Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snart närmar sig bockjakten-08

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att det kan vara skoj att vi snackar lite förberedelser i denna tråd och sen startar vi en *riktig* bockjakts tråd när den 16é är här.

Har ni spanat in någon trofébock som skall pryda samlingen därhemma eller är det tunt med rådjur på markerna efter lodjurens uttag?

Själv brukar jag ej sitta ute särskilt ofta innan premiären, det brukar väl bli några kvällar på räv. Jag vet på ett ungefär var dom få bockarna som är kvar hålls. Vet av en riktigt fin bock på den ena marken samt något revir på den större marken jag jagar på. Har haft ett tvärsäkert bockpass vid en vall men där är det korn nu, iofs med vallinsådd så har jag tur kan det gå någon bock där ändå.

Morgonen den 16é ringer iaf klockan 03.30 och förhoppningsvis ligger en bock i gryningen.

• Svar 83
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det är väl nu jag traditionsenligt ska påpeka att premiären den 16/8 gäller duvorna, bockjakten börjar 1/10. :):D

Publicerat

längtar som helvete efter detta datum, vet om två olika fina sextaggare (med småländska mått mätt) som går på två olika marker. Jag har totalt 4 olika marker att jaga på, morfars gamla torp på några hektar, min farbrors mark på 110 hektar, arrendamarken på 350 hektar samt att vi får jaga hos en snäll bonde som en kompis känner :) så det ser lovande ut, hoppas bara att man har tid att ge dom nya markerna en chans :D

Ha de gott / david

Publicerat
längtar som helvete efter detta datum, vet om två olika fina sextaggare (med småländska mått mätt) som går på två olika marker. Jag har totalt 4 olika marker att jaga på, morfars gamla torp på några hektar, min farbrors mark på 110 hektar, arrendamarken på 350 hektar samt att vi får jaga hos en snäll bonde som en kompis känner :P så det ser lovande ut, hoppas bara att man har tid att ge dom nya markerna en chans :D

Ha de gott / david

Jag hörde rykten om att i småland är det regel på att du först ska skjuta 2 rävar per bock du dräper, o på fredag börjar det ;)

Publicerat

brukar gör som mickel gör.. sitter inte ute så ofta på somrarna så den 16´e så från premiären så blir det rätt ofta

har inte så tät rådjurs stamm pga lodjurens uppag som räknat hadde vi 1,5 lodjur per hektar förra för 2 vintrar sen :D

sen har jag 2-4 olika marker att jaga bocken på ;) en bode jag känner som har erbjudit sej att sitta ute den dagen jag kommer och vill jaga där sen är det arrendatet, en kompis mark och hans arendat och sen kanske min mosters sambos arendat :P

vekar klockan ringer ca 03.35

Publicerat

Nu jagade jag ju bock redan i våras. men sista helgen i Augusti ska jag och en kompis up till min mark och jaga lite bock och skogsfågel. Och passa på att fiska lite.

Sedan blir det Motala på bockjakt.

Publicerat
brukar gör som mickel gör.. sitter inte ute så ofta på somrarna så den 16´e så från premiären så blir det rätt ofta

har inte så tät rådjurs stamm pga lodjurens uppag som räknat hadde vi 1,5 lodjur per hektar förra för 2 vintrar sen :lol:

sen har jag 2-4 olika marker att jaga bocken på :D en bode jag känner som har erbjudit sej att sitta ute den dagen jag kommer och vill jaga där sen är det arrendatet, en kompis mark och hans arendat och sen kanske min mosters sambos arendat :D

vekar klockan ringer ca 03.35

låter som om det står ganska tätt med lodjur hos er isåfall om siffrorna stämmer :P

Publicerat

har sett en jätte fin bock som går inte allt för långt här i från!.. bar ute å spanade på han med kikaren här om morgonen!.. men om jag ska skjuta han eller inte vet jag ej än!.. troligen får han vara!.. har kött i frysen så de räcker!..

tänkte i stället försöka få lite bilder på den!.. :lol: ..

MVh Mamre!..

Publicerat
har sett en jätte fin bock som går inte allt för långt här i från!.. bar ute å spanade på han med kikaren här om morgonen!.. men om jag ska skjuta han eller inte vet jag ej än!.. troligen får han vara!.. har kött i frysen så de räcker!..

tänkte i stället försöka få lite bilder på den!.. :D ..

MVh Mamre!..

tror du kommer sälja bössorna och skaffa kamera inom kort Mamre :lol: precis som vi spekulerade kring foto innan så kommer du blir smittat :P

Publicerat

Ska ut kring den 16 och testa denna jakt. Har ju så bra möjligheter att jaga nu.

Publicerat

Var ute igår kväll för att reka lite. Hittade vad som såg ut som rådjursspår i mossan på hygget och hittade även två älglegor.. Imorrn kväll ska jag dit igen, denna gången får bössan följa med.. Måste ju se om man kan locka fram nån räv på hygget... =)

Publicerat

vi var tre som var ute en liten sväng å kika räv imorses, jag satt högt beläget med åkrar åt tre håll, på en timme hade jag fyra bockkontakter med minst två kanske tre olikadjur. pappa hade en pinnabock vid sitt pass, men räven och grävlingen såg vi inte till

Publicerat
  • Författare

Har hittat ett bockrevir idag där jag tänker placera ut en skjutstege och röja upp lite skjutgator. Blir nog sittning där med buttolon den 16é.

Publicerat

tänkte i stället försöka få lite bilder på den!.. ;) ..

MVh Mamre!..

det är lugt mamre jag kan komma och skjuta den åt dej jag om du inte vill skjuta den så kan du vara med och fotta ;):(

full måne den 16:e så det blir ett lågt pass för mej både efter räv/grävling och sen efter bocken

Publicerat

Om allt går enligt planerna så beslutar jaktlaget i år att vi har tidig bockjakt, då blir det ut med buttolo och jaktbågen för att börja kämpa med "medaljen" som skenar omkring i sitt revir.. Hoppas nästan dock på att kompisen min får skjuta han, skulle vara för jäkla skoj om han skulle få sig en fin bock.

Imorgon står det på schemat att bygga 2 st treestands ca 60 meter ifrån varandra. 1 i varje hörn på åkern han kommer ut på. Då har iallafall någon av oss stor chans att få han!

som sagt. Bara gubbsen i laget röstar jakande till bockjakten och att man lyckas ta IBEP nu bara så.. Sen jävlar.

Kika gärna in i tråden "RÅDJURSJAKTEN 2008" också och berätta era planer inför säsongen på rådjur överlag!

mvh C-A

Publicerat

Såg en halvdan 6:a idag som jag ska försöka nya på premiären.

Publicerat

nånå, låt han växa tills nästa år! :) halvdana 6or är ofta kommande kapital ju! :) mvh C-A

Publicerat

Såg ut min bock i fag på morgonen,,

en dålig fyra ev endast spetsar, kolsvart på halsen varför vet jag inte, och nu ikväll såg jag en äldre herre som nog åxå ska fösaka att nedlägga, troligen en retur , dålig sexa.

Publicerat

vi satt på räv igår och såg en liten klenare sexa samt en en lite bättre...... :D tror vi sätt 5-6 bockar nu på ca 350 hektar

Publicerat
tror du kommer sälja bössorna och skaffa kamera inom kort Mamre ;) precis som vi spekulerade kring foto innan så kommer du blir smittat :P

:unsure: ...så långt får vi hoppas de inte går!.. men en kombination är väll inte helt fel!.. :D

MVh

Publicerat

En liten pinnbock har jag hittat på en annan av markerna, hornen är böjda bakåt och når inte över öronen.

Publicerat

Jag har aldrig fått skjuta ett rådjur, jag har väl inte lagt ner så mycket tid på denna jakt heller då vi inte har så många här uppe i norr. Sista två åren har jag försökt lite mera och sett en del då jag jagat räv just innan premiären, men...då de blivit lovliga har de varit som bortblåsta.

Nu har jag varit ute och rekat lite och hittat ett nytt pass där det är en hel del spår, både gamla och nya. Så nu jäklar kanske man kan få möjlighet att få se en bock och kanske ha turen på min sida att även få lägga ner en. Men...de kanske går till någon annan linda och betar... ;)

Publicerat

Jag lär nog släppa de bockar jag ser, såvida det inte är en stor och fin. Bockjakten i år utövar jag mest för att försöka skjuta mig en kronkalv.

Hallen; Flyg till nyköping, jag hämtar dig och sen är det bara att skjuta dig en bock på kvällen, sov hos mig, flyg hem ;)

Publicerat

Jaha grabbar o tjejer nu är det snart bara ett dygn kvar..

Byggde lart o monterade upp ett nytt torn idag, jag sitter inte så mycket i torn på bockjakten utan smyger kring mera(rastlös själ).

Me bra blev det, man kan skjuta på ganska långa håll om man vill o det är bra, jag gillar att se långt när jag sitter i torn.

Har nu minst 7 bockar på markerna o det bådar ju gott.

Publicerat

tjo, det enda som kan ställa till de här nere strax söder och jkpg är väll att premiären regnar bort precis som i fjol ;) men men ut ska jag ta mig f-n ändå! :P

har en bock jag är mkt intresserad av att nedlägga och där blir det att sitta premiärmorgonen. på en annan mark har min farbror sett mkt rådjur och de tornet skall jag ut och fixa till nu om en stund

skitjakt på er! och glöm inte bilder!