Publicerat April 18, 200818 yr Våran hane jagar mård i alla fall, lo är också intressant, men det jagar vi ju inte direkt(lo alltså)... Han skulle nog gärna fara efter räv och grävling också, men de har vi andra hundar till, så han får hålla sig till fågel och mård. Ska rota i burken och se om det finns några bilder..
Publicerat Maj 5, 200817 yr Inte med finne, men mård med NOBS är häftig jakt. Luriga djur det där. :-)
Publicerat Maj 7, 200817 yr Har faktiskt sneglat lite på en Finnspets som allround hund. Lagom storlek ochde jag har träffat har varit ovanlgit trevliga. Men efter vad jag har förstått så är det inte direkt något som uppmuntras i Sverige? Däremot så har jag för mig att det finns älgprov för Finnspetsar i Finland? Min tanke var ställande hund för främst älg,gris och grävling men även för fågel och mård. Men det är som sagat bara planer och ideér..
Publicerat Maj 7, 200817 yr Har faktiskt sneglat lite på en Finnspets som allround hund. Lagom storlek ochde jag har träffat har varit ovanlgit trevliga. Men efter vad jag har förstått så är det inte direkt något som uppmuntras i Sverige? Däremot så har jag för mig att det finns älgprov för Finnspetsar i Finland? Min tanke var ställande hund för främst älg,gris och grävling men även för fågel och mård. Men det är som sagat bara planer och ideér.. Finns ju andra alternativ som ska fungera som ställande allroundhund.
Publicerat Maj 7, 200817 yr Har faktiskt sneglat lite på en Finnspets som allround hund. Lagom storlek ochde jag har träffat har varit ovanlgit trevliga. Men efter vad jag har förstått så är det inte direkt något som uppmuntras i Sverige? Däremot så har jag för mig att det finns älgprov för Finnspetsar i Finland? Min tanke var ställande hund för främst älg,gris och grävling men även för fågel och mård. Men det är som sagat bara planer och ideér.. Jag skulle nog vara väldigt tveksam att sälja en finsk spetsvalp som allroundskällare. Det finns andra raser som avlas för det
Publicerat Maj 7, 200817 yr Finns ju andra alternativ som ska fungera som ställande allroundhund. Nähä? Hm.. jag har inte sett några ännu iaf..
Publicerat Maj 7, 200817 yr Jag skulle nog vara väldigt tveksam att sälja en finsk spetsvalp som allroundskällare. Det finns andra raser som avlas för det Som t ex Finnspetsen i Finland? Vad jag har förstått så använder man i ursprungslandet dessa hundar som allround hundar. Medans man i Sverige har valt att gå i från hur man använder hunden i Finland där man har kvar älgproven. Undra varför man valde att inte ha kvar älgproven i Sverige, men det är nog kanske mer föremål för en annan tråd.
Publicerat Maj 7, 200817 yr Nähä? Hm.. jag har inte sett några ännu iaf.. Du får väl bjuda in mig då... Skämt åsido så verkar det väl inte vara så stort fågelintresse hos många laikor. Min skällde en del fågel när hon var yngre men eftersom vi inte sköt något för henne tröttnade hon. Men ska du ha en hund för klövvilt och de mindre rovdjuren, så är det en laika du ska ha.
Publicerat Maj 7, 200817 yr Som t ex Finnspetsen i Finland? Vad jag har förstått så använder man i ursprungslandet dessa hundar som allround hundar. Medans man i Sverige har valt att gå i från hur man använder hunden i Finland där man har kvar älgproven. Undra varför man valde att inte ha kvar älgproven i Sverige, men det är nog kanske mer föremål för en annan tråd. Jag är inbiten fågeljägare med finnar men ser inga problem att någon skulle använda dem till annat. Precis som du säger finns det i Finland speciella linjer med väldigt duktiga älg hundar var väl inte så många år sedan en av dessa vann Nordiska mästerskapen på älg. Det är även flera här hemma som börjat para med dessa finska älg linjer då det även är goda fågelhundar och personligen tycker jag inte man ska avla bort något jaktintresse utan det får man välja bort under injagningen om man bara vill jaga fågel är det inga större problem. Sedan är jag rätt övertygad att man skulle få en väldigt bra älghund av en finne med dem rätta generna speciellt i södra delen av landet då markerna i regel är mindre
Publicerat Maj 7, 200817 yr he fins en kille i södra finland och han jagar mårdhundar och grävlingar ändast med finskspets.han skyter cirka 130-200 kräk per år med spetsana.finskspets är 100% allround hund.
Publicerat Maj 7, 200817 yr Författare jag skjuter mård o fågel för min tik samt när jaktproven är klara så blir det älg(längsta skalltiden på älg 16h). var och spårade en mink för drygt en månad sen fast den var dräktig och fick den. finnspetsen är ju avlad för att jaga från ekkore till björn.
Publicerat Maj 7, 200817 yr Har faktiskt sneglat lite på en Finnspets som allround hund. Lagom storlek ochde jag har träffat har varit ovanlgit trevliga. Men efter vad jag har förstått så är det inte direkt något som uppmuntras i Sverige? Däremot så har jag för mig att det finns älgprov för Finnspetsar i Finland? Min tanke var ställande hund för främst älg,gris och grävling men även för fågel och mård. Men det är som sagat bara planer och ideér.. kommer nog att funka skitbra! mink mård grävling fågel älg vet jag funkar, men är säker på att dom funkar bra på gris också. det är ju den spetshunden som är mest skarp, och du slipper att den biter ihjäl grävlingar och små grisar för den har så liten mun att den lär sig fort att det inte funkar. ( för det mesta) sen är den väldigt snabb så den lär klara sig undan skador ( gris)
Publicerat Maj 8, 200817 yr Författare hunden som vann nordiska på älg heter FIN21129/95 Reissumiehen Tiko samt så vann den hirvi herra (finska mästerskapen för finn och nobs på älg) -01 -02 -03 sen finns det ju SF38241/91 Pete jch både fågel och älg samt vinnare av hirvi herra -99
Publicerat Maj 19, 200817 yr Jo jag tänker då jaga allt med min finnspets, han har fått vara med i björnparken och skällde på björnarna också endast 11 mån gammal, sedan var han med när vi tog bort en grävling under ett hus och där var han duktig och jobbade bra på grävlingen. Fågel sköt jag för han i vintras vid 6 mån ålder så nog tror jag den finnpinnen också ska gå och ha till allting. . Hade ju en tik innan som skällde allt de första åren men sedan så sköt vi så mycket fågel så hon blev endast fågelspets, men valparna från henne de är duktiga på det mesta. Tyvärr så tog vargarna den ena hunden i augusti 2007 i Dala Järna under grävlingjakt. Men en finnspets jagar nog det husse vill.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Hjälpte nyligen till att hitta här i finland en finnspetsvalp som skall användas till vildsvin i sverige. Valpköparen haft tidigare en spets som han jaga svin med. Valpen jag hitta, har fadern etta på älgprov, så chanserna till att det finns intresse för svin och annat tuffare än tjäderhönor borde finnas. Vildsvin e' ju inte direkt rovdjur, men kräver väl lika mycket som en tex grävling.
Publicerat Juni 10, 200817 yr Jag använder min finnspets till små rovdjur, mårdhund, mink, mård. Har t.o.m skjutit en räv på ståndskall. Fågel har han aldrig varit riktigt intresserad av. Har också läst jakt historier om Finska soldater som använde spetsar till att skräma ut björnar ur vinteridet i Ryssland under kriget. Så nog kan man använda finnspetsar till rovdjursjakt, alla passar säker inte till rovdjur men den där som inte bryr sig i fågel den har andra talanger. mvh Spitz
Publicerat Juni 13, 200817 yr Författare Jag använder min finnspets till små rovdjur, mårdhund, mink, mård. Har t.o.m skjutit en räv på ståndskall. Fågel har han aldrig varit riktigt intresserad av. Har också läst jakt historier om Finska soldater som använde spetsar till att skräma ut björnar ur vinteridet i Ryssland under kriget. Så nog kan man använda finnspetsar till rovdjursjakt, alla passar säker inte till rovdjur men den där som inte bryr sig i fågel den har andra talanger. mvh Spitz du har inte hört talas om ryssen,han ska bo nära ryska gränsen och jaga björn med finskspets? skulle vara intreserad att veta om hans hundar och vem han är för framtida parning.
Publicerat Juli 22, 200817 yr Jag har läst om denna man, han släpper flera finnspetsar på en gång efter björnen. Om jag inte minns fel så hade han 28 finnspetsar där hemma alltså ganska svårt att komma obemärkt in på gården. Enligt artikeln så avlar dom med hagelbössa i Ryssland vilket betyder att om dom inte funkar så tar de bort dom, här i Finland så avlar vi med havregröt i tron att nog blir det till jakthund i framtiden, nå alla gör inte så. Måste söka fram artikeln... MVH Spitz
Publicerat Juli 23, 200817 yr Författare Jag har läst om denna man, han släpper flera finnspetsar på en gång efter björnen. Om jag inte minns fel så hade han 28 finnspetsar där hemma alltså ganska svårt att komma obemärkt in på gården. Enligt artikeln så avlar dom med hagelbössa i Ryssland vilket betyder att om dom inte funkar så tar de bort dom, här i Finland så avlar vi med havregröt i tron att nog blir det till jakthund i framtiden, nå alla gör inte så. Måste söka fram artikeln... MVH Spitz vet du vad han heter,eller nån av hundarna . vars läste du om han?
Publicerat Augusti 10, 200817 yr en grävling inatt!! Man får gratulera i efter skott, jag tror att det är i Pystykorva tidningen som den där artikeln om ryssen finns, sökning pågår... MVH Spitz
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Författare Man får gratulera i efter skott, jag tror att det är i Pystykorva tidningen som den där artikeln om ryssen finns, sökning pågår...MVH Spitz vilken årtal söker du på kan ta ochså och leta i pystykorva säj bara vilka år du kollat på.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr ska köpa en finne till jakt efter allt både fågel- rov djur igenom en kompis som har fixat det med nån uppfödare i fin, som har avel på föräldrar som jagar allt samme