Publicerat September 6, 201510 yr Vi har haft parhöns på våren, men svårt att veta hur de lyckats då vi hittills stödutsatt varje år.
Publicerat September 6, 201510 yr Vi är ett gäng som hållt på fyra år med utsättning och utfodring av fältfågel på en mark. Vi har ett 10-tal utsättningsvoljärer. Var ute igår och hade en riktig kanondag, man blir löjligt glad när det börjar ge resultat med allt arbete. Ser givetvis fram mot premiären men samtidigt är det jäkligt kul att det finns fågel. Här en situation med rapphöns: Kul när man ser samarbetet då hon vänder sig om och ser ut som att hon funderar "Vad är det som tar en sån tid, KOM nu husse!"
Publicerat September 6, 201510 yr Kul när man ser samarbetet då hon vänder sig om och ser ut som att hon funderar "Vad är det som tar en sån tid, KOM nu husse!"Precis! Hon har stått rätt länge där, så flocken har förflyttat sig lite. "Kom igen nu din slase!"
Publicerat September 6, 201510 yr Min gjorde likadant i skogen. Dessutom kunde man med nittionio procents säkerhet säga om det var tjäder eller ripa på det sätt hon gjorde det. Fan man blir så sentimental att tårarna rinner mär man tänker tillbaka på gammeltjejen.
Publicerat Oktober 25, 201510 yr Kände att det här kanske var rätt ställe att slänga ut en krok på? Känner någon till aktuella parningar med lovande linjer för skogsfågel och fjälljakt? Vi letar efter en lämplig hund för både jakt men även lämpad för att köra drag och agility för att hålla igång Skickat från min iPad med Tapatalk
Publicerat Oktober 25, 201510 yr Jag kan tipsa om kennel Ganjo, riktigt fina hundar och har en kull men vet inte om alla är sålda! men dessa hundar är fågelhundar, jag vet inget om dom jagar klöv! jag har haft två från dem, bägge överkörda men otroligt fina hundar och massor av jaktlust! mina hette Dixie och Farya om du tar kontakt! fn, hade bara svärfar släppt till jakten i hälsingland så vet jag var jag köper nästa hund!
Publicerat Oktober 26, 201510 yr Ska kolla upp den kenneln! Hittade på klubbens hemsida att Vildskinnets planerar en kull, någon som vet något om den kenneln?
Publicerat Oktober 26, 201510 yr Min gjorde likadant i skogen. Dessutom kunde man med nittionio procents säkerhet säga om det var tjäder eller ripa på det sätt hon gjorde det. Fan man blir så sentimental att tårarna rinner mär man tänker tillbaka på gammeltjejen. det är nästan så att man gör redan med nuvarande vovve över de tillfällen dom löst problemen åt en utöver vad man någonsin kunnat önska
Publicerat November 15, 201510 yr Ni som använder era hundar för eftersök, avfångar dom själva? Hur funkar det när ni är ute efter fågel, kan dom få för sig att dra iväg på klövvilt?
Publicerat November 15, 201510 yr Kände att det här kanske var rätt ställe att slänga ut en krok på? Känner någon till aktuella parningar med lovande linjer för skogsfågel och fjälljakt? Vi letar efter en lämplig hund för både jakt men även lämpad för att köra drag och agility för att hålla igång Skickat från min iPad med Tapatalk http://www.resultatdatabasen.se/vorstehavel/Breed/viewall.asp Där hittar du alla godkända parningar. http://www.resultatdatabasen.se/sok_Hund.aspx Och här kan du läsa betyg och kritik på dom hundar som gått prov.
Publicerat November 16, 201510 yr Hej och tack för länkarna! Nu har det hänt lite sen sist, vi har nämligen fått tinga en tik efter Jazzamarken's Satu, så kring årsskiftet blir det full rulle här Ser fram emot kommande höstar! Skickat från min iPad med Tapatalk
Publicerat November 16, 201510 yr Ni som använder era hundar för eftersök, avfångar dom själva? Hur funkar det när ni är ute efter fågel, kan dom få för sig att dra iväg på klövvilt? Nu läser jag dina frågor som om man kör eftersök med sin hund så skulle de kanske vara mer benägna att dra på klöv? Jag svarar att jag anser att det handlar om lydnad. Dvs det är med lydnaden du styr huruvida de drar på klöv (olovligen) eller inte. Om du tränat hunden rätt så vet den ju vad ett jaktmoment innebär oaktat om det innebär att söka fågel eller gå eftersök på klöv, eller om det innebär eftersök / apportering av fågel etc. Tyvärr kan jag inte bidra till om min kille avfångar eller inte då jag inte ännu börjat regelrätt spår-/eftersöksträning. Kråkor som lever och bits har han ännu inte blivit så kaxig mot att han försöker döda dem, inte för att det är så stor vägledning skulle jag tro...
Publicerat November 17, 201510 yr Hej! Skriver även här. Min korthåriga Vorsteh behöver hundvakt och jaktkompis från nu och en månad framåt. Tyvärr kunde inte Jacob som tidigare hoppat in som extra husse. Jag har lagt in en tråd om just detta så läs gärna den om ni är intresserade. Med värmeAnders
Publicerat Februari 2, 201610 yr Någon som har en kh från Svartsjöarnas kennel? Isf, fungerar hunden bra? Använder du hunden endast till fågel eller till annat också? Undrar en som börjar funderar allvarligt på en kh vorsteh [emoji4]
Publicerat Februari 3, 201610 yr Känner inte någon personligen men det är många aktiva vorsteh-människor på Facebook så jag skulle föreslå att du även försöker där. Det är slutna grupper så du måste begära access så vi slipper en massa troll. Vorsteh-sverige https://www.facebook.com/groups/379455572117041/ Underavdelningen Östra https://www.facebook.com/groups/175427325906188/ Sedan har du mer generella Stående fågelhundar i Norden. Då är det inte enbart Vorstehfolk. https://www.facebook.com/groups/193167074152639/ Samt det finns även en jaktbruksgrupp (de som inte bara kör med fågel på sin vorsteh och känner att de behöver en egen grupp) https://www.facebook.com/groups/100820260087301/ Mvh, // P
Publicerat Februari 3, 201610 yr Tack! Hade koll på en av grupperna redan, ska kika på övriga. Ska ringa till uppfödaren av en kull vi sneglat på ett tag nu. Kan eventuellt bli en rolig vår [emoji4]
Publicerat Februari 22, 201610 yr Tack! Hade koll på en av grupperna redan, ska kika på övriga. Ska ringa till uppfödaren av en kull vi sneglat på ett tag nu. Kan eventuellt bli en rolig vår [emoji4] Vilken parning är det? Farfar ska ta en valp från Skellefteå(Herbarias Lime) i vår!
Publicerat Februari 22, 201610 yr Vilken parning är det? Farfar ska ta en valp från Skellefteå(Herbarias Lime) i vår! Den här kullen är det. Valpen är nu vald och ska hämtas i helgen. Det är värre än vänta på julafton när man är 5 år gammal! Edit: länken kan vara en bra grej att lägga in också, hm? ... http://www.resultatdatabasen.se/vorstehavel/Breed/showbreed.asp?breed=764
Publicerat Februari 22, 201610 yr Den här kullen är det. Valpen är nu vald och ska hämtas i helgen. Det är värre än vänta på julafton när man är 5 år gammal! Kan inte vara den kullen då dom nyss är födda!
Publicerat Februari 22, 201610 yr Nix. Och fel stad. Lade in länken sen iaf, hade missat den [emoji4]
Publicerat Februari 22, 201610 yr Nix. Och fel stad. Lade in länken sen iaf, hade missat den [emoji4] Hehe. Parningen såg väl ok ut! Båda ligger över rasens medel i egenskaperna iallafall.
Publicerat Februari 22, 201610 yr Hehe. Parningen såg väl ok ut! Båda ligger över rasens medel i egenskaperna iallafall. Mm. Jag tror och hoppas at detta blir bra. Det är första gången jag ger mig på detta med fågelhund. Det känns bra att kullen hittades via mycket pålitliga kollegor och att vi har haft gott om tid att prata med dem om hundarnas egenskaper, vad de förväntar sig av oss, hur de använder och upplever hundarna, osv. Någonstans blir jag också glad att vi får lov att köpa en hund från en parning som ser bra ut när vi är helt novis på det. Jag hoppas kunna göra hunden rättvisa.
Publicerat Mars 10, 201610 yr Detta är en populär post. Får se vad man lyckas göra av denna. Skickat från min iPad med Tapatalk
Publicerat Mars 10, 201610 yr Får se vad man lyckas göra av denna. Skickat från min iPad med Tapatalk Är det en Tjuvskytt?:-)