Publicerat Mars 13, 200818 yr Jag skulle utan tvekan köpa Remingtonarn för Tikkan sedan kan du lägga slantarna som blir över på lull-lull så får du garanterat en trevlig bössa. Sedan skulle jag nog titta på LTR. dessa är beprövade och brukar skjuta bra direkt ur kartong och har stock från HS-precision.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Författare ja helt klart det finns ju många so mtycker dom är mycket fina att hantera, dom faller mig inte i smaken bara, jag gillar europeer. Ahaaa!! Du är en sån däringa vapenrasist!!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Författare Jag skulle utan tvekan köpa Remingtonarn för Tikkan sedan kan du lägga slantarna som blir över på lull-lull så får du garanterat en trevlig bössa. Sedan skulle jag nog titta på LTR. dessa är beprövade och brukar skjuta bra direkt ur kartong och har stock från HS-precision. Jo, det är väl ungefär så jag resonerar också, Remingtonarn kostar ju under hälften av vad T3:an gör, och för dom pengarna kan man få mycket gottis! Har sneglat på LTR:en också, det är ju inte skrivet i sten att det blir VTR:en, men det är något visst med den ändå tycker jag, men som sagt, man är väl inte sämre karl, än att man kan ändra sig... Mvh
Publicerat Mars 15, 200818 yr Visst är dom det. Mvh är du verkligen säker att du inte vill ha en T3 Tactikal istället? tänk efter....
Publicerat Mars 16, 200818 yr Författare Kan lova att jag håller på att grubbla sönder skallen på det här...
Publicerat Mars 16, 200818 yr Kan lova att jag håller på att grubbla sönder skallen på det här... "fniss" det var lite meningen med förra med inlägget Men det är väl ett ganska trevligt problem om inte annat? Handlar'n ska ju beställa min bössa imorgon....börjar få kalla fötter, funderar över att kanske ta en 308 istället?? lite mera köpe ammunition o tyngre kulor än 270 Win, ska tydligen ha en bättre egenprecision oxå? hmmm...vad göra?
Publicerat Mars 16, 200818 yr Författare "fniss" det var lite meningen med förra med inlägget Men det är väl ett ganska trevligt problem om inte annat? Handlar'n ska ju beställa min bössa imorgon....börjar få kalla fötter, funderar över att kanske ta en 308 istället?? lite mera köpe ammunition o tyngre kulor än 270 Win, ska tydligen ha en bättre egenprecision oxå? hmmm...vad göra? Tror du gör rätt i att ta 308:an ändå, inget ont om 270, men spontant så känns det som att 308 har mer att erbjuda, inte minst i valet av kula,( och tomhylsor på skjutbanan.. ) Jag har nu lagt bort Tacticalen, det står nu mellan Supervarmint och VTR. "..och han funderade och funderade.."
Publicerat Mars 16, 200818 yr Tror du gör rätt i att ta 308:an ändå, inget ont om 270, men spontant så känns det som att 308 har mer att erbjuda, inte minst i valet av kula,( och tomhylsor på skjutbanan.. )Jag har nu lagt bort Tacticalen, det står nu mellan Supervarmint och VTR. "..och han funderade och funderade.." Klart du ska slå till på en supervarmint! Då kan vi ju starta klubben "vi med Tikka T3 supervarmint och Kompostcammo från mossy" *S* Skämt å sido, du är fortfarande inne på en 308 el? // Kent
Publicerat Mars 16, 200818 yr Författare Klart du ska slå till på en supervarmint!Då kan vi ju starta klubben "vi med Tikka T3 supervarmint och Kompostcammo från mossy" *S* Skämt å sido, du är fortfarande inne på en 308 el? // Kent Ja, det blir en 308, frugan har ju 2st 308:or och jag själv trivs jäkligt bra med den kalibern + att jag har alla verktyg och massor av hylsor och kulor, så det känns som att blanda in en ny kaliber skulle bara krångla till det. Mvh
Publicerat Mars 16, 200818 yr Tänk vad mycket lullull (kulor, krut, fästen kikare, stockar you name it) du kan få för mellanskillnaden
Publicerat Mars 16, 200818 yr Författare Tänk vad mycket lullull (kulor, krut, fästen kikare, stockar you name it) du kan få för mellanskillnaden Jepp!
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare Nu kommer ni antagligen att tro att jag ramlat och slagit i skallen, men jag har gjort helt om, och bestämt mej för att köpa en T3 Lite SS i stället... Vadan detta?? Jo, det är ju så, som dom som läst mina klagovisor i min jaktdagbok vet, hur ont jag har i musklerna, detta gör att jag inte har en chans att frihandsskjuta med en bössa som väger så pass mycket som en varmint eller tactical bössa gör, tyvärr... Då jag har två klass 1 bössor nu, CG:n i 308 och Marlin:en i 30-30, så kan jag inte ta bort den enda långskjutaren, (CG:n), och ersätta den med en som väger ännu mer, anledningen till att CG:n får lämna skåpet är ju just att den är för tung för mig att släpa på och att skjuta med utan stöd. 30-30:n är ju en korthållsbössa, underbar som drev och hundförarpang, men inget att sitta på älgpasset med, när avstånden kan bli lite dryga. Skulle jag då köpa en 308 som väger ännu mer, så skulle risken vara stor att jag drar mig för att använda den, just för tyngden, och då har jag ju bitit mig själv i röva.. Lite:n väger 2,8 kg, samma som frugans Battue gör, och den har jag inga som helst problem med att hantera. Då har jag funderat så här istället: Jag köper Lite:n, när jag jagar älg med den så har jag en Leupold VX-I 2-7x33 med snabbfäste på den, lätt och smidig kombination, kikaren är fullt tillräcklig för den typen av jakt. När jag kör åtel och lockjakt på mickel, så sätter jag på en Helia CT 3-10x50, också den med snabbfäste, bra kikare med suveräna mörkeregenskaper, bössan blir tyngre, men vid den typen av jakt så kör jag ju med benstöd hela tiden, och i och med att jag inte går speciellt långt på dessa jakter, så blir ju vikten ett mindre problem. Hänger ni med...? Sen att jag VILL ha en varmint 308, det är ju en annan sak... Mvh
Publicerat Mars 17, 200818 yr Nu kommer ni antagligen att tro att jag ramlat och slagit i skallen, men jag har gjort helt om, och bestämt mej för att köpa en T3 Lite SS i stället... Vadan detta?? Jo, det är ju så, som dom som läst mina klagovisor i min jaktdagbok vet, hur ont jag har i musklerna, detta gör att jag inte har en chans att frihandsskjuta med en bössa som väger så pass mycket som en varmint eller tactical bössa gör, tyvärr... Då jag har två klass 1 bössor nu, CG:n i 308 och Marlin:en i 30-30, så kan jag inte ta bort den enda långskjutaren, (CG:n), och ersätta den med en som väger ännu mer, anledningen till att CG:n får lämna skåpet är ju just att den är för tung för mig att släpa på och att skjuta med utan stöd. 30-30:n är ju en korthållsbössa, underbar som drev och hundförarpang, men inget att sitta på älgpasset med, när avstånden kan bli lite dryga. Skulle jag då köpa en 308 som väger ännu mer, så skulle risken vara stor att jag drar mig för att använda den, just för tyngden, och då har jag ju bitit mig själv i röva.. Lite:n väger 2,8 kg, samma som frugans Battue gör, och den har jag inga som helst problem med att hantera. Då har jag funderat så här istället: Jag köper Lite:n, när jag jagar älg med den så har jag en Leupold VX-I 2-7x33 med snabbfäste på den, lätt och smidig kombination, kikaren är fullt tillräcklig för den typen av jakt. När jag kör åtel och lockjakt på mickel, så sätter jag på en Helia CT 3-10x50, också den med snabbfäste, bra kikare med suveräna mörkeregenskaper, bössan blir tyngre, men vid den typen av jakt så kör jag ju med benstöd hela tiden, och i och med att jag inte går speciellt långt på dessa jakter, så blir ju vikten ett mindre problem. Hänger ni med...? Sen att jag VILL ha en varmint 308, det är ju en annan sak... Mvh Tror Du tänker helt rätt Crowfear! Det är ju inte sämre o ha en lättare bössa för rörligare jakt, släpa på en Varmint modell är ju lite tungt om man e lite klen (själv har jag ju inte det problemet eftersom jag är så fruktansvärt stark) Skämt åsido. Att sedan smidigt kunna byta kikare till olika typer av jakt är ju oxå jättebra. Handlarn ringde för 5 min sedan och kollade upp min beställning, ändrade till en 308, och kommer att köra med Tikkas orginal fästen (Piccatinny skenan skulle kosta x-tra 1400:-, vill sedan ha ett lågt kikar montage) Överlag kommer du bli jävligt nöjd
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare Tror Du tänker helt rätt Crowfear!Det är ju inte sämre o ha en lättare bössa för rörligare jakt, släpa på en Varmint modell är ju lite tungt om man e lite klen (själv har jag ju inte det problemet eftersom jag är så fruktansvärt stark) Skämt åsido. Att sedan smidigt kunna byta kikare till olika typer av jakt är ju oxå jättebra. Handlarn ringde för 5 min sedan och kollade upp min beställning, ändrade till en 308, och kommer att köra med Tikkas orginal fästen (Piccatinny skenan skulle kosta x-tra 1400:-, vill sedan ha ett lågt kikar montage) Överlag kommer du bli jävligt nöjd Ja, jag tycker att det känns rätt som jag tänker. He he...dom kan ta betalt för det extra lull lullet vill jag mena... Men visst är det så, skenan bygger en del den med, och man vill ju precis som du säger, få ner tuben så mycket det bara går, även om man har ställbart kindstöd som i ditt fall. Jag kommer nog att bli nöjd tror jag, och om inte....ja då byter jag igen! Mvh
Publicerat Mars 17, 200818 yr Nu kommer ni antagligen att tro att jag ramlat och slagit i skallen, men jag har gjort helt om, och bestämt mej för att köpa en T3 Lite SS i stället... Vadan detta?? Jo, det är ju så, som dom som läst mina klagovisor i min jaktdagbok vet, hur ont jag har i musklerna, detta gör att jag inte har en chans att frihandsskjuta med en bössa som väger så pass mycket som en varmint eller tactical bössa gör, tyvärr... Då jag har två klass 1 bössor nu, CG:n i 308 och Marlin:en i 30-30, så kan jag inte ta bort den enda långskjutaren, (CG:n), och ersätta den med en som väger ännu mer, anledningen till att CG:n får lämna skåpet är ju just att den är för tung för mig att släpa på och att skjuta med utan stöd. 30-30:n är ju en korthållsbössa, underbar som drev och hundförarpang, men inget att sitta på älgpasset med, när avstånden kan bli lite dryga. Skulle jag då köpa en 308 som väger ännu mer, så skulle risken vara stor att jag drar mig för att använda den, just för tyngden, och då har jag ju bitit mig själv i röva.. Lite:n väger 2,8 kg, samma som frugans Battue gör, och den har jag inga som helst problem med att hantera. Då har jag funderat så här istället: Jag köper Lite:n, när jag jagar älg med den så har jag en Leupold VX-I 2-7x33 med snabbfäste på den, lätt och smidig kombination, kikaren är fullt tillräcklig för den typen av jakt. När jag kör åtel och lockjakt på mickel, så sätter jag på en Helia CT 3-10x50, också den med snabbfäste, bra kikare med suveräna mörkeregenskaper, bössan blir tyngre, men vid den typen av jakt så kör jag ju med benstöd hela tiden, och i och med att jag inte går speciellt långt på dessa jakter, så blir ju vikten ett mindre problem. Hänger ni med...? Sen att jag VILL ha en varmint 308, det är ju en annan sak... Mvh Hmm...... undrar om jag inte kan sätta lite nya griller i skallen på dig då Då är det givetvis en Remington titan du skall köpa jag har en sådan den väger 2,5kg jag har en 7-08 och en 7br. pipa till den. Var idag form sköt lite 7br. hylsor passade då på att testa en laddstege undrar om Tikkan skjuter lika bra
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare varför två?/Micke Mjaa..hon fick sin första av mej när hon tog sin jägarexamen, en Krico 700, riktig lättviktare som hon trivs ypperligt med. Hon går som hundförare på älgjakten, och för 2 år sen så gick utkastaren sönder på den mitt under brinnande jakt. Det vart ju lite svettigt där ett tag att vara utan bössa tyckte hon, och jag hade ingen extra heller som hon kunde ta... Hon hade sneglat ett tag på T3 Battuen, så då gjorde hon slag i saken och köpte den och valde att behålla Kricon som reservbössa. Hon jagar bara älg, och kan ju då kosta på sig att ha två älgpangar, iofs så har hon en 22:a till övning, och en .410:a hagel också, som hon petar omkull lite kråkfåglar med, men det är inte så ofta. mvh
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare Hmm...... undrar om jag inte kan sätta lite nya griller i skallen på dig då Då är det givetvis en Remington titan du skall köpa jag har en sådan den väger 2,5kg jag har en 7-08 och en 7br. pipa till den. Var idag form sköt lite 7br. hylsor passade då på att testa en laddstege undrar om Tikkan skjuter lika bra Men va i he....e.... Tack för den!! Precis vad jag behövde..... Finns den i 308? Borde den ju iofs göra då det är en amerikan.. Ska kolla. Återkommer.
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare Torsbo hade en ny i 308 för 13300:-, högt pris för att vara en Remington, men om det som namnet tyder på, finns en skvätt titan i den, så är jag inte förvånad. Men hur funkar det rekylmässigt att skjuta 308 i en sån pass lätt bössa, mycket pisk eller..? Konstigt nog så hittade jag inget på Remingtons hemsida om den, det fanns en som hette "Alaska Ti", är det samma? Den fanns däremot inte i 308, så jag tror inte det var samma..
Publicerat Mars 17, 200818 yr Precis vad jag behövde..... Japp! ett getöga på din vapengarderob avslöjar att fabrikatet Remington lyser med sin frånvaro.....inte bra /Micke
Publicerat Mars 17, 200818 yr Den fanns i 308 tidigare men nu vet i katten verkar som den modell jag har inte finns längre bara en liknade som heter Model 700™ Alaskan Ti. Samma låda som jag har fast med flutad pipa och den verkar inte finnas i 308
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare Japp! ett getöga på din vapengarderob avslöjar att fabrikatet Remington lyser med sin frånvaro.....inte bra /Micke Joooo...
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare Den fanns i 308 tidigare men nu vet i katten verkar som den modell jag har inte finns längre bara en liknade som heter Model 700™ Alaskan Ti. Samma låda som jag har fast med flutad pipa och den verkar inte finnas i 308 Det förklarar ju varför jag inte hittade den på hemsidan då. Den som Torsbo har är lika som din då, fast i 308. Hmmm..