Publicerat December 31, 201213 yr Hämtade idag min allra första valp! En riktigt underbar strävhårig vorstehtik! Som älskar att bita Mig i örat, och överallt annars också för den delen!! Någon som har lite tips för när man ska börja med vad om den ska användas till eftersök, o sen mestadels gris o älg?
Publicerat Januari 1, 201313 yr Sten Cristoffersson har skrivit boken Våra Jakthundar,köp den,där står mycket läsvärt för alla kategorier. Lycka Till !
Publicerat Januari 1, 201313 yr Känner att jag helst håller mig till klöv. Suger ju om man släpper på drevjakt o hunden står för fågel ...
Publicerat Januari 1, 201313 yr Ska du ha henne som avfångningshund och till drevjakt? Är enligt mig en vansklig kombination...
Publicerat Januari 1, 201313 yr Oj,Gustav,då får vi hoppas på att du jagar på helt fågeltomma marker,för en V. som inte är intresserad av fågel,dom e ovanliga dom!
Publicerat Januari 1, 201313 yr Känner att jag helst håller mig till klöv. Suger ju om man släpper på drevjakt o hunden står för fågel ... Ja du Gustaf, dom V som jag känner här uppe jagar fågel bara. Jag hoppas att du har fått med sådana anlag också på valpisen.
Publicerat Januari 1, 201313 yr Oj,Gustav,då får vi hoppas på att du jagar på helt fågeltomma marker,för en V. som inte är intresserad av fågel,dom e ovanliga dom! Ja visst är dom ovanliga.
Publicerat Januari 1, 201313 yr Finns inte gott om fältfågel här iaf.. Nejmen vi får väl se vad hon är intresserad av. vill främst ha henne till eftersök, om det går med nåt mer är det mest bonus !
Publicerat Januari 1, 201313 yr Nä,det är nog bäst att inte jaga fågel me´na,för har du en gång börjat,kommer du aldrig att kunna sluta!!
Publicerat Januari 1, 201313 yr Finns inte gott om fältfågel här iaf.. Nejmen vi får väl se vad hon är intresserad av. vill främst ha henne till eftersök, om det går med nåt mer är det mest bonus ! Runt Vrangsjön fanns det en del tjäder och orre. Jag var ute och kikade på tjäderspel några gånger och sedan fanns det Järpe bakom stugan som jag hade där i trakten.
Publicerat Januari 3, 201313 yr Känner att jag helst håller mig till klöv. Suger ju om man släpper på drevjakt o hunden står för fågel ... Är det inte lite fel att du väljer en Stående Fågelhund med Allroundegenskaper för att ENBART använda den till klövvilt? tragiskt enligt mig
Publicerat Januari 4, 201313 yr Lugn,nyberg....,när Gustaf väl märker vad han fått i huset så sköter det sig själv ! !
Publicerat Januari 4, 201313 yr Eftersom jag endast jagar klövvilt var ju tanken att det först och främst skulle bli en bra eftersökshund. Om jag sedan får tag i marker med fågel får vi väl se då. Det är väl än värre med folk som Skaffar en vorsteh el dylikt och bara har som sällskap?
Publicerat Januari 4, 201313 yr Eftersom jag endast jagar klövvilt var ju tanken att det först och främst skulle bli en bra eftersökshund. Om jag sedan får tag i marker med fågel får vi väl se då. Det är väl än värre med folk som Skaffar en vorsteh el dylikt och bara har som sällskap? Träna apportering med henne och släpspår med pälsvilt (hare/kanin och räv). Det kan man göra utan att man "har" själva jakten. En sådan hund är guld värd för de flesta jägare att ha tillgång till. Min vorsteh går 70% som efterskottshund, 25% som "stöthund" och 5% som stående ungefär. Nu har han ju grunderna i sig vad gäller arbetet som stående och en mental motor som få har, så han funkar bra som stående även det inte blir många dagar/år med den jaktformen. /Må
Publicerat Januari 4, 201313 yr Räv har jag alla möjligheter att ssläppa henne på också blir det rävjakt imorgon ska hon få sniffa lite om det blir skjutet!
Publicerat Juli 4, 201312 yr Blir med Skäggig kille i höst. Här är en bild tagen när de små liven är 9 dagar gamla. En av dessa kommer hem till oss... Runt den 26:e åker vi och träffar dem för första gången. Då är de runt 6 veckor. // P
Publicerat Juli 4, 201312 yr Hämtar mitt första strävhår den 13/7 ska bli jäkligt kul att Munstern får lite att sparra mot:)
Publicerat Juli 5, 201312 yr Hämtar mitt första strävhår den 13/7 ska bli jäkligt kul att Munstern får lite att sparra mot:) Grattis till ett bra val. Härligt att ha en liten skäggis hemma.
Publicerat Juli 6, 201312 yr Hämtar mitt första strävhår den 13/7 ska bli jäkligt kul att Munstern får lite att sparra mot:) stackars munstern......grattis
Publicerat Juli 6, 201312 yr Var på prov idag och det gick å h-vete på spåret. Har tränat hemma på både svårare spår och med tyngre rävar än det var på provet och hon har aldrig bommat. Men hon gjorde inte ens ett försök att greppa räven. Det som gjorde det extra surt var att vattnet som jag gruvat mig mest var ganska lätt. Någon som har tips på övningar eller tips öht? /Johan
Publicerat Juli 6, 201312 yr Nu gissar jag, du kanske är jätteduktig men iallafall, ta det på rätt sätt! Husse var skitnervös.... hunden märker detta! Som jag sa detta var en gissning o vem fn är inte nervös på prov1
Publicerat Juli 6, 201312 yr Var på prov idag och det gick å h-vete på spåret. Har tränat hemma på både svårare spår och med tyngre rävar än det var på provet och hon har aldrig bommat. Men hon gjorde inte ens ett försök att greppa räven. Det som gjorde det extra surt var att vattnet som jag gruvat mig mest var ganska lätt. Någon som har tips på övningar eller tips öht? /Johan Ozzian har nog en poäng. Hundar är mästare på att känna av förarens humör. Är det hundens första prov så får man också tänka på att det är en ny situation som inte är bekant för hunden. Nya människor och hundar kan utgöra en stor störning för en oerfaren hund. Är det så så bör du träna på spåret med för hunden nya bekantskaper i närheten samt i många olika miljöer. Då kommer det säkert gå bättre för er nästa gång.