Publicerat Augusti 14, 200817 yr vilken årtal söker du på kan ta ochså och leta i pystykorva säj bara vilka år du kollat på. Borde vara 2008, om jag minns rätt.....
Publicerat Augusti 23, 200817 yr När kommer finnen till dej då samme? om allt går som det ska så borde jag få henne i början av året-våren samme
Publicerat Augusti 23, 200817 yr om allt går som det ska så borde jag få henne i början av året-vårensamme bra då hgar du henna jakt kalr tills nästa höst/vinter
Publicerat Augusti 28, 200817 yr Författare fick hem nya finska spetsklubbens tidning i går.där sökte dom (klubben) efter björn skällande hundar,dom hade tagit fram ett prov/anlagstest för vilt levande björn,obs alla jakt spetsar var välkomna att göra provet.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Hade en bekant som påstod att om en spets ska bli trädskällare ska man ENDAST jaga skogsfågel med den de första två-tre åren, efter det att den är intränad kan man börja lära den att också skälla mård, apportera vattenfågel osv. Han var av den åsikten att om man från första början försöker lära den annat så kommer den inte att bli intresserad av skogsfågel senare. Antar att det är skillnad mellan individer, men det var iaf hans teori.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare Hade en bekant som påstod att om en spets ska bli trädskällare ska man ENDAST jaga skogsfågel med den de första två-tre åren, efter det att den är intränad kan man börja lära den att också skälla mård, apportera vattenfågel osv. Han var av den åsikten att om man från första början försöker lära den annat så kommer den inte att bli intresserad av skogsfågel senare. Antar att det är skillnad mellan individer, men det var iaf hans teori. det är samma slutsats som jag kommit fram till
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Författare kolla upp denna hund lärvätsalon manta 21454/01 bra rovvilts hund förutom högt ep. har godkänt på frilevande björn prov 30-8/08
Publicerat Januari 12, 200917 yr Ja jag anses ju inte som riktigt renlärig i finnspets kretsar Detta eftersom jag skjuter fågel, grävling, mård och mink för mina finnpinnar.... Men vadå finnarna som bosatte sig här i orsa finnmark under 1600-1700 talet hade små röda spetsar till sin hjälp under jakten på allehanda vilt. Så nog är de gjorda för att jaga allt...
Publicerat Januari 12, 200917 yr Författare Ja jag anses ju inte som riktigt renlärig i finnspets kretsar Detta eftersom jag skjuter fågel, grävling, mård och mink för mina finnpinnar....Men vadå finnarna som bosatte sig här i orsa finnmark under 1600-1700 talet hade små röda spetsar till sin hjälp under jakten på allehanda vilt. Så nog är de gjorda för att jaga allt... så sant som du säjer! och jag tror att dom är grunden till dom flesta spetsar idag?
Publicerat Februari 5, 200917 yr UNDERBAR LÄSNING!!! Har menat i åratal att finnen är en allround hund, den var det när jag växte upp och hoppas inte att avlen kunnat ta dö på det än. Ännu roligare är det att läsa detta då jag om 7 veckor hämtar ner en finne till småland //R
Publicerat Februari 5, 200917 yr UNDERBAR LÄSNING!!! Har menat i åratal att finnen är en allround hund, den var det när jag växte upp och hoppas inte att avlen kunnat ta dö på det än.Ännu roligare är det att läsa detta då jag om 7 veckor hämtar ner en finne till småland //R Trodde jag fått in dig på rätt spar men du har tydligen ändrat dig. Men kul att det blir en spets iallafall. Har nog lite fågeljakt åt dig när det blir aktuellt.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Författare UNDERBAR LÄSNING!!! Har menat i åratal att finnen är en allround hund, den var det när jag växte upp och hoppas inte att avlen kunnat ta dö på det än.Ännu roligare är det att läsa detta då jag om 7 veckor hämtar ner en finne till småland //R vad roligt dom behöver se en urhund in action därnere du får berätta senare hur den uppför sig mot grisarna.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Kollegan i jaktjouren använder två finnspetsar till allt. Har själv skjutit flera vildsvin på stånd för finnspets. Dom driver kron så det sjunger i skogen. Mycket roliga allroundhundar! Den äldre kommer från finnland. Mvh Jens
Publicerat Februari 6, 200917 yr UNDERBAR LÄSNING!!! Har menat i åratal att finnen är en allround hund, den var det när jag växte upp och hoppas inte att avlen kunnat ta dö på det än.Ännu roligare är det att läsa detta då jag om 7 veckor hämtar ner en finne till småland //R Ska du jaga mer allround med finnen, dvs gris, grävling, älg osv? Mvh
Publicerat Februari 6, 200917 yr Jag har visserligen aldrig jagat vildsvin men tror ändå att en finne kan vara väldigt lämplig till detta. Även jag tycker att det blir mera rena fågelhundar med tiden men en bra finne jagar allt vilt som husse skjuter det går nog inte att avla ur dem
Publicerat Februari 22, 200917 yr Ekorr-skällandet finns då definitivt kvar så varför skulle rovdjursskärpan ha försvunnit från de små rackarna.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Hjälpte nyligen till att hitta här i finland en finnspetsvalp som skall användas till vildsvin i sverige. Valpköparen haft tidigare en spets som han jaga svin med. Valpen jag hitta, har fadern etta på älgprov, så chanserna till att det finns intresse för svin och annat tuffare än tjäderhönor borde finnas.Vildsvin e' ju inte direkt rovdjur, men kräver väl lika mycket som en tex grävling. Min finne ställer då både älg, gris o grävling samt driver allt klöv-vilt. Lagom skärpa håller sig 3-5m från ståndet lugnt o fint.. mvh Carlén
Publicerat Februari 24, 200917 yr Kollegan i jaktjouren använder två finnspetsar till allt.Har själv skjutit flera vildsvin på stånd för finnspets. Dom driver kron så det sjunger i skogen. Mycket roliga allroundhundar! Den äldre kommer från finnland. Mvh Jens Tja Jensa.. Jag har ju Zorro som är son/bror till Julie o Pita:)
Publicerat Februari 24, 200917 yr vilka därute jagar rovvilt med sina spetsar?bilder? Hej min förra finskspets jagade grävling förbannat bra tyvärr blev hon tagen av vargen förra året i mars inte ens 3 år gammal. sen skaffade jag mig en till direkt efter som är intresserad av gris men är lite för feg och för liten än .. har lite bilder på förra hunden du kan få..
Publicerat Februari 25, 200917 yr Släng gärna in lite bilder johanmarkus, får beklaga din förra hunds hemska öde... Pratade förövrigt med en kille i måndags, som hade haft en finnspetshane som det sköts över 10 björnar för, varav han sköt 6 st själv på ståndskall. Ser faktiskt uppgifterna som väldigt trovärdiga, även om det är ett vädligt "imponerande" resultat!
Publicerat Mars 22, 200917 yr Idag fick min lila röda "Styggbergets kaaksi snart 5 mån en mård att leka med.... Efter ett tag så var det inte så mycket kvar av den .. Men kul hade hon, så nu har hon demolerat både en tjädertupp och en mård.... ÅÅÅÅ hon ser så jvla lycklig ut när hon springer runt i snön med den