Publicerat Augusti 16, 200817 yr Suck o stön eller vad ska man säga. Första timmarna ingen Bock men några trevliga Skogsfåglars som skrämde mig. Men förflyttade mig en bit då såg jag liv en Bock men var för dåligt skottläge ville inte riskera en skadeskjutning. Men oj så hjärtat pumpade hårt där ett tag. Hörde en studsa iväg några meter ifrån mig men han inte se vilket kön det var. Har skrivit lite i min blogg om min morgon. http://peterjaktofiskeblogg.bloggsida.se/
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Blev ingen bock nu på morgonen men såg två rävar varav den ena fick sätta livet till.
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Blev ingen bock nu på morgonen men såg två rävar varav den ena fick sätta livet till. Grattis till mickel!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Grattis till mickel! Tack skall du ha Sjukt nöjd blev jag, skjuter hellre en räv än en bock, dom skall ju ändå sparas till oktober.
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Tack skall du ha Sjukt nöjd blev jag, skjuter hellre en räv än en bock, dom skall ju ändå sparas till oktober. Varsegod! En viltvårdande åtgärd blev det iaf!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Vi lottade jag och kompisen vem skulle få generalpasset. Det blev han som vann. Resultatet, först en räv sen efter 40 minuter en fin 6 taggare
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Vi lottade jag och kompisen vem skulle få generalpasset. Det blev han som vann.Resultatet, först en räv sen efter 40 minuter en fin 6 taggare Kul! Grattis till Er båda!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Vi lottade jag och kompisen vem skulle få generalpasset. Det blev han som vann.Resultatet, först en räv sen efter 40 minuter en fin 6 taggare Grattis
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Vi lottade jag och kompisen vem skulle få generalpasset. Det blev han som vann.Resultatet, först en räv sen efter 40 minuter en fin 6 taggare Grattis till er och bra jobbat!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Grattis till er! Själv såg man inte nå i skogen, kompisen däremot fick en liten bock, nya tag senare.
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Grattis till er.. själv var man ut i skogen såg 4 harar som lekte blir kanske nya tag i kväll då efter grimbart/och räv
Publicerat Augusti 16, 200817 yr 05.33 tog första morgonen stop! Efter att ha suttit på en vakstege sen 0345 och spanat ut över ett rapsfält där jag under gångna vecken haft säkra observationer varje morgon och kväll var det i dag helt tomt. Bestämde mig för att ta en lite smygsväng norr över mot den lite nyckiga vinden. Han gå ungefär 300m, när jag tar upp kikaren för att spana ut över ett linskifte, där står ett rådjur. Det visar sig vara en bock. Ansmygningen börjar, och med hjälp av en stor en och en buskig björk lyckas jag ta mig fram till ett uppskattat avstånd på 80m. Nu är det bara lin och lite gräs som skiljer mig och bocken åt. Efter att fått lite ordning på pulsen och efter att jag har satt mig ner, så fäller jag ut skjutstödet. Nu är det bara väntan på att bocken ska visa bredsidan. Detta väljer han att göra efter ca 5min. Skotten går, bocken hoppar högt, hoppar över ett stort dike.......och lägger sig snällt på andra sidan. Allt väl!.....än så länge. Det visar sig ganska snart att jag har tagit fel på gränsen. Bocken ligger på fel sida, faan! Efter ett samtal till berörd markägare för att förklara vad som har hänt, så hänger bocken äntligen i kylrummet. Ikväll bär det av till mark nummer 2. Eller om bonden har skördat, då blir det rävjakt. //erik som är tvungen att jobba
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Grattis på er! Jag hade fullt upp imorse. Först höll en stor tjädertupp att skrämma livet ur mig med ett uppflog alldeles framför mina fötter. Sen när jag väl kom fram till passet var där 4 älgar! Tvåkalvsko och en kviga... Satt å kikade på dom ett tag när plötsligt ett rådjur började skälla på grannmarken, inte alls långt ifrån. Å de kom rakt mot mig... Spännande. Plötsligt ser jag get med två kidd som springer ut på åkern ca 50 meter från gränsen. Efter kommer bocken. Försökte me buttolon, men den enda reaktionen var en slapp blick åt mitt håll. Sen la han sig mitt på åkern. Efter en lång ansmygning insåg jag att han kommer inte in över gränsen, så jag gick hem och sov istället. Nya tag ikväll!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr grattis till alla skyttar och ni andra inklusive mig själv är de bara att ta nya tag, vart ute vid en åker där kompisen sköt en fin sexa förra året. vi har obbsat en fina sexa där även nu i år men han syntes inte till. Hörde bara väldigt grova skall nerifrån mossen och de kan vart en bock som rusade där fram och tillbaka ca 150 m in ifrån mig. Satt ifrån 04.00 till 07.15 innan jag gick därifrån. Ikväll skall ja ta honom
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Nu kommer regnet här,, inte roligt men det spelar ingen roll för min del jag ska ut. Provade ju den "säkra" bocken i dag på morgonen och han visade sig inte, så nu tar jag den andra säkra ikväll. Även frun skall ut så nu är det allvar
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Även frun skall ut så nu är det allvar Konkurens i huset med andra ord!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Konkurens i huset med andra ord! Japp, just nu ligger frun o vilar så jag funderar på om jag ska krypa på eller ut Kryper jag på har ju jag i allafall kommit till skott
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Japp, just nu ligger frun o vilar så jag funderar på om jag ska krypa på eller ut Kryper jag på har ju jag i allafall kommit till skott Smit iväg och knäpp bocken och reta frun! Ja, det har Du ju isf! Det är ju inte dumt att doppa den i grytan heller! Nysmord är inte dummt!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Tjo, som jag skrev i annan tråd gav jag mig iväg i jakt på "min" sextaggare ikväll. Har fotografen med mig och vi sätter oss tillrätta i tornet, jag hinner inte ens ladda bössan innan Ubbe säger att sextaggaren ligger 40 m till vänster om tornet! Efter lite fuffens och pyssel med bössa och sittställning har jag korn på han men han ligger och mumsar i sig för full. Det går kanske 10 min utan att han reser på sig och vi prövar ett tryck på buttolon. Han ställer sig inte utan vädrar bara lite grann. Efter någon minut ställer han sig dock upp men står och kliar sig så jag vill inte skjuta. Klockan tickar och har väll inte helt bredsida då jag ger han en smäll och han rasar ihop. Han sprätter runt på frambenen och är påväg in i skogen varpå jag rent reflexmässigt ger han ett skott till detta var inte nödvändigt då första skottet var ett lungskott, men men det vissta jag inte då och hellre putsa lite fula utgångshåll ifrån den andra kulan än att sitta och se på när han sprang iväg. Sen så är ju det härliga att jag fått oerhört fina bilder på denna smidiga men mycket spännnde jakten, första bocken för i år ligger och en grann skogsbock vart de allt. Har bilder på honom levande i maj månad som jag också lägger upp. Se och njut! Tack till fotograf Urban Ireklint för att han följde med mig denna kväll! www.ireklint.se
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Själv är jag då bara förbannad då jag i år förberett mig bättre än tidigare för att äntligen få fälla en bock, så blev allting åt he...te!!! Jag var ut tidigt, redan kl. 02.00 satt jag i ladan i början av ängen med perfekt span åt alla håll. Då solen precis klättrat ned på gräset så vad hör jag...jo en biljäkel som parkerar 50 meter från ladan och sedan en jägare som sakta promenerar rakt över ängen jag vakar vid. Han försvinner efter ett tak men jag skänner att han förstörde allt för mig. Kanske det kan komma en bock lite senare, men jag vet ju förböveln inte vart jag har den andra jägaren om jag ska skjuta. Det var bara att packa sig hem. Att hitta något annat ställe var bara att glömma då markerna var som kön vid bankomaten... Snart skiter jag i att jaga bock...