska http://www.jmhandelas.dk/Sporting/dk%20spo...0regels%E6t.htm
Publicerat Augusti 14, 200718 yr Vill du så kan du ju alltid följa med till kärrskeeten när jag åker ut. Det brukar bli ganska ofta. Ja, gärna! Men det får vänta lite... just nu har jag fasligt mycket att göra men om nån månad eller två kanske... tar säkert med nån mer från huddinge då om det är okej.
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Ja, gärna! Men det får vänta lite... just nu har jag fasligt mycket att göra men om nån månad eller två kanske... tar säkert med nån mer från huddinge då om det är okej. Jag e på!
Publicerat Augusti 19, 200718 yr Oavsett vad jag skrivit tidigare...här kommer försvaret till rubriken som är följande.... Verför skjuter inte fler skeet ?? Svar ..... Hinner inte numera......!!!!!!