Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behov av erfaren vapenjurist

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Europadomstolen för mänskliga rättigheter??? Det var bara något som kom genom skallen på mig.

http://www.manskligarattigheter.gov.se/ext...=9&nav_id=4

Kan detta vara till någon hjälp när det är stopp här???

Europadomstolen tar år plus att dom inte kan upphäva svenska domstolars beslut. Däremot kan dom påpeka felaktigheter.

Domstolens domar är rättsligt bindande för den berörda staten. I domen fastställer domstolen om staten brutit mot konventionen eller ej. Domstolen är dock inte någon överinstans till nationella domstolar och myndigheter. Den kan alltså inte ändra eller undanröja ett beslut fattat av en nationell myndighet eller domstol. Om domstolen har funnit att en kränkning av konventionen har ägt rum, kan den döma ut ett skadestånd till klaganden.
  • Svar 71
  • Visningar 19,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ibland har dom ju gott tvärs emot landets egna domstol.

:D Jag skrev en sak först. När jag ändrade det så skrev jag "skit samma" istället. Inget svar på det du sade.

Publicerat
Europadomstolen tar år plus att dom inte kan upphäva svenska domstolars beslut. Däremot kan dom påpeka felaktigheter.

Ok!

Publicerat

Ok!

schaman Postat Idag, 18:52 QUOTE (lsjonsson @ Feb 27 2009, 19:48 ) post_snapback.gifIbland har dom ju gott tvärs emot landets egna domstol.

:lol: Jag skrev en sak först. När jag ändrade det så skrev jag "skit samma" istället. Inget svar på det du sade.

Ok!

:lol:

Publicerat

hej, vi känner inte varandra, jag vill berätta vad myndigheten gav som svar till mig då jag frågade om jag kunde förvara hos farsan i skåp och jag hade nyckeln.

svar:

du måste ha synnerliga skäl och förvara alla vapen på denna adress samt polisen skall godkänna förvaret. alla vapen skall vara på samma förvaringsplats.

jag frågade om jag kunde ställa det där kortvarigt efter jagt och dom sa NEJ. du riskerar då att bli av med dina tillstånd.

jag frågade hur troligt detta var, hon svarade att "du blir av med dem om du inte följer lagen".

jag vill inte förvärra din redan tråkiga sits. myndigheten är oflexibel i denna fråga.

lyckan är att du är gift och inte tänker skiljas, då har du vissa fördelar som alldeles säkert kommer att lösa bekymmret med hjälp av advokat.

mvh

kalle

Publicerat
Har idag efter 37 års prickfritt jägarliv fått besked från polis att mina vapen licenser definitivt dragits in !

Bakgrund:

Polis stormade in i mitt hus som är enskilt beläget mitt ute i skogen med en husundersökningorder efter att en bekant dragit in mitt namn i ett bedrägeriärende...

2 månader tidigare hade jag av inbrottsrisk flyttat mitt vapenskåp till min hustru som bor 5 mil fråm mitt hus där jag fortfarande är folkbokförd, dvs i princip dubbel bosättning.

Jag var i huset ( 9km från närmsta granne) med låsta dörrar 06.00 på morgonen och med 2 vapen+ammunition liggande i huset. Dessutom hittade man ett icke licensierat avsågat salongsgevär 22LR som jag fått av en bekant och använt som fångskottspistol i samband med grävlingsincidenter med mina hundar på tomten.

Det icke tillståndsmässiga vapnet har jag redan lagförts för med 50 timmars samhällstjänst som påföljd. Vilken dyrköpt gåva !

Och nu gäller det mina övriga vapen...Jag har naturligtvis hävdat att mina vapen vid tillfället för polisintrånget bevisligen var under uppsikt och skulle vid avfärd medtagas för förvaring i vapenskåp hos min hustru och att denna lösning var av säkerhetsskäl och i god tro. Mitt hus är att likna vid vilken jaktstuga som helst och det är ju fullständigt orimligt att jägare skall släpa med vapenskåp vid jaktvistelser.

Inga som helst förmildrande omstädigheter från polisen...istället väljer man en påföljd som är att likna vid en avrättning. Vapenlicenserna dras in och vapnen skall försäljas! Motivation: Felaktig förvaring (inte ett ord om 22LR vapnet)

Är i stort behov av en erfaren vapenjurist och skulle uppskatta tips i detta katastrofala ärende.

Är jaktprovsdomare och ägare av 2 jakthundar...

(Moment22 ärende i kvadrat !)

Vad var det som var fel med förvaringen?

Mvh Anders Hj

Publicerat

"Du får väl bli bågjägare istället. De är ju licens fria."

Om nu inte denna tokiga regel skall inefatta ett klass två vapen? B)

Publicerat
  • Författare

Man hävdar förvaring hos annan och inte på mantalsskrivningsadressen, jag hävdar dubbelt boende, både i min stuga samt hemma hos min familj. Mantalsskrivningen var ute i skogen och ej lämplig som förvaring över vintern pga inbrottsrisken. I vapenlagen står inget om folkbokföringsadress, däremot i polisens FAP (allmänna råd). Saken är också den att denna lösning var tillfällig i väntan på att ta över min mors lägenhet vilket skedde 6mån efter denna ödesdigra händelse. Vi är nu bägge skrivna på den adressen...

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering.

Jag kom senare att fullständigt frikännas i domstol i ursprungärendet med skadeståmd fr JK som följd (löjlig summa utifån graden av lidande).

Den 22:a som hitttades under husrannsakan blev som nämnts ett sidoärende med villkorlig dom för vapenbrott som konsekvens.

Handläggare av länets vapenfrågor har gått i pension och ersatts av en annan. Vid kontakt med denne har jag fått veta att förvaringsargumentet stryks och det är vapenbrottet enbart som medför indragning av licenserna. Efter 3 år kan jag enligt uppgift återfå licenserna. Mina vapen är nu sålda till en bekant. Efter 37 års prickfri vandel och vapenägande.

Alltså utan att jag gjort någonting förutom att jag av oaktsamhet tog emot en avsågad 22.a av en bekant utifrån behov av ett fångskottsvapen så berövas jag möjlighet till jakt i 3 år...Vilket i praktiken innebär December 2010.

Vapnet hittades under husrannsakan på grundval av s.k skälig misstanke. Genom frikännadet har det alttså visat sig att denna skäliga misstanke var felaktig... Så kan det gå.

Publicerat

Skönt, på ett sätt åtminstone ^_^

Publicerat

Hoppas det löser sig om man hinner sälja vapnen innan licensen blir indragen så verkar det vara ok att låna för då har inte licensen blivet indragen eller ^_^

Sedan faller vi rappt ned på Vapenlagen 3 kap:

8 § Skjutvapen får inte lånas ut till den som har fått ett skjutvapen förklarat förverkat eller ett tillstånd att inneha skjutvapen återkallat, om inte låntagaren ändå är berättigad att inneha vapen av den typ som lånet avser. Har någon fått ett skjutvapen omhändertaget, får vapen av den typ som omhändertagits inte lånas ut till honom eller henne.

Trots första stycket får ett vapen, efter särskilt tillstånd av polismyndigheten, lånas ut för övning eller tävling som äger rum under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen. Lag (2006:386).

9 § Tillstånd att låna skjutvapen får meddelas fysiska personer. Sådant tillstånd får meddelas endast till den som behöver låna vapen för ett godtagbart ändamål och om det skäligen kan antas att han eller hon inte kommer att missbruka sådana vapen som ansökan avser. Lag (2006:386).

Uppsiktsutlåning är en form av lån, även när den sker i organiserad form, och är alltså inte OK om det saknas särskilt tillstånd för den som fåttlicenser återkallade. Så tolkar i alla fall jag det...

Publicerat

Skönt att du blev friad, även om du nu sålt vapnen så kan du ju gå med något så när högburet huvud.

Just detta med att förvara vapen hemma kan ställa till problem, jag vet många som gör just så ^_^

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Skönt att du blev friad, även om du nu sålt vapnen så kan du ju gå med något så när högburet huvud.

Just detta med att förvara vapen hemma kan ställa till problem, jag vet många som gör just så :D

/Lasse

Jovisst, jag har ju vetat hela tiden att allt baserats på ett enormt misstag. Att någon däremot skulle komma och lägga sig i min livsstil har däremot varit ofattbar.

En sak är att stå för konsekvenserna, stå sitt kast så att säga...

Det som har varit allra värst att smälta är att husrannsakan aldrig skulle ha kommit till stånd. För det behövs en misstankegrad som förväntas ge minst 2 års fängelse....Jag råkade ut för detta utan någon som helst handling. Borde egentligen haft en ursäkt av Polisen med både blomkvast och tårta...Tala om misstag och förorättad/drabbad medborgare...Min rättsuppfattning har sannerligen fått en obotlig törn...

Dessutom fick jag veta att jag utan problem hade fått licens på en legal fångskottspistol om jag bara hade ansökt innan denna händelse. Detta fick ingen som helst betydelse i vapenfrågehanteringen...

Ok, drygt ett år sen borde jag vara back again...Denna tråd belyser åtminstone hur illa man kan bli drabbad. Låt mitt exempel bli till en varning...

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Som epilog till denna tråd vill jag bara meddela att jag nu är tillbaka där jag var. Har återköpt mina gamla vapen och livet fortsätter med denna episod förpassad till historiens skräphög. ;)

Publicerat

Som epilog till denna tråd vill jag bara meddela att jag nu är tillbaka där jag var. Har återköpt mina gamla vapen och livet fortsätter med denna episod förpassad till historiens skräphög. ;)

Fan va skönt att det löst sig tillslut! Och historiens skräphög verkar vara ett sunt sätt att tänka.

Publicerat

helt otroligt.

jag blir så trött på det här landet.

finns hur mkt. drägg som helst och så lägger man krafterna på sånt här...

Publicerat

Hej

Skönt att det löste sej till slut, "jättefula" ord om polis o åklagare som med total okunskap och klantighet förstör flera år för en i stort sett laglydig medborgare! Och förmodligen utan påföljd för vederbörande också!!

Nyfiken fråga bara, är det denna domen i Kammarrätten som säger att polisen inte kan stödja sej på RPS "Allmänna råd"?

Om så är fallet så har du nog hjälpt Sveriges jägare och laglydiga vapenägare en hel del genom att inte ge upp!

FinneoTysk

Publicerat
  • Författare

Hej

Skönt att det löste sej till slut, "jättefula" ord om polis o åklagare som med total okunskap och klantighet förstör flera år för en i stort sett laglydig medborgare! Och förmodligen utan påföljd för vederbörande också!!

Nyfiken fråga bara, är det denna domen i Kammarrätten som säger att polisen inte kan stödja sej på RPS "Allmänna råd"?

Om så är fallet så har du nog hjälpt Sveriges jägare och laglydiga vapenägare en hel del genom att inte ge upp!

FinneoTysk

Jag förlorade i alla instanser och uppenbarligen går förv. domstolarna på polisens tolkning av vapenlagen samt FAP i 99,999% av fallen. Att som enskild person få rätt mot polisen är mycket, mycket svårt. Det händer, men är enligt min mening mer en fråga om tur och vem som handlägger ärendet, även län har betydelse. Det är emellertid mycket intressant betr att "vapen skall förvaras där man är folkbokförd", ingenting om detta står i vapenlagen och det är många som i moderna tider är bosatta på dubbla adresser. Jag försökte att få upp denna fråga men den blev aldrig föremål för en egentlig rättslig prövning. Man gick på polisens version utan att bry sig om det principiella i min argumentation. Visst är det begripligt, i och för sig, att polisen bör känna till om det finns vapen innan insats på viss adress, men, det hindrar ju inte att man är flexibel inför begripliga fall. dvs erinran kan göras etc.

Den person som känner till ALLT i dessa frågor är Gull-Britt Söderström, den drivande kraften bakom SVF, Sveriges Vapenägares Förbund. Kontakta henne och du får svar på dessa frågor.

Publicerat

Jag glädjs med dig!!

//Niclas

Publicerat

SVF får mkt. skit men vad gör man när man står där :unsure:

Publicerat

Min fru vart hotad av en grannbonde som hoppade ur traktorn med drillingen i högsta hugg, och hotade att skjuta henne på fläcken för att statuera ett exempel på hur han ansåg man skulle göra med joggare. Dessutom knuffade han min 52kg tunga fru i ån.

Hon polisanmälde, vittnen fanns, men inte fan hände det ett skit. Ibland undrar man. Sen förvarar någon en bössa i vapenskåp hos sin far på landet för att man jagar där och hamnar i fängelse för just "felaktig" vapenförvaring. Oftare än ibland tänker man "Hur tänkte man här!" Vad är målet, säkrare värld eller punktknulleri med lagen!

Publicerat
  • Författare

Som jag ser det är polisen i allra högsta grad politiserad, dvs högsta ledningen är mån om sin egen karriär vilket gör att den "vanlige polismannen/utredaren" känner sig alltmer frustrerad.

En anonym gallup undersökning bland polisen vore oerhört intressant. Jag tror att s.k politisk korrekthet genomsyrar hela kåren på ett i det närmaste outhärdligt sätt. Betr. jägare och vapen så är det uppenbart att väldigt få incidenter äger rum i förhållande till antal vapeninnehavare. Lika förbannat så är det en målgrupp som man direkt slår emot för att visa att någonting görs. Dvs slag i luften och för sin egen skull.MyndighetsSverige är ett skämt! Var tog den gamla hederliga erinran vägen ? Bovar är bovar men alla vi andra då...? I Amerika kan man hävda brott mot författningen vilket har ett enormt juridiskt genomslag. Sverige behöver en författningsdomstol, såväl för vapenärenden som i andra fall.