Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behov av erfaren vapenjurist

Featured Replies

Publicerat

Har idag efter 37 års prickfritt jägarliv fått besked från polis att mina vapen licenser definitivt dragits in !

Bakgrund:

Polis stormade in i mitt hus som är enskilt beläget mitt ute i skogen med en husundersökningorder efter att en bekant dragit in mitt namn i ett bedrägeriärende...

2 månader tidigare hade jag av inbrottsrisk flyttat mitt vapenskåp till min hustru som bor 5 mil fråm mitt hus där jag fortfarande är folkbokförd, dvs i princip dubbel bosättning.

Jag var i huset ( 9km från närmsta granne) med låsta dörrar 06.00 på morgonen och med 2 vapen+ammunition liggande i huset. Dessutom hittade man ett icke licensierat avsågat salongsgevär 22LR som jag fått av en bekant och använt som fångskottspistol i samband med grävlingsincidenter med mina hundar på tomten.

Det icke tillståndsmässiga vapnet har jag redan lagförts för med 50 timmars samhällstjänst som påföljd. Vilken dyrköpt gåva !

Och nu gäller det mina övriga vapen...Jag har naturligtvis hävdat att mina vapen vid tillfället för polisintrånget bevisligen var under uppsikt och skulle vid avfärd medtagas för förvaring i vapenskåp hos min hustru och att denna lösning var av säkerhetsskäl och i god tro. Mitt hus är att likna vid vilken jaktstuga som helst och det är ju fullständigt orimligt att jägare skall släpa med vapenskåp vid jaktvistelser.

Inga som helst förmildrande omstädigheter från polisen...istället väljer man en påföljd som är att likna vid en avrättning. Vapenlicenserna dras in och vapnen skall försäljas! Motivation: Felaktig förvaring (inte ett ord om 22LR vapnet)

Är i stort behov av en erfaren vapenjurist och skulle uppskatta tips i detta katastrofala ärende.

Är jaktprovsdomare och ägare av 2 jakthundar...

(Moment22 ärende i kvadrat !)

• Svar 71
  • Visningar 19,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

:D

Jag rekomenderar Ola Wälima på jägareförbundet, han har nog rätt bra koll på liknade ärenden. Som medlem borde du åtminstone få gratis konsultation.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset broder ....

Publicerat

Där han MKJ före, men kosta på dig ett medelmskap i SVF http://www.vapenagaren.se/

Publicerat

Det avsågade salongsgeväret torde väl visst vara tillståndspliktigt. Har man då inget tillstånd så blir det olaga vapeninnehav, ett brott som föranleder att förmodligen övriga licenser ligger i farozonen.

Det konstiga är att du fick behålla det avsågade salongsgeväret efter förra domen? :D

Än mer konstigt att de inte säger något om det nu.

Din förvaring i stuga då du själv var i rummet var ok. Man behöver inte skåp om man har uppsikt över sakerna hela tiden. Däremot måste du ha tillstånd om du ska förvara vapen hos annan person där du inte är skriven.

Vad är skälet enligt polisen att du ska tappa licenserna?

Är det olaga vapeninnehav, felaktig förvaring eller misstanke om brott (bedrägeriet) ?

Publicerat
  • Författare
Det avsågade salongsgeväret torde väl visst vara tillståndspliktigt. Har man då inget tillstånd så blir det olaga vapeninnehav, ett brott som föranleder att förmodligen övriga licenser ligger i farozonen.

Det konstiga är att du fick behålla det avsågade salongsgeväret efter förra domen? <_<

Än mer konstigt att de inte säger något om det nu.

Din förvaring i stuga då du själv var i rummet var ok. Man behöver inte skåp om man har uppsikt över sakerna hela tiden. Däremot måste du ha tillstånd om du ska förvara vapen hos annan person där du inte är skriven.

Vad är skälet enligt polisen att du ska tappa licenserna?

Är det olaga vapeninnehav, felaktig förvaring eller misstanke om brott (bedrägeriet) ?

Tjenare,

Det avsågade geväret är förverkat och jag fälldes för vapenbrott (ej grovt), i tingsrättens dom står att läsa "...att innehavet allmänt sett inte kan anses försvårande på något sätt..." . Att jag inte hade tillstånd att förvara vapenskåpet hos min hustru må vara, men lika förbannat skedde detta i god tro ( flera inbrott i min närhet), och för tusan det är ju inte vem som helst utan min lagvigda hustru. I mitt tycke snarare en formalitet... I beslutet som jag fick idag står endast : Felaktig förvaring.

För övrigt ingenting, inget missbruk,våld, brott eller liknande...(räknar med att så småningom bli friad från bedrägeri anklagelsen...)

Publicerat

Ja du, förvaringen blir fel även om det är hustrun om du inte själv är skriven på adressen. Om det sen skall föranleda att du ska tappa vapnen är jag inte utbildad att svara på men det låter lite väl hårt.

Är det för att du inte hade bössorna i skåp då du var i samma rum som dem så är nog polisen ute och cyklar lite.

Om det avsågade salongsgeväret var förverkat efter den gången du åkte dit för det vad gjorde då den bössan i din ägo då de stormade in nu?

Eller avser det samma händelse <_<

Det står i lagen att den vapenägare skall vara laglydig, moral blabla osv. Tyvärr är det kanske inte förenligt med olaga vapeninnehav kotra legalt vapenägande så jag hade mer förstått om de tog vapnena på grunden att du åkt dit för olaga vapeninnehav.

Hur som helst, är du oskyldig till bedrägeriet och har förvarat vapnen rätt så önskar jag dig lycka till i eländet och hoppas att det löser sig.

Publicerat
Hur som helst, är du oskyldig till bedrägeriet och har förvarat vapnen rätt så önskar jag dig lycka till i eländet och hoppas att det löser sig.

<_<

Publicerat
  • Författare

Avser samma händelse...

En fruktansvärd historia som liknar ett overkligt filmmanuscript...Genom att jag är oskyldig till bedrägeri så kan jag inte tänka mig annat än fullst friande...

Men här är saken också principiell. En jägare på jaktresa alternativt i jaktstuga har ju givetvis inget vapenskåp med sig. Är han själv på plats och har uppsikt så kan ingen obehörig komma åt dem...Alltså, frågan gäller tillfällig förvaring kontra permanent.Dessutom, medborgare kan bo på flera ställen men måste vara skrivna på en plats...vad i lagen säger att man måste förvara vapen där man är skriven, huvudsaken måste ju vara att man förvarar på säkrast möjliga ställe...Jag finner detta helt sjukt och en ren misshandel av en annars oförvitlig maänniska.

@Pertan: tack för tipset, har varit i kontakt med ordf. Ragnar S och han påstår att jag hittat rätt organisation.

Publicerat

Vill minnas att det står att bostaden man förvarar vapnen i skår ska vara permanent bostad. permanent bostad enligt lagen är en bostad man sover ett visst antal nätter i per månad.

Tyvärr är det så att polisen förmodligen kan ändra och ta dina vapen på grunden av olaga vapeninnehav om det inte är länge sen det hände.

Men som sagt har du inte gjort fel eller olagliheter så ska du se att det löser sig till det bästa i slutändan :)

Publicerat
:)

Jo jag skrev så för att jag inte känner människan i fråga och jag kan ju inte bara hux flux säga att jag hoppas att han får behålla vapnen eftersom jag inte vet huruvida han är skyldig eller oskyldig till olika brott. Men är han oskyldig så önskar jag verkligen att allt ordnar sig. Är han skyldig, ja då önskar jag att lagen får han sin gång.

Tanken var inte alls att på något sätt döma honom från min sida. :huh:

Publicerat
  • Författare

Föreställ dig ett praktiskt taget eremitliv i skog med hundar sedan 15 år. Inga brott överhuvudtaget.Enda kontakt med hustru och sjuk mor (stroke). Helt plötsligt har en gammal bekant, sedan tidigare liv, skrivit ditt namn dig ovetande på en handling vilket han senare erkänt. Detta får till påföljd ett gripande med häktning samt husundersökning i juletid med hundar okänt av vem omhändertagna. Som svans på detta en fullständigt vansinnig vapenhistoria. Romanämne, film ?

...dömen icke på det att du själv skola dömas...(inget illa menat, bara en passus). Det visar sig att ibland att när man känner sig som mest trygg blir man överkörd av en buss, träffad av en meteorit eller får en blixt i skallen...Föga sannolikt, så har även min inställning varit...Men att rättvisan väljer avrättning utan vare sig uppsåt eller handling har definitivt skakat om mig rejält, för att inte tala om förlorad rättsuppfattning...

Publicerat
Jo jag skrev så för att jag inte känner människan i fråga och jag kan ju inte bara hux flux säga att jag hoppas att han får behålla vapnen eftersom jag inte vet huruvida han är skyldig eller oskyldig till olika brott. Men är han oskyldig så önskar jag verkligen att allt ordnar sig. Är han skyldig, ja då önskar jag att lagen får han sin gång.

Tanken var inte alls att på något sätt döma honom från min sida. ;)

Kanske jag som valde fel "guling", det jag ville få sagt, var att jag höll med dig i detta avseénde! Inget annat... ;)

Publicerat
Föreställ dig ett praktiskt taget eremitliv i skog med hundar sedan 15 år. Inga brott överhuvudtaget.Enda kontakt med hustru och sjuk mor (stroke). Helt plötsligt har en gammal bekant, sedan tidigare liv, skrivit ditt namn dig ovetande på en handling vilket han senare erkänt. Detta får till påföljd ett gripande med häktning samt husundersökning i juletid med hundar okänt av vem omhändertagna. Som svans på detta en fullständigt vansinnig vapenhistoria. Romanämne, film ?

...dömen icke på det att du själv skola dömas...(inget illa menat, bara en passus). Det visar sig att ibland att när man känner sig som mest trygg blir man överkörd av en buss, träffad av en meteorit eller får en blixt i skallen...Föga sannolikt, så har även min inställning varit...Men att rättvisan väljer avrättning utan vare sig uppsåt eller handling har definitivt skakat om mig rejält, för att inte tala om förlorad rättsuppfattning...

En liten undran, hur kommer det sig att du säger att du separerat från din fru, är skriven hos henne fortfarande, bor i obygden & har bott som eremit i 15 år endast träffat din fd. fru & mamma...

Just det där med att du bott själv i 15 år men ändå är skriven hos din förra fru!? :o

Lite förvirrad bra... Säkert jag som e lite trött

Publicerat
  • Författare
En liten undran, hur kommer det sig att du säger att du separerat från din fru, är skriven hos henne fortfarande, bor i obygden & har bott som eremit i 15 år endast träffat din fd. fru & mamma...

Just det där med att du bott själv i 15 år men ändå är skriven hos din förra fru!? :o

Lite förvirrad bra... Säkert jag som e lite trött

Jag är folkbokförd på min adress i skogen och är gift---min hustru bor i stan med handikappad dotter,alltså jag har i princip dubbeltt boende, har ej separerat fr min fru, tvärtom ... Pga att min stuga är helt utan grannar flyttade jag vapenförvaringen till henne av säkerhetsskäl...När jag lämnar mitt hus står det vind för våg mitt ute i skogen...Eremitlivet syftar på självvalt begränsat umgänge med skogsliv och jakt som huvudsakligt intresse.

Publicerat

Ok, ja detta låter ju helt vrider ur rättslig vinkel.... Hoppas att du hittar den rätta hjälpen i ärendet!

• 3 weeks later...
Publicerat
Avser samma händelse...

En fruktansvärd historia som liknar ett overkligt filmmanuscript...Genom att jag är oskyldig till bedrägeri så kan jag inte tänka mig annat än fullst friande...

Men här är saken också principiell. En jägare på jaktresa alternativt i jaktstuga har ju givetvis inget vapenskåp med sig. Är han själv på plats och har uppsikt så kan ingen obehörig komma åt dem...Alltså, frågan gäller tillfällig förvaring kontra permanent.Dessutom, medborgare kan bo på flera ställen men måste vara skrivna på en plats...vad i lagen säger att man måste förvara vapen där man är skriven, huvudsaken måste ju vara att man förvarar på säkrast möjliga ställe...Jag finner detta helt sjukt och en ren misshandel av en annars oförvitlig maänniska.

Jag vill inte strö salt i såren, och jag inser att du är förtvivlad. Eftersom du uppenbarligen fällts för olaga vapeninnehav kan du dock knappast hävda att du varit oförvitlig i allt utom förvaring på annan plats än där du är folkbokförd. Du kan lugnt utgå från att Tillståndsmyndigheten vägt in detta i sitt beslut; allt annat vore tjänstefel. Även om de inte skriver det.

Det finns nog betydligt fler än du som har någon form av innehav som inte är OK, men lever i trygg förvissning om att Tillståndsmyndigheten måste föranmäla inspektion av förvaringen. Den här historien är i så fall en utmärkt väckarklocka för hur det kan gå! Lider med dig skallagrim...

Publicerat

hur många gånger har man inte gått och betalat när man tankat bilen efter en jakt :lol: ja hoppas det löser sig de där,men vette katten om det inte är rätt tydligt om hur man ska förvara vapen mm när man söker licens på specifika vapnet tex, vi fick iaf fixa tillstånd när vi förvarade vapen på skolan som ingick i läroplanen iaf..

Publicerat
Vill minnas att det står att bostaden man förvarar vapnen i skår ska vara permanent bostad. permanent bostad enligt lagen är en bostad man sover ett visst antal nätter i per månad.

Tyvärr är det så att polisen förmodligen kan ändra och ta dina vapen på grunden av olaga vapeninnehav om det inte är länge sen det hände.

Men som sagt har du inte gjort fel eller olagliheter så ska du se att det löser sig till det bästa i slutändan :rolleyes:

Hur säker är du?

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Summa Summarum:

Har av tingsrätten helt och fullt frikänts från brott som ursprungligen utgjorde grund för polisens tillslag med därtill tillhörande husrannsakan. Polisen tar mina vapen pga felaktig förvaring med att jag förvarar mina vapen hos annan, dvs hos min hustru där även jag har min bostad...De vidhåller också vapenbrottet, den icke trillståndsmässiga 22:an, som enbart använts som fångskottsvapen, som indragningsorsak.

Förlorade i Länsrätten och har nu blivit nekad prövningstillstånd i Kammarrätten. Regeringsrätten ter sig alltför osannolik.

Har aldrig tidigare haft med polis att göra, förutom vapnet man hittade hos mig är jag helt ostraffad...

Farväl du 37:åriga prickfria jägarliv, farväl till jakthundar, farväl ni övriga jaktprovsdomare och jägare...och hade jag varit yngre hade jag också sagt farväl till Sverige...

Giljotin, avrättad...

Publicerat
Summa Summarum:

Har av tingsrätten helt och fullt frikänts från brott som ursprungligen utgjorde grund för polisens tillslag med därtill tillhörande husrannsakan. Polisen tar mina vapen pga felaktig förvaring med att jag förvarar mina vapen hos annan, dvs hos min hustru där även jag har min bostad...De vidhåller också vapenbrottet, den icke trillståndsmässiga 22:an, som enbart använts som fångskottsvapen, som indragningsorsak.

Förlorade i Länsrätten och har nu blivit nekad prövningstillstånd i Kammarrätten. Regeringsrätten ter sig alltför osannolik.

Har aldrig tidigare haft med polis att göra, förutom vapnet man hittade hos mig är jag helt ostraffad...

Farväl du 37:åriga prickfria jägarliv, farväl till jakthundar, farväl ni övriga jaktprovsdomare och jägare...och hade jag varit yngre hade jag också sagt farväl till Sverige...

Giljotin, avrättad...

Hugaligen :rolleyes:

Bara bryta ihop och komma igen eller vad säger man?

Publicerat
Summa Summarum:

Giljotin, avrättad...

Fy fan va trist, jag lider med dig kan jag säga.

Har oxå haft problem med div myndigheter men fick behålla mina vapen.

Du får försöka att gå vidare min vän även om det känns tufft.

Hoppas det ordnar sig?

MVH//Kent

Publicerat

jösses.... Men om man kör upp en hammare i en kvinna hotar att man skall hämta bössan etc etc (från en annan tråd i detta forum) så får man behålla vapnen... Men om förvarar sina vapen fel så man blir av med dem..

Ang vapnet utan licens så har de säkert direktiv för detta. En polare till mig som skjuter revolver hade tommy zeteus som klubb kamrat. Tommy hade licens för revolver men det var inte det vapnet som användes vid stureplan. Men efter det så skulle jag inte vara förvånad om reglerna blivit hårdare ang vapen utan licens.

Du får väl bli bågjägare istället. De är ju licens fria.

Publicerat

Fy fasiken! Det var ingen trevlig läsning!

Hoppas bara att man aldrig själv hamnar i denna sits!

Håller tummarna för dig att det ska gå bra!

Publicerat

Oavsett anledning, skyldig eller oskyldig.

Skulle någon ta ifrån mig möjligeten till att jaga vet jag inte vad jag skulle ta mig till.

Lider med dig och hoppas att det ordnar sig.