Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vorsteh

Featured Replies

Publicerat

RW:s hund ska du öht inte blanda dig i Hippen. Den sköter RW, Lisa och jag om dom behöver hjälp :o

Faktum är att jag kommer att försöka köra fågeljaktsträning (stående) först och skiter det sig så går det att övergå till hårviltsjakt. Bäst vore om det funkar på båda jaktformerna med det har jag ingen förhopning om, fast under har skett för.

Valpen verkar vara smart, man ser att man får kontakt med henne och hon har redan börjat fungera på enkla handtecken.

• Svar 359
  • Visningar 91k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Faktum är att jag kommer att försöka köra fågeljaktsträning (stående) först och skiter det sig så går det att övergå till hårviltsjakt. Bäst vore om det funkar på båda jaktformerna med det har jag ingen förhopning om, fast under har skett för.

Valpen verkar vara smart, man ser att man får kontakt med henne och hon har redan börjat fungera på enkla handtecken.

Det låter sunt, satsa på att jaga in den på fågel de första två åren, så får du en ordentlig grundlydnad som du kommer ha stor nytta av i de andra "grenarna". Har man en ovillkorlig apport så har man mycket "gratis" sen!

Det ska bli roligt att läsa framgångarna varefter och lycka till!

Publicerat

Nu kommer jag nog också börja titta efter valp i vår. Hunden min blir ju 7 i januari så det känns som om det börjar vara dags. Denna hund kommer jag dessutom springa på jaktprov med. Skulle vara roligt med en champion i familjen :rolleyes:

Publicerat

Jag fick ett samtal från en gammal vän som frågade mig om jag kunde ta över en hund åt en av hans bekanta. Kunde inte tacka nej och har tagit en fruktansvärt trevlig kille på prov. Väntar ju själv på en operation. Lägger in en bild på honom.

post-59-0-94052900-1320519144_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag fick ett samtal från en gammal vän som frågade mig om jag kunde ta över en hund åt en av hans bekanta. Kunde inte tacka nej och har tagit en fruktansvärt trevlig kille på prov. Väntar ju själv på en operation. Lägger in en bild på honom.

Men wow vilken pärla. :wub:

Har inte hängt med i svängarna, är så lite online nuförtiden.

Lycka till med nytillskottet, hoppas ni blir livskamrater. :)

Publicerat

Den där killen kan charma alla utom "the evil bitch from hell" som gärna skulle äta upp honom om hon fick. Axa är svartsjuk över att vara tvungen att dela husse med någon annan.

Publicerat

Ibland händer det oväntade saker och en del är av positiv art... ;)

Ser ut att vara en trevlig kille!

Publicerat

Vart kommer han ifrån?

Han är ruskigt lik min tik!

Publicerat

Det är från en av Stöckels kullar. Han är med andra ord en kirunahund.

Publicerat

Då var Aska hemma. Trevlig liten strävhårstik. Det är vår första Vorsteh men tror verkligen på att hon kommer bli ett bra komplement till de andra. Bilder kommer när hon väl lyckas lugna ner sig så att man kan fota henne :)

Publicerat

Då var Aska hemma. Trevlig liten strävhårstik. Det är vår första Vorsteh men tror verkligen på att hon kommer bli ett bra komplement till de andra. Bilder kommer när hon väl lyckas lugna ner sig så att man kan fota henne :)

Grattis. Nu blir det inte en tråkig stund under de närmsta 13-14 åren. Hemma hos oss går bearbetningen av sambon bra så det kan nog bli en liten skäggig valp här i vår.

Publicerat

Grattis. Nu blir det inte en tråkig stund under de närmsta 13-14 åren.

Du undantar väl alla gånger dom ska lyda förstås.

Publicerat

Du undantar väl alla gånger dom ska lyda förstås.

En vorsteh håller familjen sysselsatt, två hela kvarteret och mer än tre kräver licens för innehav av massförstörelsevapen men tråkigt blir det aldrig.

Publicerat

post-2992-0-96234100-1321785733_thumb.jp

Nu har hon äntligen lyckats med att posera

Publicerat

post-2992-0-96234100-1321785733_thumb.jp

Nu har hon äntligen lyckats med att posera

Vilket charmtroll! :wub:

• 1 month later...
Publicerat

Hallå.

Jag har en valp från Subterram och Ferro. Det var kullen innan din och min tik är nu 8 månader. Dessutom bor vi nästgårds - jag finns i Tommarp.

Hoppas vi stöter på varandra en dag!

/Fredrik

Hej! Jag är novis på Vorsteh så jag tänkte att nån här kanske kan säga om valparna jag är intresserad av är nåt bra.

Fadern heter Ferro vom Brundfeld: sg/sg, VJP 74, HZP 219, VGP I 324, HD A, Dna v WD-frei.

Moder heter Caja vd Königsaue: ck utst, HD A, artros (OCD) ua, von willebrand frei.

Sjukdomarna behöver vi inte gå in i, det vet jag vad de betyder men vad f-n är VJP, HZP & VGP (tyska prov) och vad betyder siffrorna/betygen. Jag antar att det handlar om nåt liknande fältsarbetsprov o s v som finns i sverige men hur ska jag värdera dem.

Kenneln som den ev. valpen finns på heter Subterram, är det nån som vet nåt om deras hundar?

Publicerat

Hallå.

Jag har en valp från Subterram och Ferro. Det var kullen innan din och min tik är nu 8 månader. Dessutom bor vi nästgårds - jag finns i Tommarp.

Hoppas vi stöter på varandra en dag!

/Fredrik

Det var som f-n, Tommarp. Då bor du kanske i närheten av min syster Nette (o Knubbe) eller svågern Micke (o Lotte)?

Publicerat

Som det ser ut just nu skall jag ner till Tyskland i vår och höst för att meritera enligt det tyska systemet. Jag siktar på en bra allroundhund och inte enbart en fågelhund. Subbterram tar ju tyska linjer och lämpar sig då också bättre om det är en allround man söker. Jag är definitivt ingen expert på fågelhundar och skriver detta i all ödmjukhet men om jag sökt en ren fågelhund hade jag nog letat bland andra raser men framförallt en annan kennel.

Jag kan bara säga att jag är fantastiskt nöjd med hunden jag har och kan rekommendera Subterram om någon söker en hund med samma kriterier som jag.

___

Off topic varning!

Jag är inte helt uppdaterad på Tommarp men vi jobbar oss in bland människorna här så sakteliga. Kommer från Malmö men flyttade ut för några år sedan. Vi bor på Telegatan och såklart bor vi i närheten (även om jag inte vet var de bor) Tommarp är inte direkt gigantiskt :)

Det var som f-n, Tommarp. Då bor du kanske i närheten av min syster Nette (o Knubbe) eller svågern Micke (o Lotte)?

Publicerat

Ok, Micke bor nära dig. Om du går ut till Lantmannagatan o svänger höger så går du förbi en gamal brandstation och huset efter bor Micke i. Går du på kvällen så lär du se några av hans Kudu´s på väggen.

Vi får träffas nån dag, Ulrika skulle ju ha valpträff, har du hört nåt om det?

Publicerat

Och nu har jag också blivit med vorsterh, blev en två årig kh. Hämtade upp honom igår och kameran ligger hos föräldrarna så bilder får vänta en vecka men rent spontant nu efter en dag så är mitt första intryck bara, jävlar vad energi han har, den sinar liksom aldrig och han verkar bara ha två lägen, full fart eller sovandes.

Publicerat

Och nu har jag också blivit med vorsterh, blev en två årig kh. Hämtade upp honom igår och kameran ligger hos föräldrarna så bilder får vänta en vecka men rent spontant nu efter en dag så är mitt första intryck bara, jävlar vad energi han har, den sinar liksom aldrig och han verkar bara ha två lägen, full fart eller sovandes.

Låter som en vorsteh det. Men aktivera honom ordentligt så kommer han lära sig att ta det lugnt hemma. I alla fall när han blir vuxen, vilket vorsteh blir runt 8-9års åldern :)

Publicerat

Välkommen i vorstehgänget. Nu har du skaffat en riktig jakthund med nästan obegränsade resurser i motor. Bara att börja fixa med bromsarna för de följer inte med i originalutförande. B)

Publicerat

Låter som en vorsteh det. Men aktivera honom ordentligt så kommer han lära sig att ta det lugnt hemma. I alla fall när han blir vuxen, vilket vorsteh blir runt 8-9års åldern :)

Då är det långt kvar innan han blir vuxen då :) Han har efter en vecka nu börjat bli lugnare hemma (förutsatt att han får sina timlånga promenader) har tränat en del apport med honom och ska börja köra lite blodsspår nästa vecka.

Välkommen i vorstehgänget. Nu har du skaffat en riktig jakthund med nästan obegränsade resurser i motor. Bara att börja fixa med bromsarna för de följer inte med i originalutförande. B)

Ja bromsar har märkt att dom inte riktigt finns, komandon som stanna och stop verkar han ha svårt för :P han lägger bara huvudet på sne och ser frågande ut då jag säger stanna.

Publicerat

jag har en str vorsteh tik som är 9 månader nu som heter stormkullens dream date men som kallas doris i hemmet. jag har lagt ner mycket tid på stopkommandot och lite mindre tid på fot och apport. jag ska försöka skjuta lite ripa för hon nu till våren och sen så ska hon få chansen på mink mård och räv och grävling.. hon har sprungit bakom grävling en gång ca 100 m och så har jag hittat hon när hon stog och skällde i en gryt öppning en gång. ungefär en vecka senare fick jag veta att det var grävling i grytet. hon har även sprungit bakom räv som hon skallade lite bakom när hon var 4 månader. hennes första fågelkontakt var också vid 4a månader och då stannade hon självmant utan att jag ens sa nått så jag behövde bara berömma!! så jag är oerhört nöjd med min första egna hund, när man bara är 16 år så är det perfekt att få börja med en stående fågelhund så man lär sig vikten av att ha en lydig hund oavsett jakt.

• 2 months later...
Publicerat

Alldeles för dött här!

Hursom så fick vi klart med en strävhårstik idag, leverans en bit in i maj. Vi hade tingat valp i Tyskland men där blev vi bara erbjuden en hane, vilket känns motigt när man har en skäggpryd herre hemma som inte riktigt skulle uppskatta det. <_<

Nu blir det en tik ifrån subterram och det är efter samma hane som i parningen nere i Tyskland, lite kul.

Blir till att lägga in om semester några dagar nu så att jag blir hemmapappa första månaden, passar kanon när man älskar våren :P

Så jädra kul det här ska bli då :D En till skäggagam som ska jagas in.

RW, hur går det med ditt tillskott ifrån subterram ?