Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snart närmar sig bockjakten-08

Featured Replies

Publicerat

Visst ser det ut som om det ska regna hela dagen här nere, men som föregående talare så skiter jag i det.

Problemet jag har är att jag tänkte hinna med en bock i gryningen för att sedan smyga in i duvgömslet o ksjuta duvor men jag tror att det regnar bort, ingen ide att sitta där när de inte flyger. ;)

• Svar 83
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ha kollade just på smhi:s sida regnet kommer nog först fram på eftermiddagen.. ;) finns hopp ännu.

Publicerat

Regnet ser ut att kunna hålla sig borta på lördagen just nu :angry:

Om vädret så tillåter kommer jag att jaga 7dagar i sträck,i år har jag gett mig själv dispens från min standardavskjutning som endast omfattar spetsar och kapitala bockar.

Första veckan kommer allt med horn att vara tillåtet sedan får jag se beroende på fällda djur.

Börjar bli rätt sugen nu :P

/Micke

Publicerat
Regnet ser ut att kunna hålla sig borta på lördagen just nu :P

Om vädret så tillåter kommer jag att jaga 7dagar i sträck,i år har jag gett mig själv dispens från min standardavskjutning som endast omfattar spetsar och kapitala bockar.

Första veckan kommer allt med horn att vara tillåtet sedan får jag se beroende på fällda djur.

Börjar bli rätt sugen nu B)

/Micke

Jag är ju inte alls avundsjuk på dig......... :angry: jaga bock 7 dagar i sträck med vad som du själv beskriver fri avsjutning. mumma..

Själv ska jag "bara" försöka komma åt två bockar, ev en till på en ute mark som vi har.

Rådjuren verkar komma tillbaka nu efter ett par år av låg närvaro så jag vill inte på något sett skjuta ner handjursstammen igen.

Mvh Lasse

Publicerat
Jag lär nog släppa de bockar jag ser, såvida det inte är en stor och fin. Bockjakten i år utövar jag mest för att försöka skjuta mig en kronkalv.

Hallen; Flyg till nyköping, jag hämtar dig och sen är det bara att skjuta dig en bock på kvällen, sov hos mig, flyg hem :)

Akta dig så att jag inte kommer...jag lär då ha svårt att uppfylla en av mina jaktönskningar, att få fälla en bock. De andra är fasanjakt och det sista är att få uppleva en sån där gåsjakt då det är hundratals gäss i farten.

Publicerat
Akta dig så att jag inte kommer...jag lär då ha svårt att uppfylla en av mina jaktönskningar, att få fälla en bock. De andra är fasanjakt och det sista är att få uppleva en sån där gåsjakt då det är hundratals gäss i farten.

Ja Du broder! Det är mycket som Vi skulle behöva få mer av i viltväg här uppe.

Publicerat

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, äntligen har det hänt...

Efter jaktklubbens årsmöte nu ikväll står det nu klart att vi äntligen får börja jaga bock på byns jaktmark.

Jag skrev ner ett förslag och lämnade till styrelsen om hur jakten kan bedrivas och det godtog nu styrelsen med några mindre justeringar.

Hinner däremot inte ut i morgon, men är överlycklig ändå, äntligen ;):P

Publicerat

Efter jaktklubbens årsmöte nu ikväll står det nu klart att vi äntligen får börja jaga bock på byns jaktmark.

Jag skrev ner ett förslag och lämnade till styrelsen om hur jakten kan bedrivas och det godtog nu styrelsen med några mindre justeringar.

Härligt , bara att grattulera då, hur kom det sig att de ändrade sig?

Publicerat

Kul! Imorgon är det den 15 aug. bara så Du får väl vänta ytterligare en dag till lördag iaf! :D

Vi får ju ha en viss avskjtning i Bondersbyn och det är ett valfritt rådjur/år och jägare. Allt för att se till så att stammen inte blir utskjuten. Accepterat av alla jägare. Ingen har skjutit någon bock på flera år. B)

Publicerat
Kul! Imorgon är det den 15 aug. bara så Du får väl vänta ytterligare en dag till lördag iaf! :P

Jo just det, var helt insnöad på den 16e var imorgon ;)

Skurebo....

Någon av de stora markägare som finns har hotat med att ta bort sin mark om det blir jakt på rådjur, därför har inte styrelsen vågat släppa jakten tidigare.

Så nu gäller alltså bara bock och på skogstäkt mark till 90% ( fridlyst på ängsmarker kring byn ) samt avskjutningsredovisnig till mig.

Detta är också ett prövoår för att vi till nästa år ska få se hur jakten tagit på stammen

Jag är övertygad att det inte kommer att fällas speciellt många bockar, eftersom jägarna är få och saknar mycket av kundskapen när det gäller rådjur.

Tycker det är underbart att nu iaf ha den möjligheten att få bedriva bockjakt, för rådjur finns det i massor :D

Bla. de två brutala bockar som går här kring byn, så om ni har glömt hur en av de ser ut kommer här bilden igen.

post-3-1218744056_thumb.jpg

Publicerat

Kanon bra att de har gett med sig lite.

Se nu till att sköta uppdraget bara så ska du se att de snart släpper all jakt på rådjur, med stödutfodring o dyligt så blir det nog bra jakt.

Å du har sett en pinna bock B):(:lol:

Skit fin... :D se nu till att skjuta den i skogen bara ;):P

Publicerat
Jo just det, var helt insnöad på den 16e var imorgon ;)

Skurebo....

Någon av de stora markägare som finns har hotat med att ta bort sin mark om det blir jakt på rådjur, därför har inte styrelsen vågat släppa jakten tidigare.

Så nu gäller alltså bara bock och på skogstäkt mark till 90% ( fridlyst på ängsmarker kring byn ) samt avskjutningsredovisnig till mig.

Detta är också ett prövoår för att vi till nästa år ska få se hur jakten tagit på stammen

Jag är övertygad att det inte kommer att fällas speciellt många bockar, eftersom jägarna är få och saknar mycket av kundskapen när det gäller rådjur.

Tycker det är underbart att nu iaf ha den möjligheten att få bedriva bockjakt, för rådjur finns det i massor :D

Bla. de två brutala bockar som går här kring byn, så om ni har glömt hur en av de ser ut kommer här bilden igen.

Det var en stilig bock Seger! Det är väl gammelbockarna som ska skjutas bort för att unbockarna inte ska bli utstötta. Hur länge är en bock könsmogen när den kommer upp i åren? Jag bara undrar! :P

Publicerat

Blir nog att jag åker ut en sväng på lördag, mest för att lindra abstinensen och se vad som dyker upp ;) hade ett par bockar som jag sparade förra året, den lille får nog gå kvar, men den andre ligger löst till om det går vägen.

Publicerat

har sett 7 olika bockar, allt från mini till nån fin sexa....dock är väl det bara hälften av marken jag sett dessa på så det lär väl finnas ytterligare nån....det går en halvfin sexa ganska nära huset som jag skall försöka med på morgonen, sen en riktigt ful returbock som jag vill ta bort...hoppas jag får visa upp hans skeva horn....

Publicerat

Den bock jag rekat in går vid ett mindre gärde uppe på skogen. Fick just höra att gärdet är nyslaget så nu börjar man drömma om både räv och bock :mad: Den nordostliga vinden blir dock ett litet bekymmer...

Publicerat

själv har jag inte så mkt sammahängande mark, men totalt sett så har jag väll sätt kanske 7-8 bockar på två olika marker, sen så har jag två små marker till där de bör gå någon bock, är i alla fall fejjat i buskar och snår och en riktig viltväxel där stegen står, så där får farsan sitta han har aldrig skjutit en bock under augustiförhållanden :mad:

Publicerat

Hinner däremot inte ut i morgon, men är överlycklig ändå, äntligen ;);)

Grattis Seger, jag vet ju hur turerna har varit. Hur jagar du den 25/8 ???

Publicerat
  • Författare

Det närmar sig hörrni!

Har varit till skjutbanan idag och provat 4 smällar och dom satt där dom skulle. Hade ett nytt paket Oryx och är lite tveksam att bara stoppa i och skjuta utan vill gärna ha bekräftelse på att nya skotten sitter där dom gamla satt och det gjorde dom.

Imorgon 03.00 är det uppstigning, fick rapport av en markägare i förrgår kväll att en fin bock gick 50 meter framför mitt generalbockpass så vi får se om den herrn vill sig fram imorgon bitti.

Skitjakt på er!!

Publicerat

japp, ikväll blir det gåsjakt vid sjön för att sen hemma för nån timmes sömn innan bockjakten börjar...lämpligt/lustigt nog så går jag på 3v semester from idag!

Publicerat
japp, ikväll blir det gåsjakt vid sjön för att sen hemma för nån timmes sömn innan bockjakten börjar...lämpligt/lustigt nog så går jag på 3v semester from idag!

Skitjakt på dig, oh ha tre trevliga veckar nu :wub: själv så har jag en arbetsvecka kvar innan jag går på 2 veckors semester.

Publicerat

Skitjakt på er. Åker ut vid 0330. Lägger in en bild när jag kommer hem.... :wub: MVH Erik

Publicerat

Åker ut 02:45

Publicerat
:D Nu är det dags! ;)
Publicerat

Skit dag, försov mig lite, kom ut o ingen bock, dock hörde jag troligen gris o såg en mycket fin 4-taggad tjur.

Nya tag i eftermiddag.........

Publicerat
Skit dag, försov mig lite, kom ut o ingen bock, dock hörde jag troligen gris o såg en mycket fin 4-taggad tjur.

Nya tag i eftermiddag.........

Kudden är go ibland! :D;):D