Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni med er ut i skogen?

Featured Replies

Publicerat

Jag som hundförare: mackor, te, vatten, saltlakris, druvsocker och någon frukt.

Som passkytt, samma som ovan, men byter ofta saltet och druvsockret mot en mattermos, antingen med ärtsoppa eller makaroner å köttfärssås!! :)

• Svar 101
  • Visningar 26,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Hej!

Jag undrar vilka favoriter ni har med er som matsäck ut till skogen?

Cola och macka från Statoil

Publicerat
Cola och macka från Statoil

Jag vill bara göra ett förtydligande: RÄKMACKA ;)

Mvh, Jansson

Publicerat
Även fast jag inte börjat jaga ännu så har jag ju redan varit ute en hel del i markerna så detta är mitt val:

2-4 chibatta med mycket ost (brie eller västerbotten) och kött (flatrökt skinka eller någon trevlig rökt lammbit) på

2 liter apsvett

1 kexchoklad i reserv

½ liter vatten

Ursäkta en enkel fråga på något som alla andra verkar förstå:

Vad är apsvett??

Publicerat
Vad är apsvett??

Hett och mycket starkt svart te, har läst det i någon skönlitterär bok (mins inte vilken) sedan dess kallar vi det så här hemma. Te´t ska vara av märket PJ tips eller Typhoo för att det ska bli perfekt.

• 3 weeks later...
Publicerat
Hej!

Jag undrar vilka favoriter ni har med er som matsäck ut till skogen?

En och en halv litersflaska med vatten mjöl och salt och ett packet bacon, sylt på tub och en stekpanna modell lätt.

så har man snabbt en kolbulle som är väldigt mättande och man står sig länge på detta också.

kanonbra om man har med detta då man är ute på fågeljakt med finnspetsen. sedan samt några mackor kaffe och vatten för snabbfika

Publicerat
En och en halv litersflaska med vatten mjöl och salt och ett packet bacon, sylt på tub och en stekpanna modell lätt.

så har man snabbt en kolbulle som är väldigt mättande och man står sig länge på detta också.

kanonbra om man har med detta då man är ute på fågeljakt med finnspetsen. sedan samt några mackor kaffe och vatten för snabbfika

kolbulle ftw :rolleyes:

Publicerat

Jag säger bara: Suovas!

Nu har jag inte alltid med mig det men när det är med så halkar hela jaktdagen upp ett pinnhål.

Åsså kokkaffe förstås.

post-3421-1237562208_thumb.jpg

Publicerat

Här skall icke generaliseras.....för det beror ju väldigt på årstid och jaktform B)

Halvdagstripp under toppjakten:

-Liten termos kaffe

-1st 33cl flaska med hemkokt svartvinbärssaft (blir kall som satan tyvärr...)

-Ett par mackor

-Nån clementin eller liknande frukt som klarar lite frost. Frusen banan är ingen hit i snödräktens ficka...

Ovanstående inrymmandes i försvarets megastora snödräkt. Sällsynt med ryggsäck en sån dag.

Jakt över stående tidig höst:

-Ett par 33cl flaskor av ovan nämnda saft

-Ett par mackor åt mig och ev. nån åt hunden

-En bit kall älgstek, basturökt korv eller dylikt till mig å hund

-Oftast nån sliskgodis

Lite senare in på hösten tas kaffe med också.

Allt inrymmandes i hundförarbältet om det är en kortare tripp. Vid längre strapatser blir det ryggsäck, å då tas ännu mer fika med.

Eventuellt lite pasta/ris och kokt älgkött i plastpåse till hunden om det blir längre jaktdag.

Jagar man flera tillsammans blir det oftast att man bär med sig kaffepanna å kokar kaffe. Då blir det också oftast lite stekt fläsk också till lunch.

Sittandes på älgpass:

Halva kylskåpet å 1/4 av skafferiet..typ. Och nästan hälten bärs hem tillbaka...varav hälften av detta får slängas för att det stått i värmen en hel dag. Typ så...man lär sig aldrig!

Hundförare älg:

Fikar mest hos passkyttarna :mellow:

Bävervak:

Godis i icke prasslande inslag räcker långt för en kvälls vakande efter bäver. (Bara 60 meter hem om man blir för hungrig!)

Publicerat

Skott , bössa , hund o en termos kaffe

Publicerat

Beror ju på hur dan ser ut, men kaffe är ju alltid med, ibland även the.

Ska jag inte tänka på vikten............hmmm, så är det ju fint med nån bulle, eller lite choklad för snabb energi.

Annars osötat grovt bröd, proteindrink, vatten,vatten, och lite vatten. Ev. lite kött, en bit kyckling gärna.

På ålgjakten är det tradition att morsan gör köttsoppa med klimp, här i södern så har jag det i bilen så jag inte behöver släpa ut det till passet, fika på pass är av ONDO!!!! (men ack så svårt att undvika)

Publicerat

Varför ta med sig kaffe!?? :D

Kaffe skall kokas i skogen över öppen eld, annars är det inget kaffe. Så det så.

Det jag brukar ha med mig är följande:

• Kaffepanna och kaffe
  • Vatten på senhösten och vinter
  • 1 liter te
  • Träkåsa
  • Mjölkchoklad
  • Torkat älgkött
  • Mackor i massor med ost, skinka och falukorv på...
  • Rökt fläsk
  • Och en hel del annat smått och gott...

Publicerat

Hej!

Som hundförare:

1/2 liter vatten (det finns gott om vatten i norrlands bäckar å de e godare än kranvatten)

grillade revbenspjäll från ica eller rökt fläsk

Om de e kallt en kaffetermos

Torkat älgkött

4-5 husmans

På pass:

1,5 liter vatten (det kanske int finns där man sitter å man måste ha till kaffet)

Kaffepulver å kaffepanna (det ska va riktigt kaffe)

revbenspjäll eller rökt fläsk beror på humöret

torkat älgkött

4-5 husmans

nån sockerbit

Publicerat

En termos m/större med kaffe,

en vattenflaska med 1 liter vatten

en låda mackor

en mörk chokladkaka

lite frukt

en påse cashewnötter

samt lite tobak, antingen ciggariller, ciggarer eller piptobak..

Är jag ute i och jagar med sällskap brukar vi ha med lite varm soppa, tex gulasch eller morotssoppa och lite färskt brytbröd att doppa..Mycket mättande och gott..

Måste ju dock instämma i att riktigt kokkaffe är attans så mycket godare än medhaft termoskaffe..

• 5 months later...
Publicerat

Ett litet tips till matsäcken.

Ta älgsida (= revbenen).

Bryn snabbt i smör, koka(sjud) sedan i buljong med lite chili och ingefära i 3 timmar.

Ta upp och torka av. Pensla med grillolja (själv är Santa Maria Chili min favorit) och dra in i ugnen en halvtimme så att det får färg.

Nu ska du ha extremt möra älgribs som är kanongoda att äta kalla på passet. Köttet ska i princip ramla isär.

Sen kör jag mer eller mindre av (på älgpasset)

- ost, Gruyere, Morbier, Cambonzola, Brie. Olika sorter varje dag

- ägg och kaviar (minimalt)

- Kaffe

Mackor går bort för mig.

Lunch: Kött + Bernaise + Coleslaw eller

makrillfile + omelett m grädde och ost

Cigarr är gott oxå.

Ju längre älgjakten går ju mindre har man i matsäcken :-).

/Mikael

Publicerat

I år skall jag nog försöka mig på att ta med mig ett par burkar tonfisk att äta när hungern/tristessen kryper närmare... :lol:

Publicerat
Minsta möjliga för jag ska jaga inte äta. :lol::huh:

Sådär brukar mitt motto också lyda, med viss modifikation lite beroende på vad jag jagar...

Jag kan gräva gryt 9 timmar utan vatten, men att jaga älg i ett par timmar utan mat funkar inte. Måste vara psykiskt

Publicerat

vattenflaska, 2 smörgåsar och 1 protein-bar :huh: .........räcker gott och väl innan man har en längre paus vid brasan och baslägret.

Publicerat

Idag hade jag torrsaltat ryggfläsk. Det var en gnutta salt... fick dra i mig en liter vatten för att undvika magkatarr. Nä, tacka ver jag souvas eller vanlig falukorv.

Publicerat

Går jag med hund... En termos hetvatten, pulver kaffe, varmakoppen, chokladbit ev en smörgås, ½l drick vatten.

På pass, hetvatten, pulverkaffe, varmakoppen, smörgås, kokt ägg eller makrillfileér, ibland korv för grillning.

Publicerat
Minsta möjliga för jag ska jaga inte äta. :lol::lol:

I förrgår hade jag med sonen på pass och han hade med varm choklad. En liten bock kom fram på 60 meter och jag la upp studsaren och satte mej tillrätta , då lyckades jag välta ner termosen som grabben ställt bakom ryggen på mej...Ibland är det bättre att äta/dricka hemma!

Normalt sett tar jag bara med kaffe och någon macka. i okt-jan när vi jagar med hund har jag alltid med ved och finsk grillkorv som ligger i bilen om det skulle bli tid för skogs-BBQ.

Peter

Publicerat
I förrgår hade jag med sonen på pass och han hade med varm choklad. En liten bock kom fram på 60 meter och jag la upp studsaren och satte mej tillrätta , då lyckades jag välta ner termosen som grabben ställt bakom ryggen på mej...Ibland är det bättre att äta/dricka hemma!

Varför inte en tjocksocka utanpå termosen? ;)

Publicerat
Varför inte en tjocksocka utanpå termosen? ;)

Det tänkte jag med efteråt.....

Publicerat

Som hundförare tänker man mer på vad som hundarna behöver än vad man själv behöver.

Det brukar finnas någon skinkmacka om det skulle dröja för någon av hundarna att komma tillbaka.

Annars är det bara att snika på passkyttarna.

//Lasse

Publicerat

brukar ha med mig vatten , .5-1 liter.

men det som jag har ändrat på är att jag inte mera alls har ryggsäck med mig utan min björn borg manbag ;) mycket smidigare och trevligare att bära + blir man inte svettig på ryggen, lätt att ta fram och sätta undan saker B)

och på den binder jag fast en såndär rinka metal stol man har på väskor som jag skärde av från min gamla önödigt stora rink ifall man kommer sitta.