Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behov av erfaren vapenjurist

Featured Replies

Publicerat

På hur lång tid tappar du vapnen?

Under tiden kan man alltid vara med på uppsiktsjakt och då låna vapen, träna hundarna och kanske pyssla med lite annat med tex fiske eller liknande.

Du borde ju rimligen kunna få tillbaka bössorna efter en tid?

• Svar 71
  • Visningar 19,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Man får INTE uppsiktsjaga om man fått sina licenser återkallade.

Publicerat

Åfan, de har jag alltid trott eftersom man inte behöver licens för att uppsiktsjaga. :o

Fel av mig då :D

Publicerat

Ett eventuellt plåster på såren är att förverkning av licencer inte är evig. "Alla kan bättra sig". Hur lång tid så behöver gå för brottet du är dömd för innan ny ansökan kan bli beviljad vet inte jag. Men i min förra klubb där jag tävlade (pistol och långhållsskytte) fanns en kille som blivit dömt för våldsbrott och fått licencerna tillbakadragna. Om jag inte minns fel så köpte klubben hans vapen och förvarade dem i klubbens kasun. Han kunde alltså fortsätta tävla och låna vapnen av klubben på hemma tävlingar. Efter 10 år kunde han på nytt söka lisencer på "sina" vapen och köpa tillbaka dem från klubben.

Om detta är tillämpligt i ditt fall vet inte jag. Du har iallafall rätt att själv försälja dina vapen till vem du själv vill! Ny ansökan kan också göras, ta reda på när och hur (vad du ska ha gjort under tiden som motiverar att du pånytt kan anses lämplig att inneha vapen).

Publicerat
Man får INTE uppsiktsjaga om man fått sina licenser återkallade.

VA!!! det hade jag ingen aning om faktiskt?

:wub:

Publicerat

Vet att spärrtiden oftast ligger på tre år när det gäller fylleribrott/rattfylla.

Misshandel 3-5 år.

Grov misshandel, mer än fem år oftast.

Men varje prövning är ju högst individuell.

Besluten från rikspolisstyrelsen går ju faktiskt att överklaga.

//Kent

Publicerat

Efter att myndigheterna noterat att de som man bedömt olämpliga att använda och ha tillgång till vapen utnyttjat denna möjlighet så infördes regeln om att den som inte har licens måste bedömas lämplig av Tillståndsmyndigheten. Regeln om "vapenlånebevis" har alltså tillkommit just för att förhindra detta, och gäller ALL utlåning. Därmed bör det inte heller vara OK att klubben lånar ut vapen ens under föreningsskjutningar, eftersom det formellt sett är en uppsiktsutlåning.

Publicerat
  • Författare
Ett eventuellt plåster på såren är att förverkning av licencer inte är evig. "Alla kan bättra sig". Hur lång tid så behöver gå för brottet du är dömd för innan ny ansökan kan bli beviljad vet inte jag. Men i min förra klubb där jag tävlade (pistol och långhållsskytte) fanns en kille som blivit dömt för våldsbrott och fått licencerna tillbakadragna. Om jag inte minns fel så köpte klubben hans vapen och förvarade dem i klubbens kasun. Han kunde alltså fortsätta tävla och låna vapnen av klubben på hemma tävlingar. Efter 10 år kunde han på nytt söka lisencer på "sina" vapen och köpa tillbaka dem från klubben.

Om detta är tillämpligt i ditt fall vet inte jag. Du har iallafall rätt att själv försälja dina vapen till vem du själv vill! Ny ansökan kan också göras, ta reda på när och hur (vad du ska ha gjort under tiden som motiverar att du pånytt kan anses lämplig att inneha vapen).

Enligt vad jag förstår är det praxis på 5 år efter licensindragning innan du kan söka på nytt...Som det nu är kan min fru få en lånelicens fastän hon aldrig jagat överhuvudtaget medan jag...Min rättsuppfattning är för alltid söndersmulad och jag skulle lika gärna tagit emot en meteorit i huvudet.

Konsekvensen i förlängnigen blir att sälja stugan (mitt livsverk där jag tänkt invänta den definitiva solnedgången) till underpris pga att den är baserad på jakt och hundar...sitta ute i skogen och lyssna på andras ståndskall förefaller omöjligt.

Det kan också nämnas att i domen för vapeninnehavet (50 tim samhällstjänst) står att läsa: " ...innehavet rent allmänt sett inte kan anses försvårande på något sätt samt att X inte förväntas begå framtida brott eftersom han aldrig tidigare dömts för brott..."

Publicerat

Det verkar ju vara ett helt orimligt hårt straff som du framställer det :wub:

Trist :wub:

Publicerat
  • Författare
Det verkar ju vara ett helt orimligt hårt straff som du framställer det :wub:

Trist :wub:

Det ÄR orimligt...Inte framställer, det är fakta...

Publicerat
Efter att myndigheterna noterat att de som man bedömt olämpliga att använda och ha tillgång till vapen utnyttjat denna möjlighet så infördes regeln om att den som inte har licens måste bedömas lämplig av Tillståndsmyndigheten. Regeln om "vapenlånebevis" har alltså tillkommit just för att förhindra detta, och gäller ALL utlåning. Därmed bör det inte heller vara OK att klubben lånar ut vapen ens under föreningsskjutningar, eftersom det formellt sett är en uppsiktsutlåning.

Mja, faktiskt så faller det inte under den regeln på skjutbana med målskjutningsvapen.

Vi i klubben behöver alltså inte skriva någon lånelicens när vi ska träna en timme på tisdagseftermiddagen. Ska däremot vapnet lämna skjutbanan krävs en lånelicens som ska tillståndsprövas. Men som jag skrev så har jag inte någon aning om detta går att tillämpa på en jaktklubb med jaktvapen.

Men nog är det väl så att på många håll så får man låna vapen på den lokala jaktskytteklubben när man tränar inför skjutprovet för jägarexamen. Och jag har aldrig hört att man behöver prövning av tillstöndsmyndigheten och lånelicens för varje torsdagskväll man kommer dit.

Publicerat

Humlegaard,

jodå jag är väl medveten om hur det går till på många klubbar i praktiken. Men eftersom jag varit ordförande i en större pistolklubb, stått som en av tre ansvariga för vapnen och lett vår nybörjarutbildning så har jag kollat detta ganska noga...

Saxat ur FAP 551-3

Allmänna råd

Bestämmelserna om tillfällig utlåning av skjutvapen återfinns i 3 kap.

vapenlagen (1996:67). För den som skall låna ett skjutvapen under en

längre tid gäller bestämmelserna om innehavstillstånd i 2 kap. Med

lån enligt vapenlagen avses dels uppsiktsutlåning dels självständig

utlåning. Dessutom finns även s.k. organisationskontrollerad

utlåning, vilket är en form av uppsiktsutlåning.

Alltså- använder man klubbvapen vid en föreningsskjutning så är det att låna vapnet, i alla fall enligt RPS. Du behöver däremot inte upprätta lånehandling, så länge den som ansvarar för vapnet har kontroll över det.

Publicerat

Sedan faller vi rappt ned på Vapenlagen 3 kap:

8 § Skjutvapen får inte lånas ut till den som har fått ett skjutvapen förklarat förverkat eller ett tillstånd att inneha skjutvapen återkallat, om inte låntagaren ändå är berättigad att inneha vapen av den typ som lånet avser. Har någon fått ett skjutvapen omhändertaget, får vapen av den typ som omhändertagits inte lånas ut till honom eller henne.

Trots första stycket får ett vapen, efter särskilt tillstånd av polismyndigheten, lånas ut för övning eller tävling som äger rum under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen. Lag (2006:386).

9 § Tillstånd att låna skjutvapen får meddelas fysiska personer. Sådant tillstånd får meddelas endast till den som behöver låna vapen för ett godtagbart ändamål och om det skäligen kan antas att han eller hon inte kommer att missbruka sådana vapen som ansökan avser. Lag (2006:386).

Uppsiktsutlåning är en form av lån, även när den sker i organiserad form, och är alltså inte OK om det saknas särskilt tillstånd för den som fåttlicenser återkallade. Så tolkar i alla fall jag det...

Publicerat

Detta betyder alltså att jaktskytteklubben där jag och mina kurskamrater kommer att förlägga vår träning inför skjutprovet måste kontrollera samtliga deltagare hos polisen inför varje träning.

Det kan de endast göra om de har rätt att ställa en registerförfrågan, alltså måste de vara poliser.

Och ja, jag har också läst lagen. Tolkar man den bokstavligt så innebär det ett straffansvar för den som lånar ut vapnet som kan ge fängelse upp till ett år (ringa vapenbrott).

Det finns dock prejudikat där utlånaren inte kan hållas skyldig trots att han lånat ut vapen till skytt vars vapentillstånd dragits in eftersom han ej själv haft möjlighet att kontrollera skytten inför föreningens tävling (sekretesslagen).

Publicerat
Detta betyder alltså att jaktskytteklubben där jag och mina kurskamrater kommer att förlägga vår träning inför skjutprovet måste kontrollera samtliga deltagare hos polisen inför varje träning.

Det kan de endast göra om de har rätt att ställa en registerförfrågan, alltså måste de vara poliser.

Och ja, jag har också läst lagen. Tolkar man den bokstavligt så innebär det ett straffansvar för den som lånar ut vapnet som kan ge fängelse upp till ett år (ringa vapenbrott).

Det finns dock prejudikat där utlånaren inte kan hållas skyldig trots att han lånat ut vapen till skytt vars vapentillstånd dragits in eftersom han ej själv haft möjlighet att kontrollera skytten inför föreningens tävling (sekretesslagen).

Det finns ingen annan tolkning av lagstiftning än bokstavlig, oavsett vad man tycker om den...

Skulle vara intressant att läsa HD-domen, har du något målnummer?

Publicerat

Hrm vad gäller då vid uppskjutningen till Jägarexamen? Om en person t.ax har en lob på sig då ska han måsta vänta i 2 år för att få licens. Vad händer om denna persson vill avlägga skjutprovet inför jägarexamen?

Hur skall då de som håller i kursen eller de som har hand om uppskjutning göra? Kommer det att bli som vid vissa anstälningar då man skall lämna in urdrag ur polisregistret.

Publicerat

Gissningsvis har man haft ett horn i sidan på dig efter den avsågade .22:an, och tar tillfället att ge igen eftersom man inte riktigt fick med sig tingsrätten på att du skulle vara en bov i vapenägarhänseende :D

Publicerat

Jag har inget målnummer, det är vad tillståndsenheten jav mig till svar när jag frågade.

Publicerat
Hrm vad gäller då vid uppskjutningen till Jägarexamen? Om en person t.ax har en lob på sig då ska han måsta vänta i 2 år för att få licens. Vad händer om denna persson vill avlägga skjutprovet inför jägarexamen?

Hur skall då de som håller i kursen eller de som har hand om uppskjutning göra? Kommer det att bli som vid vissa anstälningar då man skall lämna in urdrag ur polisregistret.

Ja, om man ska tolka det bokstavligt så ska alla skyttar som skjuter organiserat med klubbens vapen oavsett om det är målskytte eller jaktskytte ha med sig ett dagsfärskt intyg från polisen vid varje lånetillfälle. Till detta finns även något som inte över huvud taget går att kontrollera. Om någons vapen blir omhändertaget av polisen i avvaktan på utredning så har skytten kvar sina licenser och kan visa upp dem för sin klubb. Licenserna ska man nämligen inte lämna ifrån sig förrän beslut är fattat...

Publicerat

Har följt tråden under dess existens.

Om vi återvänder till huvudspåret,

vem anlitade du att företräda dig?

Vidare har du redan nu provat att ansöka på ett vapen, ånyo, då får du reda på myndighetens inställning till dig i stort.

Jag sörjer med dig, men undrar hur och varför en man som varit prickfri i 37 år kom att ha ett illegalt vapen hemma hos sig, vi hade vapen amnesti för bara ett år sen.

Du måste inte svara på dessa frågor men jag har noterat att ingen har ställt dem.

/C

Publicerat

Nu är vi långt från ursprungstrådens ämne, men...

Dagsfärskt intyg är självfallet orimligt. I övrigt så får man i vanlig ordning fundera över vad som ÄR rimligt. I vår förening kräver vi att båra nybörjare antingen kan visa upp en befintlig licens på ett jaktvapen, eller ett vapenlåneintyg, för att få börja med den praktiska delen av pistolskyttekortet. Alternativt visar de ett färskt registerutdrag. Därmed anser vi att vi gjort ungefär vad man kan kräva av oss som förening. Ställer man inte upp på det får man välja en annan förening.

Det finns föreningar som inte kräver detta, men vi som ansvarar för utbildningen vill garanterat ha ryggen fri om något händer, och det är svårt att se vad det skulle vara för integritetskränkande i detta. Jag tippar att vi är mer försiktiga än de flesta rena gevärsföreningar är, men det är litet speciellt med enhandsvapen där reglerna för att få licens är hårdare.

När det gäller att låna en bössa på en jaktskyttebana så är det självfallet upp till dem som har banan och är skjutledare.

Och jag föreslår att vi släpper det här sidospåret och sartar en ny tråd om vi skall fortsätta diskutera sidospåret.

Publicerat
  • Författare
Har följt tråden under dess existens.

Om vi återvänder till huvudspåret,

vem anlitade du att företräda dig?

Vidare har du redan nu provat att ansöka på ett vapen, ånyo, då får du reda på myndighetens inställning till dig i stort.

Jag sörjer med dig, men undrar hur och varför en man som varit prickfri i 37 år kom att ha ett illegalt vapen hemma hos sig, vi hade vapen amnesti för bara ett år sen.

Du måste inte svara på dessa frågor men jag har noterat att ingen har ställt dem.

/C

Dina frågor är helt OK..

1. Sveriges Vapenägares Förbund (SVF). Det enda stället som ställt upp. Rekommenderas starkt. Jägarförbundet kan du glömma.

2. Har ännu inte provat.Ärendet avgjordes i Kammarrätten för 2 dagar sedan, inget prövningstillstånd. Går vidare till regeringsrätten men tvivlar på att dom tar upp fallet. Blir tvingad till jägarexamen i så fall ehuru inga problem, jag har haft 2 vapen sedan den tid när detta krav ej fanns.

3. Jag erhöll vapnet helt överaskande som gåva av en bekant som hittat det under golvet i ett renoveringshus. Ett äldre modifierat salongsgevär (pistol), enladdare utan magasin. Hade behov av ett fångskottsvapen utifrån ständiga grävlingsincidenter med mina löshundar. Hade med stor sannolikhet fått licens på en fångskottspistol i samma kaliber på legal väg.

Publicerat

Europadomstolen för mänskliga rättigheter??? Det var bara något som kom genom skallen på mig.

http://www.manskligarattigheter.gov.se/ext...=9&nav_id=4

Kan detta vara till någon hjälp när det är stopp här???

Publicerat

skit samma

Publicerat
skit samma

Ibland har dom ju gott tvärs emot landets egna domstol.