Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni med er ut i skogen?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag undrar vilka favoriter ni har med er som matsäck ut till skogen?

  • Svar 101
  • Visningar 26,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ska jag sitta på pass:

1liter The

½liter Kaffe

ett dussin Skogaholmslimpa med ost

Torkat renkött

Nötmix

Mjölkchoklad

Gå med hund/gå i skogen:

½ liter Vatten

½ liter kaffe

2 limpskivor med ost

Torkat renkött

Nötmix

Mjölkchoklad

Publicerat
  • Författare

Mycket bra!

Lätt och energirik mat gillar jag, och gärna även god!

Det jag alltid kört på tidigare är smörgåsar i olika format, givetvis kaffe också. Det där med att ta med både te och kaffe var riktigt smart, mycket varmt ska det vara, i alla fall när det är kallt ute. Nu har jag konstaterat att gluten inte är mitt favoritlivsmedel, och måste skippa gott och billigt bröd.

Traumatiskt faktiskt!

Så nötter och älgkött låter bra, dock är nötter och choklad inte det billigaste livsmedlet! :-)

Behöver mera ideér, någon maträtt som lämpar sig att äta kall och som har mycket kcal i sig, och gärna även billig. Får inte heller innehålla gluten, hehe.

Knepigt värre!

lsjonsson vilken guldgruva till tråd!!!!! Du kan ha skapat ett monster, eller möjligtvis åsamkat mig en för tidigt död på grund av högt blodtryck!

Jag kan äta en torkad renbog på en dag och fortfarande vara sugen. Måste testas!

TACK så hemskt mycket! Ska prova svag saltlake och rökning dock, annars dör jag nog inom kort. :-)

Mvh Emil!

Publicerat

Nötmixen och chokladen har jag endast som "nödproviant"

Dvs, när blodsockret dalar eller att du bara behöver extra energi.

Publicerat
Mycket bra!

Lätt och energirik mat gillar jag, och gärna även god!

Det jag alltid kört på tidigare är smörgåsar i olika format, givetvis kaffe också. Det där med att ta med både te och kaffe var riktigt smart, mycket varmt ska det vara, i alla fall när det är kallt ute. Nu har jag konstaterat att gluten inte är mitt favoritlivsmedel, och måste skippa gott och billigt bröd.

Traumatiskt faktiskt!

Så nötter och älgkött låter bra, dock är nötter och choklad inte det billigaste livsmedlet! :-)

Behöver mera ideér, någon maträtt som lämpar sig att äta kall och som har mycket kcal i sig, och gärna även billig. Får inte heller innehålla gluten, hehe.

Knepigt värre!

lsjonsson vilken guldgruva till tråd!!!!! Du kan ha skapat ett monster, eller möjligtvis åsamkat mig en för tidigt död på grund av högt blodtryck!

Jag kan äta en torkad renbog på en dag och fortfarande vara sugen. Måste testas!

TACK så hemskt mycket! Ska prova svag saltlake och rökning dock, annars dör jag nog inom kort. :-)

Mvh Emil!

Hörru Emil!

Vet Du vad Du ska äta när saltvärdet skjuter i höjden??? BANANER I MASSOR! Dom tar ut varandra. :blink:

Publicerat

På passet har jag:

1L vatten.

2 st 1L termosar med the, med mycket socker i.

6-7 dubbelmackor med stekt ägg, skinka och ost.

1 påse Nötmix.

3 st chokladkakor, modell mindre.

1 paket kex.

Rörlig jakt:

Hälften av ovanstående, det beror ju lite på hur länge jag tänkt vara ute.

Också pipa, tobak och snus förstås!! :)

Publicerat
  • Författare

Hehe hur tar bananer ut saltet? Min respektive är läkarstudent och fnyser åt mig när jag föreslog det. :-)

Förbaskat att salt ska vara så oumbärligt gott och konserverande dessutom. 5g / dag menade hon att jag fick äta. Gah?!

Crowfear du måste pissa hela dagen, missar du många lägen? :-)))

asm; självklart är choklad/nötter optimala nödprovianten, speciellt om man måste vänta länge på hunden eller tar lite fel runt några granar så man får gå en bit extra på kvällen. :-) Inte speciellt ekonomiskt om man ska äta utomhus från juni-november dock, men jag brukar ha med en chokladkaka i alla fall när jag är ute. Är man ovanligt stark karaktär så kan den hålla flera dar (aldrig hänt för mig). :-)

Kallskuret som jag tycker är bra att ha med är annars tjälknulen, den är saftig och god och man blir inte fullt så törstig som av torrkött vilket kan vara en fördel också. Samt saltförgiftningen då. :-)

Mera tips! Vill ha lite bukfylla också som inte är mackor, någon som har ideér?

Publicerat

Inte då! Man har väl Uridom eller vad det heter.. :)

Publicerat

Fan låter som ni har skogs catering.

Själv har ja med mig vatten, ska ja va ute hela dan så blir de kaffe å mackor kanske....

Publicerat

Kanske inte är det absolut godaste matsäcken men dock väldigt energirik, vid rörlig jakt..

1,5l H2O i "kamelrygg"

en el 2 port Frystorkat, ingår russin mm

Å de dagar fågeljakt står på schemat, en stor termos småpojkskaffe

vh

Publicerat

Några rejäla brödskivor påstrukna me kalles och världens mest ultimata pålägg, stekt ägg

Vatten o kaffe till det, ibland lite choklad om blodsockret skulle sjunka el om man måste trösta sig när man bommat en knipa :)

Publicerat

Massor av protein och vatten. kokta ägg och skinkpaket, tar ingen plats i väskan runt magen. och vatten..

Publicerat
  • Författare
Fan låter som ni har skogs catering.

Själv har ja med mig vatten, ska ja va ute hela dan så blir de kaffe å mackor kanske....

Ska man "bara" gå med hunden hela dan och eventuellt bli fast halva natten väntandes så brukar jag faktiskt inte ha så hemskt mycket mat med... det är mest när jag jobbar i skogen som jag vill ha stadigare skaffning under dagen.

Publicerat
Hehe hur tar bananer ut saltet? Min respektive är läkarstudent och fnyser åt mig när jag föreslog det. :-)

Förbaskat att salt ska vara så oumbärligt gott och konserverande dessutom. 5g / dag menade hon att jag fick äta. Gah?!

Crowfear du måste pissa hela dagen, missar du många lägen? :-)))

asm; självklart är choklad/nötter optimala nödprovianten, speciellt om man måste vänta länge på hunden eller tar lite fel runt några granar så man får gå en bit extra på kvällen. :-) Inte speciellt ekonomiskt om man ska äta utomhus från juni-november dock, men jag brukar ha med en chokladkaka i alla fall när jag är ute. Är man ovanligt stark karaktär så kan den hålla flera dar (aldrig hänt för mig). :-)

Kallskuret som jag tycker är bra att ha med är annars tjälknulen, den är saftig och god och man blir inte fullt så törstig som av torrkött vilket kan vara en fördel också. Samt saltförgiftningen då. :-)

Mera tips! Vill ha lite bukfylla också som inte är mackor, någon som har ideér?

Hehe! Jag ska fråga syrran. Det var hon som nämnde det. Hon är biolog och kemist. :lol:

Publicerat
Mera tips! Vill ha lite bukfylla också som inte är mackor, någon som har ideér?

Grillade kycklingben som de har i butiken

Risifrutti

Kesella och banan (alt. hallon) (Proteinrikt, jag äter det efter mina gympass eller som mellanmål)

Frukt

Finns en del :rolleyes:

Publicerat

Finns eld på passet som i norrland är matsäcken baserat på mat som grillas eller värms. Annars gärna rökt kött som man kan tälga vartefter. Kaffe, snus och vatten förstås. Går jag med hund finns även en redbull med men väldigt sällan smörgås faktiskt.

Publicerat

Snickers & vatten finns alltid me.

Annars så blir det Varma koppen...finns nog ca 15 ölika sorter & fruktom man har plats e ju aldrig fel.

Annars om man vet att det finns eld så kan man ju ha en liten stekpanna i bilen alt ryggan och blanda en flaska smet & ta me en påse Bacon & en liten burk lingon sylt så har du en rejäl "bukfylla". :angry:

Publicerat
  • Författare

Hehe faktiskt funderat på det, glutenfria plättar går det ju att få till utan problem. Och plättar/pannkakor kan man variera i oändlighet också. Det är nog ett stabilt råd! Ska börja experimentera lite här hemma..

Publicerat

1,5l vatten

stekt fläsk

kaffe och smörgås får man av passarna

mvh Togga

Publicerat

Jagar jag med Johka (vilket jag ofta gör) behöver jag inte ta med mig något förutom vatten, han brukar hålla med fläsk och pilsnerkorv så det sjunger om det. :lol:

Annars är det grillkorv, smörgåsar, te eller kaffe i termos. Någon chokladbit om det är älgjakt som gäller. Tar aldrig med mig matsäck när jag smyg/vakjagar.

Publicerat

Varierar, men jagar jag fågel med hunden så försöker jag att gå "lätt packad"... Blir mest vatten,kaffe, paket russin, chokladkaka. Men i bilen brukar det finnas lite av varje, men ofta ett gäng mackor, korv eller tom pannkaks-smet. Det är alltid najs med nygräddade pannkakor eller som vi kallar det i piteå: "Schlobbähn" tjocka pannkakor & lite rimmat fläsk men en folköl brukar med finnas att läska sig med innan man fortsätter jakten.

Publicerat

Snus, kokkaffe och kaffepanna.

Kort sagt. Allt min kropp behöver.

Publicerat

hagelbössa,stövar och terrier jag brukar far skogen och jaga int ätä :D

Publicerat

Finska hembageriets örfilar från Eskilstuna - riktigt goda kanelbullar där de inte snålat med socker och kanel - ger en extra kick när jag är ute. De allra godaste (och nyttiga+klimatsmartaste) bullarna bakar man ju förståss själv men som småbarnsförälder hinner man inte alltid med och får nöja sig med bullindustrin. På torsdagar kommer en lastbil till Karlstad och då gäller det att hålla sig framme!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.