Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Verför skjuter inte fler skeet ??

Featured Replies

Publicerat

Det är helt ok resultat ;)

Skälv har jag väl skjutit så där en 1400 skott i år :D

Det är så fruktansvärt roligt att skjuta skeet ;D ;D

• Svar 101
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

I går gick det inte så bra.

Vete tusan vad som hände.

Fick inte upp bössan till ansiktet.

Den hakade i hela tiden, trots olika åtgärder.

Resultatet på 4 serier blev därefter. Skit.

Toppade med en 18 runda... >:(

Publicerat
I går gick det inte så bra.

Vete tusan vad som hände.

Fick inte upp bössan till ansiktet.

Den hakade i hela tiden, trots olika åtgärder.

Resultatet på 4 serier blev därefter. Skit.

Toppade med en 18 runda... >:(

Prov kardbore band ;) ;D ;D
  • 3 weeks later...
Publicerat

Jag är så glad ;D i dag stämde det riktigt bra på tävlingen gytorp Vpr.

Resultat.21.22.21.23.22=109 ;D 8)

Orkade inte riktigt i finalen så det blev en 19 sväng :'( :P

Publicerat
Ni är hjärtligt välkomna till Boden banan.

Mycket trevligt folk och en rolig stämmning.

Skjuter en del på Sunderbybanan också, tycker att grabbarna där är trevliga.

Men jag kan förstå att de inte är så pratsugna med alla ibland.

Några av dem tränar ju för SM,VM,OS mm och vill inte bli störda i sin träning.

Jag pratade länge med en av dem igår, han var in på butiken, och jag sa just att det kan kännas lite stelt i Sunderbyn.

Men när han förklarat hur hans tränings program ser ut har jag all förståelse för att de vill skjuta ifred.

Utanför banan är de mer avslappnade och otroligt trevliga.

Nåja, nog om detta.

Skjut MERA!  ;)

Vore kul att prova skeet ngn gång..och då ligger väl kanske Boden närmast till hands om man bor i kring Skellefteå?!

Vet du vilka öppettider det är?

• 2 weeks later...
Publicerat

Hum, ursäkta en okunnig. Men vad är Sporting? Mellanting mellan Trap och Skeet? Är tydligen nån tävling på lördag ;)

• 1 month later...
Publicerat
En bidragande anledning är nog att de "trappskyttar" som provat tröttnar när dom bara

får ner 5-6 duvor per serie

Trapp skyttar "siktar" ner sina duvor och ligger 2-5 m bakom på platta 2-6

Hjälp dessa trapp skyttar, med rätt kunskap upptäcker även dessa att skeet är "skeetkul"

Kan inte hålla med om detta att vi trapskyttar bara bommar >:( Jag skjuter mest trap men även skeet brukar ligga på 19-21/serie..Trap 22-25/serie jag tycker att skeet är lika kul som trap ;D
  • 1 month later...
Publicerat

Sporting är väl en tävlingsform som är tillskapad utifrån vad man använder en hagelbössa till. Det är som en vanlig jaktstig fast man skjuter lerduvor i stället för plåtfigurer. Olika hur många kastare klubbarna har men en 6-8 stationer brukar det väl kunna vara? På varje station skjuter du ett antal skott mot ett antal olika duvor, rabbit, fasantorn, duvor på högkant, duvor liggandes uppochned i luften, miniduvor.. finns hur mycket krångel som helst och löjligt roligt och framför allt, en bra sportingskytt är en bra hagelskytt på jakt..givet att vederbörande besitter lite omdömme då rå.. Sett en del undantag därvidlag.

Sköt väldigt mycket trap tidigare men ruttande, skyttet är tråkigt. Visst, alltid bra att skjuta osv och visst vart man duktig, men något vidare hagelskytte är det väl inte. Mest peka på rätt ställe typ.. Sen vart det så att man sköt mer och mer skeet, så häftigt att känna att man hinner med dessa duvor. Jag har hittat en ny muskel i ryggen som liksom knäcker till och ger den där sista accelerationen i svingen så man hinner med sido duvorna trots allt.. När man sedan inser att det går att skjuta fullt..eller nåja, den sista stationen klarar jag mej bra utan  ;D men man kan iaf skjuta fullt tills man kommer det, så får man en j-la kick!

Som någon vis person sa, Skeetkul!!

Mvh!

Publicerat

Nyss hemkommen från skoge..., nää, ursäkta mig krogen skulle jag ju skriva...  ;D ;D

Sporting är väl en tävlingsform som är tillskapad utifrån vad man använder en hagelbössa till.... en bra sportingskytt är en bra hagelskytt på jakt..!

Nåja, hagelbössan kan ju användas på många olika sätt...men ja, jag håller absolut med dig om att sporting är den överlägset bästa träningen för en person som vill öva upp skyttetekniken inför jakt... Och jäkligt kul är det dessutom  :)

Sköt väldigt mycket trap tidigare men ruttande, skyttet är tråkigt. Visst, alltid bra att skjuta osv och visst vart man duktig, men något vidare hagelskytte är det väl inte....

Ok, ursäkta mig, men nu förstår jag inte riktigt... Det borde väl helt bero på "skiten bakom kolven"  :D vad man tycker är tråkigt eller inte... Och att det inte är något vidare hagelskytte  ???  Definiera ordet hagelskytte tack, varför är skeet mer hagelskytte än trap?

Bör kanske tillägga att trap=olympisk trap för mig.  (=hagelskyttets Formel 1  :-*) Känns väldigt fint då/ om man "hinner med" alla dessa lerduvor...

Mest peka på rätt ställe typ..

Är det inte det hagelskyttet går ut på ?    ;D ;D ;)

När man sedan inser att det går att skjuta fullt..eller nåja, den sista stationen klarar jag mej bra utan  ;D men man kan iaf skjuta fullt tills man kommer det, så får man en j-la kick!

Ja visst, det går att skjuta fullt i både trap och skeet... (=5*25 i internationella tävlingar... En full serie är väl inte så svårt, men 5 i rad ja, inte jag i.a.f...... :P :P ;D) Tittar man på "statistiken" så ser man att det är betydligt lättare  ??? i skeet än trap ( Nu snackar jag tävlingsskytte...) 

Och ja har samma problem som du, den sista stationen på skeetbanan är "onödig", åtminstone för en fd. "rappsytt" som jag...    :D :D

Mvh. Anders    :)

Publicerat

8 tans station e inte så svår att skuta fult på det handlar bara om att våga ställa sig upp  och skuta rent instigtivt station 1,7,8 sitter i rygraden efter ett tag altså rör på senan som röven hänger i

Publicerat

Nu ska jag inte såga den här nordiska trapskyttet, sååå tråkigt är det väl kanske inte.. eller nåt.. det var bara just JAG som tycker det är trist. Skeet skyttet blir väldigt mekaniskt och statiskt efter ngr tusen skott men för mej som kanske skjutit max 500 skott på en skeetbana så handlar det uteslutande om att titta på duvan och svinga för kung och fosterland. Inget pekskytte allstså.

Trapskyttet är utan tvekan mer pekskytte.. men skit samma, inget ont i det på något sätt. Bara det att jag tycker det är tristare..

Mvh!

• 4 months later...
Publicerat

Jag har skjutit skeet en sesong nu, och de är skit skoj.

Och det där med att göra bort sej är bara skit snack..

Jag skjuter på valbo sportksytte klubb., Där är alla vänliga och så.

Så dom som bor i gävle trakten och inte provat på skeet/trapp än kan väl komma dit.

dom har flera olika banor,. skeet,trapp,22a älg,22a gris och riktigt älg bana för studsare.

Publicerat

Tja!!

En sporting bana i Luleå trakten skulle inte vara helt fel, jag testade den formen av skytte i piteå förra sommaren och det var verkligen kul.

Publicerat

Lite sugen på skeet eller trapp men tror det skulle kunna sabbotera mitt gevärskytte.. En gång gevärskytt = alltid gevärskytt.. Desutom lär det bli lite dyrt att sattsa på gevär, skeet/trapp och pistol ;)

Publicerat

Hej.

jag gar inte skjutit mycket skeet, inte alls innan jag började gymnasiet, men det beror på att min morbror äger Susegårdens skjuskola så jag har i stort sett bara skjutit där.

MVH/ Micke

Publicerat

ÅÅÅHHH...vad jag längtar tills i maj när banan i Piteå öppnar :D...

Jag började faktiskt att träna skeet i sommras...efter Fritid & Vildmarksliv cup...sporting tävling som hålls i samband med "Beretta dagen" där Beretta (nix inte Beretta här på forumet ;) ;D) visar upp sina bössor. Ställde upp i den tävlingen...och sen var jag fast i lerduve jaktens värld :D...efter den dagen tränade jag en gång i veckan, ca 2-3 serier / kväll tills banan stängde för sesongen...HUR KUL SOM HELST med lerduve skytte!

Mvh Fredde

Publicerat

Fredde i skåne stänger inte banorna  ;) ;D

Jag har tängt att skjuta trapp på söndag  ;D

Publicerat
Fredde i skåne stänger inte banorna  ;) ;D

Jag har tängt att skjuta trapp på söndag  ;D

Din lyckost där ;):D

Dom stänger vår bana i början av septermber pga att det börjar att bli lite folk (från 10-15 pers till 5 pers) som kommer och tränar, eftersom att jakten har börjat....Jag tycker att man åtminstone kunde ha öppet till snön kommer. Man måste ju träna fastän jakten har börjat!

Lycka till på Söndag!

Mvh Fredde

Publicerat

Tack Fredde  ;) ;D

• 4 months later...
Publicerat

Sådär då!...nu har det börjat på allvar...har hunnit med ca 700 plugg hittils...var idag å köpte 1000st till....

Hittils har det gått med varierat resultat...bästa hittils är en 23:a....sämsta var igår...14 :-[...hade tänkt vika bössan runt en tall...men men...på tisdag då j*vlar är det revansch 8)

Publicerat
Lite sugen på skeet eller trapp men tror det skulle kunna sabbotera mitt gevärskytte.. En gång gevärskytt = alltid gevärskytt.. Desutom lär det bli lite dyrt att sattsa på gevär, skeet/trapp och pistol ;)

Det där resonemanget har jag sprungit på tidigare... Har all respekt för ditt sätt att tänka i detta men..

Ville ha med en kompis på kråkjakt. En sån där riktig jaktpolare som jag hade massor med kul jakt tillsammans med.. Men så när våren om så förklarade stollen att han höll på att tränade inför trapsäsongen eller va fan det nu var så han skippade kråkjakten helt!

Ok om man skjuter på landslagsnivå eller nåt men det gjorde han inte.. Fattar det bara inte!

Skit samma. Skjuter gör man ju för att det är kul oavsett och jag vill tro att man blir en bättre skytt för varje lossat skott nästan så skit samma vad det är bara man håller igång på något sätt.

Jag ligger efter därvidlag, skjuter dessvärre väldigt lite lerduva nu. Blir ngr svängar när det ska skjutas på de här roliga anläggningarna med fasantorn o prylar men själv kör man sällan ut med kastaren och drar på.

Sugen som f-n nu! Blir tippen i helgen troligen..

Mvh!

Publicerat

Skulle jag få välja mellan skeet, trapp o tippen skulle jag DEFINITIVT stå på tippen!!!!

Tyvärr är jag en  av dem som får stå o nöta på skjutbanan för roligare än så får jag inte före 25aug.

De e så när man har polare som FÅR ta med sig kompisar till tippen men har inte tid.

Detta innebär  att tippen står öde med massor av fågel  :'( :'( :'( :'(

Var lite negativ till skeet o tyckte det svårt ut. O de va de me.

Men efter 5 serier har jag nu lyckats få till 17träff som personbästa med nybössan (Beretta Ul).

Nästa vecka SKA de va 20minst.

Lite mör blir man dock av att stå krossa duvor med en ul.

Kanske får ta med automaten (också) nästa gång! Nu har man ju skjutit in sig på den nye ;)

Ett tillägg för dom som aldrig skjutit Skeet (trapp)!!!

Jag hade 1träff trapp, 4-8träff skeet i början o de va från o motduvorna. INGEN SKRATADE utan kom bara med tipps o ideer för bättre skytte o då va det dessa typ SM skyttar.

Det har hjälp mig enormt i mitt hagelskytte (svingen) eftersom jag e inbiten kulskytt.

Nog känns de lite kymigt men vart ska man annars lära sig skjuta.

BIT IHOP o bjud på er själva för innerst inne känner alla igen sig själva ;)

Eller varför inte be klubben hålla nybörjarkurs i skeet. De brukar gärna ställa upp!

Ps. Än idag siktar jag mitt på duvan, håller kvar, o klämmer av, rent omedvetet. Ack så arg jag blir men de sitter i ryggmärgen sen tävlingstiden på kulskytte. DS.

Publicerat

Hipshot, om forumet hade en biktstol så skulle jag genast pallra mig dit och be om syndernas förlåtelse  :-[

Var idag och skulle skjuta gevär 300m.. Inte en kotte där.. Väntar på att 2 pistolskytteföreningar ska diskutera klart eller vad dom nu sysslar med men ser lönlöst ut..... (beror på att det är väldigt internt och sammanhållet gäng enligt rykten)

Nepp, blir hagel för min del, känns som om det är meningen. Verkar fungera jättebra och vara svinskoj, saknar tyvärr både bössa och pengar till en sådan nu, är tillråga på allt utan sommarjobb.. Fick som sagt en älgvältare för nån månad sen så blir nog ingen hagelbrak av päronen  :-

Publicerat

Fick man välja tipp vs skeet...tipp utan tvekan...desvärre har man inte förmånen att få jaga på nån tipp :'(...

jakt vs skeet....jakt utan tvekan...men dock måste man (jag) träna för att hålla igång skyttet...kula har jag skjutigt ofantliga mängder med så där behövs ingen träning...det är djupt rotat i ryggmärgen...men däremot hagel...där behövs det tonvis med träning för min del...Trapp har jag testat två gånger...men det är för simpelt :-, så jag håller mig till skeeten än så länge...Sporting är jäkligt kul faktiskt, synd bara att det inte finns nån sporting bana här...

Publicerat

Kula liggandes och med stöd är väl innött för min del så för jaktligt skytte krävs inte mer än motionskytte på den biten. Dock krävs bra mycket mer övning på rörliga mål, stående och knästående.. Man kan aldrig träna för mycket (förutsatt att lilla frun inte lägger sig i  ::))